Решение по дело №2645/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 75
Дата: 10 януари 2020 г. (в сила от 10 януари 2020 г.)
Съдия: Диляна Господинова Господинова
Дело: 20191100902645
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 10 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. София, 10.01.2020 г.

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, Търговско отделение, VI – 17 състав, в закрито заседание на десети януари две хиляди и двадесета година,  в следния състав:                                                      

            

СЪДИЯ: ДИЛЯНА ГОСПОДИНОВА      

 

като  разгледа докладваното от съдията т. № 2645 по описа на СГС за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 25 от Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел /ЗТРРЮЛНЦ/.

            Образувано е по жалба, подадена от Сдружение „С.на б.ф.д.“ срещу отказ № 20190628101200-2/ 27.11.2019 г. на длъжностното лице по регистрация при Агенция по вписванията, с който е отказано да се извърши обявяване в търговския регистър на годишните финансови отчети на юридическото лице с нестопанска цел за 2017 г. и 2018 г.

 

Софийски градски съд, след като съобрази изложените от жалбоподателя доводи и събраните по делото доказателства, намира следното:

Частната жалба е подадена в законоустановения срок срещу акт, подлежащ на обжалване съгласно разпоредбата на чл. 25 ЗТРРЮЛНЦ и от лице, което има право и интерес от обжалването, поради което същата е процесуално допустима. Разгледана по същество, частната жалба е основателна.

На първо място следва да се посочи, че при подаване на заявление за обявяване в търговския регистър на годишния финансов отчет на едно юридическото лице, длъжностното лице, което е компетентно да извърши обявяването, съответно да постанови отказ за това, проверява както дали подаденото заявление е редовно - изхожда ли от оправомощено лице, изготвено ли е при спазване на предвидените за това форма и ред, приложен ли е към него подлежащият на обявяване годишен финансов отчет, както и подписана от заявителя декларация по чл. 13, ал. 4 ЗТРРЮЛНЦ, а също така проверява и дали от представените от заявителя документи се доказва, че са изпълнени установените със закон изисквания относно изготвянето на подлежащия на обявяване годишен финансов отчет, както и тези за неговото приемане. Този извод следва при тълкуване на разпоредбите на чл. 62 и чл. 62а от Наредба № 1/14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, с които подзаконови норми са уредени изискванията към заявленията, които се подават в случаите, когато се иска в регистъра да бъдат обявени актове, като последната от двете касае и специалната хипотеза на обявяване на годишен финансов отчет, каквато е настоящата. В чл. 62, т. 3 и чл. 62а, ал. 2, т. 2 от Наредбата е предвидено, че към заявлението задължително се прилагат документи, които доказват изпълнение на изисквания на закона относно приемането на подлежащия на обявяване акт и в частност на годишния финансов отчет. След като с тези норми за заявителя е предвидено задължението да удостовери, че представеният за обявяване акт е надлежно приет, в случаите, в които това е предвидено в закон, то и за длъжностното лице, произнасящо се по заявлението, възниква задължение да извърши проверка за това дали установените законови правила за приемане на акта са спазени въз основа именно на представените доказателства и само ако констатира, че това е така, може да извърши обявяването.

По делото се установява, че към заявлението, подадено от Сдружение „С.на б.ф.д.”, са приложени годишни финансови отчети на дружеството за 2017 г. и за 2018 г., които са документите, чието обявяване се иска. От тяхното съдържание е видно, че те са изготвени съобразно нормативните изисквания, предвидени в ЗСч.

За да се отговори на въпроса дали към заявлението са приложени доказателства, от които може да се направи извод, че са спазени установените в закона и устава на сдружението изисквания за приемането на представените за обявяване актове, трябва първо да се направи извод за това кой е органът, който е компетентен да вземе решение за приемане на годишните финансови отчети /ГФО/ на сдружението за 2017 г. и за 2018 г.

Правомощията на органите за управление на юридическите лица с нестопанска цел, които са общото събрание на членовете му, който е негов върховен орган, и на управителния съвет, който е негов управителен орган, са уредени съответно в чл. 25 ЗЮЛНЦ и чл. 31 ЗЮЛНЦ.

В чл. 25, ал. 1 ЗЮЛНЦ е предвидено какви са правомощията на общото събрание на членовете на сдружението, като при анализ на тяхното съдържание, може да се заключи, че в правомощието на върховния орган е възложено разрешаването на общи, принципни въпроси, свързани с дейността на сдружението с нестопанска цел. В чл. 25, ал. 2 ЗЮЛНЦ е посочено по изчерпателен начин и кои от тези правомощия са в изключителната компетентност на общото събрание на сдружението и не могат да се възлагат на други негови органи. Това са правата по чл. 25, ал. 1, т. 1, 3, 7, 9, 11 и 12 ЗЮЛНЦ, които са да изменя и допълва устава, да избира и освобождава членовете на управителния съвет, да взема решение за преобразуване или прекратяване на сдружението, да приема бюджета на сдружението, да приема отчета за дейността на управителния съвет, както и да отменя решения на другите органи на сдружението, които противоречат на закона, устава или други вътрешни актове, регламентиращи дейността на сдружението. По аргумент за обратното от чл. 25, ал. 2 ЗЮЛНЦ следва да се заключи, че всички други правомощия, които са в компетентност на общото събрание на членовете на сдружението могат да се делегират на друг от органите му на управление, включително и на управителния съвет, който отделно от това и съгласно чл. 31, т. 8 ЗЮЛНЦ е оправомощен да взема решения по всички въпроси, които по закон или съгласно устава не спадат в правата на друг орган.

Приемането на годишния финансов отчет на юридическото лице с нестопанска цел не е  сред правомощията на общото събрание на сдружението, посочени в чл. 25, ал. 1 ЗЮЛНЦ. Ето защо и предвид факта, че това правомощие не е и сред тези, посочени в чл. 25, ал. 2 ЗЮЛНЦ, които са в изключителната компетентност на върховния орган на сдружението, трябва да се приеме, че то може да бъде възлагано и на друг орган с устава на сдружението. При анализ на съдържанието на  устава на Сдружение „С.на б.ф.д.” се установява, че в него е включена клауза, с която правомощието да утвърждава годишните отчети на юридическото лице изрично е възложено на управителния съвет – чл. 37, ал. 2, предл. 2 от устава. Това разрешение е в съответствие със закона и по-конкретно с регламентацията в чл. 25, ал. 1 и ал. 2 ЗЮЛНЦ и чл. 31, т. 8 ЗЮЛНЦ. С оглед на това се налага изводът, че органът, който е компетентен съгласно закона и устава да вземе решение за приемане на ГФО на Сдружение „С.на б.ф.д.” за 2017 г. и за 2018 г., е неговия управителен съвет.

От представените в производството документи е видно, че на 22.01.2019 г., от управителния съвет на Сдружение „С.на б.ф.д.” е взето решение за приемане на ГФО на дружеството за 2017 г. и 2018 г. На заседанието на управителния съвет, на което е взето това решение са присъствали 11 от 15-те члена на този орган, като решението е взето с единодушие, което означава, че са спазени изискванията за кворум и мнозинство при приемане на решенията на управителния орган.

Предвид гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че в производството се установява, че са съставени годишни финансови отчети на Сдружение „С.на б.ф.д.” за 2017 г. и за 2018 г., които отговарят на изискванията за това, предвидени в ЗС, както и че е налице валидно и законосъобразно взето решение от компетентния орган на сдружението за приемане на тези отчети. Ето защо и тези актове подлежат на обявяване в търговския регистър, като не съществуват каквито и да било пречки, които да препятстват това. Следователно и постановеният в настоящото производство отказ е незаконосъобразен и следва да бъде отменен от съда, като на длъжностното лице по регистрация бъдат дадени указания да обяви представения акт, представляващ ГФО за 2017 г. и за 2018 г. на Сдружение „С.на б.ф.д.”.

Така мотивиран съдът

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Сдружение „С.на б.ф.д.” отказ № 20190628101200-2/ 27.11.2019 г. на длъжностното лице по регистрация при Агенция по вписванията, с който е отказано да се извърши обявяване в търговския регистър на годишните финансови отчети на юридическото лице с нестопанска цел за 2017 г. и 2018 г.

УКАЗВА на длъжностното лице по регистрацията при Агенция по вписванията да обяви по партидата на Сдружение „С.на б.ф.д.” годишния финансов отчет на дружеството за 2017 г. и годишния финансов отчет на дружеството за 2017 г., които актове са приложени към заявление с вх. № 20190628101200.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                                                       

                                                                        СЪДИЯ: