Решение по дело №143/2013 на Окръжен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 май 2013 г.
Съдия: Севдалина Атанасова Герова
Дело: 20134200500143
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 11 април 2013 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 143

 

гр.Габрово,9.5.2013 година

 

В ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Габровският окръжен съд....................................отделение

в публично заседание на  тридесети април........................

две хиляди и тринадесета година.........................в състав:

                                                                          

 

                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:С.ГЕРОВА  

                                                  ЧЛЕНОВЕ:Ц.МИНКОВА

                                                                     Сн.БОНЕВА                                                      

 

 

секретаря ..........................Бобчева..............и с участието

на прокурора....................................изслуша докладваното

от председателя С.ГЕРОВА..........В.гр.д. № 143  по описа

за 2013г. и за да се произнесе взе в предвид следното:

        Производството е по реда на чл.258 и сл. от ГПК.

        С решение № 52/5.2.2013г., постановено по гр.д.№ 3026/2012г., Габровският районен съд е признал уволнението на Т.С.П., ЕГН **********,***, извършено със Заповед за прекратяване на трудово правоотношение № 38/26.09.2012г. на Директора на Регионално управление ”Северен централен регион” – Плевен при “Български пощи” ЕАД - София, с която е прекратено трудовото правоотношение на осн. чл.328 ал.1 т.3  от КТ – поради намаляване обема на работа и промяна в щатното разписание, считано от 01.10.2012г. за НЕЗАКОННО  и го е отменил на осн. чл.344 ал.1 т.1 от КТ. Със същото решение е възстановил Т.С.П. на заеманата преди уволнението длъжност “служител гише в ПС / Началник ПС ІV категория” в Пощенска станция Поповци, по реда и в сроковете по чл. 345 от КТ и на осн. чл. 344 ал.1 т.2 от КТ. Постановил е след влизане на решението в сила Т.С.П., ЕГН **********    да бъде уведомена за правата й по чл. 345 от КТ. Със същото решение съдът е осъдил Регионално управление ”Северен централен регион” – Плевен на “Български пощи” ЕАД - София, ЕИК 1213961230151, с адрес на управление гр. Плевен, ул.”Хан Крум” № 3, представлявано от Директора П.Т.К., да заплати на Т.С.П., сумата от 1 193.89 лева / хиляда сто деветдесет и три лева и осемдесет и девет стотинки/, представляваща обезщетение за времето, през което е останала без работа, считано от 01.11.2012г. до 29.01.2013г., на чл.344 ал.1 т.3 във вр. с чл.225 ал.1 от КТ, ведно със законната лихва считано от влизане на решението в сила до окончателното изплащане на сумата, отхвърлил е иска на Т.С.П., ЕГН ********** против ”Северен централен регион” – Плевен на “Български пощи” ЕАД - София, за заплащане на обезщетение  по чл. 225 ал.1 от КТ  за сумата над 1 193.89 лева до размер на 3 710.70 лева като неоснователен и недоказан и е присъдил на ищцата направените по делото разноски, а ответникът е осъдил да заплати дължимата държавна такса .

        В законния срок решението   е обжалвано от двете страни по делото.

        В жалбата на ищцата се релевират доводи за порочност на съдебния акт в отхвърлителната му част по чл.225,ал.1 КТ.  Неправилно и незаконосъобразно  съдът не бил приложил чл.50,ал.1 от КТД да увеличи дължимото обезщетение с 50%.В доклада си съдът не указал на страната да сочи доказателства, че е синдикален член. Ответникът не бил оспорил твърдяното в тази насока в исковата молба и бил предоставил изплащателни бележки за трудовото възнаграждение на жалбоподателката, приети като доказателства, от които било видно удържането на членски внос за КТ”Подкрепа”. Доказателства дала и разпитаната св. Ц., а се съдържали и в приложеното трудово досие.

        Претендира се да бъде отменено решението в обжалваната част и спорът да се реши по същество с уважаване на иска в размер на 1790,84 лева.

        В жалбата на ответника се твърди, че решението изцяло било неправилно като недопустимо и незаконосъобразно . Съдът погрешно тълкувал правната норма на чл.328,ал.1,т.3 КТ. Самият съд приемал, че по делото е установено намаляването обема на работа, основание за извършеното прекратяване на трудовия договор, а същевременно отменявал издадената на това основание заповед като вътрешно противоречива. Реалното намаляване обема на работа изчерпвало фактическия състав на основанието по чл.328,ал.1,т.3 КТ. Съдът неправилно тълкувал термина „ оптимизиране на работния процес”, извършен чрез комбиниране на две длъжности в една, смесването на основанията ”намаляване обема на работа”  със съкращаване на щата”, както и проведеният „вътрешен подбор” с „ конкурс”. Подбор не бил проведен, тъй като длъжността на ищцата била една. Бил проведен вътрешен подбор за новосъздадената длъжност, комбинираща тази на ищцата с „пощальон”.

Претендира се решението  да бъде отменено и  да бъде постановено ново по същество с отхвърляне на исковете .

В законния срок е постъпил отговор от работодателя, с който оспорва жалбата като неоснователна.

        Окръжният съд провери валидността, допустимостта и  правилността на атакуваното решение с оглед указанията за неговата порочност и намери жалбата на ищцата за  неоснователна, а тази на ответника – основателна.

Решението е валидно, допустимо ,но по същество –неправилно.

За да уважи предявените искове по чл.344,ал.1,т.1,  2 и 3 КТ,        последният частично, първоинстанционният съд е приел, че по делото се е установило по несъмнен и безспорен начин  соченото в заповедта за прекратяване на трудовото правоотношение основание по чл. 328 ал.1 т. 3 от КТ - намаляване обема на работата. В тази насока били свидетелските показания и приложените писмени доказателства.

Уволнението на ищцата обаче било осъществено в нарушение на закона със заповед, която била вътрешно противоречива и не давала възможност да се разберат мотивите за извършеното съкращение.

Практически се установило, че ищцата е уволнена без реално да бъде премахната заеманата от нея длъжност. Съображенията в тази насока почивали на съдържанието на Заповед № РД 09-975/12.09.2012година.  Съгласно същата била съкратена единствената щатна бройка  за длъжността “служител гише в ПС / Началник ПС ІV категория” и едната от двете щатни бройки “Пощальон МС”, като била създадена нова щатна длъжност, съвместяваща функциите на предишните две длъжности. Съгласно кода й /4211 1012 276 4 07 2/ новосъздадената длъжност се припокривала с длъжността “служител гише в ПС / Началник ПС ІV категория”.Въз основа на това първоинстанционният съд е приел, че няма реално съкращаване на длъжността “служител гише в ПС / Началник ПС ІV категория” и преразпределение на функциите й. Касаело се за пълно запазване на трудовите функции за длъжността “служител гише в ПС / Началник ПС ІV категория” и допълването им с някои от функциите на междуселищен пощальон. Ако пък работодателят целял да създаде напълно нова щатна длъжност, обединяваща функциите на предишните две, в каквато насока било предложение 2-ро от точка трета на Заповед № РД 09-975/12.09.2012г. , то тогава следвало, освен “служител гише в ПС / Началник ПС ІV категория”, да бъдела съкратена реално, чрез премахването й от щатното разписание и прекратяване на трудовото правоотношение и едната от двете щатни бройки “пощальон МС”.  При такъв подход обаче работодателят  следвало да извърши подбор между предвидените за съкращаване служители, тъй като се касаело не за отпадане на трудовите функции  на двете длъжности, а за тяхното обединяване.

Аргумент за това, че със Заповед № РД 09-975/12.09.2012г. се е целяло създаването на нова длъжност бил фактът, че за заемането й бил обявен конкурс, независимо, че ответникът го наричал “вътрешен подбор”. С оглед на  изготвената обява, касаело се за подаване на набор от документи, удостоверяващи квалификацията на кандидата, устно събеседване на участниците с комисия, която да прецени професионалната им подготовка, класиране и т.н., а това означавало само и единствено провеждане на конкурс.

Практически обаче по делото не било представено ново щатно разписание , в което да са отпаднали щатните бройки за длъжността заемана от ищцата и за една щатна бройка междуселищен пощальон и да е  била включена новата длъжност “служител гише в ПС / Началник ПС ІV категория” и оставащата щатна бройка “Пощальон МС”.В заключение съдът е приел, че заповедта за уволнение на ищцата е напълно неясна, поради което е и незаконосъобразна, и с оглед на това уволнението следва да бъде отменено.

Искът по чл. 344 ал.1 т.2 от КТ  съдът е уважил като пряка и непосредствена последица  от признаването на уволнението за незаконно и е постановил ищцата да бъде възстановена на  заеманата преди  уволнението й длъжност “служител гише в ПС / Началник ПС ІV категория” в ПС Поповци.

По отношение на иска по чл. 344 ал.1 т.3 от КТ за заплащане на обезщетение за времето, през което ищцата е останала без работа, съдът е приел, че същият е основателен за времето от 01.11.2012г. до 29.01.2013г. За месец октомври 2012г. ищцата била получила обезщетение на осн. чл. 222 ал.1 от КТ, което не можело да се кумулира с обезщетението по чл. 225 ал.1 от КТ. От извършената констатация по представената в с.з. на 29.01.2013г. години трудова книжка на ищцата, след вписване на прекратяването на трудовото правоотношение й правоотношение с ответника, същата не била започвала работа. Съгласно заключението на назначената по делото съдебно икономическа експертиза, прието от съда като обосновано и законосъобразно и неоспорено от страните, размерът на дължимото на ищцата обезщетение по чл. 225 ал.1 от КТ бил 1 193.89 лева и в този размер следвало да бъде уважен иска. Ищцата не била представила доказателства за членуване в някоя от синдикалните организации, подписали договора, както и такива да се е присъединила към него по предвидения ред в чл.57 ал.2 от КТ, поради което същото не можело да бъде увеличено с 50% съгласно КТД и искът по този текст следвало да бъде отхвърлен за размера над  1 193.89 лева до размер на 3 710.70 лева .

Настоящият състав на въззивната инстанция  не споделя горните изводи.

От представените по делото писмени доказателства: трудов договор №302/30.6.2010г. и допълнително споразумение №754/1.7.2011година, Раздел 3 от Колективния трудов договор, писмо изх. № 333/06.02.2012г. до ръководителите ОПС под ръководството но РУ”СЦР”- Плевен с искане за  представяне на резултатите от прилагането на разходни норми на труд за всяка пощенска станция, Обобщена таблица за необходимата и налична работна сила за 2012г., писмо изх. №1765/19.07.2012г. до ръководителите на ОПС, Протокол от 17.07.2012г. на Комисията за социално партньорство при РУ – “СЦР” – Плевен, писмо изх. № 625/09.08.2012г. Заповед № РД 09-896/23.08.2012г. , Допълнително споразумение № 109/23.08.2012г., писмо изх. № 2093/24.08.2012г. Заповед № РД 09-975/12.09.2012г., обява  за вътрешен подбор по документи и събеседване за длъжността “Служител гише/Началник ПС ІV категория, той и пощальон междуселищен”, както и от събраните чрез показанията на свидетелите –Щ., Ц. и И. гласни доказателства се установява безспорно следната фактическа обстановка:

Ищцата е работила  като „Служител гише / Началник ПС IV” в ПС Поповци, Габровска област, на пълен работен ден от  8 часа по трудов договор №302/30.6.2010г. и допълнително споразумение №754/1.7.2011година.

 В „Български пощи” съществува  методика за определяне числеността на персонала в пощенските станции, при която се прилагат разходни норми за труд и таблици за определяне разход на работно време и необходима работна сила.  Същата е залегнала в Колективния трудов договор. Разходните норми на труд са обвързани с трафичните данни на пощенската станция и на база на тях се определя часовата заетост на съответната длъжност и се обособяват щатните разписания. Тези данни се обобщават и се представят на Комисията за социално партньорство, сформирана в РУ Плевен . В нея участват Директорът на Регионално управление Плевен , представители на отделите човешки ресурси и финанси и представители на трите синдиката учредени в „Български пощи”. Комисията разглежда резултатите постъпили по областни и пощенски станции. Поради негативният финансов резултат за Регионалното управление като цяло, Комисията за социално партньорство на 17.7.2012г. приела решение, процесът по оптимизиране на човешкия персонал да е постоянен, като това не означава задължително намаляване на щатния персонал. В определени случаи можело да е необходимо и увеличаване.  Протокол с решението на Комисията за социално партньорство от 17.07.2012 г.  е приложен по делото, като в т. 1 на взетите решения е отразено, че следва да се прилагат мерки за оптимизиране на персонала за цялото РУ и по всяка ОПС и това да бъде постоянен процес. Решението е било сведено до съответните Областни пощенски станции с писмо на Директора на Регионалното управление и всеки ръководител на ОПС е следвало да излезе с предложение за оптимизирането на персонала, когато е установена необходимост от това.

 За пощенска станция от четвърта категория, като тази в с. Поповци, е било предвидено, че това е станция  с лимитиран персонал и зависи от трафичните потоци и от населението, което се обслужва.

 През м.август 2012г. ръководителят на Областна ПС - Габрово представил обобщената таблица с трафичните данни, съгласно която необходимата работна сила за ПС Поповци  е определана на   0.726. Коефициентът 0.726 представлява средно списъчно работно време, равняващо се на 6 часа, т.е. установила се необходимост от намаляване работното време на 6 часа. Във връзка с това от ръководителя на ОПС Габрово постъпило предложение до Директор РУ за съответният служител изпълняващ длъжността, да бъде приведено работното му време в съответствие с необходимото. Към момента на изследване в пощенската станция били налице три длъжности : един “Служител гише / началник”, на работно време от 8 часа и двама междуселищни пощальони, на работно време от 8 и респективно 6 часа. Междуселищните пощальони, съобразно методиката представлявали ненормируем персонал и броят на тези длъжности се определял от територията, които обслужват към съответната пощенска станция ПС. Т.е. броят им бил в зависимост от разстоянията, броя на кметствата и населените места.

С оглед на извършената оценка за ПС Поповци, на ищцата, чиято длъжност единствено била от категорията нормируем персонал, е предложено допълнително споразумение за намалено на 6 часа работно време. Споразумението е изпратено заедно с придружително писмо, където е разяснено, че на база установените норми на труд, се намалява работното време и съответно трудовото възнаграждение и при отказ да се подпише споразумението, писмото следва  да се счита за предизвестие за прекратяване на трудовото правоотношение. Ищцата отказала да подпише допълнителното споразумение и от  1.10.2012г. била освободена на основание члр.328,ал.1,т.3 КТ – поради намаляване обема на работа и промяна в щатното разписание.

Със заповед № РД 09-975/12.09.2012г. отново е променено щатното разписание ,като са премахнати по 1 бройка „Служител гише /Началник ПС IV” ПС на 6часа Поповци и Пощенски раздавач /Пощальон МС ПС Поповци на 6 часа и е създадена една бройка нова комбинирана  длъжност 8 часа “Служител гише /Началник ПС IV” кат.  той и пощальон МС”, считано от 1.10.2012година.

За заемането й е изготвена обява, подписана от Директор РУ, която е изпратена на ОПС - Габрово, където е изложена на видно място.

 В „Български пощи” има система за подбор, утвърдена от Съвета на директорите, която се прилага за работещите в „Български пощи”. Тя задължава да се обявява подбор, който да се оповестява в самата Областна пощенска станция и в станцията, за която се касае. За всяка длъжност се обявява позицията за вакантна и се извършва подбор, но само за тези лица които са изявили желание да участват в подбора. В случая не се касае за подбор по чл. 329 от КТ. Няма персонални покани, които да се изпращат до служителите, чието съкращаване предстои. След като се приемат документите за участие, входират се, комисията по подбор ги разглежда, провежда се разговор с кандидатите и се назначава лицето, което се е представило най-добре.

Ищцата имала възможност да участва в подбора, тъй като все още работела на длъжността.

След като в щатното разписание на ПС Поповци била създадена новата длъжност “Началник пощенска станция/ служител гише той и междуселищен пощальон” било изготвена обява за извършване на вътрешен подбор. Обявата била закачена на таблото за съобщения в Областна пощенска станция – Габрово и един екземпляр бил изпратен в пощенска станция Поповци.

Желание да участва в подбора заявил само един кандидат и тъй като документите му отговаряли на изискванията, при събеседването се  показал добре подготвен, комисията  предложила той да бъде назначен.

При така установената фактическа обстановка от правна страна настоящият състав на въззивната инстанция намери предявените искове за изцяло неоснователни недоказани. Трудовото правоотношение на ищцата е прекратено на основание „ чл.328,ал.1,т.3 КТ. Този законов текст не предвижда нищо друго, освен посочване на основанието за прекратяване на трудовия договор” поради намаляване обема на работата”, което е записано и в атакуваната заповед. Допълнението                                                „и промяна в щатното разписание” не прави заповедта противоречива и незаконосъобразна, тъй като не е самостоятелно основание за прекратяване, а само пояснение във връзка с извършената промяна в щата досежно работното време и трудовото възнаграждение за длъжността. В случая работодателят е доказал с писмени и гласни доказателства факта на намаляване обема на работата за длъжността на ищцата и това е достатъчно за прекратяване на трудовото й правоотношение на посоченото основание. Без значение за спора е последвалото ново оптимизиране на щата, представляващо фактически съкращаване на две длъжности и създаване на една нова комбинирана, включваща и трудовата функция, изпълнявана от ищцата. Работодателят  е уволнил ищцата поради намаляване обема на работата й, а не поради последвалото съкращение. Последното касае изменената длъжност с намаляване на работното време и заплата, която изменена длъжност ищцата е отказала да заеме, поради което, как е правен подборът при това съкращаване е правноирелеватно за настоящия казус. То само показва, че наистина е имало значително намаляване на работата, изпълнявана от ищцата, което е довело до нови мерки – съкращаване на щата. Изменението е предприето, считано от 1.10.2012година, след уволнението на ищцата. Самият районен съд е приел, че е доказано основанието ”намаляване обема на работа”, но неправилно е преценил заповедта във връзка с последвалото съкращаване. То не е записано като основание за уволнението на ищцата. Тъй като ищцата е била освободена  от единствената щатна бройка за длъжността  „Служител гише / Началник ПС IV” в ПС Поповци, Габровска област, правилно не е бил извършен подбор по чл.329 КТ. По изложените съображения съдът намери искът по чл.344,ал.1,т.1 КТ за неоснователен и недоказан и счете, че като такъв същият следва да бъде отхвърлен. Исковете по чл.344,ал.1 ,т.2 и 3 са акцесорни. Те са в пряка зависимост от основателността на първия иск, поради което и същите следва да се отхвърлят изцяло. Като е приел първите два иска за изцяло основателни, а третия – за частично, първоинстанционният съд е постановил неправилно решение , което следва да се отмени изцяло в уважената част и да се постанови ново по същество с отхвърляне на трите иска на основание чл.271 ГПК.

Предвид изложеното, съдът не обсъжда доводите в жалбата на ищцата. Те биха имали значение само при установена незаконност на извършеното прекратяване на трудовия договор.

На ответника „Български пощи” ЕАД София не се дължат разноски съгласно чл.359 КТ и задължителната практика на ВКС по чл.290 ГПК.

Водим от горното, настоящият състав на въззивната инстанция,

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯВА решение № 52/5.2.2013г., постановено по гр.д.№ 3026/2012г. на  Габровския районен съд в ЧАСТТА, с която  е признал уволнението на Т.С.П., ЕГН **********,***, извършено със Заповед за прекратяване на трудово правоотношение № 38/26.09.2012г. на Директора на Регионално управление ”Северен централен регион” – Плевен при “Български пощи” ЕАД - София, на осн. чл.328 ал.1 т.3  от КТ – поради намаляване обема на работа и промяна в щатното разписание, считано от 01.10.2012г. за НЕЗАКОННО  и го е отменил на осн. чл.344 ал.1 т.1 от КТ, възстановил е същата на заеманата преди уволнението длъжност “служител гише в ПС / Началник ПС ІV категория” в Пощенска станция Поповци, и е осъдил Регионално управление ”Северен централен регион” – Плевен на “Български пощи” ЕАД - София, ЕИК 1213961230151, с адрес на управление гр. Плевен, ул.”Хан Крум” № 3, представлявано от Директора П.Т.К., да й заплати сумата от 1 193.89 лева / хиляда сто деветдесет и три лева и осемдесет и девет стотинки/, представляваща обезщетение за времето, през което е останала без работа, считано от 01.11.2012г. до 29.01.2013г., на чл.344 ал.1 т.3 във вр. с чл.225 ал.1 от КТ, ведно със законната лихва считано от влизане на решението в сила до окончателното изплащане на сумата, както и досежно присъдените разноски и държавна такса, вместо което ПОСТАНОВИ:

ОТХВЪРЛЯ като неоснователни и недоказани исковете на Т.С.П., ЕГН ********** против ”Северен централен регион” – Плевен на “Български пощи” ЕАД – София по чл.344,ал.1,т.1,2 и 3 КТ, последният за  заплащане на обезщетение  по чл. 225 ал.1 от КТ  за сумата до 1 193.89 лева

Решението  подлежи на касационно обжалване пред ВКС в едномесечен срок от връчването му, при условията на чл.280 ГПК.

 

 

                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:                  

                                                  ЧЛЕНОВЕ:1.

                                                                     2.