Р Е Ш Е Н И Е
№ 588
30.09.2020 г. гр.Хасково
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в открито съдебно заседание на втори септември две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА
ЧЛЕНОВЕ: 1. ЦВЕТОМИРА ДИМИТРОВА
2. ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА
Секретар: Светла Иванова
Прокурор: Цвета Пазаитова
като разгледа докладваното от съдия В.Желева КАН дело №502 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Касационното производство е по реда на глава дванадесета от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл.63,
ал.1, изр.второ от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „Евроланд Миро“ ЕООД, гр.Х., подадена чрез процесуален представител – адв.Д.А., с посочен по делото адрес: ***, против Решение №37/08.04.2020 г., постановено по НАХД №543 по описа на Харманлийския районен съд за 2019 г., с което е потвърдено Наказателно постановление №134-2019 от 21.08.2019 г. на Директора на Областна Дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) – Хасково.
В касационната жалба се твърди, че обжалваното решение било неправилно и необосновано. Излагат се съображения, че в нарушение на закона съдът не взел предвид основателните оплаквания в жалбата и в хода на делото за допуснати съществени нарушения на материалния закон и на процесуалните правила, както и за необоснованост на НП. Липсата на мотиви била основание за отмяна на решението. Налице били основания за отмяна на НП, тъй като АУАН бил съставен в отсъствие на нарушителя, без да били спазени процесуалните правила за това и на разпоредбата на чл.40, ал.2 от ЗАНН. Съставената покана за явяване не била връчена надлежно по реда на НПК – чл.179, чл.180, ал.5 и ал.7, но това нарушение не било взето предвид от съда, въпреки че било от категорията на съществените. Връчването на АУАН също било нередовно, тъй като разписката за това не била редовно и надлежно попълнена и оформена. Не били посочени трите имена на връчителя и местослуженето му, не била посочена и дата на връчване. Това довело до лишаване на наказания от възможност да представи възражение в тридневен срок от връчване на АУАН, съответно правело невъзможна проверката дали този срок е спазен, предвид липса на редовно връчване на АУАН. Съгласно разпоредбата на чл.348, ал.3 от НПК, приложима на основание чл.335, ал.2, вр. чл.84 от ЗАНН, нарушението на процесуалните правила било съществено, когато е довело до ограничаване на процесуалните права на страните, а в случая наказателното постановление било издадено при допуснато съществено нарушение на процесуалните правила. Претендира се обжалваното Решение и потвърденото с него Наказателно постановление да бъдат отменени.
Ответникът, ОДБХ – Хасково, в подаден чрез процесуален представител писмен отговор, развива съображения за неоснователност на касационната жалба и моли същата да бъде оставена без уважение, а обжалваното съдебно решение да бъде потвърдено.
Становището на Окръжна прокуратура – Хасково е, че решението на районния съд следва да бъде оставено в сила като правилно, обосновано и законосъобразно.
Административен съд – Хасково, след проверка на оспореното решение във връзка с изложените в жалбата оплаквания, както и по реда на чл.218, ал.2 от АПК, намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срок и е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна.
С проверяваното Решение Харманлийският районен съд е потвърдил обжалваното пред него Наказателно постановление (НП) №134-2019 от 21.08.2019 г. на Директора на ОДБХ – Хасково, с което за нарушение на чл.12, ал.1 от Закона за храните (ЗХр) и на основание чл.42, ал.2, във вр. с ал.1 от същия закон, на „Евроланд Миро“ ЕООД, със седалище гр***, представлявано от Г. Д. В., е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева.
Районният съд подробно е описал установената от него фактическа обстановка. Преценил е, че АУАН и НП са издадени от компетентен орган, в предвидената от закона форма, като не се установяват процесуални нарушения от категорията на съществените, годни да доведат до отмяна на Наказателното постановление. Съдът е обсъдил и приел за неоснователни възраженията за нередовна процедура по съставянето и връчването на АУАН. За да потвърди обжалваното наказателно постановление, е приел за безспорно извършено административното нарушение, за което е санкционирано дружеството – касатор. Развил е доводи за липса на фактически основания случаят да се квалифицира като маловажен по смисъла на чл.28 от ЗАНН и за това, че наложената санкция е съобразена със закона по вид и размер.
Касационната инстанция изцяло споделя фактическите констатации и направените въз основа на тях правни изводи на районния съд.
Наведените в касационната жалба възражения изцяло преповтарят тези, които са били подробно обсъдени и отхвърлени в мотивите на проверяваното решение. Тъй като районният съд е дал подробен и мотивиран отговор както на възражението за неспазване на процедурата по съставянето на АУАН при условията на чл.40, ал.2 от ЗАНН – при отсъствието на надлежно поканения нарушител, така и на възраженията за ненадлежно връчен АУАН, в настоящото решение съдът няма да преповтаря изложените съображения, а препраща към тях на основание чл.221, ал.2, in fine от АПК.
Законосъобразно
въз основа на събраните по делото
гласни и писмени доказателства районният съд е приел вмененото на
дружеството – касатор административно нарушение за безспорно доказано и
правилно санкционирано.
От доказателствата се установява, че при извършена на 01.03.2019 г. от контролните органи проверка в стопанисвания от „Евроланд Миро“ ЕООД обект – Магазин за хранителни стоки, намиращ се в гр.***, е констатирано, че дружеството извършва в обекта търговия с храни – подробно изброени по вид и количество, без обектът да е регистриран съгласно чл.12 от Закона за храните.
Към датата
на нарушението, както и към датата на постановяване на процесното решение,
действащ е бил Закона за храните (отм.), обнародван ДВ бр.90 от
1999 г., отменен ДВ бр.52 от
2020 г., в сила от 09.06.2020 г.
Съгласно приложимата към този момент редакция на чл.12, ал.1 от ЗХр (отм.), търговията с
храни в страната се извършва само в обекти, регистрирани по реда на този закон,
които отговарят и на допълнително посочените в т.1 - т.3 от същата разпоредба
изисквания.
В чл.12,
ал.2 от ЗХр (отм.) е предвидено, че регистрацията на обект за производство или
за търговия с храни се извършва от областната дирекция по безопасност на храните
(ОДБХ) по местонахождението на обекта, а в ал.4 – 9 на същата норма – че това
става по подадено заявление на лицата по ал.1, след процедурата по което
съответният орган извършва регистрация на обекта и издава удостоверение за
регистрация.
В процесния
случай няма спор относно обстоятелството, че стопанисваният от „Евроланд Миро“
ЕООД обект магазин не е бил регистриран по законоустановения ред за търговия с
храни.
Съдържащата
съставомерните признаци и предвиденото наказание за неспазването на чл.12, ал.1
от ЗХр (отм.) разпоредба
на чл.42, ал.1 от същия закон е предвиждала, че който произвежда или търгува
храни в обект, нерегистриран по този закон, ако не подлежи на по-тежко
наказание, се наказва с глоба от 1500 до 2000 лева при първо нарушение. Според чл.42,
ал.2 от ЗХр (отм.), за нарушение по ал.1, извършено от юридическо лице или
едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 2000 до 4500 лв.
при първо нарушение.
Изхождайки
от обективните белези от състава на чл.42, ал.2, вр. ал.1, вр. чл.12, ал.1 от ЗХр (отм.), вмененото
на дружеството – касатор административно нарушение е безспорно установено,
правилно квалифицирано и санкционирано.
Към
настоящия момент по отношение на процесното нарушение е налице хипотезата на
чл.3, ал.2 от ЗАНН, но тя не се отразява върху крайния резултат на спора, тъй
като с влизането в сила на новия Закон за храните (обн.ДВ бр.52 от 2020 г., в сила от 09.06.2020 г.), също е предвидено задължение за регистрация на правните субекти,
извършващи търговия с храни – чл.23, ал.1 и ал.2, т.1 от ЗХр, вр.§1, т.6 от ДР
на ЗХр. В чл.24, ал.1 от новия ЗХр е регламентирано, че Българската агенция по
безопасност на храните поддържа на интернет страницата си публичен национален
регистър на бизнес операторите, обектите за производство, преработка и/или
дистрибуция на храни, както и е предвидено (чл.128, ал.1, т.3 от ЗХр.) да се
налага глоба или имуществена санкция в размер от 2000 до 4000 лв., ако не
подлежи на по-тежко наказание, на лице, което извършва дейност, без да е
вписано в регистъра по чл.24, ал.1 или 2. Тоест и при сега действащото
законодателство поведението на касатора е противоправно и обявено за наказуемо
с административно наказание, с минимален размер на имуществената санкция от
2000 лева, колкото му е наложена и с процесното Наказателно постановление.
За пълнота
следва да се отбележи, че настоящата инстанция изцяло споделя и изводите на
въззивния съд, че в случая не са налице предпоставките за прилагане разпоредбата на чл.28 от ЗАНН и случаят не е
маловажен.
Достигайки
до извод за законосъобразност на процесното Наказателно постановление и
потвърждавайки същото, районният съд е постановил едно валидно, допустимо и съответно
на материалния закон решение, което, като незасегнато от въведените в
касационната жалба касационни основания, следва да се остави в сила.
Водим от гореизложеното и на основание чл.221, ал.2, предл.първо от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №37/08.04.2020 г., постановено
по НАХД №543 по описа на Харманлийския районен съд за 2019 година.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.