Р Е Ш Е Н И
Е
№ 316
гр. Велико
Търново, 20.11.2020г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Великотърновският административен съд, Х-ти състав,
в публично заседание на двадесет и трети октомври две хиляди и двадесета година в състав:
Съдия: Ивелина Янева
при секретаря Д.
С., като разгледа докладваното от съдията И. Янева адм.дело N
585 по описа на
Административен съд Велико Търново за 2020 год., за да се
произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл.
73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и
инвестиционни фондове.
Образувано
е по жалба на Сдружение „Център за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“, със
седалище и адрес на управление гр.Велико Търново, ул.Самуил № 4 против Решение № 16-28 / 04.09.2020г. на Изпълнителния директор и ръководител
на управляващия орган на оперативна програма „Наука и образование за
интелигентен растеж“, с което е наложена финансова корекция в размер на 100% от
отпуснатото финансиране по сключен договор за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ. В жалбата се твърди постановяване на административния акт
в нарушение на процесуалния и материалния закони.
Изложени са доводи за липсата на допуснато нарушение поради своевременното
освобождаване на г-жа С. от Управителния съвет на сдружението. Моли се за отмяна на оспорения
административен акт и присъждане на сторените по делото разноски.
Ответникът – Ръководителя на управляващия орган оперативна програма „Наука и образование за интелигентен
растеж“ – чрез процесуален представител оспорва жалбата, като
я намира за неоснователна и недоказана. Моли за отхвърлянето й и присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Предмет
на настоящото съдебно производство e Решение № 16-28 / 04.09.2020г. на Изпълнителния директор и ръководител на
управляващия орган на оперативна програма „Наука и образование за интелигентен
растеж“, с което е наложена финансова корекция в размер на 100% от отпуснатото
финансиране по сключен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
След като разгледа оплакванията,
изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в
рамките на задължителната проверка по чл.168 от
АПК,
административния съд приема за установено от фактическа страна следното:
Сдружение „Център за междуетнически
диалог и толерантност „Амалипе“ е регистрирано
в Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел към Агенцията по вписванията
от 05.03.2018г. с управителни органи общо събрание и управителен съвет, състоящ
се от трима членове, който представлява организацията. От вписването до
04.07.2019г. в Търговския регистър като членове на Управителния съвет са
вписани Д.Д.К., Т.С.К. и С.С. С.. Председател на Управителния съвет е Д.К.. Между Сдружение
„Център за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“ и Главна дирекция “Структурни фондове и международни
образователни програми” в Министерство на образованието и науката е сключен Административен договор за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж 2014 – 2020г.“, за проект „Заедно намираме решения: образователна интеграция в
мултикултурна среда във Велико
Търновска област“ с № BG05М2ОР001-3.002-0050 на 26.06.2017г. Общата сума на допустимите разходи за изпълнение на проекта възлиза на
607 624 лв.
В договора са вписани както задължението на получателя на помощта да спазва
изискванията за избягване на конфликт на интереси по смисъла на Регламент 966 /
2012, така и едностранно прекратяване на договора и отмяна на финансовата
подкрепа при наличието на конфликт на интереси.
За изпълнение на проекта от сдружението е публикувана публична покана по
реда на Постановление № 160 / 2016г. на МС за възлагане на доставки на услуги с
предмет “Осигуряване на логистика за организиране и провеждане на събития,
свързани с изпълнение на дейностите по проект “Заедно намираме решения:
образователна интеграция в мултикултурна среда във Велико Търновска област” по
договор BG05М2ОР001-3.002-0050 по обособени позиции:
Обособена позиция 1: Осигуряване на
логистика за провеждане на зелено училище „Заедно ще успеем“.
Обособена позиция 2: Осигуряване на
логистика за провеждане на син)) училище „С приятели на море“.
Обособена позиция 3: Осигуряване на
логистика във връзка с провеждането на Детски ромски фестивал „Отворено сърце“
2019г.
За всяка една от обособените позиции постъпва по една оферта от ЕООД
“Евротурс - ВТ”, които са одобрени и са сключени договори № ПП-17 / 13.05.2019г.
на стойност 14 900лв. без ДДС за обособена позиция 1, договор № ПП-18 /
13.05.2019г. на стойност 19 100лв. без ДДС за обособена позиция 2 и
договор № ПП-19 / 13.05.2019г. на стойност 4 702.50лв. без ДДС за
обособена позиция 3. Собственик и представляващ ЕООД “Евротурс-ВТ” е С.С. С..
При преглед на представените към искане за плащане от 12.12.2019г.
документи е констатирано нарушение – конфликт на интереси с въздействие върху
резултата от процедурата за възлагане на обществена поръчка.
Получателят на помощта е уведомен с писмо за
регистрирания сигнал за нередност, за вида на констатираното нарушение, неговия
финансов ефект и размера на финансовата корекция и му се дава възможност да се
запознае с тях и в случай че има възражения, да ги изложи, като ги подкрепи с
необходимите доказателства.
Съгласно горецитираното писмо констатираните нарушения са следните:
На чл.8, ал.3, т.2 и чл.12,
ал.9 от Постановление № 160 / 2016г. на МС във връзка с чл.54, ал.1, т.7 от ЗОП
и параграф 2, т.21 от Допълнителните разпоредби на ЗОП. На основание т.21 от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на
нередности, приета с ПМС № 57 / 2017г., финансовата корекция е с процентен
показател от 100 %.
От сдружението
са депозирани възражения и представени
документи за подадена на 03.01.2018г. молба от С.С. С. за освобождаване като
член на управителния съвет, покана за провеждане на общо събрание и протокол от
проведено на 17.02.2018г. Общо събрание. Възраженията не са уважени
от управляващия орган и е наложена финансова корекция с оспореното решение.
В хода на съдебното производство нови доказателства не
се представят от страните.
След извършване на служебна
проверка, съдът установи, че обжалвания акт
е издаден от компетентен орган. Съгласно чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя
на управляващия орган, одобрил проекта. В чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ е предвидено, че ръководител на управляващия орган е
ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира
управляващият орган, или оправомощено от него лице. Представени са Устройствен правилник на Изпълнителна агенция “Оперативна
програма “Наука и образование за интелигентен растеж” и Заповед № РД 12 – 251 /
30.10.2017г. за назначаване на К.Г.за
изпълнителен директор, от които е видно както създаването на организация за
изпълнение на оперативната програма, така и нейния ръководител.
Оспореният административен акт е издаден при спазване
на процесуалните правила и в изискуемата писмена форма.
Получателят на
помощта писмено е уведомен както за осъществяването на последващ контрол по
законосъобразност на проведената процедура, така и за установените в хода на
тази проверка нарушения – конкретно е описано всяко нарушение, правната му
квалификация /какво нарушение на Постановление № 160 / 2016г. и на ЗОП е
налице/, това нарушение в коя хипотеза на Наредбата за посочване на нередности,
представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните
показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ
попада и какъв размер на финансова корекция следва да бъде определен. На
получателя на помощта е дадена възможност да изрази становище и представи
доказателства във връзка с установените нарушения, като при издаване на акта за
налагане на финансова корекция възраженията са приети за неоснователни.
Решението съдържа всички изискуеми реквизити, като
съдържанието му е изключително подробно, даващо възможност и на адресата му да
разбере мотивите за издаване на акта, и на съда да извърши последваща проверка
за правилното приложение на материалния закон.
Между страните липсва спор по отношение на фактите.
Спорният въпрос е дали през 2018г. е налице
освобождаване на члена на Управителния съвет на сдружението С. С..
Настоящият състав намира тезата на жалбоподателя за
настъпило още през 2018г. освобождаване на С. С. за противоречаща на закона и
представените по делото доказателства.
Смисълът на създаването на публични регистри, какъвто
е Регистърът за юридическите лица с нестопанска цел, е оповестяването на
съществуването на правни субекти и данни за тях. По общо правило от вписването
в публичния регистър се създава правния субект и отразените данни стават
известни на трети лица. Изключенията от това правило са изрично посочени в
закона. По отношение на жалбоподателя Закона за юридическите лица с нестопанска
цел предвижда вписването и оповестяването в регистъра на управителните му
органи, един от които е управителния му съвет, като не е предвидено промените в
състава на управителните органи да имат действие спрямо трети лица от
приемането им. Следователно именно от оповестяването чрез вписване в регистъра
спрямо трети лица /т.е. спрямо всички други правни субекти/ има действие
промяната в състава на управителните органи на сдружението. Ирелевантно за
спора се явява основанието за отказ за вписване на заявените обстоятелства.
Спрямо третите лица, каквото е и търговското дружество ЕООД “Евротурс-ВТ”
членове на управителния съвет са посочените в регистъра лица.
Правилно се сочи в писмените бележки на процесуалния
представител на ответника, че и самото сдружение с действията си споделя тезата
за липса на промяна в членовете на управителния съвет през 2018г. Това е видно
както от провеждане на ново общо събрание през 2019г. с нова процедура по
свикване, така и от протокол № 6 / 21.05.2019г. от проведено заседание на
Управителния съвет. Именно в този протокол е отразено участието на С. С. като
член на управителния съвет при вземане на решение за свикване на общо събрание,
една от точките в които е избор на нов член на управителния съвет. Ако
сдружението счита, че още на 17.02.2018г. е проведено редовно общо събрание и е
налице промяна в членовете на управителния съвет, то година и няколко месеца
по-късно вече освободения член на управителния съвет не би следвало да участва
в негово заседание. Също така молбата от 2018г. за освобождаване не би следвало
да бъде повторно разглеждана от общото събрание на 30.06.2019г.
Крайния извод на съда е за наличие на сочените от
управляващия орган нарушения на Постановление № 160 / 2016г. на МС и ЗОП и
наличието на конфликт на интереси при сключването на договори № ПП-17 / 13.05.2019г., № ПП-18 / 13.05.2019г. и № ПП-19 /
13.05.2019г. с ЕООД “Евротурс-ВТ” предвид участието на С.С. С. в управителните органи на двете страни
по договорите.
Предвид изложените съображения жалбата следва да бъде
отхвърлена като неоснователна.
С оглед изхода на спора основателно е искането на ответника
за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Водим от
горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалба на Сдружение „Център за междуетнически диалог и
толерантност „Амалипе“, със седалище и адрес на управление гр.Велико Търново,
ул.Самуил № 4 против
Решение № 16-28 / 04.09.2020г. на Изпълнителния директор и ръководител на
управляващия орган на оперативна програма „Наука и образование за интелигентен
растеж“,
ОСЪЖДА Сдружение „Център за междуетнически
диалог и толерантност „Амалипе“, със седалище и адрес на управление гр.Велико
Търново, ул.Самуил № 4 да заплати на
Изпълнителна агенция “Оперативна програма “Наука и
образование за интелигентен растеж” сума в размер на
100лв. ( сто лева ).
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния
административен съд, в 14 – дневен срок от получаването му.
Съдия: