Решение по дело №324/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 ноември 2020 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20207240700324
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

352                                                      11.11.2020 г.                                  гр. Стара Загора

     В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

         Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на петнадесети октомври  през две хиляди и двадесета година в състав:

                 

                                                                            Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА   

                                                                                                                                                                              Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА      

                                                                                                   МИХАИЛ РУСЕВ   

при секретаря Зорница Делчева        

и с участието на прокурора Петко Георгиев     

като разгледа докладваното от съдия Дарина Драгнева  КАН дело №324 по описа за 2020 год, за да се произнесе съобрази следното:

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/. 

Образувано е по касационна жалба  на Д.Ж.В. против Решение №403/05.08.2020г, постановено по АНД №1181/2020г. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е потвърдено НП №НГ-1-23-00597056/23.07.2019г. издадено от Началник отдел ПКП при ТП НОИ Стара Загора с наложени на касатора глоба в размер на 100лв  на основание чл. 349 ал.3 от КСО за това, че качеството й на управител на ВАД ООД ЕИК ********* от осигурителя ВАД ООД и в срок до 10.07.2018г, не са подадени в ТП НОИ Стара Загора, следните документи: Приложение №9/ съгл. чл.8 ал.1 от НПОПДОО/ към БЛ № Е20181176106 за периода от 05.06.2018г до 01.07.2018г, представен от лицето пред осигурителя на 13.06.2018г, с което е нарушен чл.40а т.1 от КСО. Нарушението е извършено на 11.07.2018г. На 12.07.2018г в ТП на НОИ Стара Загора са подадени от осигурителя „ВАД“ ООД документите за изплащане на парично обезщетение към болничния лист – Приложение №9, но те не са приети, поради обстоятелството, че периодът на БЛ не съвпада с издадения от здравния орган, видно от справка за приети и върнати документи, представени с придружително писмо вх. №Р14-23-999-04-**********/12.07.2018г. Наложена е глоба от 100лв на основание чл. 349 ал.3 от КСО, за това, че в срока по чл.22 ал.2 от НПОПДОО, а именно три дни- до 17.07.2018г, не са представени неприетите на 12.07.2018г документи за изплащане на парично обезщетение за временна неработоспособност. Нарушението е извършено на 18.07.2018г. На 31.01.2019г са подадени неприетите на 12.07.2018г документи, които за втори път са върнати и отново е следвало да бъдат подадени в три дневния срок по чл.22 ал.2 от НПОПДОО, а именно до 05.02.2019г., поради което е извършено трето нарушение на чл. 349 ал.3 от КСО на 06.02.2019г, за което е наложена глоба в размер на 100лв. Нарушението е открито на 28.06.2019г , когато е завършила проверката с констативен протокол №КП-5-23-00586163/28.06.2019г. Възражението за изтекъл срок по чл.34 от ЗАНН е прието от АНО за неоснователно. Нарушението няма характера на маловажно по смисъла на чл. 93 т.9 от НК вр. с чл.11 от ЗАНН и не може да се приложи чл.28 от ЗАНН. 

С касационната жалба се иска от съда да бъде отменено въззивното съдебно решение като постановено при неправилно приложение на материалния закон, като се постанови друго за отмяна на наказателното постановление с доводи за изтекли срокове по чл.34 от ЗАНН, като сроковете за съставяне на АУАН са започнали да текат не на 28.06.2019г, а на 11.07.2018г, на  18.07.2018г и на 06.02.2019г. В съдебно заседание твърди, че лично е понесла щетите от не изплащане на обезщетението за временна неработоспособност, поради което няма вреди за трети лица или за бюджета.

Ответника – ТП НОИ  Стара Загора, чрез процесуалния си представител в съдебно заседание иска от съда да бъде оставено в сила въззивното съдебно решение, поради установено административно нарушение и неоснователност на доводите, че извършеното е формално.

Представителя на Окръжна прокуратура дава заключение, че решението на РС Стара Загора е правилно и законосъобразно, и предлага на съда да бъде потвърдено.

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното: Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима. Разгледана по същество, се явява частично основателна.

        Спорът, въведен с касационната жалба се състои в това дали е спазен три месечния срок по чл.34 от ЗАНН за образуване на административно наказателно производство със съставяне на АУАН, считано от датата на откриване на нарушителя. По делото е представен Констативен протокол №КП-5-23-00586163/28.06.2019г, съгласно който е извършена проверка на разходите на държавното обществено осигуряване на „ВАД“ ООД, приключила на 28.06.2019г, в хода на която е установено виновното длъжностно лице по смисъла на чл. 349 ал.3 от КСО, което носи административно наказателна отговорност наред и независимо от тази на осигурителя за извършване на описаното в разпоредбата административно нарушение. След като при подаване на документите на 12.07.2018г, не е установено виновното длъжностно лице, имащо служебни или трудови правоотношения с осигурителя, в чието съдържание е включено задължението за представяне на документите за изплащане на обезщетенията, то се налага извода, че точно с констативния протокол от 28.06.2019г и в резултат на извършената проверка е установен субекта на отговорността по чл.349 ал.3 от КСО. Сроковете по чл.34 от ЗАНН са спазени със съставянето на АУАН на същата дата в присъствие на нарушителя, на която дата е изпълнено и задължението за връчване на препис от повдигнатото административно обвинение.

          В изпълнение на задължението си да следи служебно за правилното приложение на материалния закон, настоящия състав на АС Стара Загора установи, че наложените с Наказателното постановление административни наказания по т.2 и т.3 за не спазване на срока по чл.22 ал.2 от Наредбата за паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване са незаконосъобразни. Този порок не е установен от въззивния съд и поради това обжалваното решение в частта за потвърждаване на НП относно наложените по т.2 и т.3 административни наказания следва да бъде отменено и да се постанови друго за отмяната им.

    Нарушението на материалния закон, което АНО е допуснал и за което въззивния и касационния съд следят служебно се състои в прилагане на административно наказателния състав на чл.349 ал.3 предл. първо от КСО –„Осигурител, който не представи в срок в съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт документи за изплащане на обезщетения за временна неработоспособност, трудоустрояване и майчинство, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция или глоба от 500 до 2000 лв., а виновното длъжностно лице, ако не подлежи на по-тежко наказание - с глоба от 100 до 1000 лв. за всеки отделен случай“, спрямо факти, които не са съставомерни, а именно за неспазване на 3-дненвия срок по чл.22 ал.2 от Наредбата за паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване за отстраняване на невярно попълнени данни в подадените документи, конкретно за случая в Приложение №9, състоящи се в некоректно отразяване на периода на временната неработоспособност. Разпоредбата на чл.22 ал.2 от НПОПДОО гласи: В срок до три работни дни от датата, на която е отказано приемане на документи по чл.14 ал.1, същите се представят отново след коректно попълване на необходимите данни.“ Фактическото съставомерно обстоятелство, посочено в състава на чл.349 ал.3 предл. първо от КСО, което квалифицира бездействието на осигурителя и на виновното длъжностно лице  в административно нарушение е изтичането на срока по чл.40а т.1 от КСО: „Документите и данните за изплащане на парично обезщетение за временна неработоспособност или трудоустрояване се представят в съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт в следните срокове: 1. (изм. – ДВ, бр. 98 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.) от осигурителите, техните клонове и поделения и осигурителните каси - до 10-о число на месеца, следващ този, през който осигуреното лице е представило документите за изплащане на обезщетението пред осигурителя“. Задължението по чл.40а т.1 от КСО възниква на датата, на която осигуреното лице представи документите за изплащане на обезщетение и се изпълнява в срок до 10-то число на следващия месец. Когато осигурителя бездейства в посочения срок, неговото поведение не изпълнява нормативно вмененото му задължение за действие в срок и съответства на описаното в чл.349 ал.3 предл. първо от КСО деяние, за което е предвидено административно наказание в условията на субсидиарност – ако не подлежи на по-тежко наказание. Срокът по чл.40а т.1 от КСО е възпроизведен и в чл. 12 т.1 от НПОПДОО : Удостоверенията съгласно приложения № 9, 10 и 11 с данни относно правото на парично обезщетение се представят в НОИ в следните срокове: 1. от осигурителите, техните клонове и поделения и осигурителните каси – до 10-о число на месеца, следващ месеца, през който осигуреното лице е представило документите за изплащане на обезщетението на осигурителя. Налага се извода, че чл.349 ал.3 предл. първо от КСО визира деяние, състоящо се в съставомерно бездействие да се изпълни в срок задължението за подаване на документите, вменено на осигурителите с разпоредбата на чл.40а т.1 от КСО и чл.12 т.1 от НПОПДОО. С предвидената в чл.349 ал.3 предл. второ от КСО алтернативна форма на изпълнително деяние на същото нарушение, от осигурителя се изисква, под страх от административно наказателна отговорност, подадените документи да бъдат с вярно попълнени данни. Невярно попълнените данни са онова фактическо съставомерно обстоятелство, което квалифицира действието по представяне им в административно нарушение по чл.349 ал.3 предл. второ от КСО – който представи такива документи с невярно попълнени данни. Представянето на документи е положителен факт от обективната действителност - действие, който не отпада, когато те са върнати за отстраняване на некоректно попълнените данни на основание чл.22 ал.2 от НПОПДОО. Предвиденото с тази разпоредба задължение за отстраняване на нередовността е същото, което чл.349 ал.3 предл. второ от КСО вменява на осигурителя, а именно за вярно попълване на данните при подаване на документите. Ето защо коригирането на невярно попълнени данни, в три дневния срок по чл.22 ал.2 от НПОПДОО, ще изключи съществуването на фактическото съставомерно обстоятелство „ невярно попълнени данни“ по чл.349 ал.3 предл. второ от КСО към момента на представяне на документите. Когато осигурителя подаде документите след срока по чл.40а т.1 от КСО и те са с невярно попълнени данни, какъвто е настоящия случай – касаторът представя на 12.07.2018г приложение №9 с невярно попълнени данни, задълженото лице осъществява двете форми на изпълнително деяние – бездействие в определения срок по чл.349 ал.3 предл. първо от КСО, което е съставомерно от датата, следваща последния ден на срока, и  невярно попълнени данни по чл.349 ал.3 предл. второ от КСО на датата, на която е представил тези некоректни данни и тук съставомерно е действието представяне на некоректни данни. Изложеното налага извода, че се касае за две отделни административни нарушения по чл.349 ал.3 предл. първо от КСО и по чл.349 ал.3 предл. второ от КСО, като всяко от тях има по определение свой фактически състав и дата на неговото осъществяване. Съгласно чл.18 от ЗАНН за всяко административно нарушение се следва и отделно административно наказание, но в случая наложените с т.2 и т.3 от НП административни наказания за неспазване на срока по чл.22 ал.2 от НПОПДОО се явяват незаконосъобразни, защото пропускането му не е съставомерно бездействие по чл. 349 ал.3 от КСО в нито един от двата алтернативни състава на нарушението. В чл.6 ал.1 от ЗАНН е дадено определение за административно нарушение и това е деяние / действие или бездействие/, което нарушава установения ред на държавно управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред. Повдигнатото фактическо обвинение по т.2 и т.3 от НП не е обявено за наказуемо с административно наказание бездействие, а представянето на документите с невярно попълнени данни е деяние по чл.349 ал.3 предл. второ от КСО, извършено още на 12.07.2018г. То не може да се извършва повече от веднъж с всеки неуспешен опит да се поправят не вярното попълване на данни, както е приел административния орган и от което неправилно тълкуване на съдържанието на правната норма на чл.349 ал.3 от КСО се е стигнало не само до фактическо обвинение, което е несъответно на състава на тази разпоредба, но и до налагане с т.3 от НП на второ по ред административно наказание за същото нарушение.

  Възражението на касатора, че с не спазване на срока за подаване на документи по чл.40а т.1 от КСО е нанесъл вреди само на личната си имуществена сфера не може да бъде възприето като основание по чл.28 от ЗАНН, което също е нормативно установено в чл.9 ал.2 от НК вр. с чл.11 от ЗАНН. Нарушението на установения ред на държавно управление не може по определение да засяга личната сфера на нарушителя. Конкретния състав по чл.349 ал.3 предл. първо от КСО е формален, ради което с извършването му, а не поради настъпване на съставомерни последици, деянието нарушава установения ред. Следователно, за да бъде подведено под чл.28 от ЗАНН е необходимо на основание чл.9 ал.2 предл. второ от НК  засягането на установения ред да е явно незначително. След като на 12.07.2018г подадените документи са  имали съдържание, от което не може да се определи законосъобразно периода на временната не работоспобност, то изключен е извода, че случаят е маловажен. 

   Мотивиран от изложеното, Административен съд Стара Загора

Р     Е     Ш     И     :

ОТМЕНЯ  Решение №403/04.08.2020г., постановено по АНД №1181/2020г. по описа на РС Стара Загора за потвърждаване на НП №НГ-1-23-00597056/23.07.2019г. издадено от Началник отдел КПК ТП НОИ Стара Загора в частта му по т.2 и т.3, и вместо него ПОСТАНОВЯВА:ОТМЕНЯ НП №НГ-1-23-00597056/23.07.19г в частта му с наложени по т.2 и т.3 административни наказания.

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №403/04.08.2020г, постановено по АНД №1181/20г по описа на РС Стара Загора в останалата му част.

   Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:  

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.  

 

                                                                                                                       

                                                                                                         2.