РЕШЕНИЕ
№ 312
гр. гр. Хасково, 02.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, ІІ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на трети октомври през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Даниела К. Николова
при участието на секретаря Велислава Н. Ангелова
като разгледа докладваното от Даниела К. Николова Административно
наказателно дело № 20225640200715 по описа за 2022 година
Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на П. И. Ш. от гр.Хасково против Електронен фиш за
налагане на глоба за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни
такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № **********, издаден от Агенция "Пътна
инфраструктура" /АПИ/ гр. София, с който за нарушение на чл. 139, ал. 5 и ал. 6 от ЗДвП,
вр. с чл. 102, ал. 2 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 3, вр. чл. 187а, ал. 1 от ЗДвП е
наложено административно наказание глоба в размер на 300 лева. Претендира се неговата
отмяна с оплаквания за незаконосъобразност и изтекла давност по чл.34 от ЗАНН
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован не се явява и се
представлява от упълномощен процесуален представител –адв.Д.С.,който поддържа жалбата
и моли за отмяне на ел.фиш.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител юрк.Д. , моли съда да
потвърди електронния фиш като правилен и законосъобразен.Претендира и за присъждане
на юрк.възнаграждение.
Съдът, след като обсъди приобщените по делото доказателства, намери за
установено от фактическа и правна страна следното:
Административно наказателното производство е започнало с издаването на
Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено от електронна система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата №********** , издаден от
1
Агенция "Пътна инфраструктура" /АПИ/ гр. София, с който на жалбоподателя П. И. Ш. , за
допуснато нарушение на чл. 139, ал. 5 и ал. 6 от ЗДвП, вр. с чл. 102, ал. 2 от ЗДвП и на
основание чл. 179, ал. 3, вр. чл. 187а, ал. 1 от ЗДвП е наложено административно наказание
глоба в размер на 300 лева.Фишът е издаден, затова, че на 05.10.2020 г., в 15:01 часа, е
установено нарушение №B110А06FA4AE2E6BE053031F160AF3D3 , с ППС лек автомобил
"*************", с регистрационен номер *************, с обща техническа допустима
максимална маса 1830, брой оси 2, категория ППС:, в община Хасково , по път I-5 км
300+026 , с посока нарастващ км., включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за
посоченото ППС не била заплатена пътна такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата според
категорията на пътното превозно средство.Нарушението било установено с устройство №
20831, представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.
10, ал. 1 от Закона за пътищата, намиращо се на път I-5 км 300+026.
От приложените към АНП доказателства е видно, че под регистрационен номер
************* е регистрирано превозно средство, а именно л. а. "*************",с
техническа допустима максимална маса 1830, брой оси 2 и със собственик П. И. Ш. от
гр.Хасково .
С оглед на установеното се налагат следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, подадена е от надлежно легитимирано лице, в
законоустановения срок, пред компетентния да се произнесе съд.
С измененията на Закона за движението по пътищата и Закона за пътищата /ДВ, бр.
105/2018 г. / е предвиден нов начин на заплащане на такси за преминаване по платената
пътна мрежа, при която се въвежда смесена система за таксуване на различните категории
пътни превозни средства - винетни такси и такси на база време и на база изминато
разстояние. Това изменение въвежда съответно и различни санкционни последици за
нарушенията, свързани с неплащане на дължимите такси. В чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за
пътищата е предвидено, че за движение на пътни превозни средства с обща технически
допустима максимална маса до или равна на 3, 5 тона се дължи заплащането на винетна
такса. В чл. 10а ал. 7 от Закона за пътищата е предвидено, че това са моторните превозни
средства, които имат най-малко четири колела и са предназначени за превоз на пътници;
моторните превозни средства, които имат най-малко четири колела и са предназначени за
превоз на товари и моторни превозни средства с повишена проходимост. В ал. 9 на чл. 10а
от Закона за пътищата е посочено, че когато пътно превозно средство, за което се дължи
винетна такса се движи с прикачено ремарке, собственикът или ползвателят е длъжен да
заплати допълнителна винетна такса за същата категория пътно превозно средство,
независимо от броя на осите на ремаркето, за срока на ползване на платената пътна мрежа от
пътното превозно средство с прикаченото ремарке, когато общата допустима техническа
маса на състава надвишава 3, 5 тона. Съгласно чл. 139, ал. 5 от ЗДвП движението на пътни
превозни средства по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се извършва след
изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване размера и заплащане на
пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, а в чл. 139, ал. 6 от ЗДП е въведено
2
изричното задължение за водача на пътно превозно средство преди движение по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, да заплати таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от
Закона за пътищата в случаите, когато такава е дължима според категорията на пътното
превозно средство. От своя страна санкционната разпоредба на чл. 179, ал. 3 от ЗДвП,
предвижда административно наказание глоба за водач, който управлява пътно превозно
средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е
заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата.
Съдът намира, че нарушението е установено по несъмнен начин, като е доказано, че
на 05.10.2020 г. в 15:01 ч, с устройство № 20831,, представляващо елемент от електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП, намиращо се на път I-5 км
300+026 община Хасково , е установено движение на същия път с посока нарастващ
километър на ППС - лек автомобил "*************", с регистрационен номер
*************, с обща техническа допустима максимална маса 1830, брой оси 2. Пътят е
включен в обхвата на платената пътна мрежа и за движение по него се дължат такси по чл.
10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата, които зависят от категорията на ППС и изминатото
разстояние. Видно от представената справка за данни за процесното ППС с peг. №
*************, същото е с обща технически допустима максимална маса до 3, 5 т, поради
което на основание чл.10а ал.7 от Закона за пътищата за движението му по платената пътна
мрежа се дължи винетна такса .
Така безспорно в случая е допуснато нарушение по чл. 102, ал. 2 от ЗДвП, който
задължава собственика да не допуска движението на пътно превозно средство по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са
изпълнени задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на съответната
такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата според категорията на пътното превозно
средство. Нарушението е санкционирано на основание чл. 187а, ал. 1, вр. с чл. 179, ал. 3 от
ЗДвП.
Правилно за така извършеното нарушение е наложена глоба на основание чл. 187а,
ал. 1, вр. чл. 179, ал. 3 от ЗДвП. Разпоредбата на чл. 187а, ал. 1 от ЗДвП предвижда налагане
на глоба в размер на 300 лв. за собственик на МПС, допуснал движението на ППС, без да
изпълни изискванията на чл. 10, ал. 1 т.1 от ЗП в хипотезата на чл. 179, ал. 3 от ЗДвП.
Правилно е осъществена правната връзка с последно разпоредбата на чл. 179, ал. 3 от ЗДвП,
тъй като в случая не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от ЗП. Доколкото
жалбоподателят П. И. Ш. е вписан като собственик на процесното ППС, то правилно той е
санкциониран, като му е наложена глоба в размер на 300 лв., който размер е фиксиран в
закона и не подлежи на ревизиране от страна на съда.
Нарушението е заснето с устройство № 20831, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП и се намира на
процесния път. Съгласно чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП електронната система за събиране на пътни
такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП създава доклади за всяко установено нарушение по чл. 179, ал.
3-3в от ЗДП, към които автоматично се прилагат статични изображения във вид на снимков
3
материал и/или динамични изображения – видеозаписи, каквито са приложени по
административната преписка. Докладите, заедно с приложените към тях статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи,
представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно
средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на движение по
участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и местонахождението на
техническото средство - част от системата. Електронната система функционира чрез
визуално разпознаване на дигитални образи, цифри и букви и не извършва измерване,
поради което не подлежи на техническо измерване по Закона за измерванията. Предвид
приложения по делото доклад от електронната система за събиране на пътни такси и
статично изображение на процесния автомобил, съдът приема за безспорно установено, че
на посочените в ЕФ дата и час същият се е движел в Община Хасково по път I-5 км
300+026 с посока нарастващ километър.
В производството по установяване и санкциониране на нарушението са спазени
изискванията на ЗДвП и специфичните условия на ЗП, като нарушението е установено от
снимки от електронната система за събиране на пътни такси, които съгласно разпоредбата
на чл. 189е, ал. 8 от ЗДвП, отразените в системата данни се считат за доказателства за
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
пътното превозно средство, както и данни, свързани с движението по участък от път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани
тол данни и наличие или липса на заплащане на дължимите такси.
Електронният фиш е издаден въз основа на чл. 189ж от ЗДвП, който предвижда
възможност при нарушение по чл. 179, ал. 3, установено и заснето от електронната система
по чл. 167а, ал. 3 да се издаде електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен за
съответното нарушение. Определените в закона изисквания към електронния фиш е да
съдържа данни за мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на пътното превозно средство, собственика или вписания ползвател,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, възможността за заплащане на таксата
по чл. 10, ал. 2 от ЗП, размера на глобата, срока и начините за доброволното й заплащане.
Съдът приема, че атакувания електронен фиш отговаря на тези изисквания и е издаден по
образец, утвърден от управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура". Образецът на
ЕФ е одобрен по надлежния ред, за което в преписката е представена Заповед № РД-11-
4/23.01.2020 г. на Председателя на УС на АПИ.
Електронен фиш № ********** е издаден от компетентен орган, съобразно
разпоредбата на чл. 10, ал. 10 ЗП, установяваща, че Агенция "Пътна инфраструктура"
осъществява правомощията на държавата във връзка със събирането на пътните такси, както
и дейността по практическото прилагане, въвеждането, функционирането и контрола на
системата за събиране на пътните такси.
Електронният фиш представлява своеобразен властнически акт с установителни и
4
санкционни функции (който по своето правно действие съчетава в себе си функциите, както
на АУАН, така и на НП- така ТР 1/2014 на ВАС), поради което за него не намират
приложение сроковете по чл. 34 ЗАНН за издаване на АУАН, нито тези за издаване на НП.
Предвид, на което не може да се говори за процесуално нарушение свързано със срока на
издаване на ЕФ. Тук би имала значение единствено изтеклата относителна и абсолютна
давност/ съответно три години и четири години и шест месеца / за санкциониране на
нарушителя, които безспорно в случая не са изтекли, предвид, че от датата на нарушението
и към момента са изтекли малко повече от две години.
Предвид всичко гореизложено, съдът намира, че напълно основателно е ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за така установеното
нарушение и му е наложено наказание. При извършената служебна проверка съдът не
констатира допуснати в хода на административнонаказателното производство съществени
нарушения на процесуалните правила, които да налагат отмяна на ЕФ. С оглед изложените
съображения, Електронният фиш следва да бъде потвърден като правилен и
законосъобразен.
Съгласно разпоредбата на чл. 63д от ЗАНН в производствата пред районния и
административния съд, както и в касационното производство страните имат право на
присъждане на разноски по реда на АПК. Предвид изхода от спора и изрично направеното
искане, на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН вр. чл. 37, ал. 1 от ЗПП вр. чл. 27е от Наредбата
за заплащането на правната помощ, в полза на Агенция "Пътна инфраструктура" следва да
бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева. Размерът е съобразен
с вида и количеството на извършената дейност, на основание чл. 37 от Закона за правната
помощ.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата №, **********,издаден от Агенция "Пътна инфраструктура" /АПИ/ гр. София
ОСЪЖДА П. И. Ш.,ЕГН-********** с адрес:гр.Хасково,************* да заплати
на Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София юрисконсултско възнаграждение в размер на
80 лева.
Решението подлежи на обжалване пред Хасковския административен съд в 14
дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено и обявено.
5
Съдия при Районен съд – Хасково: /п/ не се чете
Вярно с оригинала!
Секретар: В.А.
6