Решение по дело №995/2019 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 75
Дата: 19 юни 2020 г.
Съдия: Стефка Томова Пашова
Дело: 20195310200995
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 декември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 Град Асеновград, 19.06.2020г.

 

ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ с Председател СТЕФКА ПАШОВА, като разгледа в открито съдебно заседание на втори юни две хиляди и двадесета година, при участието на секретаря Т.Я., на втори юни две хиляди и двадесета година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Обжалвано е НП № 200 от 13.11.2019г. на Директора на ОДБХ- Пловдив, с което на „***“ЕООД, ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление: град Асеновград, общ. Асеновград, обл. Пловдивска, ул.“Тунджа“ № 2, представлявано от Е.И.Т., ЕГН – ********** е наложена имуществена санкция в размер на 2000 – две хиляди лева, за нарушение по чл. 42 ал.2 от „Закона за храните“.

 

По същество:

Дружеството – жалбоподател, представлявано от адвокат К., пледира за постановяване на съдебно решение, с което да се уважи депозираната жалба срещу обжалваното НП като незаконосъобразно и неправилно, както и като постановено при съществени нарушения на административно – производствените правила.Излага подробни съображения както в депозираната жалба, така и и в пледоарията по същество.

Въззиваемата страна – представлявана от ЮРК Брезковска, пледира за потвърждаване на обжалваното НП като постановено при спазване на административно – производствените правила и като законосъобразно. В хода по същество излага подробни съображения.

 

По процедурата:

АУАН е съставен на 01.10.2019г. за нарушение, сочено за извършено на 18.09.2019г., а НП за него е издадено на 13.11.2019г., с което съдът намери, че са спазени сроковете по чл. 34 от ЗАНН.

АУАН е съставен от главен инспектор в ОДБХ - Пловдив, за нарушение по Закона за храните, който съгласно чл. 138, ал.1т.1 от „Закон за храните“ е компетентен да съставя актове за установяване на административни нарушения по този закон. НП също е издадено от компетентен орган – Директора на ОДБХ- Пловдив, съгласно чл. 139 т.1 от ЗХ.

АУАН е съставен в присъствието на представител на нарушителя и на свидетел по установяване на нарушението. Екземпляр от него е надлежно връчен на нарушителя, с разяснени права на възражения по него.

АУАН съдържа изискуемите от чл.42 от ЗАНН реквизити, като относно възражението за непълнота на посочената като нарушена правна норма, то същата е изписана в пълнота в разпоредбата на чл. 12, ал.1т.1 от „Закон за храните“, с което е покрито изискването за пълнота на посочване на нарушената правна норма. В този смисъл, в съдържанието по този въпрос, в акта за установяване на административно нарушение, не се констатираха допуснати съществени процесуални нарушения, поради което и наведеното възражение в този смисъл, се отхвърля от съда като неоснователно.

Относно този проблем в наказателното постановление, то същият е налице, с оглед на това, че там като правна квалификация на вмененото адм.нарушение, е посочена единствено нормата на чл. 12, ал.1 от „Закон за храните“, която норма обаче не отговаря за законово разписаното в чл. 52 т.6 от ЗАНН изискване за посочване на нарушена правна норма, тъй като посоченият текст на чл. 12, ал.1 от „Закон за храните“, съдържа три точки, третата от които с подточки. Така, за дружеството – жалбоподател, не става ясно, коя е вменената му за нарушена правна норма, срещу която следва да организира правната си защита срещу наказателното постановление, с което е нарушено съществено правото му на защита, а процесуалното нарушение придобива характер на съществено такова.

С оглед на това, наведеното в посочения смисъл възражение, както в депозираната жалба срещу НП, така и в пледоарията по същество, на процесуалния представител на жалбоподателя, се явява основателно и като такова следва да бъде уважено.

Тук следва да се посочи, че фактът, че е посочена коректната правна квалификация на вмененото адм.нарушение в АУАН, не изключва горния извод за допуснато съществено процесуално нарушение на административно – производствените правила, с оглед на това, че именно НП е крайният процесуален акт, който очертава както фактическите, така и правните параметри на вмененото адм.нарушение, който вменява отговорността за неговото извършване и чиито параметри както от фактическа страна, така и от правна страна, следва да бъдат доказани от неговия издател. Той очертава и правото на защита както срещу фактите, така и срещу тяхната правна квалификация. Тук няма основание за субсидиарно приложение на чл.53 от ЗАНН, тъй като тази правна норма указва единствено нередовност в акта за установяване на адм.нарушение, която може да бъде изправено с крайния процесуален акт – НП. Нередовността на същото, когато засяга съществено правото на защита обаче, не подлежи на корекция, а е основание за неговата отмяна, поради допуснати съществени процесуални нарушения на административно – производствените правила, които са налице.

 

По фактите:

Въз основа на Заповед № 351 от 17.09.2019г. на Директора на ОДБХ- Пловдив, е извършена проверка, съвместно с икономическа полиция- Пловдив, от органите на ОДБХ- Пловдив, в магазин за хранителни стоки, находящ се в град Асеновград, община Асеновград, ул.“***“ № 8, държан от „***“еоод, в присъствието на управителя на дружеството г-н Е. Елмаз Т.. По време на проверката, магазинът е бил в работен режим, като в него като хранителни стоки са констатирани 1 кг. Плешки кремвирши „Браво“, 2 бр. колбас „Камчия“ и 1бр. варено – пушен колбас „Кен“, 7 бр. кисели млека „Саяна“, 3 бр. млечно – кисел десерт „Саяна“, както и пакетирани храни. Констатирано е, че всички храни са в срок на годност. За проверката е съставен констативен протокол № 005172 от 18.09.2019г., подписан от проверяващите и представител на дружеството - неговия управител. С него нему е указано, че следва да се яви в ОДБХ. В уверение на това, че магазина работи към момента на проверката, е приложен фискален бон № 54020129 от 18.09.2019г., в който същият фигурира като „Магазин за хранителни стоки“ и е направена контролна покупка на хранителна стока за сумата от 1,80 лева.

Впоследствие, от страна на проверяващите органи е направена справка в регистъра, в който фигурират всички обекти, които са регистрирани по „Закон за храните“, като проверката е установила, че проверяваният обект , работещ като магазин за хранителни стоки, не фигурира в него.

За констатираното адм.нарушение е съставен акт за установяване на адм.нарушение и е издадено и обжалваното НП.

След констатиране на нарушението, обектът е регистриран по ЗХ, за което е било издадено и Удостоверение за регистрация на обект за търговия на дребно с храни № 22319 от 15.10.2019г. Налично е предходно удостоверение за регистрация на този обект като такъв за търговия на дребно с храни № 00043 от 02.05.2011г. на фирма „Бали 88“еоод.

 

По доказателствата:

Така приетите за установени факти по делото, съдът намери за доказани от показанията на свидетелите С.М. и П.Р., които са свидетели по установяване на нарушението и са извършили проверката и чиито показания се кредитират от съда като логични, последователни, непротиворечиви и подкрепени и от писмените доказателства по делото – констативен протокол № 005172 от 18.09.2019г. и фискален бон № 54020129, Удостоверение за регистрация на обект за търговия на дребно с храни № 00043 от 02.05.2011г. за магазин за хранителни стоки в Асеновград, ул.“***“ № 8, и Удостоверение за регистрация на обект за търговия на дребно с храни № 22319 от 15.10.2019г. за магазин за хранителни стоки в Асеновград, ул.“***“ № 8, на фирма „***“еоод.

 

От правна страна:

На първо място, следва да се посочи, че след издаване на обжалваното НП, е последвало изменение на „Закон за храните“, който е в сила от 09.06.2020г. В същия обаче, отново е разписано изискването за регистрация на обектите, извършващи търговия с храни, но този път в разпоредбата на чл. 23 от ЗХ.В този смисъл, новият „ЗХ“ не е по-благоприятен, тъй като и за нарушение на това изискване, е предвидена административно – наказателна отговорност в разпоредбата на чл. 134 от ЗХ.

Същата предвижда имуществена санкция, като размерът й обаче е по-нисък в сравнение  с предходната редакция на санкционната норма, поради което и редакцията на ЗХ в сила от 09.06.2020г. се явява по-благоприятен закон и именно той следва да бъде приложен.

Безспорно е, че към момента на установяване на нарушението, нормата на чл. 12, ал.1т.1 от ЗХ и впоследствие – редакцията му, която е в сила от 09.06.2020г. изисква регистрация на обектите, които извършват търговия с храни – чл. 23 от ЗХ.

Налице е такава, но относно друго дружеството, което не е стопанисвало проверяваният обект – магазин за търговия с храни, а именно това е фирма „Бали 88“еоод, ЕИК: *********.

Съгласно чл. 12, ал.4 от ЗХ, регистрацията на обектите с търговия с храни, са задължени да извършат лицата по ал.1 на този член – или тези, които ще извършват търговия с храни. За  извършване на регистрацията лицата по ал. 1 подават заявление по образец, в което се посочват име и адрес на лицето, съответно седалище, адрес на управление и код по БУЛСТАТ/ЕИК за лицата, регистрирани в Република България, а за лицата, регистрирани в друга държава - членка на Европейския съюз, или страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство - друг идентификационен код или номер, както и адрес на обекта. Към заявлението се прилага и списък на групите храни или ястия, които ще се произвеждат или продават в обекта.

В този смисъл, търговията с храни към момента на проверката е извършвало не дружество „***“ЕООД, което е имало регистрация за обекта, а дружество „***“еоод, което е нямало такава регистрация към момента на проверката. Именно то е задълженото лице да извърши тази регистрация. Като е извършвало продажба на храни в търговски обект без такава, то обективна страна е осъществило състава на адм.нарушение по чл.12, ал.1, т.1 от ЗХ в редакцията към датата на извършване на нарушението.

Поради обективния безвиновен характер на отговорността на дружеството, субективна страна на същото не следва да бъде преценявана. Законово достатъчно е такава за това нарушение да е законово предвидена, което е налице.

Случаят законосъобразно е приет за немаловажен, с оглед на това, че в обекта са се продавали различни видове храни,някои от които с завишена степен на опасност за здравето на хората, поради което и факта, че количеството им, констатирано в хода на проверката, не е голяма, не намалява интензитетът на засягане на охраняваните обществени отношения. Фактът, че в момента на проверката не е имало клиенти, не променя обстоятелството, че търговията е неритмична дейност, при която не се регулира с административни средства клиентския поток, тъй като няма разписание за пазаруване, с оглед спецификата на търговския обект. Такова регулиране има при превозите от различен вид и търговията със стоки, подлежащи на разрешителен режим.Случаят не е такъв, поради което и факта, че към момента на извършване на проверката, не е имало клиенти, не променя факта, че обектът е работил като магазин за хранителни стоки и че е извършена контролна покупка на такава, за което е бил издаден фискален бон, приложен като  писмено доказателство по делото.

 

 

С оглед на това съдът намери, че преценката на административно – наказващият орган, за липса на маловажност на случая, се явява законосъобразна.

Санкцията за това адм.нарушение обаче след изменение на ЗХ, в редакцията му, в сила от 09.06.2020г. е по-ниска в сравнение с предходната такава, което налага извода, че в санкционната част, следва да бъде приложен по-ниския законово предвиден размер на имуществена санкция, като по-благоприятен такъв за дружеството – нарушител, визиран в нормата на чл. 134, ал.2 от ЗХ.

Поради това, че отговорността на същото е ангажирана при издадено НП с непълна правна квалификация на нарушението и липсата на възможност такава първоначално да бъде дадена от съда, то е налице издаване на НП при допуснати съществени нарушения на административно – производствените правила, което налага неговата отмяна на това правно основание.

Разноски не са претендирани от страните, поради което и съдът не разгледа въпроса за тяхното възлагане.

Поради изложените мотиви и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,

Съдът

РЕШИ:

 ОТМЕНЯВА НП № 200 от 13.11.2019г. на Директора на ОДБХ- Пловдив, с което на „***“ЕООД, ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление: град Асеновград, общ. Асеновград, обл. Пловдивска, ул.“Тунджа“ № 2, представлявано от Е.И.Т., ЕГН – ********** е наложена имуществена санкция в размер на 2000 – две хиляди лева, за нарушение по чл. 42 ал.2 от „Закона за храните“.

Решението да се съобщи на жалбоподателя, адвокат К. и на въззиваемата страна.

Същото подлежи на обжалване в 14- дневен срок от неговото съобщаване, по реда на глава 12 от АПК, на касационните основания, визирани в НПК, пред Административен съд- Пловдив, чрез Районен съд- Асеновград.

 

Районен съдия: