№ 3606
гр. София, 05.08.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 23-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на единадесети март през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
при участието на секретаря ХЕЛИЯ СЛ. СИМЕОНОВА
като разгледа докладваното от ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
Административно наказателно дело № 20241110200114 по описа за 2024
година
установи:
Производството е по чл. 58д и сл. ЗАНН – образувано по жалба на „
Иван Плугчиев “ ЕООД срещу електронен фиш на АПИ № 850
6650555 за налагане на имуществена санкция за нарушение ,
установено от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10
ал.1 и ал.11 ЗП , с който на жалбоподателя е наложена имуществена
санкция в размер на 2 500 лв.
С жалбата се претендира отмяна на обжалвания електронен фиш
поради допуснати при издаването му посочени съществени
процесуални нарушения . Претендира се присъждането на разноски
по делото.
Представител на АПИ не изразява становище по
основателността на жалбата .
Съдът, след като обсъди доводите на страните и приобщените по
делото доказателства , прие жалбата за основателна по следните
съображения .
1
Електронният фиш представлява електронно изявление, записано
върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и
обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства
или системи - пар. 1 от ДР ЗАНН .
Съгласно чл. 189ж ал.1 ЗДвП - При нарушение по чл. 179 ал. 3 ЗДвП ,
установено и заснето от електронната система по чл. 167а ал. 3 , може да
се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер,
определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни
за: мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на пътното превозно средство, собственика или
вписания ползвател, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
възможността за заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за
пътищата, размера на глобата, срока и начините за доброволното й
заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура".
Според чл. 167а ал.3 ЗДвП - Електронната система за събиране на
пътни такси по чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата създава доклади за
всяко установено нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3в, към които
автоматично се прилагат статични изображения във вид на снимков
материал и/или динамични изображения – видеозаписи. Докладите,
заедно с приложените към тях статични изображения във вид на снимков
материал и/или динамични изображения – видеозаписи, представляват
доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното
превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа
и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, и местонахождението на техническото средство –
част от системата.
Съгласно чл. 10 ал. 1 и ал. 11 от Закона за пътищата - За преминаване
по платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства и такси на база време и
на база изминато разстояние , за което Агенция "Пътна инфраструктура"
2
оперира и поддържа Електронната система за събиране на пътни такси
по ал. 1, която се състои от електронна система за издадените електронни
винетки и електронна система за събиране на тол такси.
Условията и редът за използването на системата за таксуване по чл.
10 ал.1 ЗП са регламентирани в издадената на осн. чл. 10 ал.7 ЗП Наредба
за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на
смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни
средства на база време и на база изминато разстояние. Надлежното
използване на системата за таксуване подлежи на удостоверяване
съобразно посочените в Наредбата изисквания, обезпечаващи
достоверността на отчетените с нея данни.
Съгласно чл. 179 ал.3 ЗДвП - Водач, който управлява пътно превозно
средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е
дължима, но не е заплатена такса по чл. 10 ал. 1 т. 1 от Закона за
пътищата, се наказва с глоба в размер 300 лв.
С обжалвания електронен фиш жалбоподателят е санкциониран за
нарушение по чл. 179 ал.3б ЗДвП във връзка с чл. 187а ал.2 т. 3 ЗДвП .
Според приложената разпоредба на чл. 179 ал.3б ЗДвП - Собственик на
пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за
пътищата, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса
по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, включително в резултат на
невярно декларирани данни, посочени в чл. 10б, ал. 1 от Закона за
пътищата, се наказва с глоба в размер 2500 лв. Глобата се налага на
вписания ползвател на пътното превозното средство, ако има такъв. Ако
собственикът или вписаният ползвател е юридическо лице, се налага
имуществена санкция в размер 2500 лв.
За нарушена е посочена и разпоредбата на чл. 102 ал.2 ЗДвП ,
според която - Собственикът е длъжен да не допуска движението на
пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията
във връзка с установяване на размера и заплащане на съответната такса
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата според категорията на пътното
3
превозно средство. Ако в свидетелството за регистрация е вписан
ползвател, задължението се изпълнява от него .
Като фактическо основание на претендираната отговорност е
посочено, че за управляваното на път А-6 на процесната дата ППС ,
собственост на жалбоподателя , изцяло не е била заплатена дължимата
пътна такса по чл. 10 ал.1 т.2 ЗП , тъй като за превозното средство няма
валидни тол декларация за преминаването и маршрутна карта.
При така установеното от правна страна следва да се приеме , че
обжалваният електронен фиш е издаден в нарушение на чл. 189ж ал.1
ЗДвП , тъй като не се отнася за нарушение по чл. 179 ал. 3 ЗДвП , а за
нарушение чл. 179 ал.3б ЗДвП.
Санкционирането с електронния фиш е незаконосъобразно на осн. чл.
39 ал.4 ЗАНН , според която разпоредба - за случаи на административни
нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в
отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в
закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби , за което се
издава електронен фиш.
Допуснатото нарушение е ограничило правото на защита по делото
поради санкционирането на жалбоподателя по обвинение за
извършено административно нарушение без съблюдаване на
правилата в процедурата за установяване на административни
нарушения и налагане на административни наказания по глава 3 - та
от ЗАНН.
По отношение на разноските :
При проверка за основателността на искането за заплащане на
разноски за адвокатско възнаграждение съдът установи ,че от
представените копия на множество различни документи, въз основа
на които се претендира плащане на сума за адвокатско възнаграждение
по делото - л. 71 – л. 73 от делото , вкл. авизо л.72 , също л. 89 - л. 93
4
от делото - не се доказва заплащането на разноски за адвокатско
възнаграждение с основание - защита по настоящото дело , поради което
искането за присъждане в тежест на насрещната страна на посочената
сума като разноски по делото се явява необосновано .
По изложените съображения и на основание чл. 63 ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш на АПИ № 850 6650555 за
налагане на имуществена санкция за нарушение , установено от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал.1 и ал.11
ЗП , с който на жалбоподателя „ Иван Плугчиев “ ЕООД е наложена
имуществена санкция в размер на 2 500 лв.
ОТХВЪРЛЯ искането на жалбоподателя за заплащане на
разноски за адвокатско възнаграждение по делото .
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му пред Адм. съд – гр. София.
Районен съдия :
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5