Решение по дело №154/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 217
Дата: 26 април 2023 г.
Съдия: Николай Янков Господинов
Дело: 20237170700154
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 № 217

 

гр. Плевен, 26 април 2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр. Плевен – втори състав, в открито съдебно заседание на двадесет и осми март две хиляди двадесет и трета в състав:

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ: Николай Господинов

 

при секретаря Бранимира Монова, изслуша докладваното от съдията Господинов административно дело № 154/2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. АПК  във вр. с чл.268, ал.1 от ДОПК.

         Образувано е по жалба от ЕТ „З.Б.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Плевен, ул.“Р.К.“ № 13, ет.4, ап.14, представлявано от З.Д.Б., подадена чрез адв. В.П. ***, с която се оспорва Решение № 22/25.01.2023 г. на директора на ТД на НАП- В. Търново, с което е оставена без уважение жалба с вх. № 1154/16.01.2023 г. по описа на ТД на НАП и е потвърдено като правилно и законосъобразно Разпореждане с изх.№ С230015-137-0000103/10.01.2023 год. на гл. публичен изпълнител при ТД на НАП – В.Търново, офис Плевен, с което е постановен отказ за погасяване по давност на задължения, произтичащи от публични вземания и да бъде прекратено ИД № 15150003871/2015 год.

          В жалбата се излагат доводи, че решението е неправилно поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Оспорват се доводите на ответника, касаещи обстоятелството, че не е изтекла предвидената от закона абсолютна давност за погасяване на процесните задължения, основани на § 29 от ЗМДВИП и се твърди, че посоченият параграф по никакъв начин не продължава срока по чл.172, ал.2 от ДОПК. Сочи се, че се касае за привременна мярка за защита интересите на кредиторите, която е престанала да действа след отмяната на извънредното положение, т.е. действието ѝ е било обвързано с определен срок, след който правните последици са отпаднали, както и че посочената разпоредба от ПЗР на ЗМДВИП не може да се дерогира действието на чл.172, ал.2 от ДОПК, представляващ нормативен акт с по-висока йерархическа сила. В заключение е направено искане да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно оспореното решение, а ако към датата на с.з. е изтекла абсолютната давност, да бъде разпоредено на АО задълженията да бъдат отписани служебно.Претендират се разноски.

         Ответникът по делото не е подал писмен отговор на жалбата, въпреки предоставената му възможност с Определение № 472/28.02.2023 год.

В открито съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. В.П. ***, която поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Прави искане да бъде отменено обжалваното решение и претендира присъждане в полза на жалбоподателя на направените по делото разноски, за които представя списък.

Ответникът се представлява от гл.юрк. Н. М., която оспорва подадената жалба и твърди, че същата е неоснователна. Прави искане да бъде потвърдено обжалваното решение и претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение на основание чл.161 ДОПК, за които представя списък.

         Административен съд - Плевен, след като се запозна с доводите на страните, доказателствата от административната преписка и след служебна проверка съгласно разпоредбата на чл.168 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:         

           Изпълнително дело № 15150003871 от 2015 год. по описа на ТД на НАП – В.Търново, офис Плевен е образувано за събиране на неплатени в срок публични задължения на жалбоподателя З.Б., представляващи лихви и ДДС за периоди съответно 01.04.2012 г. – 30.04.2012 г.; 01.11.2012 г. – 30.11.2012г. и лихви за ДДФЛ, ДОО, НЗОК и ДЗПО за периода 30.04.2012г. и 01.11.2012г., както и лихви за ДДФЛ, ДОО, НЗОК и ДЗПО за периода 01.01.2011г. – 31.12.20111г. по Ревизионен акт № Р–15–1400717-091-01/14.11.2014 год.

           От представената по делото административна преписка е видно, че настоящият жалбоподател е  подал до директора на ТД на НАП – В.Търново възражение за погасяване по давност на публични задължения. По горното е налице произнасяне от  гл. публичен изпълнител при ТД на НАП -В.Търново, офис Плевен с  Разпореждане изх. № С230015-137-0000103/10.01.2023 год. Със същото е постановен отказ за погасяване по давност на задължения, произтичащи от публични вземания и да бъде прекратено ИД № 15150003871/2015 год.

Разпореждането е редовно връчено на 11.01.2023 г. чрез упълномощен представител на жалбоподателя – адв. Л.Т. от АК – Плевен. Против него е постъпила жалба от13.01.2023 г., изпратена по пощата и заведена в деловодството на ТД на НАП – В.Търново на 16.01.2023 год. Същата е разгледана  от ответника, който е постановил Решение № 22/25.01.2023 г., с което оставил без уважение подадената жалба против посоченото по-горе разпореждане и го потвърдил като правилно и законосъобразно. Изложени са мотиви, че във връзка с разпространението на пандемията от Covid – 19 и мерките, свързани с ограничаването ѝ, е приет Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, обн. в ДВ бр.28 от 24.03.2020 год., в сила от 13.03.2020 год., в § 29, т.1 от който е регламентирано, че до отмяна на извънредното положение срокът по чл.171, ал.2 от ДОПК не се прилага. По силата на т.2 от същата разпоредба, освен в случаите на чл.172, ал.1 от ДОПК, давността спира да тече и за времето на обявеното извънредно положение. Съобразно разпоредбата на §13 от ПЗР към Закона за здравето ( ДВ бр.44/2020 г., в сила от 14.05.2020г.) сроковете, спрели да текат по време на извънредното положение по Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г. продължават да текат след изтичане на 7-дневен срок от обнародването на закона в ДВ.

Въз основа на така посочената нормативна уредба, ответникът е направил извод, че давностните срокове по чл.171 от ДОПК се удължават с периода от влизане на закона в сила -24.03.2020 г. до датата на отмяна на извънредното положение в страната – 13.05.2020 год. и 7 дни от обнародването на закона в ДВ, т.е. 14.05.2020 год., с оглед което срокът на давността следва да бъде удължен с 58 дни.

           При така установената фактическа обстановка  съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна, адресат на административния акт, в законоустановения  преклузивен срок, против административен акт, подлежащ на оспорване, поради което е допустимо. Разгледано по същество, същото е  и основателно по следните съображения:

            Институтът на погасителната давност  за изпълнение на  задължения за заплащане на публични вземания е уреден в чл.171 и сл. от   ДОПК. Съобразно разпоредбата на чл.171 ал.1 от ДОПК, публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок. С тази разпоредба е уредена т.нар обикновена давност. В чл. 171, ал.2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) е уредена абсолютна давност по отношение на публичните вземания/задължения (изброени в чл.162, ал.2 ДОПК), като вземането/задължението се погасява окончателно, независимо от спирането или прекъсването на давността с изтичането на 10 години (считано от 1 януари на следващата година), с изключение на случаите, когато вземането/задължението е отсрочено или разсрочено, изпълнението е спряно по искане на длъжника или е подадена жалба за разрешаване на спорен въпрос по тълкуването и прилагането на спогодбите за избягване на двойното данъчно облагане или други международни договори със сходен характер, възникнал между Република България и друга държава членка. Абсолютната давност погасява правото на публичноправния кредитор да осъществява принудително публичното вземане/задължение. Тя се прилага служебно.

         Настоящият съдебен състав не споделя доводите на ответника от оспореното решение, че абсолютната давност по чл.172, ал.2 от ДОПК следва да бъде удължена с 58 дни. Горното е в противоречие със самата същност абсолютната давност като правен институт. Институтът на абсолютната давност е известен на различни клонове на публичното право, като целта му е погасяване на неблагоприятни за частните лица последици (които условно могат да бъдат наречени „отговорност“) в отношенията им с държавата и други публичноправни субекти след изтичане на определен срок. Абсолютната давност е сложен юридически факт, който поначало се състои от няколко елемента, един от които е изтичане на определен в абсолютен размер законоворегламентиран период от време и се прилага независимо от спирането и прекъсването ѝ.

         Съгласно § 29, т. 1 от ПЗР от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение,  до отмяната на извънредното положение срокът по чл. 171, ал. 2 от ДОПК не се прилага, а според т. 2 на § 29 освен в случаите по чл. 172, ал. 1 от ДОПК  давността спира да тече и за времето на обявеното извънредно положение. Последната разпоредба въвежда ново основание за спиране на давността, наред с тези по чл. 172, ал. 1 от ДОПК, като срокът за новото спиране е до отмяна на извънредното положение – 13.05.2020 г. След отмяната на извънредното положение давността продължава да тече. Тази разпоредба обаче не препятства действието на разпоредбата на чл. 172, ал. 2 от ДОПК и след изтичането на този срок давността се брои за изтекла, независимо от основанието за спирането ѝ. В § 29, т. 1 от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, се посочва, че до отмяната на извънредното положение срокът по чл. 171, ал. 2 от ДОПК  не се прилага. От логическото тълкуване на разпоредбата следва извод, че след отмяната на извънредното положение срокът по чл.171, ал.2 се прилага, а самата разпоредба посочва абсолютен размер на давността 10 години, независимо от спирането и прекъсването /както и причините за това/ на този срок.

Ето защо ответникът неправилно е приел, че определеният в ДОПК абсолютен давностен срок от 10 години може да бъде удължен с 58 дни. Смисълът и целта на разпоредбата са да не изтече давностния срок при действието на обявеното извънредно положение, съгласно чл. 3, т. 1 от с. з., което е привременна мярка за защита интересите на кредитора, неспособен да действа поради наличието на извънредни непредвидени обстоятелства. Тази мярка престава да действа с настъпване на събитието, визирано в хипотезата на § 29, т. 1 /отмяна на извънредното положение/, действието ѝ е обвързано с определен срок, след който правните последици, породени от това действие отпадат.

         Ето защо по изложените съображения обжалваното Решение № 22/25.01.2023 г. на директора на ТД на НАП- В. Търново и потвърденото с него Разпореждане с изх.№ С230015-137-0000103/10.01.2023 год. на гл. публичен изпълнител при ТД на НАП – В.Търново, офис Плевен, са незаконосъобразни и подлежат на отмяна. След отмяната им преписката  следва да се върне на ТД на НАП, съгласно чл. 173, ал. 2 от АПК, вр. с § 2 от ДР на ДОПК, като при липса на други обстоятелства, освен изложените в настоящето производство, административният орган следва да изчисли  сроковете и се произнесе отново по направеното от жалбоподателя възражение за погасяване по давност на публични задължения.

           При този изход на спора и при своевременно направено искане, съдът намира, че на жалбодателя  следва да се присъдят разноски в размер на 570 лв., от които 520 лв. адвокатско възнаграждение и 50 лв. внесена държавна такса, които да се заплатят от НАП като ЮЛ, в чиято структура е административният орган, издал отмененият административен акт. 

           Водим от гореизложеното и на основание чл.172 ал.2  вр.чл.146 т.4 от  АПК,  съдът 

РЕШИ:

 

           ОТМЕНЯ   Решение № 22/25.01.2023 г. на директора на ТД на НАП- В. Търново, с което е оставена без уважение жалба с вх. № 1154/16.01.2023 г. по описа на ТД на НАП и е потвърдено като правилно и законосъобразно Разпореждане с изх.№ С230015-137-0000103/10.01.2023 год. на гл. публичен изпълнител при ТД на НАП – В.Търново, офис Плевен, с което е постановен отказ за погасяване по давност на задължения, произтичащи от публични вземания и да бъде прекратено ИД № 15150003871/2015 год.

          ВРЪЩА  преписката на  Директора на ТД на НАП Велико Търново за ново произнасяне съобразно дадените в мотивите указания.

          ОСЪЖДА  Национална агенция по приходите - гр.София   да заплати  на ЕТ „З.Б.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Плевен, ул.“Р.К.“ № 13, ет.4, ап.14, представлявано от З.Д.Б.,  сумата 570/ петстотин и седемдесет/ лв. разноски по делото.

          Решението  е окончателно и не подлежи на обжалване или протест. 

 

                                   

СЪДИЯ: