Решение по дело №326/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 428
Дата: 4 декември 2023 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20237240700326
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

428                                           04.12.2023 г.                           Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

 

на тринадесети ноември през две хиляди двадесет и трета година в открито заседание в следния състав:

                                                                          

                                                                            СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

       

 при секретар: Ива Атанасова,

 като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело №326           по описа за 2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

                                               

      Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 43 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Образувано е по жалба на „Агро Дид-1“ ЕООД, със седалище и адрес на управление град Гълъбово, ул. „чая“ №2, представлявано от управителя Д. Д. Д., представлявано в съдебното производство от редовно упълномощен адвокат, против Уведомително писмо изх. №02-240-2600/203 от 13.01.2023г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021г., в частта относно извършено намаление по СЕПП в размер на 9.21лв, по СПП в размер на 62.76лв, по ЗДП в размер на 46.59лв, в резултат от прилагане на корекция „финансова дисциплина“ в размер на ставката от 1.658907%, определена с Регламент ЕС №2021/951г на Комисията, на основание чл.26 от Регламент ЕС №1306/2013г, чл.8 пар.1 от Регламент ЕС №1307/2013г, и в частта с отказано изплащане на подпомагане по Схема за млади земеделски стопани в размер на 2 233.26лв., по подаденото заявление за подпомагане с УИН: 24/040621/25108 за кампания 2021г.

Уведомителното писмо е връчено29.05.2023г /стр.23/, съгласно известие за доставяне, с указания за срока и реда, по който може да бъде обжалваното.

Жалбата е подадена на 01.06.2023г, в рамките на 14-дневния преклузивен срок и от лицето, адресат на неблагоприятния за него административен акт в оспорената му част, поради което е допустима.

 С жалбата се иска отмяна на Уведомителното писмо в частта относно извършените намаления на размера на помощта за 2021г по схеми и мерки за директни плащания на площ, както и за отказана помощ по Схема за млади земеделски стопани с доводи, че липсват мотиви правни и фактически конкретно за извършените намаления, поради което не може да се извърши проверка за материалната законосъобразност. Конкретно за Схемата за млади земеделски стопани се твърди, че отговаря на изискванията – има право на плащане по СЕПП, не е на повече от 40 години, създава за първи път стопанство като ръководител или което вече е създадено в рамките на пет години, поради което няма основание за извършеното намаление. Претендира разноските по делото.

Ответникът по жалбата – заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”, в представеното по делото писмено становище, оспорва жалбата като неоснователна и моли същата да бъде отхвърлена. Поддържа, че от писмото е видно прилагане на ставка корекция „финансова дисциплина“, в размера определен за 2021г, което е посочено изрично, както е уточнено и, че не са прилагани линейни намаления  по чл.51 §2 и чл.65, §2 буква „в“, съответно на основание чл.6 §2 буква „е“ т.i,  и чл.6 §2 буква „е“, т.iii от Регламент ЕС №1307/2013г. на ЕП и на Съвета. След извършените административни проверки е установено, че управителят на дружеството е бил собственик и управител на ЕТ „Д.-Д. Д.“ ЕИК ****, регистриран като търговец на 04.10.2005г с предмет на дейност „отглеждане на зърнени, клубеноплодни, технически фуражни култури“.  Съгласно Регламент ЕС №1307/2013г, Глава 5, чл.50, т.2а „млади земеделски стопани“ са физически лица, които за първи път създават земеделско стопанство като негови ръководители или които вече са създали такова стопанство в рамките на пет години преди подаване за първи път на заявление по схемата за основно плащане или по схемата за единно плащане площ, посочено в чл.72, §1 от регламент ЕС №1306/2013г. Причината да не получи подпомагане по схемата МЗС е, че са изминали повече от пет години от датата на създаване на стопанството -04.10.2005г до първото кандидатстване по СЕПП 2021г. Представя Решение на Управителния съвет на Държавен фонд „Земеделие“, от 19.08.2022г, с което за заместник-изпълнителен директор на ДФ „Земеделие с ресор Директни плащания на площ е избрано длъжностното лице, подписало уведомителното писмо – В. И. К., ведно със Заповед №03-РД/3088 от 22.08.2022г, издадена от Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за делегиране на правомощие за издаване на уведомителни писма по схеми и мерки за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидате за финансово подпомагане, които са подали заявление по реда на Наредба №5/27.02.2009г за условията и реда за подаване на заявление по схеми и мерки за директен плащания. Представлява се в съдебното производство от редовно упълномощен старши юрисконсулт В., която претендира възнаграждение за юрисконсулт и прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

В отговор на представеното писмено становище, жалбоподателя, чрез редовно упълномощения адвокат възразява да бъдат ценени като фактически основания изложените в него факти относно дейността на управителя на дружеството като едноличен търговец с предмет на дейност производство на земеделска продукция. Въпреки това оспорва правната квалификация на регистрацията като едноличен търговец с посочения предмет на дейност под основание за отказано подпомагане по Схемата за млади земеделски стопани. Твърди, че регистрацията като едноличен търговец по ТЗ на физическото лице, дори да е с предмет на дейност производство на земеделска продукция не означава, че такава дейност е извършвана, особено от посочената дата, която съвпада с край на стопанската година. Дейността на управителя като едноличен търговец не е била никога земеделска, като за доказване на тези факти – че не е извършена регистрация като земеделски производител, нито са отчитани приходи от продажба на произведена земеделска продукция е поискано събиране на писмени доказателства от трети не участващи по делото лица, както и от ответника да заяви дали е подавано заявление от едноличния търговец за подпомагане.

 В отговор са получени удостоверителни изявления от Областна дирекция „Земеделие“ град Стара Загора за това, че ЕТ „Д.-Д. Д.“ с БУЛСТАТ **** не е регистриран в регистъра по Наредба №3/29.01.1999г за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани / стр.74 по делото/; от ТД на НАП Пловдив / стр.96/ за това, че ЕТ „Д. –Д. Д.“ с ЕИК **** в ИС на НАП има декларирани приходи от продажби от стопанска дейност, но няма данни за декларирани приходи от продажби на земеделска продукция за периода 2007г-2021г., както и Справка от ответника /стр.93/ за оторизации на бенефициер „Агро Дид-1“ ЕООД за периода 01.01.2015г до 15.10.2022г, според която само за 2021г са оторизирани суми в общ размер на 10 510.42лв, в посочения период. Жалбоподателя прилага и годишни финансови отчети на едноличния търговец за 2007,г 2008г и 2009г, за доказване липсата на търговска дейност изобщо за посочения период.

       Съдът, като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното:

      Дружеството се регистрира в ИСАК на 03.05.2021г, съгласно Заявление за входяща регистрация на ЕТ/ЮЛ, приложено на стр.24 по делото и получава УРН 747917. На 03.05.2021г подава Заявление 240/040621/25108 за подпомагане за кампания 2021 / стр.30/, за СЕПП, СПП, ЗДП, МЗС и Схема за обвързано подпомагане за млечни крави -последното не е предмет на обжалваното Уведомително писмо. Към Заявлението прилага Диплома за висше образование по специалност „Фермерство“, издадена от „Земеделски колеж“ град Пловдив, а към датата на заявяване на подпомагането е на 38г. / роден е на 20.15.1982г/. Дружеството е вписано в Търговския регистър на 18.05.2015г с предмет на дейност, освен всички други, Земеделие и животновъдство. Регистрацията на дружеството–жалбоподател по Търговския закон е условие за възникването му като самостоятелен правен субект, но няма за автоматична последица, включително по причина на  посочения предмет на дейност, определянето му и като земеделски стопанин, а оттук следва извода, че изминалите повече от пет години между момента на вписването на дружеството – 18.05.2015г и този на подаване на първото заявление за подпомагане по схемата за единно плащане на площ -03.05.2021г, нямат правно значение. По същата правна причина, регистрацията на физическото лице, негов собственик и управител, като едноличен търговец по Търговския закон, не е създаване на първо земеделско стопанство, а е установено по делото и, че едноличния търговец не се е регистрирал като земеделски стопанин. Факта на извършване на селскостопанска дейност - производство на зърнени, клубеноплодни, фуражни и технически култури от физическото лице преди повече от пет години, не следва да се обсъжда. Този факт не е посочен като конкретна причина за отказ да се изплати подпомагане по мярката за млади земеделски стопани, поради което е преклудиран като причина за оспорения отказ.  Актът се мотивира към момента на неговото издаване с посочване в съдържанието на фактите, към които се прилага материалния закон или с препращане към документите, които са послужили за тяхното установяване. В представената преписка не се съдържа доказателство за регистрация на управителя на дружеството като земеделски стопанин с посочения предмет на селскостопанска дейност, нито този факт е посочен като причина за отказ да се изплати подпомагане по схемата за млади земеделски стопани. На него ответникът се позовава едва в хода на съдебния процес, което го поставя извън предмета на доказване и съобразяване като пречка пред признаване на правото на заявено плащане по схемата. В случай на отказ заявителя трябва да установи съществуването на фактическия състав, който поражда претендираното за упражняване право, а органът е длъжен в мотивите към акта, изложени до момента на неговото постановяване да посочи право изключващите основания. В противен случай се ползва от пороците, които е допуснал при издаването на оспорения административен акт. След като от посочените правни основания в уведомителното писмо и от представената преписка може да се установи волята на органа, а именно не се признават права на подпомагане по схемата, въпреки установената от документите възраст и образование на управителя и собственик на дружеството- заявител, както и признато право на подпомагане по схема за директни плащания, то се налага извод, че в тежест на жалбоподателя е да установи другото условие –физическото лице, създава чрез собственото си дружество за първи път земеделско стопанство. С тази тежест жалбоподателя се справя и установява всички факти, които кумулативно пораждат правото на подпомагане по тази схема за млади земеделски стопани. Дружеството-жалбоподател се регистрира като земеделски стопанин през 2021г, а неговият собственик и управител към този момент е физическо лице на възраст 38г, с притежаван документ за изискуемото образование, което до този момент е имало регистрация като едноличен търговец, но по Търговския закон с предмет на дейност, който не съвпада с определението за селскостопанска дейност и няма доказателства да е произвеждал селскостопанска продукция, чрез предприятие на едноличния търговец. Селскостопанската дейност подлежи на конкретна правна уредба, различна от уредбата на търговската дейност, извършвана по занятие – физически лица търговци, или по правно организационна форма – юридическите лица. Извършването на селскостопанска дейност не изисква регистрация като търговец, нито по занятие, нито по правно организационна форма, като без да изключва този статут на земеделските стопани  - и като търговци, подлежи на отделна при това задължителна регистрация, за извършване на която не е необходима регистрация по Търговския закон. Земеделски стопани могат да бъдат физически лица, които не извършват търговска дейност по смисъла на ТЗ, нито по занятие, нито по правно организационна форма. Обратното е вярно – търговците по ТЗ могат да бъдат и земеделски стопани. Извършването на селскостопанска дейност без да се изпълни задължението по чл.7 от Закона за земеделските производители вр. с чл.5 вр. с чл.6 от Наредба №3/ 29.01.1999г., е пречка да се придобият правата, признати само на лицата, които са регистрирани като земеделските стопани. Следователно онези търговци, които фактически извършват дейност селскостопанска, но не са регистрирани нямат правния статут на земеделски стопани, чието съдържание са посочените в Наредбата за ИСАК права на подпомагане. Регистрацията се предхожда от установяване на този факт, който подлежи на регистриране – фактическото извършване на селскостопанска дейност. Дружеството има регистрация и следователно упражнява селскостопанска дейност в стопанство, което неговия управител създава за първи път, след като от събраните по делото удостоверителни изявления на официалните компетентни органи се установява, че това физическо лице не е създавало друго стопанство, включително и без регистрация по чл.7 от ЗПЗП. Не е притежавало юридическо лице – търговец, което да е било регистрирано, нито търговската му дейност като едноличен търговец е имала за предмет селскостопанска дейност. Следователно жалбоподателя се е справил с тежестта да докаже правото на подпомагане по схемата за млади земеделски стопани, посредством подаване на заявление за подпомагане в срок, придружено от изискуемите се от него доказателства по чл.15 от Наредба №3/17.02.2015г за условията и реда за схемите за директни плащания, както и че, има всички признаци на определенията по приложимите Регламент №1307/2013г на ЕП и на Съвета, чл.50 т.2а – физическо лице, което е създало първото си земеделско стопанство като негов ръководител и собственик с решаващо право на глас, преди не повече от пет години спрямо годината на кандидатстване. В случая 2021г е първата година, в която дружеството се регистрира като земеделски стопанин, в същата кандидатства по Схемата за подпомагане на млади земеделски стопани и е одобрено за подпомагане по Схема за директни плащания на площ / изискване за активност/.  

       Съставът, от който възниква правото на подпомагане на млади земеделски стопани включва възраст на физическото лице – до 40г, действие – създава за първи път земеделско стопанство, през годината на искане за подпомагане по Схема за директно плащане на площ/ Схемата за основно плащане на площ, или не по-рано от пет години – годината на първо заявяване на схемата за млади земеделски стопани може да е последната пета по реда на активност, и има право на плащане по посочените схеми.  Създаването на земеделско стопанство от физическото лице за първи път през годината на заявено подпомагане по Схемите е удостоверено от извършената през същата 2021г година регистрация по чл.7 от ЗПЗП. Физическото лице притежава изцяло дружеството, на което е управител и което контролира като негов едноличен собственик,  като в годината на първо заявяване на схемите е навършило 38г. Ето защо жалбата в частта й относно постановен отказ да се изплати подпомагане за 2021г по мярката за млади земеделски стопани е основателна.

   Жалбата е неоснователна в частта й с искане за отмяна на извършените намаления, поради прилагане на ставката финансова дисциплина. Мотиви за нейното прилагане е размера на подпомагането – над 2 000 евро. По тази част от уведомителното писмо ще бъдат обсъдени за яснота и всички приложими определения от Регламентите на ЕП и Съвета и Регламента за прилагане на Комисията.

      Стопанство са всички използвани за селскостопански дейности и управлявани от земеделски стопанин единици, които се намират на територията на една и съща държава членка – определения, установени в Регламент (ЕС) 2021/2115 на Европейския парламент и на Съвета от  2 декември 2021 година за установяване на правила за подпомагане за стратегическите планове, които трябва да бъдат изготвени от държавите членки по линия на общата селскостопанска политика (стратегически планове по ОСП) и финансирани от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ) и от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), и за отмяна на регламенти (ЕС) № 1305/2013 и (ЕС) № 1307/2013 / Преходния регламент към новата ОСП на ЕС/.  Регистрацията като земеделски стопани на правните субекти – физически лица, физически лица със статут на търговци поради извършвана и друга търговска дейност, което по аргумент от чл.1 от ТЗ има различно съдържание, както и на юридическите лица, които са търговци поради правно организационната си форма, определя и момента на създаване на стопанството. Противното оставя без смисъл създаването на регистър на земеделските стопани – този регистър след измененията на ЗПЗП и на Наредба №3/29.01.1999г за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани, няма за цел само подпомагане. Изискването селскостопанската дейност да се извършва реално, за да подлежи съответния правен субект на регистрация, потвърждава, а не изключва посоченото съдържание на нормативните правила – земеделски стопанин е онова лице, което осъществява селскостопанска дейност. Такава дейност осъществява този правен субект, който се е регистрирал, а поради това регистрацията доказва и момента, от който тя се извършва. Млад земеделски стопанин е понятие, което се свързва с физически лица, които в годината на подаване на първото заявление за подпомагане по Схемата за основно или по Схемата за единно плащане на площ са на възраст до 40години и като физически лица са създали и ръководят първото си земеделско стопанство  преди не повече от пет години, включително, чрез управление и контрол на юридически лица, в които притежават повече от половината права на глас, поради собственост върху техния капитал или дялове. Целта на схемата е подпомагане на първите пет години на активност, доказана чрез регистрацията и одобрено подпомагане по СЕПП.

   Ставката от 1.658907% наречена корекция „финансова дисциплина“ е приложена съгласно чл.26 от Регламент ЕС №1306/2013г и чл.8 §1 от Регламент ЕС №1307/2013г, в изпълнение на Регламент ЕС №2021/951 на Комисията от 11.06.2021г за кампания 2021г. Съгласно чл.26 от Регламент ЕС №1306/2013г, за да се гарантира спазването на посочените в член 16 годишни тавани по отношение на финансирането на свързани с пазара разходи и директни плащания, се определя ставка на корекция на директните плащания („ставка на корекция"). Тази ставка корекция се определя от Комисията и се прилага само за директни плащания, надвишаващи 2000евро, които се отпускат на земеделските стопани през съответната календарна година – в случая 2021г., при това е приложима за България от 2016г. Комисията има правомощието да приема делегирани актове за определяне на правилата за изчисляване на намаленията, които да се прилагат от държавите членки към земеделските стопани съгласно параграф 1 от  на чл.8 от Регламента. Съгласно чл. 1 от Регламент на Комисията №2021/951 от 11.06.2021г, за целите на определяне на ставката на корекция в съответствие с членове 25 и 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и в съответствие с член 8, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 сумите на директните плащания по схемите за подпомагане, изброени в приложение I към Регламент (ЕС) № 1307/2013, които ще се отпускат на земеделски стопани над сумата от 2 000 EUR по заявление за помощ, подадено за календарната 2021 година, се намаляват със ставка на корекция 1,658907 %. Това означава, че се взема предвид общата сума по схемите за подпомагане, която ще се изплати по едно заявление за помощ за календарната година. В случая по заявлението за подпомагане за 2021г е поискана помощ по СЕПП в размер на 4 456.53лв, по СПП 3180.42лв, по ЗДП 2808.44лв, които и без схемата МЗС, по която е отказано признаване на правото на подпомагане, имат общ сбор над 2000 евро, поради което правилно е приложена ставката корекция „финансова дисциплина“. Налице е основанието и то е посочено в мотивите към колона 3 „намаления“. Възнаграждението за един адвокат и заплатената държавна такса следва да се присъдят в размер, съответен на изхода от спора – наполовина.

         Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал. 2, предл. второ и чл.173, ал. 2 от АПК, Старозагорският административен съд 

 

 

   Р     Е     Ш     И     :

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо с изх. №02-240-2600/203 от 13.01.2023г, издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ в частта му, с която е отказано подпомагане по Схемата за млади земеделски производители за 2021г и ИЗПРАЩА преписката по Заявление 24/040621/25108 от 03.05.2021г, подадено от „Агро Дид-1“ ЕООД с УРН747917 за ново произнасяне по искането за подпомагане по Схемата за млади земеделски стопани за 2021г, при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона.

  ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Агро Дид-1“ ЕООД ЕИК ********* против Уведомително писмо изх. №02-240-2600/203 от 13.01.2023г, издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ в частта му, с която са извършени намаления, поради прилагане на ставка корекция „финансова дисциплина“ на сумите за подпомагане по СЕПП, СПП и ЗДП за 2021г.

        ОСЪЖДА  Държавен фонд „Земеделие” гр. София, да заплати на „Агро Дид-1“ ЕООД ЕИК *********  сумата от 280лв/ двеста и осемдесет/, представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е обявено.

 

Решението да се съобщи, чрез изпращане на препис до страните.

 

 

                                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: