Р Е Ш Е Н И
Е
№ 2084 23.10.2018
година град Бургас
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Бургаският районен съд ІІІ-ти граждански състав
На двадесет и пети септември две
хиляди и осемнадесета година
В публично заседание в състав
Председател:
Ивелина Мавродиева
при секретаря Анелия Такова
като разгледа докладваното от съдията Мавродиева
гражданско
дело № 1316 по описа за 2018 година,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е образувано по искова молба на А.М.Б. с ЕГН **********, постоянен адрес: ***,
против „БЪЛГАРИЯ ЕР“ АД с ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр.
София-1540, район Слатина, аерогара София, представлявано заедно от
изпълнителните директори ****и прокуриста ****,с
която се претендира осъждането му за заплащане на сумата от 250 евро,
представляваща обезщетение за закъснял полет, ведно със законната лихва за
забава върху горната сума от датата на подаването на исковата молба до
окончателното й изплащане. Моли се и за присъждане на направените по делото
разноски.
Основанията
за дължимост на търсените суми се основават на
твърденията за закъснението за полет *** , за
който ищцата си е закупила билет, с превозвач ответното дружество, който е
следвало да се осъществи на 12.08.2017 г. в 22:00 ч. по разписание от летище
Бургас и да пристигне в 22:50 часа на летище София. Същият пристигнал със
закъснение повече от три часа, поради което и ищцата претърпяла вреди,
изразяващи се в сериозно безпокойство, неудобство и загуба на време, чието
обезщетяване търси, съгласно Регламент (ЕО) № 261/2004г. на Европейския
парламент и на Съвета от 11 февруари 2004г. относно създаване на общи правила
за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или
голямо закъснение на полети, и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 295/91.
Правното
основание на иска е чл. 7, т. 1, б. „а“ от Регламент (ЕО) № 261/2004г. на
Европейския парламент и на Съвета от 11 февруари 2004г. относно създаване на
общи правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и
отмяна или голямо закъснение на полети и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 295/91.
В
срок е постъпил отговор на исковата молба от ответното дружество, с която се
заявява, че искът като неоснователен следва да бъде отхвърлен, като се излагат
подробно доводите в тази връзка. Сочи се, че в конкретния случай закъснението е
обусловено от лоши метеорологични условия за кацане на летище София, поради
което и не следва да отговоря в хипотезата на извънредни обстоятелства по
смисъла на Регламента, тъй като авиокомпанията не е имала вина и не следва да
отговаря за закъснението. Отделно от това се заявява, че при явяване на пътника
след определения час отпадало и презюмираната загуба
на време.
Бургаският
районен съд, като взе предвид исковата молба, изложените в нея факти и
обстоятелства, становището на ответната страна и събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:
По делото няма спор, че ищцата е имала
закупен билет и летяла с полет ***, осъществен от ответното дружество на 12.08.2017 г. в
22:00 часа по разписание от Летище Бургас,
който е следвало по разписание да пристигне на Летище София в 22:50
часа, но е пристигнал в 02:06 часа на 13.08.2017 г., т.е със закъснение повече
от два часа.
Недоказани
останаха твърдения на ответното дружество за наличието на обстоятелства,
изключващи отговорността му. В тази връзка на първо място възражението за
несвоевременно явяване на пътника се явява изначално неоснователно, тъй като
причината за закъснението на самолета е при неговото кацане, а не неговото
излитане, по твърдения на самия ответник. Очевидно пътникът се е явил навреме и
е успял да потегли по избраната от него дестинация с процесния самолет.
Недоказани останаха и твърденията, че лошите метеорологични условия на летище София са станали причина за невъзможността за
кацане на самолета и съответно закъснението му повече от три часа. В тази
връзка е видно, че по-голямата част от останалите полети с определен по
разписание час за кацане около 22:50 часа, а и след това, са кацнали или
навреме или с минимални закъснения, като част от тях са поради по-късно
излитане. Установи се също така /с оглед на възложената и неизпълнена по делото
експертиза/, че решението за кацане на един самолет по принцип се взема от
екипажа на въздухоплавателното средство и в тази връзка вещо лице не би могло
да отговори на въпрос дали е възможно кацане или не на самолет при определени метеорологични условия.
При
това съдът намира, че е налице хипотезата на чл. 6, ал. 1, б. „а“ вр. чл. 7, т. 1, б. “а“ от Регламент (ЕО) № 261/2004 г.,
която предвижда обезщетяване на пътниците, претърпели вреди от закъснение на
полет за два или повече часа, при всички полети на територията на Общността до
1 500 километра, в размер на 250 евро. В случая не се спори, че разстоянието
между Летище Бургас до Летище София е под 1 500 км, при което съдът намира, че
искът като основателен следва да бъде уважен, ведно с акцесорната
претенция за законна лихва от датата на подаване на исковата молба до
окончателното изплащане на главницата от 250 евро.
При този изход на спора основателна се
явява претенцията на ищеца за присъждане на направените по делото разноски и
следва да се осъди ответното дружество да му заплати сумата от 519 лв.
Мотивиран
от горното, Бургаският районен съд
Р Е Ш И:
Осъжда
„БЪЛГАРИЯ ЕР“ АД с ЕИК ****, със
седалище и адрес на управление: гр. София-1540, район Слатина, аерогара София,
представлявано заедно от изпълнителните директори ****и прокуриста
****, да заплати на А.М.Б. с ЕГН **********,
постоянен адрес: ***, сумата от 250 евро
/двеста и петдесет евро/, представляваща обезщетение за закъснял полет *** от 12.08.2017 г. от летище Бургас до летище София, ведно
със законна лихва за забава върху
горната сума от датата на подаване на исковата молба – 22.02.2018 г., до
окончателното й изплащане, както и сумата
от 519 лв. /петстотин и деветнадесет лева/ за направените по делото разноски.
Решението може да се обжалва пред Бургаския
окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: Ив. Мавродиева
Вярно с оригинала!
К.К.