Решение по дело №1828/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1872
Дата: 23 октомври 2020 г.
Съдия: Недялко Георгиев Бекиров
Дело: 20207180701828
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1872

 

гр. Пловдив, 23.10.2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХІІІ-ти състав, в открито заседание на двадесет и пети септември, две хиляди и двадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                                   ЯВОР КОЛЕВ,

ЧЛЕНОВЕ:                                                                                     ЗДРАВКА ДИЕВА,

НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,

 при секретаря Диана Караиванова и с участието на прокурора Анелия Трифонова, като разгледа докладваното от съдия Н. Бекиров административно, касационно дело №1828 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63, ал.1 от ЗАНН, глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.151, ал.2, т.6, пр.1, във връзка с чл.9, ал.3, т.15 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО).

Д.Ф.Д., ЕГН **********,***, представляван от адвокат С.Г.- пълномощник, обжалва Решение №56 от 09.04.2020г. по Н.А.Х дело №496 по описа на Районен съд- Карлово за 2019г., ІI-ри наказателен състав, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) с №39 от 25.06.2019г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ), гр. Пловдив, с което на Д.Д., в качеството му на кмет на община Сопот, е наложена глоба в размер от 4 000,00 лева.

Претендира се отмяна на решението поради незаконосъобразност и неправилност, като постановено в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, и постановяване на решение по същество, с което да се отмени процесното НП.

Ответникът по делото- РИОСВ- Пловдив, представлявана от Д.Г. К.- директор на Дирекция “Административни, финансови и правни дейности” (Д“АФПД“) в РИОСВ- Пловдив, притежаваща висше юридическо образование, пълномощник, изразява становище за неоснователност на жалбата.

Окръжна прокуратура- Пловдив, чрез прокурор Анелия Трифонова, изразява становище за неоснователност на жалбата.

Касационният съд, като извърши преглед на обжалваното съдебно решение, във връзка с касационните основания по чл.348, ал.1 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), констатира следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения законен срок и от страна по първоинстанционното производство, за която решението е неблагоприятно, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Съдът приема за установено по делото, въз основа на фактическите констатации на първоинстанционния съд и приетите по делото доказателства, че на 29.03.2019г. е извършена планова проверка от служители на РИОСВ- Пловдив (А.И.Б.- ст. експерт “УООП“, Н.И.А.- гл. експерт “УООП“), в присъствието на представител на община Сопот- М.К.Р.- специалист “ЕЗГВР“, на място и направен обход на гр. Сопот, община Сопот. В рамките на проверката е прието за установено, че:

I. В западната част на града, в посока град София, преди изхода на града, вляво от пътя, на територията на бившето сметище, закрито със Заповед от 2009г., по протежението на селски черен път, стигащ до пречиствателна станция на ВМЗ- Сопот от двете страни на черният път, епизодично на купчини на разстояние окомерно около 2 км. се констатира оформено нерегламентирано замърсяване от всякакъв вид отпадъци, а именно: едрогабаритни, дюшеци, матраци, фотьойли, дивани, части от излязло от употреба електрическо и електронно оборудване, хладилници, фризери, части от излезли от употреба моторни превозни средства, брони, автомобилни стъкла, пластмасови компоненти, смесени битови отпадъци, текстилни, пластмасови отпадъци от опаковки, излезли от употреба гуми, стъклени буркани, строителни отпадъци, фаянсови плочки, керемиди, бетон, земни маси.

II. На изхода на гр. Сопот, посока гр. Карлово, вдясно преди моста на р. Лиевица, по черен път на разстояние окомерно около 300-400 кв.м. епизодично на купчини, от лявата страна на пътя се констатира нерегламентирано замърсяване предимно от строителни отпадъци, тухли, керемиди, плочки, автомобилни гуми, части от брони и смесени битови отпадъци.

III. На изхода на гр. Сопот, посока гр. Карлово, от ляво по черен път, минаващ между гробищния парк и язовира, на разстояние около окомерно 500 кв.м. епизодично на купчини е констатирано нерегламентирано замърсяване основно от строителни отпадъци, тухли, керемиди, бетон, земни маси, смесени битови отпадъци, пластмасови опаковки, хартиени и картонени опаковки, отпадъците са по протежението на пътя до реката, вливаща се в язовира.

За резултатите от проверката е съставен Констативен протокол №0008390 от 29.03.2019г., с който е направено предписание: Да се почистят всички описани в констативния протокол терени с констатирани нерегламентирани замърсявания, като не се допуска повторно такова и да се представят кантарни бележки за изнесените отпадъци, в срок до 29.04.2019г. Според отразеното в протокола, същият е получен от М.Р. на 29.03.2019г., а за отговорник е вписан- Кмета на община Сопот.

До касатора, в качеството му на кмет на община Сопот, е изпратена покана с Изх.№0-1700 от 15.05.2019г. от директора на РИОСВ- Пловдив, с която е поканен да се яви на 28.05.2019г. в РИОСВ- Пловдив за съставяне на актове за установяване на административни нарушения (АУАН) за общо 6 броя констатирани такива. В случай, че не се яви, то АУАН ще бъдат съставени в негово отсъствие и връчени по реда на чл.43, ал.4 от ЗАНН. При невъзможност да се яви лично, да присъства упълномощено от Д. лице. Според приетото по делото заверено копие на известие за доставяне, пощенска пратка, съдържаща “0-1700“, изпратена от РИОСВ- Пловдив, е получена на 21.05.2019г. от М. Николова- пълн.

На 28.05.2019г. А.И.Б.- старши експерт “УООП“ в РИОСВ- Пловдив съставя АУАН с №21, в който са възпроизведени констатациите, отразени в Констативен протокол №0008390 от 29.03.2019г. Съгласно чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, кметът на общината отговаря за предотвратяване на изхвърлянето на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването. Приетото за установено от фактическа страна, в рамките на извършената на място проверка на 29.03.2019г., се квалифицира като административно нарушение по смисъла на чл.151, ал.2, т.6, пр. първо, във връзка с чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, като касаторът не е предприел мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места. Нарушението е извършено на 29.03.2019г. Нарушението е установено с Констативен протокол №0008390 от 29.03.2019г.

Според отразеното в процесния АУАН, същият е подписан за “нарушител“ от М.А.Т.- пълномощник с пълномощно №НЗ-557 от 24.11.2017г., и екземпляр от акта е получен от пълномощника Т..

По делото не са ангажирани доказателства за подадено възражение против съставения АУАН, след което е издадено процесното НП, в което е възпроизведена буквално фактическата обстановка, описана в АУАН, както и в Констативен протокол №0008390 от 29.03.2019г., с който е установено самото нарушение.

Според разпоредбата на чл.151, ал.2, т.6, пр. първо от ЗУО, посочена като основание за издаване на процесното НП, се наказва с глоба от 3 000 до 10 000 лева, ако не подлежи на по-тежко наказание, кмет на община и/или длъжностно лице, което не предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места.

А разпоредбата на чл.156, ал.1 от ЗУО установява, че за неизпълнение на предписание по чл.113, ал.3 или чл.120 на физическите лица се налага глоба в размер от 2000 лв. до 10 000 лв., а на юридическите лица имуществена санкция в размер от 5000 до 20 000 лв.

В случая, като доказателство по делото е прието заверено копие на Заповед №РД-246 от 20.09.2018г. на директора на РИОСВ- Пловдив, с която заповед, на основание чл.113, чл.114, чл.117 и чл.118 от ЗУО, във връзка с чл.157, ал.1, ал.2, чл.159 от ЗУО, чл.37, ал.1, б.“б“ от ЗАНН, във връзка с чл.6, т.7 от Правилника за устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите (УПРИОСВ), определя 7 служители от състава на РИОСВ- Пловдив, които ще осъществяват контролни функции по ЗУО, между които и Н.И.А. и А.И.Б.; определените служители се ползват с всички права по чл.119 и чл.120 от ЗУО, при изпълнение на служебните си задължения.

Според чл.119, ал.7 от ЗУО, при извършване на проверките контролните органи по ал.1 (оправомощени от директора на РИОСВ длъжностни лица) съставят констативни протоколи и/или АУАН. При констатирани нарушения контролните органи дават задължително предписание и определят срок за отстраняване на нарушенията.

            Според чл.120 от ЗУО, при извършване на проверките контролните органи по чл.119, ал.1 съставят констативни протоколи. При констатирани нарушения контролните органи дават задължително предписание в констативния протокол с определен срок за тяхното отстраняване и/или съставят актове за установяване на административни нарушения.

А според чл.156, ал.1 от ЗУО, за неизпълнение на предписание по чл.113, ал.3 или чл.120 на физическите лица се налага глоба в размер от 2000 лв. до 10 000 лв, а на юридическите лица имуществена санкция в размер от 5000 до 20 000 лв.

В случая, според настоящия състав на съда, на касатора по делото, в качеството му на кмет на община Сопот, са дадени предписания с Констативен протокол №0008390 от 29.03.2019г., на основание чл.120 от ЗУО, които предписания е следвало да бъдат изпълнени до 29.04.2019г., като по делото не са ангажирани доказателства да е извършена повторна проверка на място, за да бъде установено евентуално изпълнение или неизпълнение на дадените предписания в определения срок до 29.04.2019г.

При това положение, настоящият състав на съда намира, че е налице неяснота относно вмененото на касатора административно нарушение от обективна страна, тъй като не може еднозначно и категорично да се определи, дали същият е наказан заради неизпълнение на дадените му предписания с констативния протокол от 29.03.2019г. (наказуемо деяние по чл.156, ал.1 от ЗУО) или е наказан заради това, че не е предприел мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места. Ако бе извършена една повторна проверка на местата, на които е извършена проверката на 29.03.2019г., и евентуално е констатирано почистването на всички отпадъци, то тогава едва ли би се стигнало до издаване на НП.

На следващо място, изпълнителното деяние на нарушението по чл.151, ал.2, т.6, пр. първо от ЗУО е проявено бездействие от кмет на община, в резултат на което отпадъци се изхвърлят на неразрешени места. Съответно, установяването на всяко едно неразрешено място, на което се изхвърлят отпадъци представлява самостоятелно нарушение по смисъла на посочената норма на ЗУО.

Съгласно чл.18 от ЗАНН, когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях.

С оглед изложеното до тук, настоящият състав на съда намира, че от проявеното от кмета на община Сопот бездействие се е стигнало до изхвърляне на отпадъци на три неразрешени за това места, подробно описани в Констативен протокол №0008390 от 29.03.2019г., както и в процесните АУАН и НП.

Налице са три административни нарушения, за които обаче е наложено само едно наказание, противно на установеното от нормата на чл.18 от ЗАНН.

Предвид гореизложеното, настоящият състав на съда намира, че оспореното пред районния съд НП е постановено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и е незаконосъобразно.

Следователно, като потвърждава процесното НП, районният съд постановява неправилно решение, което следва да бъде отменено, а вместо него да бъде постановено друго такова, по същество.

По делото няма направени искания за присъждане на разноски в полза на страните, поради което такива не следва да им бъдат присъждани.

Така мотивиран и на основание чл.222, ал.1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение №56 от 09.04.2020г. по Н.А.Х дело №496 по описа на Районен съд- Карлово за 2019г., ІI-ри наказателен състав, вместо което постановява:

ОТМЕНЯ наказателно постановление №39 от 25.06.2019г., издадено от директора на РИОСВ- Пловдив, с което на Д.Ф.Д., в качеството му на кмет на община Сопот, е наложена глоба в размер от 4 000,00 лева.

Решението е окончателно.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/…………….

 

ЧЛЕНОВЕ:    1…/П/……………

 

2…/П/……………