Решение по дело №1366/2018 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 468
Дата: 10 октомври 2018 г. (в сила от 6 ноември 2018 г.)
Съдия: Красимир Стефанов Комсалов
Дело: 20185220201366
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 август 2018 г.

Съдържание на акта

 

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

 

гр.ПАЗАРДЖИК 10.10.2018г.

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

ПАЗАРДЖИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД наказателна колегия в публично заседание на втори октомври две хиляди и осемнадесета година в състав:

                                                         

                                                     

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР КОМСАЛОВ

 

 

 

при секретаря:Десислава Буюклиева като разгледа докладваното от СЪДИЯТА АНД 1366 по описа за 2018г. за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

 

Производството е по чл.59 и след. от ЗАНН.

С наказателно постановление № 27 от 30.07.2018г. на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите гр.Пазарджик на „М.М.“ ЕООД, ЕИК: ****, с.З., общ.С., ул.“Д.“ № 5, представлявано от М.А.Б. е наложена имуществена санкция в размер на 7000 лева на основание чл.136 ал.2 т.4 от Закона за управление на отпадъците във връзка с чл.35 ал.3 и ал.5 от същия закон.

 Срещу НП е подадена жалба от „М.М.“ ЕООД с.З.,  в която се навеждат доводи за незаконосъобразност и необоснованост на обжалваното постановление и се моли да бъде отменено. Твърди се в жалбата, че при съставянето на акта е нарушена разпоредбата на чл.40 ал.1 от ЗАНН, тъй като не са посочени свидетели, които са присъствали при установяване на нарушението. Твърди се също така, че при издаването на постановлението е допуснато нарушение на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, тъй като в постановлението липсва описание на нарушението, датата и мястото на извършване на нарушението и обстоятелствата при които е извършено. Твърди се в жалбата, че жалбоподателят не е извършил адм.нарушение, за което е санкциониран, тъй като не е допуснал нарушение на т.7 от решението за регистрация, тъй като така както е формулирано изискването в разрешението само за юридическите лица се изисква да  бъдат регистрирани по ТЗ. Моли се съдът да отмени постановлението.

 

 В съдебно заседание жалбоподателят чрез процесуалния си представител поддържа жалбата и моли съдът да отмени постановлението.

Ответникът по жалбата чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли съдът да потвърди постановлението, като законосъобразно и обосновано.

Съдът, като съобрази доводите изложени в жалбата, становището на ответната страна и събраните по делото писмени и гласни доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното :

 

 

 

Жалбата е основателна .

Адм.наказателното производство е образувано по АУАН от 25.06.2018г. съставен от св.Е.С. на длъжност главен експерт в РИОСВ Пазарджик на жалб.“М.М.“ ЕООД с.З., за това, че по документи предоставени от ОД на МВР Пазарджик е установено, че „М.М.“ ЕОД, притежаващо регистрационен документ № 07-РД-360-00 от 08.05.2018г. за събиране и транспортиране на отпадъци, изкупува и транспортира отпадъци от черни и цветни метали с битов характер, отпадъци от домакинства от излязло от употреба електрическо и електронно оборудване, отпадъци от излезли от употреба моторни превозни средства, негодни за употреба акумулатори – 2 бр., подробно описани в КП № 10-26/30.05.2018г., с произход от физически лица, с което не е изпълнено условие № 7 от цитирания регистрационен документ / чл.35 ал.3 и ал.5 от ЗУО /, в част : „Транспортираните отпадъци по произход да отговарят на посочения в т.І, колона 4, а именно : „От физически и юридически лица, регистрирани по Търговския закон“.

 Възоснова на акта било издадено обжалваното наказателно постановление, с което АНО приел, че жалбоподателят е извършил адм.нарушение по чл.136 ал.2 т.4 от ЗУО и на основание посочения текст от закона му наложил имуществена санкция в размер на 7000 лв.

 

По делото е разпитана като свидетел Е.С., която в показанията си потвърждава описаната фактическа обстановка в АУАН и НП. Св.С. установява, че при извършена проверка в частен имот, собственост на А. Б. било констатирано наличие на отпадъци от черни и цветни метали с битов характер. Отпадъци от излязло от употреба електрическо и електронно оборудване, части от излезли от употреба МПС, негодни за употреба акумулатори. По време на проверката присъстващите служители на ОД на МВР Пазарджик снели писмени обяснения от М.Б. и А. Б.. В писмените си обяснения М.Б. посочил, че отпадъците са закупени от него от физически лица, които не са регистрирани по ТЗ. Съдът кредитира показанията на св.Е.С., тъй като същите се подкрепят от констативния протокол и от писмените обяснения на М.Б. и А. Б..

 

 Горната фактическа обстановка се потвърждава от показанията на св.Е.С. и писмените доказателства по делото – копие от Констативен протокол № 10-26/30.05.2018г., копие от писмени обяснения от М.А.Б., копие от писмени обяснения от А.М.Б., копие от Заповед № РД-08-075/09.08.2012г., копие от Решение на Директора на РИОСВ Пазарджик, с което се регистрира и издава регистрационен документ № 07-РД-360-00 от 08.05.2018г. на „М.М.“ ЕООД.

 

 

При тези данни от правна страна съдът намира следното:

 

По делото е установено от събраните доказателства, че по документи предоставени от ОД на МВР Пазарджик е установено, че жалб.„М.М.“ ЕООД, притежаващо регистрационен документ № 07-РД-360-00 от 08.05.2018г. за събиране и транспортиране на отпадъци, изкупува и транспортира отпадъци от черни и цветни метали с битов характер, отпадъци от домакинства от излязло от употреба електрическо и електронно оборудване, отпадъци от излезли от употреба моторни превозни средства, негодни за употреба акумулатори – 2 бр., подробно описани в КП № 10-26/30.05.2018г., с произход от физически лица, с което не е изпълнено условие № 7 от цитирания регистрационен документ / чл.35 ал.3 и ал.5 от ЗУО /, в част : „Транспортираните отпадъци попроизход да отговарят на посочения в т.І, колона 4, а именно : „От физически и юридически лица, регистрирани по Търговския закон“.

Гореописаните обстоятелства се установяват от показанията на св.Е.С. и писмените доказателства по делото – констативен протокол и писмени обяснения.

 

Независимо от горното обаче съдът счита, че при издаването на обжалваното наказателно постановление е допуснато съществено процесуално нарушение, което е основание за отмяна на постановлението. Нарушена е разпоредбата на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, която изисква наказателното постановление задължително да съдържа дата и място на извършване на нарушението, описание на нарушението и обстоятелствата при които е извършено. В конкретния случая това изискване на ЗАНН не е изпълнено от АНО. Това е така, тъй като видно от постановлението, е че в него не е посочена дата на извършване на нарушението. Не е посочено кога жалбоподателят не е изпълнил изискването на условие 7 от регистрационния документ. Не е посочено и кога жалбоподател е изкупувал и транспортирал отпадъците с битов характер. Това нарушение е съществено, тъй като нарушава правото на защита на жалбоподателят, като го поставя в положение да не знае в какво е обвинен. Датата на извършване на нарушението е от съществено значение за адм.наказателното производство, тъй като редица преклузивни и давностни срокове са обвързани с тази дата. Така, че нейната липса в постановлението води до невъзможност да се прецени дали са изтекли преклузивните и давностните срокове за издаване на постановлението. На следващо място не е посочено мястото на извършване на нарушението. Мястото на извършване на нарушението също е задължителен елемент от съдържанието на наказателното постановление съгласно чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, поради което неговата липса опорочава постановлението. Тук е мястото да се посочи, че цитирания в постановлението констативен протокол № 10-26/30.05.2018г. не санира горепосочените процесуални нарушения, тъй като датата и мястото на извършване на нарушението следва да бъдат изрично посочени в наказателното постановление, а не да се изличат от писмените доказателства, които го обосновават. Това е така, тъй като трябва да е ясна волята на АНО относно датата и мястото на извършване на нарушението, тъй като тези обстоятелства са правно значими и пораждат определени правни последици. На следващо място съдът счита, че липсва пълно описание на нарушението и на обстоятелствата, при които е извършено. Това е така, тъй като в постановлението не са посочени физическите лица, от които са закупувани отпадъците,за да може да се провери дали същите са регистрирани по Търговския закон. В случая само хипотетичното им посочване, като физически лица без да бъдат конкретизирани води до невъзможност да се провери дали тези лица са били регистрирани по ТЗ. Обстоятелството дали физическите лица са били регистрирани по Търговския закон е елемент от състава на адм.нарушение по чл.136 ал.2 т.4 от ЗУО във връзка с чл.35 ал.3 и ал.5 от същия закон, поради което липсата на тяхната индивидуализация води до непълнота на фактическата обстановка на нарушението, с което се нарушава правото на защита на жалбоподателят и се затруднява работата на съда при преценка за законосъобразност на постановлението.   На следващо място е налице още едно нарушение на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, който изисква да се посочат доказателствата, които обосновават постановлението. В наказателното постановление е посочено само „По документи предоставени от ОД на МВР Пазарджик“ без да се посочат самите документи. Същото се отнася и за АУАН, където също не са посочени доказателствата. Ето защо съдът счита, че при издаването на обжалваното постановление е допуснато нарушение на процесуалния закон, което е основание за отмяна на постановлението.

 

            По изложените съображения въззивният съд счита, че обжалваното наказателно постановление  е незаконосъобразно, поради което следва да бъде отменено, а жалбата на „М.М.“ ЕООД с.З.  уважена, като основателна .

 

 

 

 

Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът

 

 

Р     Е     Ш     И :

 

        

 ОТМЕНЯ наказателно постановление № 27 от 30.07.2018г. на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите гр.Пазарджик, с което на „М.М.“ ЕООД, ЕИК: ****, с.З., общ.С., ул.“Д.“ № *, представлявано от М.А.Б. е наложена имуществена санкция в размер на 7000 лева на основание чл.136 ал.2 т.4 от Закона за управление на отпадъците във връзка с чл.35 ал.3 и ал.5 от същия закон.

 

           Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от съобщаването му на страните пред Пазарджишкия административен съд.

 

                                                                  

                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: