Определение по дело №3168/2018 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 1811
Дата: 10 август 2018 г. (в сила от 19 декември 2018 г.)
Съдия: Иван Цветозаров Иванов
Дело: 20181420103168
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 9 юли 2018 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

ВРАЧАНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, четвърти граждански състав, в закрито съдебно заседание на 10.08.2018 г., в състав:

 

                                                    Районен съдия:   Иван Иванов

 

като разгледа гражданско дело № 3168 от 2018 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Делото е получено по подсъдност от Административен съд гр. В., съгласно определение № 8958 от 02.07.2018 г., постановено по адм. дело № 7113/2018 г. по описа на Върховния административен съд.

Производството е образувано по искова молба, подадена от Ц.Г.Р. с ЕГН **********, понастоящем в Затвора гр. В., срещу Прокуратурата на Република Б. за присъждане на обезщетение за неимуществени вреди в размер на 10 000,00 лева.

С разпореждане от 17.07.2018 г. съдът е оставил исковата молба без движение и е указал на ищеца да посочи и конкретизира в какво се изразяват настъпилите за него неимуществени вреди; да посочи точно и недвусмислено кои са конкретните действия или бездействия на Прокуратурата на Република Б., които са му причинили неимуществени вреди, като съобрази че същите е изложил по неясен и противоречащ си начин, едновременно от действия и от бездействия, които твърди да са свързани с поддържаните в исковата молба фактически обстоятелства; да формулира искане към съда, съответстващо на изложените основания за претенцията, като му е указано, че при неизпълнение на указанията в срок и цялост производството по делото подлежи на прекратяване.

С молба с вх. № 11446/02.08.2018 г. и с молба с вх. № 11606/06.08.2018 г. на Врачански районен съд ищецът частично е изпълнил дадените му указания.

С двете уточнителни молби ищецът поддържа, че спрямо него е постановена влязла в законна сила присъда на съд на страна-членка на Европейския съюз – присъда от 30.11.2009 г. с № GZ: 701 HV 1/09X на Окръжен съд гр. К., Република А., но ответната Прокуратура на Република Б. незаконосъобразно бездейства от месец октомври 2010 г. до момента и не прави предложение за признаване в Република Б. на горепосочената влязла в сила австрийска присъда. При тези фактически твърдения ищецът сочи, че е незаконосъобразно задържан във Врачанския затвор в пълна изолация, което противоречи на чл. 4, ал. 2 от НПК. Счита, че бездействието на ответника е довело до разстройство на здравето му, че е подложен на нечовешко и унизително отношение, на психически тормоз, на незаконно изпълнение на наказание, задържан е 24 часа на денонощие в една килия с размери два на два метра, под изкуствено осветление и изолиран, хранят го с невкусна храна и е получил морални и духовни щети и психическо разстройство на здравето си.

Въпреки дадените му указания, ищецът не е уточнил какви конкретно са физическите и психическите разстройства на здравето му, каква е причинно-следствената връзка между бездействието на ответната Прокуратура на Република Б. и получените от ищеца разстройства на здравето, на какво правно основание, различно от изпълнението на влязлата в сила австрийска присъда е задържан в Затвора гр. В. и счита ли за законосъобразно това правно основание, как би се променило правното и фактическото положение на ищеца, в случай че изтърпява влязлата в сила австрийска присъда, в сравнение със сегашното му правно и фактическо положение.

Съдът намира, че исковата молба е процесуално недопустима и подлежи на връщане, като съображенията за това са следните:

Искът на ищеца се основава на твърдения за причинени му неимуществени и имуществени вреди от незаконни актове и действия на държавни органи и длъжностни лица. За подобни вреди отговорност носи държавата съгласно общия принцип на чл. 7 от Конституцията на Република Б., чиито норми имат непосредствено действие – чл. 5, ал. 2. Отговорността е имуществена, като целта на разпоредбата е да очертае най-общо основанието и да посочи в чия правна сфера и в чий имуществен патримониум настъпва задължението за обезвреда – този на държавата. Същевременно, разпоредбата не следва да се тълкува буквално, а разширително, така както и всички конституционни норми, предоставящи права на правните субекти. Тя не ограничава възможния ответник по подобен иск единствено до държавата като частноправен субект. Конституционно допустимо е ответник по иск за реализиране на тази отговорност да бъде и всяко държавно учреждение – юридическо лице, към което организационно се числи длъжностното лице, извършило съответния незаконен акт. Това е така, защото държавата съществува и осъществява функциите си единствено чрез системата от държавни учреждения, като отговорността на държавните учреждения е идентична с тази на държавата в материалноправен аспект. Държавните учреждения не притежават собствено имущество, а стопанисват и управляват държавно имущество, чрез което осъществяват дейността си, поради което именно държавата отговаря имуществено за задълженията на държавните учреждения. Следователно, отговорността по чл. 7 от Конституцията може да се реализира както пряко срещу държавата като частноправен субект, така и срещу съответното държавно учреждение, тъй като и в двата случая задължението за обезвреда настъпва единствено в имуществения патримониум на държавата.

Всички предвидени в обикновеното законодателство хипотези, при които може да се ангажира отговорността на държавата или държавните учреждения за незаконни актове и действия на длъжностни лица, представляват частни случаи на проявление на общия принцип по чл. 7 от Конституцията.

Част от тези хипотези са уредени в специалния Закон за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ), който в чл. 1 и чл. 2 разграничава основанията за отговорност според вида на държавната дейност - за дейността на администрацията е предвидена отговорност за всички незаконни актове, действия или бездействия, а за дейността на правозащитните органи е предвидена отговорност само за описаните в чл. 2 действия. За тези хипотези ЗОДОВ урежда условията и реда, по който се осъществява отговорността, както и нейния обем, като предвижда, че по тези искове процесуално легитимирани да отговарят са съответните държавни учреждения (чл. 7). Доколкото в чл. 1 и чл. 2 изрично е предвидено, че материалноправната отговорност е на самата държава, а това следва и от заглавието на закона, то без съмнение в тези случаи държавните учреждения участват с процеса като нейни процесуални субституенти – в този смисъл и решение № 430/23.09.2009 г. по гр. д. № 6017/2007 г. на Върховния касационен съд, IV г. о.

Извън хипотезите на чл. 1 и чл. 2 от ЗОДОВ, отговорността за други незаконни актове и действия на държавни органи може да се реализира по реда на общото гражданско законодателство (чл. 49 от ЗЗД), тъй като в най-широкия конституционен смисъл може да се приеме, че държавата е възложила на съответните длъжностни лица да упражняват държавни функции, но това възлагане е опосредено чрез възлагане от съответните държавни учреждения, с които посочените длъжностни лица се намират в конкретни правоотношения, по силата на които престират работната си сила срещу заплащане (така и т. 6 от Тълкувателно решение № 3 от 22.04.2005 г. на ОСГК на Върховния касационен съд, решение № 579/10.12.2010 г. по гр. дело № 377/2009 г. на Върховния касационен съд, IV г. о. и др.). Следователно, допустимо е отговорността по чл. 7 от Конституцията да се осъществи и по реда на чл. 49 от ЗЗД, както срещу държавата, така и срещу съответното държавно учреждение. На практика ЗОДОВ и чл. 49 от ЗЗД покриват всички (или почти всички) случаи на отговорност по чл. 7 от Конституцията, но за теоретично необхванатите от тези или други закони случаи няма пречка отговорността на държавата да се ангажира и по силата на пряко приложимата конституционна норма (друг е въпросът кои законови разпоредби ще се приемат за приложими по отношение на неуредените в Конституцията, но твърде съществени въпроси относно обема на отговорността, основанията за намаляване или изключването й и пр.).

Според чл. 49 от ЗЗД този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа. Става дума за уреден от закона случай на гаранционно-обезпечителна отговорност за вреди, причинени виновно от другиго, за разлика от деликтната отговорност за лични виновни действия по чл. 45 от ЗЗД. Отговорността по чл. 49 от ЗЗД е обективна в смисъл, че тя не произтича от вината на възложителя на работата, а от тази на изпълнителя на същата.

Поради изложеното до тук, съдът приема, че е сезиран с иск с правно основание чл. 49 от ЗЗД.

Всички изложени в исковата молба и двете уточнителни молби действия и бездействия на съда и прокуратурата имат характер на процесуални действия, които подлежат на инстанционен контрол, който следва да бъде проведен в предвидените от закона срокове и бездействието от страна на лицето, което има право да ги оспори, не може да бъде основание за преразглеждането им в рамките на отделно исково производство. Самият ищец поддържа, че цитираните от него актове са влезли в сила и подлежат на изпълнение, като не е възможна тяхната отмяна по реда на ЗОДОВ или в рамките на производство по чл. 49 от ЗЗД. Не е налице основание за разглеждане на делото по реда на чл. 5, т. 1, т. 2, т. 3 и т. 4 от Конвенцията за защита на правата на човека, тъй като е налице законова възможност за обжалване на постановените актове, въз основа на които лицето е задържано и е предвиден ред за неговата защита в случай на незаконосъобразно постановен акт, въз основа на който е задържан.

С оглед гореизложеното, за ищеца липсва правен интерес от провеждането на настоящия иск.

Съществува и още една абсолютна процесуална пречка за разглеждането на делото, тъй като при извършена служебна справка в деловодната система на Врачански районен съд съдът установи, че преди образуването на настоящото дело по искова молба на Ц.Г.Р. срещу Прокуратурата на Република Б. е образувано гр. дело № 1783/2018 г. на Врачански районен съд, I-ви граждански състав, което е със същия предмет. Производството по гр. дело № 1783/2018 г. не е приключило с влязъл в сила съдебен акт, по същото е постановено определение от 03.07.2018 г. за прекратяване, което е обжалвано и не е влязло в сила, поради което е налице хипотезата на чл. 126, ал. 1 от ГПК и по-късно образуваното гр. дело № 3168/2018 г. подлежи на прекратяване.

Предвид изложените съображения, предявеният иск се явява недопустим, а образуваното по него производство следва да бъде прекратено.

По разноските:

Право на разноски възниква само за ответника, но същият не е заявил претенция за разноски, поради което съдът не присъжда разноски на страните.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 130 от ГПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ВРЪЩА на ищеца Ц.Г.Р. исковата молба, по която е образувано делото, като процесуално недопустима.

ПРЕКРАТЯВА производството по гр. дело № 3168/2018 г. на Врачански районен съд.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Врачанския окръжен съд в едноседмичен срок от получаване на препис от него от ищеца.

 ПРЕПИС от него да се изпрати на ищеца, чрез Началника на Затвора гр. В..

                                                                                 

                                                             Районен съдия: