Решение по дело №249/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 285
Дата: 27 май 2021 г.
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20217170700249
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

  285/27. Май 2021г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На дванадесети май  2021г. в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 249/2021г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Административното дело е образувано по жалба на Д.М. ***, чрез адв. М. *** срещу Заповед № 369з-482/02.03.2021г. на Директора на ОД на МВР- Враца, с която на жалбоподателя, заемащ длъжност полицейски инспектор V ст. в група „Охранителна полиция“ към РУ - Козлодуй  при ОД на МВР – Враца на осн. чл. 200 ал.1 т.15, чл.204 т.3, чл. 197 ал.1 т.3 ЗМВР е наложено дисциплинарно наказание  „порицание“ за срок от 6 месеца за нарушение на служебната дисциплина по чл. 194 ал.2 т.1 от ЗМВР – неизпълнение на разпоредбите на чл.7 ал.1 и ал.2 от Наредба № 8121з-776-29.07.2016г., затова че от 02.03.2020г. до 27.10.2020г. е бил на работа в дните понеделник и сряда от 14.00ч. до 22.00ч. в нарушение на регламентираното работно време.

Жалбоподателят оспорва заповедта като незаконосъобразна и иска отмяната й. Сочи, че посочената наредба е била отменена, а разпоредбата на чл. 200 ал.1 т.15 пр.2 е в сила от 07.07.2020г. Заповедта е немотивирана. Не е бил запознат с наредбата. Несериозно е да се счита, че самоволно е определил работното си време, без знанието и съгласието на началника си. В подкрепа на тази теза са и двете извършени дисциплинарни проверки, приключили със становище за липса на данни за извършено нарушение. Твърди, че е неправилна и преценката на ответника при определяне тежестта на нарушението. Претендира присъждане на направените разноски.

Ответникът – Директорът на ОД на МВР – Враца, чрез юрк. П.изразява становище за неоснователност на жалбата. Счита нарушението за безспорно установено, а именно, че служителят е изменил свето работно време без необходимата за това писмена заповед. Правилно е квалифицирано. Счита, че посочването на грешен номер на относимата наредба за реда за организацията и разпределението на работното време не е съществено нарушение и се дължи на допусната техническа грешка. Нарушен е подзаконов нормативен акт, който служителят следва да познава съгласно длъжностната характеристика и затова въпреки липсата на доказателства за изричното му запознаване с наредбата дисциплинарно-наказващия орган е преценил, че е извършено нарушението.

Като съобрази относимите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 211 от Закона за Министерството на вътрешните работи.

Заповедта е връчена на 11.03.2021г. Жалбата е подадена по куриер и постъпила на 25.03.2021г.  и следователно е депозирана в законния 14-дневен срок, от активно легитимирана страна и срещу подлежащ на обжалване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Жалбоподателят  Д.М.М. заема длъжност главен полицейски инспектор V степен в група „Охранителна полиция“ кам РУ – Козлодуй при ОД на МВР - Враца.       

Повод за започване на дисциплинарната проверка е докладна записка рег. № 288р-13810-13.11.2020г. от гл. инспектор Б.Б.– Началник на РУ – Козлодуй при ОД на МВР – Враца, съдържаща данни за извършено дисциплинарно нарушение от Д.М.М., който идвал на работа при „разкъсано работно време“ в нарушение на наредбата, която не регламентира такова, което е ставало със знанието и позволението на предишния началник на РУ – Козлодуй – И.С..

Със Заповед № 369з-2299-18.11.2020г. на Директора на ОД на МВР – Враца е възложена проверка на осн. чл. 205 ал.2 ЗМВР по изнесените данни срещу двамата служители на РУ – Козлодуй, за което е назначена комисия. Срокът на проверката е удължен със Заповед № 369з-2479/15.12.2020г. и Заповед № 369з-198/27.01.2021г. за събиране на допълнителни доказателства. Препис от заповедите за назначената проверка и удължаването на срока е връчен на служителя. Проверката е приключила с изготвянето на справка рег. № 309р-1648/04.02.2021г. по описа на ОД на МВР- Враца, връчена на служителя срещу подпис и той се е запознал с отправеното му дисциплинарно обвинение. Дал е писмени обяснения пред комисията.

В хода на проверката е установено, че от м. май 2018г. до 27.10.2020г. М. е изпълнявал служебните си задължения в РУ – Козлодуй с работно време – в понеделник и сряда от 14.00ч. до 22.00ч., а във вторник, четвъртък и петък – от 08.30ч. до 17.30ч., което се различава от регламентираното работно време в Наредбата за реда за организацията и разпределението на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето на отдих и почивките на държавните служители в МВР, което е следвало да бъде от 08.30ч. до 17.30ч. с един час обедна почивка. За работно време, различно от посоченото в наредбата е необходимо издаване на заповед от ръководителя на структурата по чл. 37 ЗМВР, каквато не е издавана. Определеното индивидуално работно време за инспектор Д.М. е ставало със знание и разрешение на Началника на РУ – Козлодуй – И.С., заемал длъжността за периода 16.09.2019г. – 09.10.2020г., което е продължение на установената практика от предишното ръководство. Не са събрани доказателства служителят да е запознаван със заповедите и наредбите, регламентиращи работното време, каквато е установената практика в МВР. Становището на комисията е, че  не е налице безспорно доказано нарушение от инсп. М., тъй като не е бил запознат със заповедите и наредбите, регламентиращи работното време. В същото време по отношение на инсп. И.С., заемал длъжността Началник РУ – Козлодуй комисията е приела, че е извършил дисциплинарно нарушение като не по установения ред е разрешил промяна на работното време на инсп. Д.М. в нарушение на заповеди на директора на ОД на МВР – Враца за организацията и разпределението на работното време.

Служителят е запознат с резултатите от проверката и е дал отново писмени обяснения, в които заявява, че е пряко подчинен на Началника на РУ – Козлодуй и стриктно е изпълнявал всичките му заповеди и разпореждания, не е бил дисциплинарно наказван, не е бил запознаван с разпоредби, регламентиращи работното време.

Въпреки становището на комисията, Директорът на ОД на МВР – Враца издал процесната  Заповед № 369з-482/02.03.2021г., с която на жалбоподателя на осн. чл. 200 ал.1 т.15, чл.204 т.3, чл. 197 ал.1 т.3 ЗМВР е наложено дисциплинарно наказание  „порицание“ за срок от 6 месеца за нарушение на служебната дисциплина по чл. 194 ал.2 т.1 от ЗМВР – неизпълнение на разпоредбите на чл.7 ал.1 и ал.2 от Наредба № 8121з-776-29.07.2016г., затова че от 02.03.2020г. до 27.10.2020г. е бил на работа в дните понеделник и сряда от 14.00ч. до 22.00ч. в нарушение на регламентираното работно време.

В мотивите си дисциплинарно-наказващият орган е приел, че Наредбата за организацията и разпределението на работното време е обнародвана в ДВ и предвид предходните ръководни длъжности, които е заемал М., следва да се направи обоснован извод, че служителят е запознат с разпоредбите й. Предвид разпоредбата на чл. 195 ал.1 пр.2 ЗМВР, според която дисциплинарно наказание се налага не по-късно от една година от извършване на нарушението, е наложено наказание само за периода от 02.03.2020г. до 27.10.2021г.

Извършеното деяние е квалифицирано като нарушение на служебната дисцилина по смисъла на чл. 194 ал.2 т.1 пр.2 ЗМВР – неизпълнение на издадените въз основа на ЗМВР подзаконови нормативни актове, за което на осн. чл. 200 ал.1 т.15 е предвидено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 м. до една година. Наложено е наказание за минималния предвиден срок – 6 месеца.

В хода на проверката са приобщени писмени сведения от служители на РУ на МВР – Козлодуй, заповеди на Директора на ОД на МВР – Враца за разпределение на работното време, които са непротиворечиви и установяват, че служителят е работил при различно работно време от нормативно установеното, но със знанието и съгласието на Началника на РУ – Козлодуй, липсва издадена писмена заповед за промененото работно време на служителя, няма доказателства и не се установява по категоричен начин служителите на РУ – Козлодуй, в т.ч. и Д.М. да са били запознавани с наредбите и заповедите, регламентиращи работното време.

Служителят се запознал със справката и материалите от дисциплинарната преписка. Подал е писмени възражения, че не е извършил нарушение на служебната дисциплина, а стриктно е спазвал задълженията си.

Преди налагане на наказанието е изготвена кадрова справка за служителя, от която е видно, че е назначен на държавна служба в МВР през 1998г. и последователно се издигал в служебната йерархия като е заемал и ръководни длъжности. По време на службата не е наказван, през 2020г. е получил парична награда от Министъра на вътрешните работи и писмена похвала от Директора на ОД на МВР – Враца.

Заповедта е издадена от Директора на ОД на МВР – Враца, на когото е подчинен служителя, заемащ изпълнителска длъжност в РУ Козлодуй в структурата на областната дирекция, видно от приложената длъжностна характеристика. Директорът на ОД на МВР Враца съгласно чл. 204 т.3 ЗМВР като ръководител на структура по чл. 37 има правомощия да налага на служителите на изпълнителски длъжности от подчинените му структури наказанията по чл. 197 ал.1 т.1-3 ЗМВР, в т. ч. и по т.3 – порицание.

Заповедта е издадена в необходимата писмена форма и съдържа всички законови реквизити. Мотивирана е с изготвения доклад от проверката и установените в нея факти, които са възпроизведени в заповедта като фактически основания, но не е възприета преценката на комисията за липса на нарушение. Наказващият орган има право на собствена преценка и не е обвързан от предложението на комисията. Изложил е мотивите си защо е преценил да наложи наказание.

В хода на дисциплинарното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Съгласно чл. 208 от ЗМВР при наличие на данни за извършено дисциплинарно нарушение по чл. 200 ЗМВР, за което се предвижда дисциплинарно наказание „порицание“ дисциплинарното производство може да започне и без издаването на заповед, в този случай то започва с първото действие за установяване на нарушението. Нормата е диспозитивна, а не императивна. Затова няма пречка по преценка на органа дисциплинарното производство да започне и със заповед, с която се определя комисия за извършването на проверка, както е процедирано в случая. Затова дисциплинарното производство е започнало в случая с издаването на заповедта за проверката от назначената комисия, която да изследва въпроса и да събере доказателства дали е извършено дисциплинарно нарушение от служителя, какво точно и какво наказание да се наложи.

Спазени са сроковете за налагане на наказанието съгласно чл. 195 ЗМВР – не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. Като съобразно чл. 196 ЗМВР то се счита за открито към момента на постъпване на доклада с материалите при дисциплинарно-наказващия орган след приключване на проверката, при която е било установено. Материалите са постъпили при дисциплинарно-наказващия орган на 04.02.2021г., когато е подаден окончателния доклад, откогато започва да тече и двумесечният срок за налагане на наказанието. Служителят е наказан единствено за нарушението извършено в периода от 02.03.2020г. до 27.10.2020г. Заповедта е издадена на 02.03.2021г., което е станало преди изтичането на двумесечния преклузивен срок от откриването на нарушението и в рамките на едногодишния срок от извършването му.

Извършеното нарушение е достатъчно конкретизирано, както в справката, така и в заповедта и позволява да се разбере за кое конкретно нарушение е санкциониран служителя, какво е наложеното наказание за това нарушение и какви са съображенията на наказващия орган. Служителят е имал възможност да участва в дисциплинарното производство като се е възползвал от възможността да даде писмени обяснения, запознал се е с резултатите от проверката, с всички материали, установяващи извършеното нарушение, преди издаването на заповедта, и затова не са засегнати неговите права. Всички изтъкнати в докладната записка на Началника на РУ – Козлодуй факти и обстоятелства са били проверени, чрез събирането на доказателства и са изяснени като са изложени подробни съображения в изготвената справка и в мотивите на заповедта.

Не са допуснати твърдяните от жалбоподателя съществени процесуални нарушения. В заповедта е посочен като нарушен чл. 7 ал.1 и ал.2 от Наредба № 8121з-776-29.07.2016г. за разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето на отдих и почивките на държавните служители в МВР, която е била изрично отменена, считано от 10.01.2020г. с Наредба № 8121з-36 от 07.01.2020г., уреждаща същата материя. Последната е относима към периода, за който е бил наказан служителя. Но чл. 7 ал.1 и ал.2, цитиран в заповедта, в двете наредби е идентичен, поради което допуснатата грешка не се отразява на законосъобразността на заповедта, тъй като не създава неяснота относно конкретното извършено нарушение. Посочената разпоредба на чл.  200 ал.1 т.15 ЗМВР, определяща вида на дисциплинарното наказание и нарушението, за което се налага, е действаща към момента издаване на заповедта за налагане на дисциплинарното наказание и относима за случая.

Дисциплинарното наказание е наложено за неизпълнение на разпоредби на подзаконов нормативен акт, който е обнародван в ДВ, с което се презюмира, че е достигнал до знанието на всички адресати. А съгласно длъжностната характеристика служителят е длъжен да следи за спазване на служебната дисциплина и да познава ЗМВР, Правилника за устройството и дейността на МВР, както и да познава нормативната уредба, дейността и функциите на полицията, структурата и задачите на органите на МВР. Затова липсата на доказателства за запознаване на служителя с наредбата, съобразно установената в МВР практика не го освобождава от задължението да познава нормативната уредба, свързана с дейността на МВР, в това число и подзаконовите нормативни актове и да съобразява поведението си с тях.

Съгласно чл. 7 ал.1 от Наредбата  - работното време на държавните служители, работещи на ненормиран работен ден, е от 8,30ч. до 17,30ч., с един час обедна почивка. Според ал.2 е допустимо ръководителят по чл. 11 да определи и друг начален и краен час на работния ден и обедна почивка за отделни звена, работни екипи или отделни работни места, когато характерът на работата изисква това, като почивката за хранене не може да бъде по-малко от 30 минути.

Съгласно чл. 11 ал.1 от наредбата ръководителите на структури по чл. 37 ЗМВР регламентират със заповед разпределянето на работното време в отделните звена в подчинените им структури, както и за осъществяване на отделни служебни дейности в подчинените им структури. В заповедта се определят разпределянето на работното време на служителите с установен ненормиран работен ден.

Със Заповед № 369з-259/10.02.2020г. Директорът на ОД на МВР е регламентирал, че различен час за начало и край на работния ден и за обедна почивка могат да се определят с отделна заповед по предложение на съответните началници – за звена, работни екипи или работни места, когато характерът на работата изисква това или ако административното обслужване на гражданите налага това.

Съгласно чл. 37 ЗМВР ал.4 с правилника за устройството и дейността на МВР могат да се създават и други структурни звена, освен изрично изброените в закона. Съгласно чл. 9 ал.1 от Правилника за устройството и дейността на МВР е регламентирано, че в ОД на МВР могат да се създават отдели, сектори, районни управления, участъци и други звена от по-нисък ранг в зависимост от задачите и дейността им. Следователно РУ на МВР в съответната ОД на МВР представлява структура по смисъла на чл. 37 ЗМВР. Началникът на РУ на МВР е ръководител на структура по чл. 11 от наредбата и може да определя и друг начален и краен час на работния ден за отделни работни места съгласно изключението, визирано в чл. 7 ал.2 от същата наредба.

Според длъжностната характеристика служителят се ръководи и контролира от Началника на РУ на МВР.

Писмена заповед за определяне на индивидуално работно време на служителя не е била издавана нито от Директора на ОД на МВР – Враца, нито от Началника на РУ на МВР – Козлодуй.

Но в случая работното време на служителя, различно от общоустановеното работно време за всички служители на ненормиран работен ден по чл. 7 ал.1 от наредбата е регламентирано със знанието и съгласието на прекия ръководител – Началника на РУ на МВР – Козлодуй, което е допустимо в хипотезата на чл. 7 ал.2, а не самоволно от служителя.

Затова той не е извършил нарушение на служебната дисциплина и не се е отклонил от регламентираното от началника му работно време, макар и без изрично издадена писмена заповед, затова незаконосъобразно е бил наказан за неизпълнение на подзаконов нормативен акт, уреждащ правилата за работното време.

         Заповедта е издадена от компетентен орган, в рамките на правомощията му, в необходимата писмена форма, съдържаща фактическите и правни основания, мотивиращи акта, при липса на допуснати съществени процесуални нарушения, но в нарушение на материалния закон и целта му.

По изложените съображения оспорената заповед е незаконосъобразна и подлежи на отмяна.

Съгласно чл. 211 ЗМВР решението на административния съд по спорове за налагане на дисциплинарни наказания по чл. 197 ал.1 т.1,2,3,4 и 5, в това число и при налагане на дисциплинарно наказание по т.3 – „порицание“, не подлежи на касационно оспорване.

При този изход на делото в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените деловодни разноски – д.т. 10 лв. и адвокатско възнаграждение в размер на 400 лв.

 

Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 369з-482/02.03.2021г. на Директора на ОД на МВР- Враца, с която на Д.М. ***, заемащ длъжност полицейски инспектор V ст. в група „Охранителна полиция“ към РУ - Козлодуй  при ОД на МВР – Враца на осн. чл. 200 ал.1 т.15, чл.204 т.3, чл. 197 ал.1 т.3 ЗМВР е наложено дисциплинарно наказание  „порицание“ за срок от 6 месеца за нарушение на служебната дисциплина по чл. 194 ал.2 т.1 от ЗМВР – неизпълнение на разпоредбите на чл.7 ал.1 и ал.2 от Наредба № 8121з-776-29.07.2016г., затова че от 02.03.2020г. до 27.10.2020г. е бил на работа в дните понеделник и сряда от 14.00ч. до 22.00ч. в нарушение на регламентираното работно време.

ОСЪЖДА ОД на МВР – Враца да заплати на Д.М. *** деловодни разноски в размер на 400 лв. – за адвокатско възнаграждение и 10 лв. – държавна такса.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно оспорване.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

 

 

                                                        С Ъ Д И Я :