Решение по дело №367/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 300
Дата: 31 юли 2023 г.
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20237080700367
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юни 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 300

 

гр. Враца,  31.07.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВРАЦА, IV състав, в публично заседание на 17.07.2023 г. /седемнадесети юли две хиляди двадесет и трета година/ в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА адм. дело № 367 по описа на Административен съд - Враца за 2023 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано след постановено решение № 6241 от 12.06.2023 г. по адм. дело № 9409/2022 г. по описа на ВАС, Пето отделение, с което е оставено в сила постановено по спора решение № 274 от 22.07.2022 г. по адм. дело № 4/2022 г. по описа на Административен съд – Враца в частта, с която е отхвърлена жалбата на „Б.А.- С.“ ЕООД против Заповед № 03-РД/2189/16.07.2021 г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ в частта, в която е отказано финансиране на разходите за зърнокомбайн на стойност 977 073,99 лв. за цялата стойност и е отменено решението в останалата му част, а делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда в отменената част.

Предмет на разглеждане по настоящото производство е депозирана жалба от „Б.А.- С.“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***, Стопански двор – Административна сграда, находяща се в имот № 127002 в местността „Пасището“, представлявано от управителя Г.И.Д., чрез пълномощника адв. М.М. ***, против Заповед № 03-РД/2189/16.07.2021 г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта, с която е отказано финансиране на заявлението за подпомагане на проект по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. с ИД № 06/04/1/0/03342 от 08.06.2015 г. за „Ремонт и реконструкция на съществуващи складове, закупуване на техника и оборудване за нуждите на стопанството“ за следните разходи:

-              Разходи за СМР – обект „Склад за зърнени храни – ремонт и реконструкция“ в  размер на 259 016,52 лв.;

-              Разходи за СМР – обект „Семехранилище със сушилня и почистване на зърно – ремонт и реконструкция“ в размер на 102 398,39 лв.;

-              Разходи за СМР – обект „Семехранилище – ремонт и реконструкция“ в размер на 179 473,91 лв.;

-              Разходи за СМР – обект „Метален навес за разтоварна шахта“ в размер на 8 387,30 лв.;

-              Разходи за Бизнес план в размер на 37 204,67 лв.;

-              Разходи за извършване на обследване по енергийна ефективност, изготвяне на доклад и резюме в размер на 4 500,00 лв.

С жалбата се претендира отмяна на атакувания административен акт като незаконосъобразен, постановен при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправни разпоредби и при несъответствие с целта на закона. Иска се преписката да бъде върната на административния орган за произнасяне по същество съобразно указанията на съда по приложението на относимите материалноправни и процесуалноправни норми.

Ответникът – Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, оспорва жалбата като неоснователна и недоказана. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като взе предвид изложеното в жалбата, доводите на страните и приетите по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

С Решение № 493/18.12.2017г. по адм.д. № 466/2017г. по описа на АдмС-Враца е отменена Заповед № 03-РД/483 от 13.02.2017г. на Изп. директор на ДФ „Земеделие“ в частта по т.II, с която е отказано финансиране на заявлението за подпомагане на „Б.А.- С.“ ЕООД по проект с идентификационен № 06/04/1/0/03342, УРН ***, в частта му с която надвишава одобрените разходи по т. I от същата заповед и е върнато делото на Изп. директор на ДФ „Земеделие“ за ново произнасяне със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона. Решението на АдмС – Враца е оставено в сила с Решение № 3952/19.03.2019г. по адм.д. № 2095/2018г. на ВАС, Четвърто отделение.

С Решение № 286/17.08.2020г. по адм.д. № 699/2019г. по описа на АдмС - Враца е отхвърлена жалбата на „Б.А.- С.“ ЕООД против Заповед № 03-РД/483 от 20.05.2019г. на Изп. директор на ДФЗ, в частта по раздел втори, с която е отказано финансиране по заявлението за подпомагане по проект с идентификационен № 06/04/1/0/03342, УРН 536610, в частта му, с която надвишава одобрените разходи по раздел първи от заповедта. С Решение № 1807/11.02.2021г. по адм.д. № 13452/2020г. на ВАС, Пето отделение, е отменено решение № 286/17.08.2020 г. по адм.д. № 699/2019 г. на АдмС - Враца и вместо него е постановено – обявява за нищожна Заповед № 03-РД/483 от 20.05.2019г. на Изп. директор на ДФЗ, с която е изменена Заповед № 03-РД/483 от 13.02.2017г. на Изп. директор на ДФЗ за одобрение на проект по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от ПРСР за периода 2014-2020 с ИД № 06/04/1/0/03342 от 08.06.2015г., подаден от „БГ АГРО-СЕВЕР“ ЕООД и делото е върнато като преписка на Изп. директор на ДФ „Земеделие“ за ново произнасяне при спазване на дадените от съда указания по тълкуването и прилагането на закона.

Между страните е водено и адм.д. № 602/2020г. по описа на АдмС - Враца, като с Решение № 150/07.05.2021г. е отхвърлена жалба от „БГ А.-С.“ ЕООД против Решение № 06/04/1/0/03342/04/01 изх. № 01-2600/2231 от 02.10.2020г. на Изп. директор на ДФ „Земеделие“, с което е отказана изцяло одобрената финансова помощ по Договор № 06/04/1/0/03342 от 10.03.2017г. и същият е прекратен на осн. чл. 23 ал. 2 т. 1 от договора поради неподаване на заявка за плащане от страна на ползвателя на финансовата помощ в изрично договорения за това срок, а именно най-късно до 29.02.2020г. По силата на този договор жалбоподателят е следвало да получи сумата от 567 615.54 лв. за частично одобрен проект „Ремонт и реконструкция на съществуващ склад, закупуване на техника и оборудване за нуждите на стопанството“ на дружеството. Тези разходи са били одобрени със Заповед № 03-РД/483/13.02.2017г. на Изп. директор на ДФ „Земеделие“. Решение № 150/07.05.2021г. по адм.д. № 602/2020г. по описа на АдмС - Враца е оставено в сила с решение № 12565/08.12.2021г. по адм.д. № 8544/2021г. на ВАС, Четвърто отделение.

Със Заповед № РД 09-213/27.03.2015г. на Министъра на земеделието и храните е определен периода на прием на заявления за подпомагане по реда на Наредба № 9/21.03.2015г. за прилагане на подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделските стопанства от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020, като в т.2 са определени периодите на прием, а в  т.3 е определена и финансовата помощ  за приетите заявления за подпомагане в периода на прием. В определения период на прием съгласно горепосочената заповед от оспорващия „Б.А.- С.“ ЕООД на 08.06.2015г. е подадено заявление за подпомагане с ИД № 06/04/1/0/03342, УРН 536610 по мярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“  от  Програмата за развитие на селските райони за периода /ПРСР/ 2014-2020, със съответните документи и приложения към него. Видно от заявлението, дружеството кандидатства за финансиране на инвестиция „Ремонт и реконструкция на съществуващ склад, закупуване на техника и оборудване за нуждите на стопанството“. Със Заповед № РД 09-316/26.05.2016г. на МЗХГ е увеличена финансовата помощ по т.3 от  заповед № РД 09-213/27.03.2015г., а в т.2 на същата е посочено, че такава се предоставя само на заявления, получили при оценката си 39 точки. Със Заповед № РД 09-756/04.10.2016г. на МЗХГ е определен за сключване на договори над бюджета за приети заявления за подпомагане в периодите на прием, съгласно заповед № РД 09-213/27.03.2015г. на МЗХГ /т.1/, в т.2 е разпоредено, че допълнително отпуснатият бюджет се предоставя само на заявления за подпомагане, получили при оценяването и класирането по реда на Наредба № 9/21.03.2015г. от 38 до 33 точки.

Със Заповед № 03-РД/1634/27.08.2015г. на Изпълнителния директор на ДФЗ са определени референтни цени в лева без ДДС, като пределни разходи при извършване на строително–монтажни разходи.    

Издадена е Заповед № 03-РД/483 от 13.02.2017г. на Изп. директор на ДФ “Земеделие“, като в т. I административният орган е одобрил разходи в размер на 1 135 231.07 лева за заявената инвестиция и е отказал финансиране по т. II  за сума в общ размер на 1 568 054.78 лева, като стойността на проекта е 2 703 285,85 лева. Със заповедта в оспорената ѝ част е отказано финансиране на заявлението за подпомагане, в частта му, която надвишава одобрените разходи по т. I от заповедта, като са отхвърлени за финансиране разходи по проектното предложение за: 1/ Зърнокомбайн – New Holland, CR 9.90с гумени вериги на обща стойност по проекта в размер на 977 073,99 лв., от които неодобрени за финансиране са разходи в размер на 977 073,99 лева, поради това, че същите са редуцирани, на основание чл.39, ал.1,т.8/във вр. с чл.23/ от Наредба №9/21.03.2015г.; 2/ Разходи за СМР-обект “Склад за зърнени храни-ремонт и реконструкция“ на обща стойност на проекта в размер на 355 512.77лева, от които неодобрени за финансиране разходи в размер на 259 016,52 лева, поради това, че същите са редуцирани, на основание чл.33, т.15 от Наредба № 9/21.03.2015г., във връзка с чл.48, §2, д/ от Регламент/ЕС/ № 809/2014, поради прилагане на референтни разходи с оглед определяне обосноваността на предложените разходи; 3/ Разходи за СМР – обект “Семехранилище със сушилня и почистване на зърно-ремонт и реконструкция“ на обща стойност по проекта в размер на 143 096,39 лева, от които неодобрени за финансиране са разходи в размер на 102 398,39 лева, поради това, че същите са редуцирани, на основание чл.33, т.15 от Наредба № 9/ 21.03.2015г., във връзка с чл.48, §2, д/ от Регламент /ЕС/ № 809/2014, поради прилагане на референтни разходи с оглед определяне обосноваността на предложените разходи; 4/ Разходи за СМР-обект “Семехранилище –ремонт и  реконструкция“ на обща стойност по проекта в размер на 241 812,91 лева, от които неодобрени за финансиране са разходи в размер на 179 473,91 лева, поради това, че същите са редуцирани, на основание чл.33, т.15 от Наредба № 9/21.03.2015г., във връзка с чл.48, §2, д/ от Регламент/ЕС/ № 809/2014, поради прилагане на референтни разходи с оглед определяне обосноваността на предложените разходи; 5/ Разходи за СМР-обект  „Метален навес за разтоварна шахта“ на обща стойност по проекта в размер на 10 806,50 лева, от които неодобрени за финансиране са разходи в размер на 8 387,30 лева, поради това, че същите са редуцирани, на основание чл.33, т.15 от Наредба № 9/21.03.2015г., във връзка с чл. 48, §2, д/ от Регламент/ЕС/ № 809/2014, поради прилагане на референтни разходи с оглед определяне обосноваността на предложените разходи; 6/ Разходи за Бизнес план на обща стойност по проекта в размер на 91 263,29 лева, от които неодобрени за финансиране са разходи в размер на 37 204,67 лева, поради надвишаване на допустим лимит, съгласно чл.32, ал.2 от Наредба № 9/21.03.2015г. и 7/ Разходи за извършване на обследване по енергийна ефективност, изготвяне на доклад и резюме на обща стойност по проекта в размер на 4 500,00 лева, от които неодобрени за финансиране са разходи в размер на 4 500,00 лева, поради това, че същите са редуцирани на основание чл.32, ал.12, §1, т.23 /независими оферти/ от ДР към Наредба № 9/21.03.2015г. В тази заповед е посочено, че заявлението на дружеството е получило 35 броя точки, посочени са заповедите на МЗХГ, с които е одобрен бюджета за сключване на договори за предоставяне на финансова помощ по подмярка 4.1, както и заповедта за допълнително одобрения бюджет и неговото последващо увеличение, а също така се посочва, че допълнително отпуснатия бюджет се предоставя само на заявления за подпомагане, получили при оценяването и класирането си от 38 до 33 точки, съгласно т. 2 на Заповед № РД-09-756/4.10.2016г. на МЗХГ. Прието е, че съгласно тази заповед заявлението на оспорващия попада в обхвата на заявленията, посочени в т.2 от заповедта и следва да бъде одобрено при условията на т.3-6 от заповедта. С оглед на това и предвид обстоятелството, че към датата на произнасяне по заявлението за подпомагане на оспорващия с ИД № 06/04/1/0/03342 не са осигурени налични средства за безусловното му финансиране е прието, че същото следва да бъде одобрено за финансово подпомагане при условие, че бъде осигурен за това финансов ресурс.

Горецитираната заповед е обжалвана в частта, в която е отказано финансиране на заявлението за подпомагане на настоящия жалбоподател в частта, в която надвишава одобрените разходи по раздел първи от заповедта. С решение по адм.д. №466/2017г. на АдмС - Враца / влязло в сила на 19.03.2019 г. с оставянето му в сила с решение по адм.д. № 2095/2018г. на ВАС/ заповедта в обжалваната част е отменена и преписката е изпратена на административния орган за ново произнасяне, с дадени указания при новото произнасяне да бъдат изложени мотиви, от които да може да се установи начинът на изчисляване на допустимите разходи, въз основа на което да се направи извод дали правилно са определени недопустимите такива.

В изпълнение на решението на съда ответникът се е произнесъл със Заповед № 03-РД/483 от 20.05.2019г., с която е изменил първоначално издадената заповед, като отново в раздел първи е одобрил за финансиране разходи в размер на 1 235 231.07лв., на същите обекти, посочени и в първата заповед. В раздел втори от заповедта е отказал финансиране на заявлението за подпомагане в частта, в която надвишава одобрените разходи по раздел първи, които се покриват с отказаните суми в отменената заповед, като е изложил мотиви по отношение на всяка претенция. Тази заповед, както се посочи по-горе, е обявена за нищожна с Решение № 1807/11.02.2021г. по адм.д. № 13452/2020г. на ВАС.

Последвало е издаването на нова заповед – оспорената по настоящото производство Заповед № 03-РД/2189 от 16.07.2021г.  на  Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с която е отказано финансиране на заявлението за подпомагане на жалбоподателя по проект по подмярка 4.1. „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4. „Инвестиции в материални активи“ от „Програма за развитие на селските райони“ за периода 2014-2020г. с ИД 06/04/1/0/03342 от 08.06.2015г. за „Ремонт и реконструкция на съществуващи складове, закупуване на техника и оборудване за нуждите на стопанството“.

Отхвърлени за финансиране са следните разходи по проектното предложение:

-              Разходи за Зърнокомбайн - New Holland, CR 9.90 с гумени вериги на обща стойност по проекта в размер на 977 073,99 лв., от които неодобрени за финансиране са разходи в размер на 977 073,99 лв. В тази част жалбата на „Б.А.- С.“ ЕООД е отхвърлена с решение № 274/22.07.2022 г. по адм.дело № 4/2022 г. на АдмС – Враца, оставено в сила по отношение на отказаното финансиране на разходите за зърнокомбайн с решение № 6241/12.06.2023 г. по адм. дело № 9409/2022 г. на ВАС.

-              Разходи за СМР за обект “Склад за зърнени храни - ремонт и реконструкция“, на обща стойност по проекта в размер на 355 512.77 лева, от които неодобрени за финансиране са разходи в размер на 259 016.52 лева, поради това, че същите са редуцирани, на основание чл. 33, т. 15 от Наредба №9/21.03.2015 г., във връзка с чл. 48. параграф 2. д) от Регламент (ЕC) № 809/2014, поради прилагане на референтни разходи с оглед определяне обосноваността на предложените разходи. Посочено е, че референтните разходи за СМР са определени и обективирани в Заповед № 03-РД/2735 от 26.09.2016г. на изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" и със същата са определени референтни цени за текущ ремонт, като процент (17%) от основната цена за „Ново строителство" на кв.м. В Становище от гл. архитект на Община Враца - за изпълнение на строително-монтажните дейности от ,,Б.А.С." ЕООД при извършване на текущ ремонт на „Склад за зърнени храни" в ПИ 127005, „Семехранилище със сушилня и почистване на зърно" в ПИ 127005 и „Семехранилище с два броя складове" в ПИ 127005 в бивш стопански двор в землището на с. Девене" от 29.05.2015г., е посочено, че „За строително монтажните дейности и ремонтни работи в представеното архитектурно заснемане и количествени сметки, които попадат в обхвата на чл.151. ал. 1. т.1, т.2, т. 3 и т.4 от ЗУТ, не се изисква разрешение за строеж". В заповедта е посочено, че към проектната документация не е представено Разрешение за строеж. Цитирани са разпоредбите на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ и чл. 137, ал. 3 от ЗУТ, както и легалните дефиниции за „текущ ремонт“ съгласно §5, т. 43 ЗУТ и за „реконструкция“ съгласно §5, т. 44 от ПЗР на ЗУТ. Прието е, че дейностите по проекта не могат да бъдат приети за „реконструкция“ по смисъла на § 5, т. 44 от ПЗР на ЗУТ.

-              Разходи за СМР за обект „Семехранилище със сушилня и почистване на зърно – ремонт и реконструкция“ на обща стойност по проекта  в размер на 143 096,39 лева, от които неодобрени за финансиране са разходи в размер на 102 398,39 лева, поради това, че същите са редуцирани, на основание чл. 33, т. 15 от Наредба №9/21.03.2015 г., във връзка с чл. 48. параграф 2. д) от Регламент (ЕC) № 809/2014, поради прилагане на референтни разходи с оглед определяне обосноваността на предложените разходи. Посочено е, че референтните разходи за СМР са определени и обективирани в Заповед № 03-РД/2735 от 26.09.2016г. на изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" и със същата са определени референтни цени за текущ ремонт, като процент (17%) от основната цена за „Ново строителство" на кв.м. В Становище от гл. архитект на Община Враца - за изпълнение на строително-монтажните дейности от ,,Б.А.С." ЕООД при извършване на текущ ремонт на „Склад за зърнени храни" в ПИ 127005, „Семехранилище със сушилня и почистване на зърно" в ПИ 127005 и „Семехранилище с два броя складове" в ПИ 127005 в бивш стопански двор в землището на с. Девене" от 29.05.2015г., е посочено, че „За строително монтажните дейности и ремонтни работи в представеното архитектурно заснемане и количествени сметки, които попадат в обхвата на чл.151. ал. 1. т.1, т.2, т. 3 и т.4 от ЗУТ, не се изисква разрешение за строеж". В заповедта  е посочено, че към проектната документация не е представено Разрешение за строеж. Цитирани са разпоредбите на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ и чл. 137, ал. 3 от ЗУТ, както и легалните дефиниции за „текущ ремонт“ съгласно §5, т. 43 ЗУТ и за „реконструкция“ съгласно §5, т. 44 от ПЗР на ЗУТ. Прието е, че дейностите по проекта не могат да бъдат приети за „реконструкция“ по смисъла на § 5, т. 44 от ПЗР на ЗУТ.

-              Разходи за СМР - обект „Семехранилище - ремонт и реконструкция" на обща стойност по проекта в размер на 241 812.91 лева, от които неодобрени за финансиране са разходи в размер на 179 473,91 лева, поради това, че същите са редуцирани, на основание чл. 33. т. 15 от Наредба №9/21,03.2015 г., във връзка с чл. 48, параграф 2, д) от Регламент (ЕС) №809/2014, поради прилагане па референтни разходи с оглед определяне обосноваността на предложените разходи. Посочено е, че референтните разходи за СМР са определени и обективирани в Заповед № 03-РД/2735 от 26.09.2016г. на изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" и със същата са определени референтни цени за текущ ремонт, като процент (17%) от основната цена за „Ново строителство" на кв.м. В Становище от гл. архитект на Община Враца - за изпълнение на строително-монтажните дейности от ,,Б.А.С." ЕООД при извършване на текущ ремонт на „Склад за зърнени храни" в ПИ 127005, „Семехранилище със сушилня и почистване на зърно" в ПИ 127005 и „Семехранилище с два броя складове" в ПИ 127005 в бивш стопански двор в землището на с. Девене" от 29.05.2015г., е посочено, че „За строително монтажните дейности и ремонтни работи в представеното архитектурно заснемане и количествени сметки, които попадат в обхвата на чл.151. ал. 1. т.1, т.2 . т. 3 и т.4 от ЗУТ, не се изисква разрешение за строеж". В заповедта е посочено, че към проектната документация не е представено Разрешение за строеж. Цитирани са разпоредбите на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ и чл. 137, ал. 3 от ЗУТ, както и легалните дефиниции за „текущ ремонт“ съгласно §5, т. 43 ЗУТ и за „реконструкция“ съгласно §5, т. 44 от ПЗР на ЗУТ. Прието е, че дейностите по проекта не могат да бъдат приети за „реконструкция“ по смисъла на § 5, т. 44 от ПЗР на ЗУТ.

-               Разходи за СМР - обект „Метален навес за разтоварна шахта" на обща стойност по проекта в размер на 10 806.50 лева. от които неодобрени за финансиране са разходи в размер на 8 387.30 лева, поради това, че същите са редуцирани, на основание чл. 33, т. 15 от Наредба №9/21.03.2015 г., във връзка с чл. 48, параграф 2. д) от Регламент (ЕС) №809/2014, поради прилагане на референтни разходи с оглед определяне обосноваността на предложените разходи. Посочено е, че референтните разходи за СМР са определени и обективирани в Заповед № 03-РД/2735 от 26.09.2016г. на изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" и със същата са определени референтни цени за текущ ремонт, като процент (8%) от основната цена за „Ново строителство" на кв.м. Посочено е, че към проектната документация не е представено Разрешение за строеж. Цитирани са разпоредбите на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ и чл. 137, ал. 3 от ЗУТ, както и легалните дефиниции за „текущ ремонт“ съгласно §5, т. 43 ЗУТ и за „реконструкция“ съгласно §5, т. 44 от ПЗР на ЗУТ. Прието е, че дейностите по проекта не могат да бъдат приети за „реконструкция“ по смисъла на § 5, т. 44 от ПЗР на ЗУТ.

-              Разходи за Бизнес план на обща стойност по проекта в размер на 91 263.29 лева, от които неодобрени за финансиране са разходи в размер на 37 204.67 лева, недопустими съгласно разпоредбите на чл. 32, ал. 2. т. 2 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г., тъй като надвишават максимално допустимата стойност (допустимия лимит), съгласно цитираната разпоредба.

-              Разходи за Извършване на обследване по енергийна ефективност, изготвяне на доклад и резюме на обща стойност по проекта в размер на 4 500.00 лева, от които неодобрени за финансиране са разходи в размер на 4 500.00 лева, недопустими съгласно разпоредбите на чл. 32, ал. 12, във връзка с § 1, т.23 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г., тъй като е установена свързаност между представените от оферентите оферти. При извършените административни проверки е установено, че за заявения за подпомагане разход, свързан с обследване на енергийната ефективност, кандидатът е получил оферти от „Х.с." ЕООД гр. Ш., „Е.с." ЕООД, гр. С. и „Е." ООД гр. С. Кандидатът е сключил договор с последното дружество („Е." ООД). При извършена справка в ТР е установена свързаност между „Е." ООД и „Е.с.“ ЕООД. Последните две дружества са съдружници в дружество по ЗЗД, за което след проверка в регистър „А.р.+", е установено, че няма вписване на данни за прекратяване на дружеството. С оглед на това обстоятелство административният орган е приел, че представените оферти от „Е." ООД и „Е.с." ЕООД не представляват независими оферти по смисъла на § 1, т. 23 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г.

По делото е приложена Методика по чл. 23, ал. 1 от Наредба № 9/21.03.2015г. за прилагане на подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от „Програма за развитие на селските райони“ за периода 2014-2020г.

Назначена и изготвена е съдебно – счетоводна експертиза, приета без възражение от страните, съгласно заключението на която: 1. Частично отказаните за финансиране разходи за СМР на обекти предвид Заповед № 03-РД/2735 от 26.09.2016 г. на изпълнителния директор на ДФЗ „Склад за зърнени храни", „Семехранилище със сушилня и почистване на зърно" и „Семехранилище" попадат в точка 4В /Стопанска сграда без система за климатизация/, „Метален навес за разтоварна шахта“ попада в точка 6В /Метален навес/. 2. Размерът на допустимите за СМР разходи за всеки един обект е правилно изчислен по Заповед № 03-РД/1634 от 27.08.2015 г. за текущ ремонт, а не по Заповед № 03-РД/2735 от 26.09.2016 г. на изпълнителния директор на ДФЗ.  5. Одобрените разходи за консултантски услуги – Бизнес план е в размер на 54058.62 лв. Недопустимите разходи за Бизнес плана са 37204,67 лв.

Назначена и изготвена е съдебно – техническа експертиза, приета без възражение от страните, съгласно заключението на която общата стойност на определените стойности за СМР, съгласно количествено – стойностните сметки възлиза на 751 228,57 лв. Общият размер на разходите за всички обекти според вида на строителните дейности, които ще се извършват по обектите: реконструкция, основен ремонт, текущ ремонт и довършителни работи, съгласно определените референтни цени, като пределни разходи при извършване на СМР, посочени в Заповед № 03-РД/2735 от 26.09.2016 г. на изп. директор на ДФЗ възлиза на 632 947,89 лв.

Назначена и изготвена е допълнителна съдебно – техническа експертиза, приета без възражение от страните, съгласно заключението на която общата стойност на определените стойности за СМР, съгласно количествено – стойностните сметки възлиза на 751 228,57 лв. Общият размер на разходите за всички обекти според вида на строителните дейности, които ще се извършват по обектите: реконструкция, основен ремонт, текущ ремонт и довършителни работи, съгласно определените референтни цени, като пределни разходи при извършване на СМР, посочени в Заповед № 03-РД/1634 от 27.08.2015 г. на изп. директор на ДФЗ възлиза на 638 215,73 лв. По т. 2 от заключението на вещото лице е посочено, че съгласно разпоредбите на ЗУТ, СМР, представляващи „реконструкция“ и „основен ремонт“, следва да бъдат извършени след издаване на разрешение за строеж.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Предмет на делото е Заповед № 03-РД/2189/16.07.2021 г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта, с която е отказано финансиране на заявлението за подпомагане на проект по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. с ИД № 06/04/1/0/03342 от 08.06.2015 г. за „Ремонт и реконструкция на съществуващи складове, закупуване на техника и оборудване за нуждите на стопанството“ за следните разходи:

-              Разходи за СМР – обект „Склад за зърнени храни – ремонт и реконструкция“ в  размер на 259 016,52 лв.;

-              Разходи за СМР – обект „Семехранилище със сушилня и почистване на зърно – ремонт и реконструкция“ в размер на 102 398,39 лв.;

-              Разходи за СМР – обект „Семехранилище – ремонт и реконструкция“ в размер на 179 473,91 лв.;

-              Разходи за СМР – обект „Метален навес за разтоварна шахта“ в размер на 8 387,30 лв.;

-              Разходи за Бизнес план в размер на 37 204,67 лв.;

-              Разходи за извършване на обследване по енергийна ефективност, изготвяне на доклад и резюме в размер на 4 500,00 лв.

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения 14 /четиринадесет/ дневен срок, от надлежна страна и против акт, подлежащ на оспорване. Жалбоподателят е уведомен на 29.07.2021г., като е подал жалбата по пощата на 11.08.2021г.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в рамките на предоставените му правомощия по силата на чл. 20а, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП и чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., както и в предвидената от закона писмена форма.

По отношение на разходите относно заявените СМР за обектите „Склад за зърнени храни – ремонт и реконструкция", „Семехранилище със сушилня и почистване на зърно – ремонт и реконструкция" и „Семехранилище – ремонт и реконструкция" в оспорената заповед административният орган е посочил, че същите са редуцирани на основание чл. 33, т. 15 от Наредба № 9/21.03.2015 г., във връзка с чл. 48. параграф 2, д) от Регламент (ЕC) № 809/2014, поради прилагане на референтни разходи с оглед определяне обосноваността на предложените разходи. При определяне на референтните разходи за СМР органът се е позовал на Заповед № 03-РД/2735 от 26.09.2016 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“. В същото време от изготвените по делото съдебно – счетоводна и съдебно – технически експертизи, приети без възражение от страните, се установява, че в случая е приложима Заповед № 03-РД/1634 от 27.08.2015 г. Според т. 2 от заключението на вещото лице по изготвената съдебно – счетоводна експертиза, „размера на допустимите за СМР разходи за всеки един по отделно обект е правилно изчислен по Заповед № 03-РД/1634 от 27.08.2015 г. за текущ ремонт, а не по Заповед № 03-РД/2735 от 26.09.2016 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.

Видно от Заповед № 03-РД/1634 от 27.08.2015 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, референтните цени като пределни разходи при извършване на строително – монтажни работи са диференцирани в зависимост от вида и предназначението на сградите, по които ще се извършват СМР по проектните предложения, както и по вида на строителните дейности, разделени на реконструкция, основен ремонт, текущ ремонт и довършителни работи. В оспорения акт липсва диференцираност на посочените като неодобрени от органа разходи за отделните видове СМР, предмет на проекта. Изведен е извод, че „дейностите не могат да бъдат приети за реконструкция по смисъла на §5, т. 44 от ПЗР на ЗУТ“ и е направена редукция спрямо заявените за подпомагане разходи като дейностите са приети за „текущ ремонт“, при който референтните цени без ДДС се изчисляват от 8 % до 20 % от цената за кв.м. ново строителство в зависимост от предназначението на сградата. В същото време, от заключението на вещото лице по изготвената съдебно - техническа експертиза, се установява, че за отделните обекти някои от СМР представляват реконструкция, други – основен ремонт, текущ ремонт или довършителни работи по смисъла на ЗУТ (посочени са в табличен вид по видове дейности). Въз основа на тази диференциация е извършено преизчисляване на разходите по референтни стойности за всеки отделен вид СМР и е определена общата стойност на СМР за всеки отделен обект, която се разминава с размера на одобрените разходи.

Относно извършената от заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ преценка за необходимост от издаване на разрешение за строеж, следва да се отбележи, че по отношение на издателя на акта няма предвидено такова правомощие в нормативен акт. Съгласно разпоредбата на чл. 148, ал. 2 от ЗУТ, това правомощие изрично е възложено на главния архитект на съответната община.

Предвид изложеното, съдът намира, че не са изпълнени дадените указания в решение № 493/18.12.2017 г., постановено по адм. дело № 466/2017 г. по описа на Административен съд – Враца, с което е отменена Заповед № 03-РД/483 от 13.02.2017 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с която за първи път е отказано финансиране по същото заявление на „Б.А.С." ЕООД. От административния съд изрично е посочено като нарушение липсата на подробно описание на начина на формиране на одобрените и неодобрените разходи. Оспорената в настоящото производство заповед е издадена при липса на диференцираност на посочените като неодобрени от органа разходи за отделните видове СМР, предмет на проекта.

Жалбата е основателна и следва да бъде уважена, а оспорената заповед като незаконосъобразна следва да бъде отменена в оспорената част, с която е отказано финансиране на разходите за: СМР – обект „Склад за зърнени храни – ремонт и реконструкция“ в  размер на 259 016,52 лв.; СМР – обект „Семехранилище със сушилня и почистване на зърно – ремонт и реконструкция“ в размер на 102 398,39 лв.; СМР – обект „Семехранилище – ремонт и реконструкция“ в размер на 179 473,91 лв.; СМР – обект „Метален навес за разтоварна шахта“ в размер на 8 387,30 лв.; Бизнес план в размер на 37 204,67 лв.; извършване на обследване по енергийна ефективност, изготвяне на доклад и резюме в размер на 4 500,00 лв.

На основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне съобразно указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,  съдът

 

Р    Е    Ш    И   :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 03-РД/2189/16.07.2021 г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта, с която е отказано финансиране на заявлението за подпомагане на проект по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. с ИД № 06/04/1/0/03342 от 08.06.2015г., подаден от „БГ А.-С.“ ЕООД за „Ремонт и реконструкция на съществуващи складове, закупуване на техника и оборудване за нуждите на стопанството“ за следните разходи:

-              Разходи за СМР – обект „Склад за зърнени храни – ремонт и реконструкция“ в  размер на 259 016,52 лв.;

-              Разходи за СМР – обект „Семехранилище със сушилня и почистване на зърно – ремонт и реконструкция“ в размер на 102 398,39 лв.;

-              Разходи за СМР – обект „Семехранилище – ремонт и реконструкция“ в размер на 179 473,91 лв.;

-              Разходи за СМР – обект „Метален навес за разтоварна шахта“ в размер на 8 387,30 лв.;

-              Разходи за Бизнес план в размер на 37 204,67 лв.;

-              Разходи за извършване на обследване по енергийна ефективност, изготвяне на доклад и резюме в размер на 4 500,00 лв.

ИЗПРАЩА преписката на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за ново произнасяне съобразно дадените задължителни указания по тълкуване и прилагане на закона.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

Административен съдия: