Решение по дело №1543/2018 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 април 2019 г. (в сила от 7 май 2019 г.)
Съдия: Пламен Пантев Денев
Дело: 20184210201543
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 декември 2018 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

194

град Габрово, 15.04.2019 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ГАБРОВСКИ РАЙОНЕН СЪД ................................. колегия в публично съдебно заседание на трети април ......................................... през две хиляди и деветнадесета година ........................................ в състав:

                                                                                                                  

ПРЕДСЕДАТЕЛ: П. ДЕНЕВ

           

при секретаря РОСИЦА НЕНОВА ............................. и в присъствието на прокурора ..................................................................................................... като разгледа докладваното от съдия ДЕНЕВ НАХД № 1543 по описа за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Жалбоподателя Н.А.И. *** е обжалвал Наказателно постановление № 180, издадено на 25.06.2018 година от Кмет на Община Габрово, чрез което за нарушение по чл. 32, ал. 2 от ЗОССИ същият е бил санкциониран с „Глоба” в размер на сумата от 200 лева, наложена въз основа на чл. 40, ал. 1, т.1 от този закон. По съображения, изложени в жалбата и проведеното по съществото на делото съдебно заседание чрез процесуален представител, упълномощен от него по предвидения за това ред, жалбоподателя е счел издаденото наказателно постановление за незаконосъобразно и го е обжалвал като такова с искания за неговата цялостна отмяна заедно с всички законни последици, които произтичат от това.

Ответната по жалба страна чрез процесуален представител, който е упълномощен по предвидения за това ред оспорва твърденията и искането в подадената жалба, като застъпва становище за оставянето на последната без уважение, както и за потвърждаване на атакуваното с нея наказателно постановление като правилно и законосъобразно.

След като съпостави събраните в производството писмени и гласни доказателствени материали, съдът намери за установено следното от фактическа страна:

На 11.01.2018 г. св. Х.К. – кметски наместник на с. Кметовци, Община Габрово, издала на жалбоподателя Н.И. разрешително (№ 2 от тази дата, приложено на л. 7 от материалите по преписка № 264 ЗМ-31/2018 г. на ОД на МВР Габрово), чрез което на осн. чл. 32, ал. 2 от ЗОССИ е разрешила на същият да извърши сеч на пет броя дървета, от които 2 броя дъб и 3 броя цер, находящи се в притежаван от него имот 027021 в землището на упоменатото населено място. Преди сечта тя посетила имота, като маркирала определените за сеч дървета с контролна общинска марка. На 17.01.2018 г., след като повторно посетила имота и се уверила лично, че сечта е приключила и че са били отсечени само петте маркирани от нея дървета от посочения вид, въз основа на отправено от И. искане тя издала на последният превозен билет във връзка с тяхното транспортиране до адрес в гр.Габрово. Превозния билет е приложен на л. 8 от материалите към преписката на ОД на МВР Габрово, като от него е видно, че е бил издаден в 16:13:06 часа на 17.01.2018 г., и че се е отнасял за общо 2 дървета (по един брой от разрешените за отсичане дървесни видове цер и бук), възлизащи общо на 3 пространствени куб. м., които е следвало да бъдат превозени чрез МПС с Рег. № ЕВ 18-01 АК. От данните в превозния билет, както и от показанията на свидетелката Х.К. е видно, че в това МПС е била натоварена само част от отсечената дървесина, както и че друга част от нея е останала в имота.

Около 16,30 часа на 17.01.2018 г. св. В.П. *** и друг негов колега спрели за проверка МПС с Рег. № ЕВ 18-01 АК, управлявано от жалбоподателя И., което се движело по посока на град Габрово. При проверката, която била осъществена на моста преди ж.п. линията след разклона за село Харачери, Община Габрово, се установило, че превозваната от И. дървесина е била маркирана с общинска марка, както и че за нейното транспортиране е съществувал документ – посочения по-горе превозен билет № 9801/00018/07VL0GU, издаден в 16:13:06 часа на 17.01.2018 година от кметския наместник на село Кметовци, Община Габрово.

Около 17,30 часа на 17.01.2018 г. св. Х.Б. *** бил изпратен от директора на стопанството в село Харачери, Община Габрово във връзка с постъпил сигнал за незаконно извършван превоз на дървесина. Около 18,00 часа на тази дата св. Б. спрял за проверка товарен автомобил с Рег. № ЕВ 18-01 АК, който се движел по горски път в района на населеното място. Той бил управляван от жалбоподателя Н.И., който пътувал заедно с още две други лица. Св. Б. изискал документи във връзка с превоза, но такива не му били предоставени. След като сигнализирал по телефона ръководителя на ДГС Габрово, въз основа на получените от него нареждания свид. Б. наредил камиона заедно с натоварената в него дървесина да се придвижи до центъра на с. Кметовци. МПС било придвижено до там, като по-късно - докато изчаквали пристигането на други служители на ДГС Габрово, И. и останалите две лица си заминали. След пристигането на тези служители е била извършена проверка, при която се установило, че в каросерията на камиона са били натоварени 5 куб. м. дърва за горене от дървесен вид цер и благун, нарязани на дължина от по 1 м., които били маркирани с общинска марка. Във връзка с тази проверка, осъществена в 20,15 часа на 17.01.2018 г., е съставен констативен протокол Серия В, № 004915, приложен на л. 5 от материалите към преписката на ОД на МВР Габрово.

В 13,00 часа на следващия ден – 18.01.2018 г., бил съставен втори констативен протокол (Серия В, № 004916 на л. 6 от материалите към преписката), в който са били отразени данни относно обстоятелствата, които са били установени при двете проверки, осъществени на товарния автомобил с Рег. № ЕВ 18-01 АК от свидетелите В.П. и Х.Б. през предходния ден, както и това, че към датата за съставяне на втория протокол камиона заедно с натоварената на него дървесина не е бил на мястото, на което е бил оставен предишната вечер. В този протокол са отразени и обстоятелствата, свързани с издаването на разрешителното за сеч и превозния билет от св. Х.К., които са били иззети от служителите на РДГ – Велико Търново.

Описаните по-горе обстоятелства са изложени в сигнално писмо с Изх. № 471/26.01.2018 г., чрез което Директора на РДГ Велико Търново сигнализирал РП Габрово. Въз основа на него и приложените към писмото материали е разпоредено да се извърши проверка, във връзка с която е била образувана и преписка № 264 ЗМ-31 по описа за 2018 г. на ОД на МВР Габрово. В рамките на осъществените по последната действия, на 16.04.2018 година служител на Община Габрово извършил допълнителна проверка в имота, за който свид. К. е издала разрешително за сеч. Последната е присъствала при тази проверка, на която освен нея са присъствали и двама служители на РДГ Велико Търново. За установените резултати при тази проверка е съставен констативен протокол (Серия А, № ********** на л. 28 от материалите към преписката), който сочи, че на място са били установени задялани в основата и отсечени 2 броя дъб и 5 броя цер, без отпечатъка от общинската марка да личи при всяко от тях; както и че са били отсечени други 19 броя немаркирани дървета с диаметри в мястото на отсичане, както следва: от вида габър (с диаметър 18 см., 24 см., 18 см., 10 см., 24 см., 40 см., 36 см., 32 см., 18 см., 22 см., 24 см., 10 см. и 24 см.), равняващи се на 3 плътни куб. м. дърва съгласно сортиментна ведомост, и от вида цер (с диаметър 34 см., 34 см., 30 см., 44 см., 44 см., 24 см.), равняващи се на 4 плътни куб. м. дърва съгласно сортиментна ведомост, или общо 7 плътни куб. м. дървесина от двата вида. След измерване на диаметрите на пъновете, всички немаркирани 19 на брой дървета са били маркирани в челата с червена боя и общинска марка № 30.

Като се е базирал на данните, установени в рамките на водената по преписката проверка, прокурор при РП Габрово е приел, че не са налице основания за образуване на наказателно производство за престъпление от общ характер (в случая по чл. 235, ал. 1 от НК), тъй като не се касаело за извършена сеч на дърва от горския фонд, а до такава, осъществена в имот № 027021 в землището на с. Кметовци, Община Габрово, който (според начина за неговото трайно ползване - нива) не представлявал гора или горска територия по смисъла на чл. 2 от ЗГ, отговорността за която следвало да бъде реализирана по реда на чл. 40, ал. 1, т. 1 от ЗОССИ във вр. с чл. 36, ал. 2 от ЗАНН. Поради това чрез постановление от 25.05.2018 г. (на л. 36-37 от преписката), след като е отказал да образува наказателно производство за престъпление с посочената квалификация, е изпратил материалите по преписката на Община Габрово с указания за налагане на административно наказание на жалбоподателя Н. И. за осъществено нарушение по чл. 40, ал. 1, т. 1 във вр. с чл. 32, ал. 2 от ЗОССИ, свързано с отсичане на 19 броя дървета без позволително. Въз основа на въпросното постановление от Кмета на Община Габрово е издадено и посоченото по-горе наказателно постановление, което се явява предмет на обжалване по настоящото дело. Чрез последното отговорността на жалбоподателя е била реализирана за това, че на 17.01.2018 година в село Кметовци, Община Габрово, е отсякъл немаркирани с КГМ и превозил общо 19 броя дървета от дървесен вид габър и цер, при позволени в Разрешително № 2 от 11.01.2018 година на кметския наместник на село Кметовци, Община Габрово за отсичане 5 броя дървета, от които 2 броя дъб и 3 броя цер, подробно описани в констативен протокол № 26/16.04.2018 г. на Община Габрово.

При така изложената по-горе фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

Приложените писмени материали не съдържат данни, които да установяват, че обжалваното наказателно постановление е било връчено на жалбоподателя. Поради това и въз основа на съображенията, изложени в Определение № 90/04.02.2019 г. по ЧКАНД № 14/2019 г. на АС Габрово, съдът е приел, че жалбата се явява процесуално допустима, включително и с оглед на обстоятелството, че е била подадена от легитимирано по закон лице.

Макар и в конкретния случай наказателното постановление да се явява издадено без наличието на предварително съставен акт, следва да се приеме, че (с оглед на указаното в чл. 36, ал. 2 от ЗАНН и установения отказ на прокурора да образува наказателно производство за извършено престъпление от общ характер въз основа на обстоятелствата, които са били предмет на проверка по заведената преписка в ОД на МВР Габрово) неговата липса не би могла да определи същото като незаконосъобразно по смисъла на закона. Останалите предпоставки, които е възможно да имат значение за това, също не са налице, тъй като наказващия орган безспорно е притежавал правомощия във връзка с издаване на самото постановление според указаното в чл. 44, ал. 1 от ЗОССИ, а последното е било издадено преди изтичането на визирания в чл. 34 б. ”В” от ЗАНН едногодишен срок от датата, посочена като такава за осъществяване на описаното в него нарушение.

От данните, които се съдържат в събраните по делото писмени и гласни доказателствени материали, е видно, че превоза на съответната дървесина, който е бил осъществяван от жалбоподателя Н.И. към 18,00 часа на 17.01.2018 г., очевидно е бил извършван в нарушение на закона. И това е така, тъй като към посочения по-горе момент, в който е бил спрян за проверка от свид. Х.Б., той е транспортирал тази дървесина непридружена от превозен билет. По делото не са приложени доказателства, които да установяват, че на жалбоподателя е било издавано разрешение за сеч на дървесина от вида благун. Освен такива липсват доказателства както по отношение на имота, от който тя е отсечена, така и в подкрепа на обстоятелството, че другата част от превозваният към 18,00 часа на 17.01.2018 година с камиона дървен материал (от вида цер) е представлявал разрешената за сеч дървесина от този вид, за която свид. К. е издала разрешение за сеч № 2/11.01.2018 г., но която не е била натоварена от И. при извършеният курс с него, при който той е бил спрян за проверка от св. В.П.. Доколкото обаче според отразеното в протокола на л. 5 от преписката дървесината и от двата вида е била маркирана с общинска марка, без да са отбелязани констатации, че тя е била поставена само върху част от нея, следва да се приеме, че същата е била придобита въз основа на издадено разрешение, т.е. по законен начин. Съществуването на контролната общинска марка, поставена върху тази дървесина, изключва възможността за извод, че тя е била придобита в нарушение на предвидения в чл. 32, ал. 2 от ЗОССИ ред, а от тук – и предпоставките за ангажирането на отговорността на И. във връзка с този превоз съобразно установеното в чл. 40, ал. 1, т.1 от ЗОССИ, тъй като този текст предвижда наказание за лице, което „отсече, унищожи или повреди без разрешение дърво или лоза, опазвани съгласно чл. 32-34”, без приложените доказателства да установяват наличието на такива действия. Следва да се отбележи, че освен по отношение на описаните по-горе обстоятелства, по делото не са събрани доказателства и за това, че именно жалбоподателя е отсякъл посочената в наказателното постановление дървесина. В тази насока биха могли да се формират само предположения, които не е възможно да бъдат обосновани по категоричен начин с данните от доказателствените източници, в т.ч. и при естеството на дадените от св. К. показания, които сочат, че към момента, в който последната е посетила имота на 17.01.2018 г. преди да издаде превозния билет, в него са били отсечени само 5 броя дървета от видовете, описани в издаденото от нея разрешително. Съществуването на останалите отсечени 19 на брой дървета от вида габър и цел не е установено на 17.01.2018 г., а почти три месеца по-късно. Поради това не може да се счита за доказано, че те са били отсечени и превозени именно на 17.01.2018 година, в съответствие с отразеното в НП, както и че това е било извършено не от друг, а от жалбоподателя И.. Съответното количество дървесина, на което са се равнявали тези 19 на брой дървета, също изключва тази възможност, тъй като то (7 плътни куб. м.) е надвишавало количеството дървесина – 5 куб. м., което е било превозвано от И. към 18,00 часа на 17.01.2018 година чрез МПС с Рег. № ЕВ 18-01 АК. Констативния протокол, който е приложен на л. 5 от преписката, също не е в състояние да доведе до подобно заключение, тъй като не съдържа данни за превозвана дървесина от вида габър към този момент, каквато е била установена като отсечена при повторната проверка в имота, осъществена на 16.04.2018 година.

След като прецени изложените до момента обстоятелства, съдът намери, че жалбоподателя Н.И. се явява санкциониран в разрез с установените изисквания, тъй като събраните по делото доказателства не установяват по безспорен и категоричен начин съществуването на онези осъществени от страна на същият действия, спадащи към състава на вмененото му във вина административно нарушентие и описани в НП, които биха могли да доведат до ангажиране на неговата отговорност съобразно предвиденото в чл. 40, ал. 1, т. 1 от ЗОССИ. Като е приел противното и му е наложил наказание въпреки липсата на доказателства за тях, административно-наказващия орган е издал едно незаконосъобразно наказателно постановление, което подлежи на отмяна вследствие на нея.

Воден от горното, и на основание чл.63 ал.1 предложение 3-то от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

 ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 180, издадено на 25.06.2018 година от Кмет на Община Габрово, чрез което за нарушение по чл. 32, ал. 2 от ЗОССИ, на Н.А.И. ***, с ЕГН **********, е била наложена ГЛОБА в РАЗМЕР на сумата от 200 (двеста) лева – на основание чл. 40, ал. 1, т.1 от ЗОССИ, като НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

РЕШЕНИЕТО ПОДЛЕЖИ на обжалване пред Административен съд – Габрово на основанията, предвидени в НПК, и по реда на Глава ХІІ-та от АПК, в 14 / четиринадесет / дневен срок от датата за получаването на съобщението до страните, че същото е изготвено.

 

                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ: .................................