Решение по дело №240/2017 на Районен съд - Луковит

Номер на акта: 65
Дата: 2 юли 2018 г. (в сила от 7 ноември 2018 г.)
Съдия: Мая Йосифова Кирчева
Дело: 20174320200240
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 август 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ №

гр. Луковит, 02 юли 2018 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            ЛУКОВИТСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, в открито заседание на двадесет и трети ноември  две хиляди и седемнадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАЯ КИРЧЕВА

при секретаря И.Д. като разгледа докладваното от съдията а.н.д. № 240 по описа за 2017 г., за да се произнесе, съобрази:

 

            Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН.

            Образувано е по жалба от „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД  /БТК/ ЕИК ********, със седалище и адрес на управление: гр. С.****, бул. "Ц.Ш." № ****, представлявано от изп. директор А. Д., чрез пълном. юрисконсулт Й. Г.Р., против Наказателно постановление № 2017-0041935 от 10.07.2017 г. на Директора на Регионална дирекция за областите Г., В.Т., Р., Л. и П. със седалище Р. към ГД „Контрол на пазара“ към Комисията за защита на потребителите, с което на основание чл. 228 от Закона за защита на потребителите  на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 300 лева за нарушение на чл. 128, ал. 2 от същия закон. В жалбата се правят оплаквания за незаконосъобразност, твърди се, че наказателното постановление е издадено при съществени процесуални нарушения - не е посочена дата на извършване на нарушението, освен това твърдяното нарушение не е извършено, тъй като има издаден акт за удовлетворяване на рекламация,   и се иска отмяната му.

            В съдебно заседание за жалбоподателя не се явява представител.

Административнонаказващият орган не взема участие в съдебното заседание – лично или чрез процесуален представител. Депозирано е писмено становище по жалбата, подадено чрез юрисконсулт Д. Д. Л., с което моли наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно, тъй като нарушението е безспорно установено и при съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление са спазени всички разпоредби на ЗАНН и ЗЗП.

Въз основа на събраните по делото доказателства и предвид становищата на страните, съдът прие следното:

От ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:

На 13.10.2016 г. св. К. С. И.  и св. В.Н.И. – инспектори в Регионална дирекция за областите Г., В. Т., Р., Л. и П. със седалище Р. към ГД „Контрол на пазара“ към Комисията за защита на потребителите извършили проверка в магазин 4811 в гр. Луковит, обл. Ловеч, ул. "В." № **, стопанисван от жалбоподателя. Проверката е по повод  постъпила в КЗП жалба Вх. № Р-03-1346/26.09.2016 г. от потребителя В. М. И. *** относно отнета гаранция на телевизор  LG43LH510V, доставен на потребителя на 10.09.2016 г. в търговския обект. В жалбата се твърдяло, че на 10.09.2016 г., след сключване на договора за лизинг на телевизора, потребителката поискала да го пробва и огледа, но служителят в магазина отговорил, че нямат такава практика да се пробват стоките. След като потребителката се прибрала в къщи, установила след отварянето на кашона, че дисплеят на телевизора е счупен. На същата дата, 10.09.2016 г., предявила рекламация по телефона в магазина, като получила отговор да върне телевизора на 12.09.2016 г. в магазина. При проверката е установено, че стоката е приета  със сервизна карта № **********/16.09.2016 г. със следните вписвания: "Забележки външен вид: няма, Описание на повредата според клиента: проблем с дисплея телевизора не е ползван". Телевизорът е върнат на потребителя с отказано гаранционно обслужване поради механични повреди вследствие на външно въздействие, констатирано от сервиз "К. е. К с." ЕООД, гр. С..

Констатациите от проверката са описани в съставения констативен протокол 2016 № К-0218007 от 13.10.2016 г.. Със същия документ е наредено на основание чл. 192 от ЗЗП управителят или упълномощено от него лице да се яви на 26.10.2016 г.   в офиса на  КЗП в гр. Ловеч и да представи лични документи и писмено становище по жалбата и други документи.

В КЗП е депозирано  писмено становище от пълномощник на търговеца "БТК" ЕАД   относно съставения констативен протокол  2016 № К-0218007 от 13.10.2016 г., с приложени документи - договор от 10.09.2016 г., акт за удовлетворяване на рекламация от 03.10.2016 г., становище от сервиз "К е. К с." ЕООД, сервизна карта. В писменото становище на търговеца е отразено, че при продажбата на потребителя е предоставена възможност да огледа стоката и същата му е предадена в нормално състояние и със здрава опаковка. Стоката е върната с видимо счупване и нарушена опаковка. По предявена рекламация с номер ********** от сервизните специалисти е отказана гаранция, поради механична повреда вследствие на външно въздействие. Становището на търговеца е, че с оглед характера на повредата, счита рекламацията за неоснователна. В представения акт за удовлетворяване на рекламацията от 03.10.2016 г. е отразено, че е извършен ремонт. Депозираните документи са отразени в  съответен протокол за проверка на документи № К-0100859/08.11.2016 г.

На 12.01.2017 г. св. К. С. И., в присъствието на упълномощен представител на търговеца, съставила АУАН № 2017 К-0041935 от 12.01.2017 г., в който отразила, че на 03.10.2016 г. търговецът е издал акт за удовлетворяване на рекламация, но реално рекламацията не е удовлетворена. Нарушението е квалифицирано от актосъставителя като такова по чл. 128, ал. 2 от ЗЗП. Актът е подписан от представител на нарушителя с отбелязване, че ще представи възражения в срок.

Въз основа на съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление, в което обстоятелствата са описани по сходен с АУАН начин.

Изложената фактическа обстановка съдът извежда след анализ на събраните по делото гласни доказателства чрез показанията на актосъставителя К.И. и свидетелят по установяване на нарушението В.И.,  съпоставени с писмените доказателства.

ОТ ПРАВНА СТРАНА:

Жалбата е подадена в преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, от легитимиран субект (срещу когото е издадено атакуваното НП), при наличие на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд (по местоизвършване на твърдяното нарушение), поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

АУАН е съставен от оправомощено за това лице, видно от Заповед № 356 ЛС от 22.04.2015 г. на Председателя на Комисията за защита на потребителите, с която К.С.И. е определена за длъжностно лице, което да съставя актовете за установяване на административни нарушения на територията на областите Г. В. Т., Р., Л. и П.. Наказателното постановление е издадено от компетентен  административнонаказващ орган, видно от Заповед № 290 от 22.04.2015 г.  на Председателя на Комисията за защита на потребителите, с която  Ц.Х. Х., в качеството му на д. на Регионална дирекция за областите Г., В. Т., Р., Л. и П. със седалище Р. към ГД „Контрол на пазара“ към Комисията за защита на потребителите е оправомощен да издава наказателни постановления по Закона за защита на потребителите.

Съгласно чл. 128 ал.2 от ЗЗП, когато търговецът удовлетвори рекламацията, той издава акт за това, който се съставя в два екземпляра, и предоставя задължително един екземпляр на потребителя.

В случая търговецът не е удовлетворил рекламацията - гаранцията е отказана поради механична повреда вследствие на външно въздействие и телевизорът е върнат на потребителя без да е отремонтиран. Въпреки, че търговецът не е удовлетворил рекламацията,   на 03.10.2016 г. е съставил акт за удовлетворяване на рекламация, подписан от потребителя, в който е отразено, че е извършен ремонт. Очевидно  актът за удовлетворяване на рекламация е издаден в нарушение на разпоредбата на чл. 128, ал. 2 от ЗЗП, съгласно която такъв акт търговецът следва да издаде само в случай, че е удовлетворил рекламацията. Съдът не приема възражението в жалбата, че  нарушение няма, тъй като има издаден акт за удовлетворяване на рекламация. Нарушението по чл. 128, ал. 2 от ЗЗП може да бъде извършено не само, когато търговецът  не е изпълнил задължението си да издаде акт за удовлетворяване на рекламацията  при удовлетворена рекламация, но и когато издаде акт за удовлетворяване на рекламация, а рекламацията не е удовлетворена, какъвто е настоящият случай.

Съдът не приема възражението за нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН - че  в НП не била посочена дата на извършване на нарушението. Както в АУАН, така и в НП като дата на извършване на нарушението е посочена 03.10.2016 г., когато е издаден акт за удовлетворяване на рекламация, а реално рекламацията не е удовлетворена. Нарушението е описано по начин, че на жалбоподателя е могло да му стане ясно в какво се изразява то и в какви фактически рамки следва да организира защитата си.

Правилно е приложена санкционната норма на чл. 228  от ЗЗП, която предвижда за нарушения на този закон, извън  посочените в глава ХІ, имуществена санкция в размер от 100 до 500 лева за еднолични търговци и юридически лица.  Наказващият орган е определил имуществената санкция към средния законов размер, което съответства на характера и тежестта на нарушението и като се има предвид имущественото състояние на дружеството.

 Предвид липсата на основания за отмяна или изменение на атакуваното наказателно постановление и направените изводи за неговата законосъобразност, последното следва да бъде потвърдено.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 2017-0041935 от 10.07.2017 г. на Директора на Регионална дирекция за областите Г., В. Т., Р., Л. и П. със седалище Р. към ГД „Контрол на пазара“ към Комисията за защита на потребителите, с което на основание чл. 228 от Закона за защита на потребителите  на „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД  /БТК/ ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. С.****, бул. "Ц.Ш." № ******, представлявано от изп. директор А. Д., е наложена имуществена санкция в размер на 300 лева за нарушение на чл. 128, ал. 2 от същия закон.

Решението може да се обжалва пред Ловешкия административен съд, в 14-дневен срок от съобщаването му.

РАЙОНЕН СЪДИЯ: