Решение по дело №137/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 юни 2022 г. (в сила от 17 юни 2022 г.)
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20227200700137
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 април 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 24

 

гр. Русе, 17.06.2022 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, VIІ състав, в публично заседание на двадесет и пети май, през две хиляди и двадесет и втора година, в състав:

 

СЪДИЯ:     ЙЪЛДЪЗ АГУШ

 

при секретаря М. СТАНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия АГУШ адм. дело 137 по описа за 2022 година, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) вр. чл. 46, ал. 5 от Закона за общинската собственост (ЗОбС).

Образувано е по жалба на М.П.Р., чрез процесуалния му представител адв. М.Р., против заповед № РД-01-714/16.03.2022 г. на кмета на Община Русе, с която е прекратено наемното правоотношение с жалбоподателя и К.М.П. (негов син), за общински жилищен имот с административен адрес гр. Русе, кв. "Дружба-3", бл. 15, вх. 4, ет. 4, ап. 10, състоящ се от две стаи, кухня, сервизни помещения, изба, актуван с Акт за частна общинска собственост № 4418/17.06.2005 г. В жалбата и в хода на устните състезания се поддържат оплаквания за незаконосъобразност на оспорения административен акт като постановен в нарушение на материалния закон. Жалбоподателят сочи, че липсва промяна в гражданския му статут, не е декларирал неверни обстоятелства, а отразената в заповедта покупка на недвижим имот от сина му не е с неясно съдържание, тъй като не е изяснено напълно дали се касае само за покупка на имот (сграда) или и за земя, която е общинска собственост. По отношение на посочените в заповедта моторни превозни средства жалбоподателят твърди, че същите са негодни за употреба, но не могат да бъдат ликвидирани поради това, че са били притежавани от него в СИО с бившата му съпруга, с която жалбоподателят не поддържа контакти. Моли съда да постанови решение, с което да отмени оспорената заповед. Не претендира присъждането на направените деловодни разноски.

Ответникът по жалбата - кметът на Община Русе, чрез процесуалния си представител, в хода на делото по същество изразява становище за неоснователност на жалбата и моли тя да бъде отхвърлена. Акцентира на обстоятелството, че установените в хода на административното производство факти и обстоятелства не са оборени в съдебната фаза на производството, а точно обратното, били са потвърдени от събраните пред съда писмени доказателства. Сочи, че не са налице предпоставките по чл. 14, ал. 6 от Наредба № 6 за настаняване на жалбоподателя и семейството му в жилище за отдаване под наем на граждани с установени жилищни нужди, тъй като, с оглед извършената покупка на недвижим имот от сина на жалбоподателя и притежаваните няколко МПС, както и на получавания среден месечен доход на член от семейството, същият не е отговарял на изискванията по чл. 3, ал. 1 от същата наредба. Не претендира присъждането на разноски.

В качеството на заинтересована страна по делото е конституиран К.М.П., член на домакинството на жалбоподателя, настанен в общинското жилище, за което наемното правоотношение е прекратено с оспорваната заповед. В съдебно заседание дава становище за основателност на жалбата.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, съобрази доводите на страните и извърши служебна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, приема следното:

Оспорената заповед е връчена на жалбоподателя лично на 24.03.2022 г., което обстоятелство е удостоверено в съставения протокол от служител на ОП "Управление на общинските имоти" при Община Русе (л. 4 от преписката). Жалбата е подадена в деловодството на административния орган, издал акта, на 29.03.2022 г. Адресат на заповедта е и жалбоподателя.

Съдът намира, че жалбата е подадена от процесуално легитимирана страна – адресата на акта, който е неблагоприятно засегнат от него, в преклузивния срок, при наличие на правен интерес, поради което е допустима.

Разгледана по същество, тя се явява неоснователна.

Заповедта е издадена от материално и териториално компетентен орган. Кметът на общината е органът, който разполага и с правомощието да прекрати наемното правоотношение за общинското жилище, съгласно чл. 46, ал. 2, изр. първо от ЗОС и чл. 31, ал. 2, изр. първо от Наредба № 6 за условията и реда за установяване на жилищни нужди, настаняване под наем и разпореждане с жилища – общинска собственост, приета от Общински съвет – Русе (Наредба № 6). В случая оспорената заповед е издадено от заместник-кмета на Община Русе Златомира Стефанова, изпълняваща функциите на кмет в условията на заместване, съгласно Заповед № РД-01-681/15.03.2022 г. на кмета на Община Русе.

Оспореният акт е в писмена форма и има изискуемото от закона съдържание, предвидено в чл. 46, ал. 2, изр. второ от ЗОС и чл. 31, ал. 2, изр. второ от Наредба № 6, респ. чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК – в него са посочени правните и фактически основания за прекратяване на наемното правоотношение и срокът за опразване на жилището, който е определен на един месец.

В заповедта е посочено, че при справка в Агенцията по вписванията било установено, че на 28.04.2021 г. синът на жалбоподателя закупил ¼ ид.ч. от сграда с площ по документи 96.000 кв.м., с РЗП 258 кв.м., включително мазе под къщата от 70 кв.м. и гараж 24 кв.м. , построена в общинска дворно място 0.558 от 800 кв.м. в с. Сандрово, ул. Хаджи Димитър № 3. Справка в Дирекция МДТ на общината показала, че К.П. притежава ¼ ид.ч. от двор 800 кв.м., къща с РЗП 234 кв.м., гараж в с. Сандрово, ул. Хаджи Димитър № 3. Извършена била и друга справка в дирекция "Местни данъци и такси", при която било установено, че жалбоподателят притежава не един автомобил, а още четири броя МПС – л.а. "Опел", с регистрация от 1987 г., л.а. "Мерцедес", с регистрация от 2002 г., л.а. „Пежо“ с регистрация 2004 г. и мотоциклет „Иж“. Със заявлението си от 01.12.2021г. за продължаване срока на наемното правоотношение за общинското жилище жалбоподателят е представил декларация от членовете на домакинството му, в която не е декларирано притежаване на недвижим имот и е посочено, че жалбоподателят е собственик на едно МПС – „Фолксваген“ с регистрация от 1986г.

Посочено е също, че жалбоподателят бил настанен в процесното общинско жилище със заповед № РД-01-3796/23.12.2019 г. за срок от две години от дата на влизане в сила на заповедта. Заповедта е влязла в села на 11.01.2020 г., т.е. срокът за настаняване в общинското жилище, бил изтекъл на 11.01.2022 г. Тъй като жалбоподателят не отговарял на условията за продължаване на настаняването, на свои заседания, проведени на 27.01.2022 г. и 28.02.2022 г., комисията по чл. 6 от Наредба № 6 взела решение наемното правоотношение с жалбоподателя и неговия син да не бъде продължавано и да бъде прекратено по предвидения от закона ред. Като правни основания за неговото прекратяване в заповедта са посочени разпоредбите на чл. 46, ал. 1, т. 6, т. 7 и т. 9 от ЗОбС, респ. чл. 31, ал. 1, т. 5, т. 6 и т. 13 вр. чл. 3, т. 1, т. 5 и т. 6 от Наредба № 6.

При издаването на оспорения административен акт не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

На свое заседание от 27.01.2022 г. помощният орган – комисията по чл. 6 от Наредба № 6, разгледала подаденото от М.Р. заявление – декларация за издаване на нова настанителна заповед. С решение по т. 4.2 по протокол № 2/27.01.2022 г. комисията взела решение наемното правоотношение за общинското жилище да не бъде продължавано и да бъде прекратено по предвидения за това ред. До Р. било изпратено уведомление по чл. 26 от АПК, с рег. № 9414-5930-1/10.02.2022 г., за започналото административно производство по прекратяване на наемното правоотношение като същият бил поканен в срок от 7 дни от получаване на писмото да представи становище и писмени доказателства по започналата процедура. В уведомлението е посочен и срокът, в който производството следва да приключи с издаване на заповед на кмета на Община Русе за прекратяване на наемното правоотношение – 20.03.2022 г. Към писмото бил приложен препис от решение по т. 4.2. от протокол № 2/27.01.2022 г. от заседание на комисията по чл. 6 от Наредба № 6. Видно от протокол от 14.02.2022 г., било предприето връчване чрез залепването на уведомление по чл. 18а, ал. 9 от АПК на входната врата на общинското жилище, а самото писмо било връчено лично на жалбоподателя на 18.02.2022 г. Последното обстоятелство е удостоверено с неговия подпис върху съставения протокол. Жалбоподателят се е възползвал от възможността по чл. 34, ал. 3 от АПК да депозира становище като на 24.02.2022 г. е подал възражение. В него жалбоподателят сочи, че установените МПС негова собственост са изключително стари и амортизирани и негодни за употреба, но не са били бракувани, тъй като са били придобити по време на брака му с бившата му съпруга, а той не подържал контакти с нея за да може да продаде или бракува превозните средства и да представят писмени доказателства. Относно придобитият от сина на жалбоподателя недвижим имот, Р. посочил във възражението, че от решението на комисията по чл. 6 от Наредба № 6 не ставало ясно какво точно е придобил сина му – сграда или земя и сграда и ако се твърди че е придобил земя, то по какъв начин е станало това, след като въпросното дворно място е общинска собственост.

Постъпилото възражение от жалбоподателя е било разгледано от комисията по чл. 6 от Наредба № 6 на заседанието й на 28.02.2022 г., на което помощният орган е потвърдил взетото на 27.01.2022 г. решение наемното правоотношение с жалбоподателя да не бъде продължавано и да бъде прекратено по надлежния законов ред.

Заповедта е издадена при правилно приложение на материалния закон.

Първото прекратително основание, посочено в оспорената заповед, което следва да бъде разгледано, е това по чл. 46, ал. 1, т. 6 от ЗОС, съответно чл. 31, ал. 1, т. 5 от Наредба № 6 на ОбС – Русе, а именно изтичане на срока за настаняване. По делото няма спор, че двугодишният срок за настаняване на домакинството на жалбоподателя е изтекъл на 11.01.2022 г. Именно във връзка с изтичането на този срок жалбоподателят е подал заявление за неговото продължаване с оглед хипотезата на чл. 46, ал. 4 от ЗОбС, според която при изтичане на срока на настаняване наемното правоотношение може да бъде продължено, ако наемателят отговаря на условията за настаняване под наем в общинско жилище.

Видно от текста на цитираната разпоредба, наемното правоотношение може да бъде продължено само око наемателят отговаря на условията за настаняване под наем в общинско жилище. В случая обаче комисията по чл. 6 от Наредба № 6 е установила именно, че жалбоподателят не отговаря на условията за настаняване като по този начин и налице и второто прекратително основание, посочено в оспорената заповед – това по чл. чл. 46, ал. 1, т. 7 от ЗОбС, респ. чл. 31, ал. 1, т. 6 вр. чл. 3, ал. 1, т. 1, т. 5 и т. 6 от Наредба № 6 – отпадане на условията за настаняване на наемателя в общинското жилище. Според чл. 3, ал. 1, т. 1 от същата наредба такова условие е настаненото лице и членовете на неговото семейство/домакинство да не притежават жилище, вила, идеални части от такива имоти, нямат учредено в тяхна полза право на строеж или право на ползване върху такива имоти. В случая това условие не е изпълнено, тъй като синът на жалбоподателя, който е член на неговото домакинство, настаненото в общинското жилище, притежава идеални части от жилищен имот в с. Сандрово. Тук е мястото да се посочи, че не е налице описаната в жалбата неяснота по отношение на придобития от К.П. имот. Съвсем точно административният орган е посочил, че според справката в Агенцията по вписванията П. притежава идеални части от сграда, построена в общинско дворно място. Този факт се потвърждава и от представеното по делото копие на нотариален акт (л. 53-54). От друга страна административният орган не твърди, че П. притежава и идеални части от дворното място, а коректно посочва, че справката в информационните масиви на Дирекция МДТ при общината сочи, че в тези масиви е отразено притежание на идеални части от дворното място. Тези данни обаче се базират на подадени от данъчнозадължените лица декларации по чл. 14 от ЗМДТ и по този начин твърдението за притежаване на идеални части от дворното място всъщност не е на административния орган, а на собственика К.П. (или някой от другите съсобственици), който е декларирал пред МДТ подобно обстоятелство. В случая административният орган, издал оспорената заповед само е отразил събраната в хода на административното производство информация и анализирайки я е достигнал до правилния извод, че в конкретния случай член на домакинството на жалбоподателя притежава идеални части от жилищен имот, поради което не е изпълнено условието за настаняване в общинско жилище по чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредба № 6. В случая всъщност, доколкото няма спор относно собствеността на П. върху сградата е ирелевантно дали притежава или не и идеални части от земята, върху която сградата е построена.

Като се има предвид, че условията, предвидени в чл. 3, ал. 1, т. 1-11 от Наредба № 6, следва да бъдат изпълнени кумулативно (едновременно), то неизпълнението на което и да е от тях поражда основание за прекратяване на наемното правоотношение на основание чл. 46, ал. 1, т. 7 от ЗОбС , респективно чл. 31, ал. 1, т. 6 от Наредба № 6. Неизпълнението на  което и да е от условията по чл. 3, ал. 1 от Наредба № 6 също така безспорно изключва и възможността за продължаване на срока на настаняване по реда на чл. 46, ал. 4 от ЗОбС, при което възниква и коментираното по-горе обективно основание за прекратяване на договора – поради изтичане на срока на настаняване, доколкото липсва възможност за удължаването на този срок.

В случая освен липсата на условието по чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредба № 6, административният орган е установил, че не са изпълнени и условията по чл. 3, ал. 1, т. 5 и т. 6 от Наредба № 6, а именно жалбоподателят или член на домакинството му да не притежават повече от едно моторно превозно средство, с изключение на тези, собственост на инвалиди, ползващи преференции при внос на леки автомобили, земеделски земи и гори повече от 20 дка  и други недвижими нежилищни  имоти; Лицата отговарят на изискването ако моторното превозно средство е с дата на първа регистрация над 10 години преди подаване на заявлението, както и да имат среден месечен брутен доход на член от семейството/ домакинството през последните дванадесет месеца, не повече от една минимална работна заплата умножена с коефициент 1,4;

 От извършената справка в МДТ ответният административен орган е установил, че по време на настаняването си в общинското жилище жалбоподателят е бил собственик на общо 4 бр. леки автомобили и един мотоциклет. Както вече се посочи според чл. 3, ал. 1, т. 5 от Наредба № 6 е необходимо членовете на настаненото в общинското жилище семейство/домакинство да не притежават повече от едно моторно превозно средство, с изключение на тези, собственост на инвалиди, ползващи преференции при внос на леки автомобили, земеделски земи и гори повече от 20 дка и други недвижими нежилищни имоти като лицата отговарят на изискването ако моторното превозно средство е с дата на първа регистрация над 10 години преди подаване на заявлението. Видно е, че разпоредбата допуска притежаването само на един автомобил и то ако същият е дата на регистрация над 10 години преди подаване на заявлението. В конкретния случай безспорно се установява притежаването от жалбоподателя на повече от едно МПС като е без правно значение причината поради която евентуално негодните за употреба МПС не са били бракувани или продадени и дерегистрирани. Тезата на жалбоподателя, че щом всичките притежавани от него МПС са с дата на регистрация преди повече от 10 години преди подаване на заявлението, то той отговаря на условието на чл. 3, ал. 1, т. 5 от Наредба № 6 не може да бъде споделена. Цитираното условие се отнася единствено за един брой превозно средство, чието притежаване е допустимо според цитираната норма и не отменя изискването кандидатът за настаняване в общинско жилище и членовете на неговото домакинство да не притежават повече от едно МПС.

Макар и да не е от съществено значение за формиране на извода, че жалбоподателят не отговаря на условията за настаняване в общинско жилище, доколкото както вече се посочи две от предвидените в чл. 3, ал. 1 от Наредба № 6 условия не са изпълнени, то следва да се посочи, че правилно административният орган е установил и липсата на условието по чл. 3, ал. 1, т. 6 от Наредба № 6, тъй като средномесечните доходи на член от домакинството надвишават предвидения в чл. 3, ал. 1, т. 6 от Наредба № 6 праг. Действително по делото жалбоподателят представя разпореждане от 17.02.2022 г. на ТП на НОИ – Русе (л. 14-15), с което считано от 20.10.2021 г. му е отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст с твърдението, че жалбоподателят вече не работи, а е пенсионер и доходите му са по-малки. С това разпореждане обаче не може да се установи факта дали жалбоподателят продължава да работи и след датата на отпускане на пенсията или трудовото му правоотношение е прекратено. Доказателства в тази посока не са представени от жалбоподателя, въпреки предоставената му възможност за това. С оглед на това съобразно наличните по делото доказателства се явява правилен извода на административния орган за неизпълнение на условието по чл. 3, ал. 1, т. 6 от Наредба № 6.

Накрая, налице е и прекратителното основание по чл. 31, ал. 1, т. 13 от Наредба № 6 вр. чл. 46, ал. 1, т. 9 от ЗОС – в депозираната декларация по чл. 26 от Наредба 6 от 26.11.2021 г. жалбоподателят е декларирал неверни обстоятелства - че той и членовете на домакинството му не притежават жилищни и вилни имоти и идеални части от такива имоти, както и че притежава само едно превозно средство – "Фолксваген". Както беше посочено, от справката в Агенцията по вписванията се установява, че всъщност заинтересованата в настоящото производство страна (синът на жалбоподателя) е придобил на 28.04.2021 г. идеални части от недвижим имот – жилищна сграда. От справката в МДТ и представените по делото копия на регистрационни свидетелства е установено, че към датата на декларирането – 26.11.2021 г. и към датата на издаване на оспорената заповед, освен декларирания лек автомобил, жалбоподателят е притежавал и други МПС.

По изложените съображения жалбата се явява неоснователна и като такава тя следва да бъде отхвърлена.

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалбата на М.П.Р., против Заповед № РД-01-714/16.03.2022 г. на кмета на Община Русе, с която е прекратено наемното правоотношение с жалбоподателя и К.М.П. (негов син), за общински жилищен имот с административен адрес гр. Русе, кв. "Дружба-3", бл. 15, вх. 4, ет. 4, ап. 10, състоящ се от две стаи, кухня, сервизни помещения, изба, актуван с Акт за частна общинска собственост № 4418/17.06.2005 г.

Решението е окончателно на основание чл. 46, ал. 5 от ЗОбС.

 

 

 

                                                                  СЪДИЯ: