Решение по дело №241/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 532
Дата: 21 март 2023 г.
Съдия: Николай Христов Ингилизов
Дело: 20237180700241
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 януари 2023 г.

Съдържание на акта

      Р Е   Ш   Е   Н   И   Е 

№ 532/21.3.2023г.

 Гр.Пловдив

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

          Пловдивският административен съд, ІХ състав, в публично съдебно заседание на четиринадесети март две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                                  СЪДИЯ: Н. ИНГИЛИЗОВ  

при секретаря Недялка Петкова като разгледа докладваното от съдия Ингилизов адм. дело № 241 по описа за 2023 г., за да се произнесе, съобрази следното:

                             

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от АПК, във вр. с чл. 172, ал. 4 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

Делото е образувано по жалба на Н.Г.А. срещу Заповед за прилагане на ПАМ №22-0432-000541 от 23.12.2022 г., издадена от Началник РУ към ОД на МВР Пловдив, 01 РУ, с която е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б. „а“ от ЗДвП, а именно прекратяване регистрацията на МПС за срок от 6 месец. В жалбата се излагат аргументи защо се приема същата за  незаконосъобразна и неправилна. Иска се отмяната и.

В съдебно заседание жалбоподателят се явява, представлява се от адв.К., която излага аргументи за отмяна на оспорената ПАМ, претендира разноски по делото и представя писмени бележки.

          Ответната страна не се представлява в съдебно заседание, взема становище по делото, като иска потвърждаване на издадената ЗППАМ, алтернативно се иска намаляване на адвокатското възнаграждение.

          Пловдивският административен съд, след преценка на доказателствата по делото и становището на страните, както и след проверка за допустимостта и основателността на жалбата и за законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл. 168 ал. 1 от АПК и съобразно критериите по чл. 146 от АПК, счита жалбата за процесуално допустима, подадена в срок, а разгледана по същество - за основателна, поради което и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК ще следва да се уважи същата и да се отмени оспорената ЗППАМ. Съображенията за това са следните:

          Съгласно чл. 172 ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171 т. 1 от ЗДвП се прилагат от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност. Заповедта е издадена от компетентен за това орган – Началник РУ при ОД на МВР Пловдив, 01 РУ. Волеизявлението за налагане на принудителна административно мярка се обективира в заповед, която има характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал. 1 от АПК и се издава по реда на гл. V, раздел ІІ от АПК. Предпоставка за издаването на заповед на основание чл. 171 т. 2а,б.“а“ от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца до 1 година е установяването управление на ППС от лице, което няма правоспособност за съответната категория ППС.

         От събраните в хода на делото доказателства се установява, че жалбоподателят Н.А. е правоспособен водач, като на същия е издадено СУМПС №*** валидно до 08.08.2032 г., като същият имал придобити категории В1, В, АМ /с протокол от 22.03.2022 г./ и А1 и А2 от 13.07.2022 г. Той притежавал мотоциклет „Ямаха ХВС 650 Драг Стар“ с рег. № ***. На 23.12.2022 г. около 13.20 часа той управлявал мотоциклета си в гр.Пловдив на кръстовището на ул.“Димитър Талев“ и бул. „Никола Вапцаров“, като между него и друг участник в движението възникнало ПТП. Мястото било посетено от полицейски служители, като в 13.50 часа инсп.И.Т. съставил Протокол за ПТП № 1839395 за обстоятелствата около възникналото ПТП. По отношение на Н.А. бил съставен АУАН бл.№ 480843 за нарушение на чл.150а, ал.1 от ЗДвП, като било прието, че А. притежава категория А2, но не и изискуемата за управление на този мотоциклет А1. На 23.12.2022 г. била издадена процесната ПАМ, в която били описани установените обстоятелства и регистрацията на ППС била прекратена за срок от 6 месеца на основание чл.171, т.2а, б. „А“ от ЗДвП.

          Според приетата по делото нарочна справка за нарушител/водач, жалбоподателят притежава категории В М и има придобити категории В М А2. Посочените обстоятелства се удостовериха и от представяното по делото копие от СУМПС.

Според разпоредбата на чл.172, ал.1, пр.1 от ЗДвП, ПАМ по чл.171, т.1, 2, 2а, 4, т.5, буква “а”, т.6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

Като доказателство по делото е прието заверено копие на Заповед №317з-3162 от 15.04.2022 г. на директора на ОД на МВР Пловдив, с която заповед са длъжностните лица, които могат да прилагат ПАМ по чл.171, т.1, т.2, т.2а, т.4, т.5, б.“а“, т.6 и т.7 от ЗДвП.

Така посоченото определяне на длъьжностни лица по ЗДвП от страна на директора на ОД на МВР Пловдив, съдът намира за надлежно направени, поради което оспорената заповед се явява издадена от компетентен орган, по отношение на което обстоятелство и между страните липсва формиран спор.

На следващо място, според посочената като правно основание за прилагане на процесната ПАМ разпоредба на чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП, за срок от 6 месеца до една година се прекратява регистрацията на ППС на собственик, който управлява МПС, без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него МПС, или след като е лишен от право да управлява МПС по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл.171, т.1 или 4 или по реда на чл.69а от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), както и на собственик, чието МПС е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства.

Според разпоредбите на чл.150а, ал.2 от ЗДвП, за определяне правоспособността на водачите моторните превозни средства се делят на следните категории, различни от тези по чл.149, обозначени с латински букви: 1. категория АМ - мотопеди - двуколесни или триколесни превозни средства с конструктивна максимална скорост не по-висока от 45 km/h, както са определени в чл.4, параграф 2, букви “а“ и “б“ от Регламент (ЕС) №168/2013 (категория L1е и категория L2е), с изключение на тези с конструктивна максимална скорост, по-малка или равна на 25 km/h, и леки четириколесни превозни средства, както са определени в чл.4, параграф 2, буква “е“ и приложение I от Регламент (ЕС) №168/2013 (категория L6e); 2. категория А1: а) мотоциклети с работен обем на двигателя не повече от 125 cm³, с максимална мощност не повече от 11 kW и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,1 kW/kg; б) триколесни моторни превозни средства с мощност, която не превишава 15 kW; 3. категория А2 - мотоциклети с мощност, която не превишава 35 kW, и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,2 kW/kg, като удвоената реална мощност не е по-голяма от нетната мощност на двигателя; 4. категория А - мотоциклети и триколесни моторни превозни средства с мощност над 15 kW: а) мотоциклети - двуколесни превозни средства без кош (категория L3e) или с кош (категория L4e), с двигател с работен обем над 50 cm³, ако е с вътрешно горене, и/или с конструктивна максимална скорост, по-висока от 45 km/h, както са определени съответно в чл.4, параграф 2, букви “в“ и “г“ от Регламент (ЕС) №168/2013; б) триколесни моторни средства - превозни средства с три симетрично разположени колела (категория L5e), с двигател с работен обем на цилиндъра над 50 cm³, ако е с вътрешно горене, и/или с конструктивна максимална скорост, по-висока от 45 km/h, както са определени в чл.4, параграф 2, буква “д“ и приложение I от Регламент (ЕС) №168/2013.

Според разпоредбите на чл.155 от ЗДвП, (2) Водач с право за управление на МПС от която и да е от категориите по чл.150а има право да управлява и превозни средства от категория АМ, а водач с право за управление на моторни превозни средства от категория С1 или С - и моторни превозни средства от категория Т - колесен трактор; (3) Водач с право за управление на МПС от категория А2 има право да управлява и превозни средства от категория А1; (4) Водач с право за управление на МПС от категория А има право да управлява и превозни средства от категории А1 и А2.

          Според разпоредбите на чл.3, ал.2 от Наредба №I-157 от 1.10.2002г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина (Наредба №I-157), в свидетелството за управление на МПС се отразяват категориите, посочени в чл.150а, ал.2 ЗДвП, за определяне правоспособността на водачите за управление на МПС. В свидетелството се отразяват и категории превозни средства, които водачът има право да управлява съгласно чл.155 ЗДвП, както следва: 1. в свидетелството на водач с право за управление на МПС от категория Т се изписва съответната категория Ткт и/или Ттм; 2. в свидетелството на водач с право за управление на МПС от която и да е от категориите по чл.150а ЗДвП се отразява и категория АМ; 3. в свидетелството на водач с право за управление на МПС от категория С1 или С се отразява и категория Ткт - колесен трактор; 4. в свидетелството на водач с право за управление на МПС средства от категория А2 се отразява и категория А1; 5. в свидетелството на водач с право за управление на МПС от категория А се отразяват и категории А1 и А2; 6. в свидетелството на водач с право за управление на МПС от категории В, С или D се отразяват съответно и категории В1, С1 или D1; 7. в свидетелството на водач с право за управление на МПС от категории С1Е, СЕ, D1Е или DЕ се отразява и категория ВЕ.

          Според чл.7, ал.1 от Наредба №I-157, Българското национално свидетелство за управление на МПС се изработва във формат ID - 1 и е в съответствие с Приложение I от Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 20 декември 2006г. относно свидетелства за управление на превозни средства (Директива 2006/126/ЕО), изменена с Директива 2011/94/ЕС на комисията от 28 ноември 2011г. относно свидетелства за управление на превозни средства (ОВ, L 314/31 от 29 ноември 2011г.) (Директива 2011/94/ЕО).

          В случая, видно от приетото по делото копие на Свидетелство за регистрация Част I (голям талон) на притежавания от А. мотоциклет “Ямаха, представляващо Приложение №5 към чл.33, ал.3 от Наредба №I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (Наредба №I-45), мотоциклетът е с максимална мощност от 29 kW (клетка Р.2); мотоциклетът е с маса от 230 кг. (клетка G); мотоциклетът е със съотношение мощност/тегло от 0,07 (kW/kg, клетка Q) или 35 / 193 ≈0,126086.

При това положение, настоящият състав на съда намира, че следва да се приеме за установено, че собственият на жалбоподателя мотоциклет “Ямаха“ е МПС от категория А2 по смисъла на чл.150а, ал.2, т.3 от ЗДвП, за каквато категория МПС жалбоподателят А. притежава правоспособност да управлява.

Следователно, оспорената по делото заповед се явява издадена при липсата на фактическо основание за целта и съответно в противоречие с относимите материалноправни норми.

От своя страна, противоречието с относимите материалноправни норми обуславя незаконосъобразността на оспорената по делото заповед и представлява достатъчно и самостоятелно основание за нейната отмяна.

С оглед изхода на делото следва да се уважи направеното искане от жалбоподателят за присъждане на разноски по делото, като видно от доказателствата са направени такива в размер на общо 760 лева, от които 10 лева държавна такса и 750 лева адвокатски хонорар. Заплатеният такъв е под определения минимален по чл.8, ал.2 от Наредба №1 за минималните адвокатски възнаграждения, поради което няма как да бъде редуциран. С оглед на това ще следва да се осъди учреждението, към което ответната страна се числи да заплати сторените по делото разноски.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд

 

                                                       Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Н.Г.А. срещу Заповед за прилагане на ПАМ №22-0432-000541 от 23.12.2022 г., издадена от Началник РУ към ОД на МВР Пловдив, 01 РУ, с която е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б. „а“ от ЗДвП, а именно прекратяване регистрацията на МПС за срок от 6 месец.

ОСЪЖДА ОД на МВР Пловдив да заплати на Н.Г.А. направените по делото разноски в размер на 760 лева.

         Решението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл.172, ал.5, изр.2 от ЗДвП.

 

                               

 СЪДИЯ: