Решение по адм. дело №585/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 ноември 2020 г. (в сила от 5 януари 2021 г.)
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20207060700585
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  316

 

гр. Велико Търново,  20.11.2020г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                                                   

Великотърновският административен съд, Х-ти състав, в публично заседание  на двадесет и трети октомври две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                                                     Съдия: Ивелина Янева

 

при секретаря Д. С.,  като разгледа докладваното от съдията И. Янева  адм.дело N 585 по описа на Административен съд Велико Търново за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с  чл. 73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове.

           

Образувано е по жалба на Сдружение „Център за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“, със седалище и адрес на управление гр.Велико Търново, ул.Самуил № 4 против Решение № 16-28 / 04.09.2020г. на Изпълнителния директор и ръководител на управляващия орган на оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, с което е наложена финансова корекция в размер на 100% от отпуснатото финансиране по сключен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. В жалбата се твърди постановяване на административния акт в нарушение на процесуалния и материалния закони. Изложени са доводи за липсата на допуснато нарушение поради своевременното освобождаване на г-жа С. от Управителния съвет на сдружението. Моли се за отмяна на оспорения административен акт и присъждане на сторените по делото разноски.

Ответникът – Ръководителя на управляващия орган оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ – чрез процесуален представител оспорва жалбата, като я намира за неоснователна и недоказана. Моли за отхвърлянето й и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Предмет на настоящото съдебно производство e Решение № 16-28 / 04.09.2020г. на Изпълнителния директор и ръководител на управляващия орган на оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, с което е наложена финансова корекция в размер на 100% от отпуснатото финансиране по сключен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административния съд приема за установено от фактическа страна следното:

Сдружение „Център за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“ е регистрирано в Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел към Агенцията по вписванията от 05.03.2018г. с управителни органи общо събрание и управителен съвет, състоящ се от трима членове, който представлява организацията. От вписването до 04.07.2019г. в Търговския регистър като членове на Управителния съвет са вписани Д.Д.К., Т.С.К. и С.С. С.. Председател на Управителния съвет е Д.К.. Между Сдружение „Център за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“ и Главна дирекция “Структурни фондове и международни образователни програми” в Министерство на образованието и науката е сключен Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж 2014 – 2020г.“, за проект „Заедно намираме решения: образователна интеграция в мултикултурна среда във Велико Търновска област“ с № BG05М2ОР001-3.002-0050 на 26.06.2017г. Общата сума на допустимите разходи за изпълнение на проекта възлиза на 607 624 лв. В договора са вписани както задължението на получателя на помощта да спазва изискванията за избягване на конфликт на интереси по смисъла на Регламент 966 / 2012, така и едностранно прекратяване на договора и отмяна на финансовата подкрепа при наличието на конфликт на интереси.

За изпълнение на проекта от сдружението е публикувана публична покана по реда на Постановление № 160 / 2016г. на МС за възлагане на доставки на услуги с предмет “Осигуряване на логистика за организиране и провеждане на събития, свързани с изпълнение на дейностите по проект “Заедно намираме решения: образователна интеграция в мултикултурна среда във Велико Търновска област” по договор BG05М2ОР001-3.002-0050 по обособени позиции:

Обособена позиция 1: Осигуряване на логистика за провеждане на зелено училище „Заедно ще успеем“.

Обособена позиция 2: Осигуряване на логистика за провеждане на син)) училище „С приятели на море“.

Обособена позиция 3: Осигуряване на логистика във връзка с провеждането на Детски ромски фестивал „Отворено сърце“ 2019г.

За всяка една от обособените позиции постъпва по една оферта от ЕООД “Евротурс - ВТ”, които са одобрени и са сключени договори № ПП-17 / 13.05.2019г. на стойност 14 900лв. без ДДС за обособена позиция 1, договор № ПП-18 / 13.05.2019г. на стойност 19 100лв. без ДДС за обособена позиция 2 и договор № ПП-19 / 13.05.2019г. на стойност 4 702.50лв. без ДДС за обособена позиция 3. Собственик и представляващ ЕООД “Евротурс-ВТ” е С.С. С..

При преглед на представените към искане за плащане от 12.12.2019г. документи е констатирано нарушение – конфликт на интереси с въздействие върху резултата от процедурата за възлагане на обществена поръчка.   

Получателят на помощта е уведомен с писмо за регистрирания сигнал за нередност, за вида на констатираното нарушение, неговия финансов ефект и размера на финансовата корекция и му се дава възможност да се запознае с тях и в случай че има възражения, да ги изложи, като ги подкрепи с необходимите доказателства.

Съгласно горецитираното писмо констатираните нарушения са следните:

На чл.8, ал.3, т.2 и чл.12, ал.9 от Постановление № 160 / 2016г. на МС във връзка с чл.54, ал.1, т.7 от ЗОП и параграф 2, т.21 от Допълнителните разпоредби на ЗОП. На основание т.21 от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности, приета с ПМС № 57 / 2017г., финансовата корекция е с процентен показател от 100 %.

            От сдружението са депозирани възражения и представени документи за подадена на 03.01.2018г. молба от С.С. С. за освобождаване като член на управителния съвет, покана за провеждане на общо събрание и протокол от проведено на 17.02.2018г. Общо събрание. Възраженията не са уважени от управляващия орган и е наложена финансова корекция с оспореното решение.

  В хода на съдебното производство нови доказателства не се представят от страните.

След извършване на служебна проверка, съдът установи, че обжалвания акт е издаден от компетентен орган. Съгласно чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта.        В чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ е предвидено, че ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. Представени са Устройствен правилник на Изпълнителна агенция “Оперативна програма “Наука и образование за интелигентен растеж” и Заповед № РД 12 – 251 / 30.10.2017г. за назначаване  на К.Г.за изпълнителен директор, от които е видно както създаването на организация за изпълнение на оперативната програма, така и нейния ръководител.

Оспореният административен акт е издаден при спазване на процесуалните правила и в изискуемата писмена форма.

Получателят на помощта писмено е уведомен както за осъществяването на последващ контрол по законосъобразност на проведената процедура, така и за установените в хода на тази проверка нарушения – конкретно е описано всяко нарушение, правната му квалификация /какво нарушение на Постановление № 160 / 2016г. и на ЗОП е налице/, това нарушение в коя хипотеза на Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ попада и какъв размер на финансова корекция следва да бъде определен. На получателя на помощта е дадена възможност да изрази становище и представи доказателства във връзка с установените нарушения, като при издаване на акта за налагане на финансова корекция възраженията са приети за неоснователни.

Решението съдържа всички изискуеми реквизити, като съдържанието му е изключително подробно, даващо възможност и на адресата му да разбере мотивите за издаване на акта, и на съда да извърши последваща проверка за правилното приложение на материалния закон.

Между страните липсва спор по отношение на фактите.

Спорният въпрос е дали през 2018г. е налице освобождаване на члена на Управителния съвет на сдружението С. С..

Настоящият състав намира тезата на жалбоподателя за настъпило още през 2018г. освобождаване на С. С. за противоречаща на закона и представените по делото доказателства.

Смисълът на създаването на публични регистри, какъвто е Регистърът за юридическите лица с нестопанска цел, е оповестяването на съществуването на правни субекти и данни за тях. По общо правило от вписването в публичния регистър се създава правния субект и отразените данни стават известни на трети лица. Изключенията от това правило са изрично посочени в закона. По отношение на жалбоподателя Закона за юридическите лица с нестопанска цел предвижда вписването и оповестяването в регистъра на управителните му органи, един от които е управителния му съвет, като не е предвидено промените в състава на управителните органи да имат действие спрямо трети лица от приемането им. Следователно именно от оповестяването чрез вписване в регистъра спрямо трети лица /т.е. спрямо всички други правни субекти/ има действие промяната в състава на управителните органи на сдружението. Ирелевантно за спора се явява основанието за отказ за вписване на заявените обстоятелства. Спрямо третите лица, каквото е и търговското дружество ЕООД “Евротурс-ВТ” членове на управителния съвет са посочените в регистъра лица.

Правилно се сочи в писмените бележки на процесуалния представител на ответника, че и самото сдружение с действията си споделя тезата за липса на промяна в членовете на управителния съвет през 2018г. Това е видно както от провеждане на ново общо събрание през 2019г. с нова процедура по свикване, така и от протокол № 6 / 21.05.2019г. от проведено заседание на Управителния съвет. Именно в този протокол е отразено участието на С. С. като член на управителния съвет при вземане на решение за свикване на общо събрание, една от точките в които е избор на нов член на управителния съвет. Ако сдружението счита, че още на 17.02.2018г. е проведено редовно общо събрание и е налице промяна в членовете на управителния съвет, то година и няколко месеца по-късно вече освободения член на управителния съвет не би следвало да участва в негово заседание. Също така молбата от 2018г. за освобождаване не би следвало да бъде повторно разглеждана от общото събрание на 30.06.2019г.

Крайния извод на съда е за наличие на сочените от управляващия орган нарушения на Постановление № 160 / 2016г. на МС и ЗОП и наличието на конфликт на интереси при сключването на договори № ПП-17 / 13.05.2019г., № ПП-18 / 13.05.2019г. и № ПП-19 / 13.05.2019г. с ЕООД “Евротурс-ВТ” предвид участието на С.С. С. в управителните органи на двете страни по договорите.

Предвид изложените съображения жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на спора основателно е искането на ответника за присъждане на  юрисконсултско възнаграждение.

 Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на Сдружение „Център за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“, със седалище и адрес на управление гр.Велико Търново, ул.Самуил № 4 против Решение № 16-28 / 04.09.2020г. на Изпълнителния директор и ръководител на управляващия орган на оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“,

 

ОСЪЖДА Сдружение „Център за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“, със седалище и адрес на управление гр.Велико Търново, ул.Самуил № 4 да заплати на Изпълнителна агенция “Оперативна програма “Наука и образование за интелигентен растеж”  сума в размер на 100лв. ( сто лева ).

 

            РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд, в 14 – дневен срок от получаването му.

 

                                                          

Съдия: