Решение по дело №2132/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2428
Дата: 13 декември 2019 г. (в сила от 3 януари 2020 г.)
Съдия: Елена Атанасова Янакиева
Дело: 20197050702132
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 29 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ ………………/ ……………12. 2019г., гр.Варна

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – гр. Варна, ХХХІV състав, в открито съдебно заседание на осемнадесети ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:     ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

при секретаря Галина Владимирова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 2132 по описа на Административен съд – гр. Варна за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 156 от ДОПК, във връзка с чл. 64, ал. 7 от ЗМВР.

Образувано е по жалба на Ц.Т.П., с ЕГН **********, против полицейско разпореждане от 27.07.2019 г. на полицай Д. Т. ***, с което й е разпоредено да преустанови незабавно озвучаването на коктейл – бар „Пунта кана 1 Южен плаж“ гр.Варна.

В жалбата се твърди, че разпореждането е издадено от орган, който не е компетентен, което влече нищожността му. В условие на евентуалност се твърди, че не е спазена установената форма, допуснато е съществено нарушение на административно производствените правила, както и противоречие с материалноправни разпоредби. Заявени в жалбата са следните доводи: не са посочени реквизитите на чл.64, ал.5 от ЗМВР; не са посочени фактически и правни основания за издаване на разпореждането; не е посочен начина на изпълнение на разпореждането, както и пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва;  не е посочен вида, нито източника на озвучаването, както и местонахождението на евентуално засегнатата от озвучаването площ, също и дали тя попада в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение по смисъла на чл.т.24, §1 от ДР на ЗЗШОС, във връзка с чл.16а, ал.2 от с.з. В заключение иска от съда да прогласи за нищожно разпореждането, в условие на евентуалност да го отмени, като незаконосъобразно. Претендира присъждане на сторените в производството разноски.

В съдебно заседание жалбоподателката се представлява от процесуален представител – адв. С., която поддържа довода за нищожност на разпореждането, предвид липсата на компетентност на органа. В условие на евентуалност твърди незаконосъобразност. Претендира разноски.  

Ответникът – Полицейски инспектор при Първо РУ Варна Д. Т. Г., се представлява от ю.к. Г.Г., който оспорва жалбата като неоснователна. Моли съда да я отхвърли.  

 

Жалбата е редовна и допустима като постъпила в преклузивния срок за оспорване по чл. 149, ал. 1 АПК вр. с чл. 64, ал. 7 от ЗМВР, срещу административен акт, който е неблагоприятен за своя адресат. Обжалваното Разпореждане в конкретния случай, представлява едностранно властническо волеизявление, което пряко рефлектира в правната сфера на адресата, предписвайки му конкретно определено задължително поведение. Волеизявлението на длъжностното лице няма препоръчителен характер, тъй като с него се създават конкретни задължения, респ. засягат се права и законни интереси на адресата, като при неизпълнение на предписанието, компетентният орган налага административно наказание. То се ползва от  правнообвързващ ефект и изпълнението му е скрепено с държавна принуда. Последиците му са свързани с едностранно принудително ограничаване както на субективните права на физическото лице, срещу което е насочено разпореждането, така и срещу  търговеца, стопанисващ обекта , чийто управител ще бъде санкциониран. Предвид наличието на белезите на индивидуален административен акт, процесното задължително разпореждане, с което длъжностното лице от Първо РУ на ОДМВР е упражнило компетентността си подлежи на съдебна проверка за неговата законосъобразност.

 

 

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, от фактическа страна намира за установено следното:

Предмет на проверка за законосъобразност в производството е разпореждане от 27.07.2019 г., издадено от Полицейски инспектор при Първо РУ Варна Д. Т. Г., с което на Ц.Т.П., в качеството й на управител е разпоредено да преустанови незабавно озвучаването на коктейл-бар „Пунта кана 1 Южен плаж“ гр.Варна.  В случая конкретно предписаното от полицейския инспектор по своята същност представлява прилагане на принудителна административна мярка, доколкото е с цел да се предотвратят и отстранят вредните последици от прието за административно нарушение деяние.

Видно от представената по делото докладна записка/л.36 от делото/ се установява, че за времето от 19.00 ч. на 26.07.2019 г. до 07.00 ч. на 27.07.2019 г. Полицейски инспектор при Първо РУ Варна Д.Г. е изпълнявала ППД, като автопатрул с позивна 113А. Около 00.30 ч. Г. е получила сигнал за силно озвучаване от коктейл-бар „Пунта кана 1 Южен плаж“. След като пристигнали на място с друг служител В.Владимиров установили на място твърдението. В хода на проверката жалбоподателката се представила като управител, именно поради което в съставения на основание чл.34а от ЗЗШОС във връзка с чл.16а, ал.2 от ЗЗШОС АУАН серия Д №938118 тя е посочена като нарушител. След като съставили АУАН, постановили и обжалваното тук Разпореждане от 27.07.2019 г.

В производството пред съда са представени: Акт №938118/27.07.2019г./л.3 от делото/ за установяване на административно нарушение, съставен на Ц.Т.П. – управител на „Пунта кана 1 Южен плаж“ Варна, за това че на 27.07.2019 г. около 00.30 ч. бар-коктейл „Пунта кана 1 Южен плаж“, гр.Варна, нарушава нощната тишина чрез озвучителна техника в заведението, с което е нарушила чл.34а от ЗЗШОС, във връзка с чл.16а, ал.2 от ЗЗШОС; Заповед №8121з-829/23.07.2019 г./л.38 от делото/ на Министъра на вътрешните работи, с която е определил длъжностни лица да осъществяват контролна дейност за спазване на чл.16а, ал.2 и ал.3 от ЗЗШОС, да съставят актове за установяване на административни нарушения и да налагат принудителни административни мерки по ЗЗШОС. В т.1 от заповедта са посочени полицейски органи от Областните дирекции на Министерство на вътрешните работи, Столична дирекция на вътрешните работи и районните управления.

По искане на процесуалния представител на жалбоподателя, съдът е допуснал и приел заключението на Съдебно-техническата експертиза на вещото лице инж.Б.В.. Експерта е установил, че територията, на която е разположен обект коктейл-бар „Пунта кана 1 – Южен плаж“ гр.Варна не попада в „зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение, както и в жилищни сгради с повече от едно жилище и сгради със смесено предназначение“.

 

Съдът, предвид установената фактическа обстановка и събраните по делото доказателства, като съобрази приложимите законови разпоредби, приема жалбата за основателна. Съображенията за това са следните:

Според разпоредбата на чл.19, т.2 от ЗЗШОС, Министърът на вътрешните работи или определени от него длъжностни лица осъществяват контрол за спазване изискванията на чл. 16а, ал. 2 и 3, с която разпоредба е определена компетентността  кой следва да осъществява контрол за спазване изискванията на чл.16а, ал.2 и ал.3 от ЗЗШОС.

Съгласно представена по делото Заповед №8121з-829/23.07.2019 г./л.38 от делото/, Министърът на вътрешните работи, е делегирал правомощия на длъжностни лица да осъществяват контролна дейност за спазване на чл.16а, ал.2 и ал.3 от ЗЗШОС, да съставят актове за установяване на административни нарушения и да налагат принудителни административни мерки по ЗЗШОС. Оспореното разпореждане е издадено от Д. Т. Г. – полицай при Първо РУ Варна, което е сред лицата, посочени в т.1.1 от заповедта на Министъра на вътрешните работи – служител в Първо РУ. Съгласно  чл. 64, ал. 1 от ЗМВР, полицейските органи могат да издават разпореждания до държавни органи, организации, юридически лица и граждани, когато това е необходимо за изпълнение на възложените им функции.

В разпореждането е цитирана разпоредбата на чл.16, ал.2 от ЗЗШОС, която предвижда физическите лица, юридическите лица и едноличните търговци собственици на инсталации и съоръжения за категориите промишлени дейности по приложение № 4 към чл. 117, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда провеждат собствен мониторинг и предоставят информация на регионалните инспекции по околната среда и водите (РИОСВ) за излъчвания от тях шум в околната среда.

Очевидно е, че диспозицията й не кореспондира с установените по делото факти. Корелация между фактите и правно основание се констатира чрез разпоредбата чл.16а, ал.2 от ЗЗШОС. Според нея, не се допуска озвучаването на открити площи на заведения за хранене и развлечения, разположени в жилищни зони и курорти, за времето между 23,00ч. и 7,00 ч. Именно тази е разпоредбата, която е следвало да бъде посочена като  правното основание за издаване на разпореждането.

Въпреки, че не тази разпоредба  е посочена в обжалвания акт, доколкото тя е относима в конкретния случай, съдът ще изложи мотиви досежно законосъобразността на обжалвания акт именно в нейния аспект.  Видно от подадената жалба срещу оспореното разпореждане и срещу предварителното му изпълнение, страната е разбрала в какво се изразява нарушението, кои са относимите разпоредби, правилно е организирала защитата си. В потвърждение на изложеното е факта, че съставеният АУАН от 27.07.2019 г. на Ц.П. е за нарушение на чл.34а от ЗЗШОС във връзка с чл.16а, ал.2 от ЗЗШОС, за това, че бар-коктейл „Пунта кана 1 Южен плаж“ гр.Варна, превишава граничните стойности на шум  чрез използваната озвучителна техника в заведението.

Същевременно обаче, разпоредбата на чл.16а, ал.2 от ЗЗШОС, регламентира и териториална компетентност на органите на МВР/съответно на лицата, на които са делегирани права/, извън която е недопустимо да извършват дейност. Съгласно разпоредбата на чл.16, ал.2 от ЗЗШОС забранява се озвучаването от обекти по ал. 1 и на открити площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение за времето от 14,00 до 16,00 ч. и от 23,00 до 8,00 ч., с изключение на териториите на религиозни храмове, железопътни гари, автогари, аерогари, морски гари и при използването на системи за предупреждение и оповестяване на населението при бедствия.

В конкретния случай безспорно се установи, че процесния обект се намира на „Южен плаж“ – морски плаж, което се установява и от изготвената по делото съдебно-техническа експертиза. Според заключението й, територията на която е разположен обект коктейл-бар „Пунта кана 1 – Южен плаж“, гр.Варна не попада в „зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение, както и в жилищни сгради с повече от едно жилище и сгради със смесено предназначение“.

Съгласно разпоредбата на чл.28а, ал.1 от ЗЗШОС при констатиране на нарушение по чл. 16а, ал. 2 и 3 определените от министъра на вътрешните работи длъжностни лица по чл. 19 издават писмено разпореждане за преустановяване на озвучаването от съответния обект за производство, съхраняване и търговия или обект в областта на услугите, разкрит и разположен в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение, както и в жилищни сгради с повече от едно жилище и сгради със смесено предназначение - в случаите по чл. 16а, ал. 2.

 В случая с разпореждането е  установено нарушение на чл.16а, ал.2 от ЗЗШОС, но мястото/територията, на която е било извършено не е сред посочените в разпоредбата на чл.16а, ал.2 и чл.28а, ал.1 от ЗЗШОС, на която имат право да извършват проверки и да издават разпореждания полицейските органи.

С оглед гореизложеното служителите, на които са били делегирани права със Заповед №8121з-829/23.07.2019 г./л.38 от делото/ на Министъра на вътрешните работи, разполагат с необходимата функционална компетентност , но не и териториална такава да извършват проверки и да издават разпореждания по реда на чл.28а, ал.1 от ЗЗШОС, във връзка с чл.16а, ал.2 от ЗЗШОС, на Южния плаж в гр.Варна, поради което оспореното разпореждане.  

В действащото законодателство няма легално определение на понятието нищожен административен акт. Нищожността е форма на незаконосъобразност на административния акт. В зависимост от степента на допуснатия от административния орган порок, актът се преценява или като нищожен, или като незаконосъобразен и в първия случай се обявява неговата нищожност, а в другия - административният акт се отменя като незаконосъобразен, на основанията, посочени в чл. 146 АПК. Доколкото в АПК не съществуват изрично формулирани основания за нищожност на административните актове, теорията и съдебната практика са възприели критерия, че такива са петте основания за незаконосъобразност по чл. 146 АПК, но тогава, когато нарушенията им са особено съществени - т. е. порокът трябва да е толкова тежък, че да прави невъзможно и недопустимо оставането на административния акт в правната действителност. Нищожен е само този акт, който е засегнат от толкова съществен порок, че актът изначално, от момента на издаването му не поражда правните последици, към които е насочен и за да не създава правна привидност, че съществува, при констатиране на основание за нищожност, съдът следва да го отстранява от правния мир чрез прогласяване на неговата нищожност.

In fine, нищожен е актът, който не е издаден от компетентен орган. Компетентността на органа следва да се преценява по материя, по място и по степен. Лицето издало разпореждането не е компетентно да извършва проверка и да издава разпореждания по реда на чл.28а, ал.1 от ЗЗШОС за плажна ивица, която територия не е включена в обхвата на цитираната разпоредба.

 

Въпреки възприетият извод за нищожност на оспорения акт, съдът намира за необходимо да се произнесе и по останалите доводи в жалбата.

 В разпореждането липсва каквато и да било връзка, препращане и т. н. към други съпътстващи или предхождащи издаването на акта документи, липсва дори индиция за конкретния случай, дал повод за полицейското разпореждане, за участващите в него лица и т. н. За подадения сигнал, в резултат на което е  издадено и разпореждането, се разбира единствено от представената с административната преписка – докладна записка /л.36 от делото/ на Д. Г.. Посочено е в разпореждането, че лицето – Ц.Т.П. следва да преустанови озвучаването. Пак от докладната записка се установява, че П. е управител на заведението, което е следвало да бъде посочено в разпореждането, както и именно в качеството й на управител е разпоредено да преустанови озвучаването. Това е следствие от неизясняване на обстоятелствата, които евентуално са взети предвид от органа, издал оспореното разпореждане.

 

 

При пълната липса на фактическо основание в съдържанието на акта и неяснотата на фактическата обстановка, същият е незаконосъобразен и по своята форма и поради съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Оттук следва и изцяло неясна разпоредителна част относно момента, до който следва разпореденото преустановяване на озвучаването. Видно от разпоредбата на  чл.16а, ал.2 от ЗЗШОС,  забранява  се озвучаването от обекти по ал. 1 за времето от 14,00 до 16,00 ч. и от 23,00 до 8,00 ч. Видно от цитираната разпоредба, полицейският инспектор издал оспореното разпореждане е следвало да посочи интервалът „от… до“ в който следва да се преустанови озвучаването на обекта. Трябва да има ясно изразена воля, за да може адресатът на разпореждането да изпълни същото, както и съдът да осъществи съдебен контрол.  

В чл. 64, ал.5 от ЗМВР, императивно и изчерпателно, са посочени задължителните реквизити, които следва да съдържа разпореждане, което е издадено в писмена форма. Това са: 1. наименование на органа, който го издава; 2. адресат на разпореждането; 3. фактически и правни основания за издаване; 4. разпоредителна част, с която се определят правата или задълженията, начинът и срокът за изпълнението; 5. пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва; 6. дата на издаване и подпис на лицето, издало разпореждането, с означаване на длъжността му.

В конкретния случай, съдът установи липса на посочените в т.2, т.3 и т.4- адресат на разпореждането, фактически основания за издаване на разпореждането разпоредителна част, с която се определят правата или задълженията, начинът и срокът за изпълнението. Същото съдържа посочването  на чл. 64 от ЗМВР и разпоредителна част: „да преустанови незабавно озвучаването на коктейл-бар „Пунта кана 1 Южен плаж“ Варна“ във връзка с чл.28а, ал.1 от ЗЗШОС и чл.16, ал.2 от ЗЗШОС“. Вписването на тези реквизити обаче, не изпълва изискванията на закона за мотиви на тази категория актове.

Действително в разпореждането не е посочено пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва, а единствено е посочено, че може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалният кодекс. В случая следва да намери приложение разпоредбата на чл.140, ал.1 от АПК когато в административния акт или в съобщението за неговото издаване не е указано пред кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба, съответният срок за обжалване по този дял се удължава на два месеца. Жалбата срещу разпореждането е била подадена в законоустановения 14-дневен срок, както и предвид цитираната разпоредба, поради което съдът намира, че не е допуснато нарушение с непосочването пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва разпореждането.

В разпореждането е посочен адресат на акта – Ц.П., но тя е посочена, като физическо лице, а не като управител на търговския обект, което е още едно основание за отмяна на разпореждането. Съгласно разпоредбата на чл.28а, ал.1 от ЗЗШОС „при констатиране на нарушение по чл. 16а, ал. 2 и 3 определените от министъра на вътрешните работи длъжностни лица по чл. 19 издават писмено разпореждане за преустановяване на озвучаването от съответния обект за производство, съхраняване и търговия или обект в областта на услугите…“ законодателят е предвидил да бъде преустановено озвучаването от съответния обект в областта за търговията, в областта на услугите, в случая коктейл-бар „Пунта кана 1 – Южен плаж“ Варна, поради което мярката следва да бъде наложена не на физическото лице- управител, а на избрания представляващ на дружеството, стопанисващо обекта или на управителя на заведението – коктейл-бар, но не и на управителя на заведението, в лично качество.

При този изход на спора в полза на оспорващото лице следва да се присъдят сторените в производството разноски, които съгласно приложения към делото списък на разноските (л.61) възлизат на 625 /шестстотин и петдесет/ лева, от които 10 лв. държавна такса, 255 лв. депозит за вещо лице и 360 лв. адвокатски хонорар.

Мотивиран от гореизложеното, Административен съд- Варна, ХХХІV-ти състав

 

                 Р Е Ш И:

 

ПРОГЛАСЯВА ЗА НИЩОЖНО Полицейско разпореждане от 27.07.2019 г. на полицейски инспектор Д. Г. при Първо РУ – МВР Варна, Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи – Варна, издадено на основание чл. 64 от Закона за Министерството на вътрешните работи.

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи – Варна, да заплати на Ц.Т.П. ЕГН **********, сумата от 625/шестстотин двадесет и пет/ лева, деловодни разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: