Определение по дело №205/2017 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 389
Дата: 4 юли 2017 г.
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20177270700205
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 юли 2017 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

град Шумен, 04.07.2017 г.

 

Шуменският административен съд, в закрито съдебно заседание на четвърти юли две хиляди и седемнадесета година, в състав:

   

                                                                     Председател:  Росица Цветкова

                                                                           Членове:  Татяна Димитрова

                                                                                            Снежина Чолакова

 

като разгледа докладваното от съдия Снежина Чолакова АД № 205 по описа за 2017г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Съдебното производство е образувано по реда на чл. 185 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), въз основа на жалба от РИ"Свидетелите на Йехова в България" със седалище гр.София 1618, бул.Цар Борис III" № 227, кв.Павлово, представлявано от Екхард Дейвид Никлаус, ЕГН **********, А.К.З., ЛНЧ ********** с адрес *** и К.Д.В., ЕГН ********** с адрес ***, депозирана против чл.5, ал.5, ал.6 и ал.7 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред на територията на община Шумен, приета от Общински съвет-гр.Шумен.

С жалбата е отправено и искане на основание чл.190, ал.1 от АПК да бъде спряно действието на оспорените подзаконови нормативни разпоредби до окончателното приключване на делото. Искането за спиране изпълнението на чл.5, ал.5, 6 и 7 от Наредба № 1 е обосновано с твърдението, че цитираните разпоредби препятстват възможността на жалбоподателите и на други лица, законно пребиваващи на територията на гр.Шумен, да упражняват конституционните си права, гарантирани от чл.37, 39 и 41 от Конституцията на РБ, както и от чл.9 и 10 от Европейската конвенция за правата на човека. В допълнение се сочи, в случай, че действието на атакуваните разпоредби не бъде спряно, че жалбоподателят А.З. ще е изложен на риск от административнонаказателно преследване за евентуално нарушаване на оспорените нормативни текстове във връзка с осъществяваната от него мирна религиозна дейност в гр.Шумен.

Административен съд - град Шумен, в настоящия тричленен състав,след като се запозна с доводите на оспорващите и приложените към делото доказателства, приема от правна страна следното:

Според чл.187, ал.1 от АПК, оспорването на подзаконовите нормативни актове е безсрочно във времето. Разпоредбата на чл. 190, ал. 1 от АПК изключва суспензивния ефект на жалбата при оспорване на подзаконови нормативни актове, като дава право на съда да спре действието на подзаконовия нормативен акт в атакуваната му част при наличие на основанията за спиране по чл. 166, ал. 2 от АПК, свързани с настъпването на значителна или трудно поправима вреда за оспорващите (по силата на препращащата разпоредба на чл.196 от АПК). Предмет на оспорване в случая са подзаконови нормативни разпоредби, касаещи условията за извършване на религиозни обреди и служби, религиозна пропаганда и публична религиозна дейност, а същевременно жалбата е подадена от РИ"Свидетелите на Йехова", представляваща регистрирана по надлежния ред религиозна институция, респ. организация по смисъла на § 1, т.2 от ДР на АПК, както и от физически лица, определящи се като хора, които изповядват религиозни убеждения, поради което същите притежават правен интерес да оспорят атакуваните подзаконови нормативни разпоредби

С оглед на това съдът приема, че искането за спиране действието на чл.5, ал.5, ал.6 и ал.7 от Наредба № 1, приета от Общински съвет-гр.Шумен е процесуално допустимо.

Разгледано по същество, същото е неоснователно, по следните съображения:

Предмет на искането по чл.196, ал.1 от АПК са разпоредбите на чл.5, ал.5, 6 и 7 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред на територията на община Шумен, приета от Общински съвет-гр.Шумен, с която се забранява извършване на религиозни обреди и служби и предоставяне на помещения за това в културни институти, училища, младежки и детски обекти за нетрадиционните според Конституцията на Република България и Закона за вероизповеданията религии (ал.5), извършването на религиозна пропаганда по домовете на гражданите (ал.6); както и осъществяването от фирми и сдружения, регистрирани според българското законодателство, на разстояние по малко от 400 м. от детските обекти, учебни заведения и културни институти, на публична религиозна дейност в нетрадиционните според Конституцията на Република България и Закона за вероизповеданията религии (ал.7).

Предоставената възможност съдът да спре изпълнението на подзаконовия нормативен акт, предмет на обжалване, по реда и условията на чл. 196, във вр.чл. 166, ал. 2 от АПК е при необходимост временно да се защитят гарантирани от закона права и интереси на оспорващия, ако съществува или е реална вероятността те да бъдат засегнати по недопустим начин от действието на акта. За основателността на искането за спиране е релевантно да са доказани вреди или действителна, реална, а не хипотетична вероятност от настъпването на вреди, и то такива, които са в пряка връзка и произтичат непосредствено от действието на обжалвания акт. В жалбата липсва конкретизация досежно вида, характера, степента на значимост и поправимостта на претендираните вреди, както и на причинно-следствената връзка между тях и действието на оспорените текстове от Наредба № 1 на Общински съвет - гр.Шумен. Следва да се посочи, че характерът и размерът на евентуалните вреди от действиeто на акта подлежат на доказване от оспорващите, а такива доказателства по делото не са представени. Липсват и доказателства, от които да е видно, че претендираните от оспорващите вреди са противопоставими на обществения интерес от допуснатото по силата на закона предварително изпълнение.

Наведените в жалбата доводи, че оспорващият А.З., а евентуално и други лица, би могло да бъдат подложени на евентуално административнонаказателно преследване за нарушения на атакуваните правни норми от наредбата при извършване от тяхна страна на религиозна дейност,не променят направения по-горе извод. Настъпването на значителна или труднопоправима вреда, която би могла евентуално да последва за оспорващите от действието на чл.5, ал.5-7 от Наредба № 1, на този етап е хипотетично - твърдените евентуални вреди може да настъпят, но може и да не настъпят, поради което не могат да се квалифицират като значителни или трудно поправими такива. Освен това, при евентуално предприемане на административноаказателно преследване за нарушения на оспорените подзаконови разпоредби, наказаните лица разполагат с възможност да защитят интересите си посредством обжалване на издадените срещу тях правораздавателни актове, по предвидения в закона ред (арг. от чл.59 и сл. от ЗАНН), в т.ч. и чрез инцидентно позоваване на евентуално противоречие на текстовете на подзаконов нормативен акт с нормативни актове от по-висока степен с оглед прилагане на чл.15, ал.3 от Закона за нормативните актове (в т.см. опр.№ 11874/08.10.2014г. на ВАС по адм.д.№ 10552/2014г.).

Що се отнася до твърдението за противоконституционност, респ. за нищожност на атакуваните нормативни разпоредби, същото е неотносимо към искането за спиране, а касае основателността на оспорването, което е въпрос по съществото на спора и не следва да се обсъжда в настоящото производство. Твърдяната в жалбата вероятна основателност на оспорването също не може да бъде основание за спиране действието на оспорения акт, доколкото не е включена в кръга на визираните в чл.166, ал.2 от АПК предпоставки за спиране на административните актове.

Въз основа на изложеното настоящият съдебен състав приема, че не са изпълнени условията на чл. 196 от АПК, във вр.с чл. 166, ал. 2 АПК, при които действието на оспорените подзаконови разпоредби, може да бъде спряно. С оглед изложеното искането за спиране действието на разпоредбите на чл.5, ал.5, 6 и 7 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред на територията на община Шумен, приета от Общински съвет-гр.Шумен, следва да се отхвърли като неоснователно.

Водим от горното и на основание чл.190, ал.1, във връзка с чл.166, ал.4, във вр.с ал.2 от АПК, Шуменският административен съд

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ искането на РИ"Свидетелите на Йехова в България" със седалище гр.София 1618, бул.Цар Борис III № 227, кв.Павлово, представлявано от Екхард Дейвид Никлаус, ЕГН **********, А.К.З., ЛНЧ **********, с адрес *** и К.Д.В., ЕГН **********, с адрес ***, за спиране действието на чл.5, ал.5, ал.6 и ал.7 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред на територията на община Шумен, приета от Общински съвет-гр.Шумен.

Определението може да бъде обжалвано с частна жалба в 7 (седем) дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд на Република България.

Препис от настоящото определение да се изпрати на оспорващите, на Общински съвет-гр.Шумен и на Окръжна прокуратура-гр.Шумен по реда на чл.137 от АПК.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................           ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                           

     2.........................