Решение по дело №4342/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260193
Дата: 18 септември 2020 г. (в сила от 10 октомври 2020 г.)
Съдия: Светослав Николаев Узунов
Дело: 20205330204342
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 юли 2020 г.

Съдържание на акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

   260193

гр. Пловдив, 18.09.2020 г.

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на 20.08.2020 г. в състав:

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТОСЛАВ УЗУНОВ

          при участието на секретаря Жулиета Колева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 4342/2020 г. по описа на ПРС, X наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН

Обжалван е Електронен фиш серия К № 3050931, издаден от ОДМВР- ПЛОВДИВ, с който на  Д.А.В. е наложена глоба в размер на 400 лева за нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДвП.

          В жалбата и в допълнително постъпилото становище се излагат конкретни  съображения за незаконосъобразност на ЕФ се и моли за неговата отмяна и присъждане на разноски.

          Въззиваемата страна не взема становище по основателността на жалбата.

          Съдът, като съобрази доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното:

          Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирана страна, против акт подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество. 

          Съдът като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди доводите изложени в жалбата и служебно провери правилността на атакувания ЕФ намери, че са налице основания за неговата отмяна   по следните съображения:

          Електронният фиш е издаден за това, че на 21.05.2019 г. в 12:12 часа в Републикански път I-8 км. 222,7, при въведено ограничение на скоростта от 60 км/ч с пътен знак B 26,   при отчетен толеранс от минус 3%, лек автомобил с рег. №  ***, се движел с установена наказуема скорост- 103 км/ч., тоест с превишение на скоростта от 43 км/ч. като ползвател е бил Д. А.В..

           Изложената в Електронния фиш фактическа обстановка се доказва от приложеното по административната преписка статично изображение № 11743СА/018646,  което съгласно чл. 16, ал. 3 от  Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. е годно доказателствено средство за обстоятелствата свързани с упражнения с АТСС видеоконтрол.

          По делото е приложена и Справка за регистрация на МПС, от която е видно, че регистриран собственик на процесното МПС е „Рънърс Транспорт“ ЕООД с управител А.Ю.А.. С декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП във връзка с връчен на управителя А. фиш Серия К № 2795621 за извършеното нарушение, същият е посочил, че е предоставил процесното МПС на жалбоподателя В. на 21.05.2019г., като е декларирал, че същото е било във владение на В. на 21.05.2019г. в 12,12ч.

           Настоящият състав намира, че процесният електронен фиш е издаден при съществено нарушение на процесуалните правила. 

          С ТР 1/2014г. на ВАС се потвърди принципното положение, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Правилата трябва да бъдат достатъчно ясни и подробни, за да дадат на гражданите съответно указание за условията и обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват.

          Тези правила бяха законодателно уредени с приемането на Наредба № 8121з-532/12.05.2015г, съгласно която, за да е законосъобразно използването на мобилно средство за видео контрол,  съгласно приложимата към датата на нарушението редакция на Наредбата (след изменението с ДВ. бр.6 от 16 Януари 2018г) следва да са налице следните условия:

          -   използваното техническо средство да е от одобрен тип;

          - техническото средство да е вписано в Българския институт по метрология;

          - техническото средство  да е преминало през първоначална и последваща метрологична проверка;

          - автоматизираното техническо средство да е използвано съгласно инструкцията на производителя и изискванията, посочени в удостоверението за одобрен тип;

          - при контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта- чл. 8 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г.;

          - да са спазени изискванията на чл. 10, ал.1  от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. като надлежно е попълнен Протокол за използване на Автоматизирано техническо средство или система.

          С оглед духа на ТР 1/2014г. на ВАС съдебната практика трайно приема, че всяко едно от гореизброените изисквания е императивно, като само при кумулативната им наличност, използването на АТСС е законно, а липсата на което и да е от изискванията опорочава процедурата и предпоставя отмяна на наложената санкция.

          В конкретния случай според съда не са спазени изискванията на чл. 8 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г. за разполагане на АТСС при контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта.

          Съгласно чл. 8 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г. при контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта. За доказването на това обстоятелство е необходимо административнонаказващият орган да представи надлежни доказателства, които да установяват мястото на поставяне на АТСС и по-конкретно позиционирането му след посочения пътен знак за ограничение на скоростта и в позиция, при която съответното ограничение е приложимо за пътните превозни средства. Такова доказателство би могло да е посочването на разстоянието от пътния знак с ограничение до АТСС в метри, удостоверено в протокола за използване на АТСС. Доказване на точното разположение на техническото средство може да се извърши и чрез представяне на снимка, видеозапис, разпечатка или друго годно доказателствено средство.

          В случая, видно от представения в административнонаказателната преписка Протокол за използване на АТСС, контролът е бил осъществяван в двете посоки на движение, при пътен знак за ограничение от 60 км/ч. Не е било посочено обаче разстоянието от пътния знак с ограничение до АТСС в метри. Доколкото контролът се е осъществявал и в двете посоки, също така не става ясно дали ограничението за съответния пътен участък е важало и за двете посоки.

          С оглед изясняване на обективната истина и с цел изясняване на въпроса дали са били спазени изискванията на чл. 8 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., е било изискано от въззиваемата страна да представи снимка за позиционирането на техническото средство на датата на нарушението, от която да се изясни дали същото е било поставено след пътния знак. Във връзка с изисканата информация, от ОД на МВР-Пловдив, била изпратена снимка за разположението на автоматизираното техническо средство ARH CAM S1 № 11743са от датата на извършване на нарушението, от която обаче не се установява позиционирането на техническото средство да е било след посочения в електронния фиш пътен знак B26 за ограничение на скоростта от 60 км/ч.

          Нещо повече, видно от приложението към удостоверението за одобрен тип № 17.09.5126 на АТСС интервалът на дистанцията за измерване на същото е 25-600м. Тоест АТСС е в състояние да отчита скоростта на движение на МПС на разстояние до 600 метра. В същото време в протокола по чл. 10 не е отбелязано къде е разположен знакът В26 въвеждащ ограничение на скоростта от 60 км.ч и по-конкретно на какво разстояние от пътния знак се е намирало техническото средство. По този начин е невъзможно да се установи дали техническото средство не е засекло движението на автомобила в зона извън зоната на знака за ограничение на скоростта, където важи общото ограничение на скоростта извън населено място от 90 км./ч. съгласно чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. В случай, че засечената скорост е била установена извън зоната на действие на знака, то тогава отново би имало нарушение при установена скорост от 104 км/ч., но същото би било съставомерно по друга правна квалификация, непосочена в обжалвания електронен фиш, като налагане на наказание при установяването на такова нарушение е недопустимо да се прави за първи път във въззивната инстанция, тъй като би се стигнало до непреодолимо противоречие с контролно- отменителните правомощия на съда в производството по чл. 63 ЗАНН и на практика недопустимо биха се иззели правомощията на наказващия орган.

          При това положение единствено може да се предполага, че МПС се е движело със заснетата скорост след като ограничението на скоростта е произвело действие, а не преди това. Административно-наказателната отговорност обаче не може да почива на предположения.

          С оглед на изложеното, от представените доказателства не може да се достигне до несъмнен извод, че АТСС е било разположено, така че средството да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта, поради което и настоящият състав намира, че е налице нарушение на чл. 8 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г., което нарушение е самостоятелно основание за отмяна на електронния фиш.

          При този изход на спора право на разноски съгласно новелата на чл. 63, ал.3 ЗАНН би имал жалбоподателят. По делото е представен договор за правна защита и съдействие (л. 8), по който е посочено, че е било договорено възнаграждение между жалбоподателя и негов процесуален представител-адвокат в размер на 200 лв. Няма в договора направена уговорка за начина и срока на плащане на сумата. В договора е записано, че е била платена сумата от 200 лв. Няма обаче направено отбелязване дали посочената сума е заплатена в брой или по сметка, като в договора са предвидени и двете възможности. Поради тази причина е невъзможно да се установи по какъв начин е била заплатена сумата. Съгласно т. 1 от Тълкувателно решение № 6/2012 от 06.11.2013г. ВКС, ОСГТК, когато възнаграждението е заплатено в брой, този факт следва да бъде отразен в договора за правна помощ, а самият договор да е приложен по делото. В този случай той има характер на разписка, с която се удостоверява, че страната не само е договорила, но и е заплатила адвокатското възнаграждение. Доколкото в договора за правна помощ не е отразено заплащането да е сторено в брой, то и съгласно постановките на тълкувателното решение, с аргумент за противното, той няма характер на разписка, с която се удостоверява, че страната е заплатила адвокатско възнаграждение. С оглед на горното, настоящият състав намира, че не са представени доказателства за сторени разноски, поради което и такива не следва да се присъждат в полза на жалбоподателя.

 

          Мотивиран от горното Пловдивският районен съд, X н. с.,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

          ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К № 3050931, издаден от ОДМВР- ПЛОВДИВ, с който на  Д.А.В. е наложена глоба в размер на 400 лева за нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДвП.

 

          Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

                         

 РАЙОНЕН СЪДИЯ:

Вярно с оригинала: И.П.