Решение по дело №752/2024 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 5258
Дата: 12 юни 2024 г. (в сила от 12 юни 2024 г.)
Съдия: Милена Дичева
Дело: 20247180700752
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 април 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 5258

Пловдив, 12.06.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - XXVI Тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и девети май две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА
Членове: МИЛЕНА ДИЧЕВА
ДАРИНА МАТЕЕВА

При секретар ДАРЕНА ЙОРДАНОВА и с участието на прокурора ГЕОРГИ ГЕШЕВ ГЕШЕВ като разгледа докладваното от съдия МИЛЕНА ДИЧЕВА административно дело № 20247180700752 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производство по чл.63 ал.1 изр. ІІ - ро от ЗАНН във връзка с чл.208 и сл.от АПК.

Образувано е по касационна жалба, подадена от Е. С. К., [ЕГН], с адрес: гр. Карлово, ул. „Стара планина“ № 18, кмет на община Карлово, чрез адв. Т. Д., против Решение № 32/06.03.2024 г., постановено по АНД № 629/2023 г. по описа на Районен съд – Карлово.

В жалбата се излагат доводи за постановяване на атакувания съдебен акт при нарушение на закона – основание за касационна отмяна по чл.348 ал.1 от НПК във връзка с чл.63в от ЗАНН във връзка с чл.35 ал.3 от Закона за държавната финансова инспекция /ЗДФИ/.

Твърди се, че така описаното в атакуваното съдебно решение и НП деяние не е съставомерно, след като не осъществява състав на нарушение по чл.13 ал.3 т.3 от ЗФУКПС, тъй като при проверката е установено несъответствие между сумите, изплатени на превозвачите, и тези, посочени в контролните листове по представения опис, но това е основание за ангажиране на административнонаказателна отговорност при друга фактическа обстановка. Твърди се, че са налице съществени процесуални нарушения, още повече, че новелата на чл.18 от ЗАНН прокламира, че когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях.

Твърди се и маловажност на случая, като се излагат подробни доводи по всички тези твърдения.

Иска се от съда отмяна на оспореното решение, както и отмяна на наказателното постановление.

В съдебно заседание касационният жалбоподател не се явява и не се представлява.

Представя се писмено становище по съществото на спора.

Не се претендират разноски.

Ответникът по касационната жалба – директор на Агенцията за държавна финансова инспекция – София, редовно призован, не се явява и не изпраща представител. Представя се подробно писмено становище по съществото на спора.

Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив дава мнение за неоснователност на касационната жалба, поради което пледира проверяваното решение да бъде оставено в сила.

Административен съд - Пловдив, след проверка на оспорваното решение във връзка с изложените в жалбата оплаквания, както и по реда на чл.218 ал.2 от АПК, намира касационната жалба за процесуално допустима, като подадена в срок и от надлежна страна.

Разгледана по същество, същата е основателна.

С обжалваното Решение № 32/06.03.2023 г., постановено по АНД№ 629/2023 г. по описа на Районен съд – Карлово е потвърдено Наказателно постановление № 11-01-436 от 20.09.2023 г. на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция – София, с което на Е. С. К., в качеството му на кмет на община Карлово, за нарушение на чл.13 ал.3 т.3 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор, е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева.

За да достигне до този извод, районния съд е приел за безспорно установено по делото, че Кабаиванов, в качеството му на кмет на общината и ръководител на организация от публичния сектор по смисъла на чл.2 ал.2 т.1 от ЗФУКПС, с три броя платежни нареждания е разпоредил плащания на „Бус авто“ ООД, Карлово ( 3 788,64 лв.), на „Копсис-транс“ ООД, гр. Карлово (1 852,86 лв.) и на „Хеброс бус“ АД, гр. Пловдив ( 2 093,30 лв.) за компенсации на безплатните и по намалени цени пътувания по реда на Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове на определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превози, в общ размер на 7 734,80 лв., без да са приложени контролни дейности, включващи писмени политики и процедури за предварителен контрол за законосъобразност, преди извършване на разхода.

За да формира този извод, въззивната инстанция е приела за установена следната фактическа обстановка:

Финансовата инспекция е установила, че в община Карлово са осигурени контролни дейности чрез утвърдени писмени политики и процедури за предварителен контрол за законосъобразност на поетите финансови ангажименти и плащанията към контрагентите. Със заповеди на кмета на общината, са утвърдени основни процедури, работни инструкции и документи, описани в Наръчник „Интегрирана система за управление и контрол“; разработени основни процедури - поемане на задължение, извършване на разход; работни инструкции – поемане на задължение и извършване на разход. Независимо от наличието на цитираните вътрешни актове, съдът е приел за доказано, че при извършената от финансовата инспекция проверка относно разходването на предоставените по реда на наредбата целеви средства на община Карлово за субсидии и за компенсиране на стойността на безплатните и по намалени цени пътнически превози било установено, че с 3 бр. платежни нареждания от 13.08.2020 г., подписани от Е. К. - кмет, били изплатени от община Карлово, въз основа на представени от превозвачите, извършващи превоз на територията на общината опис-сметки за броя на издадените през отчетния месец абонаментни карти и справки за изминат пробег, средства в общ размер на 7 734,80 лева, представляващи компенсации за м. юли 2020 г., както следва: - на „Бус Авто“ ООД средства в общ размер на 3 788.64 лв.; - на „Копсис транс“ ООД средства в общ размер на 1 852,86 лв. и на „Хеброс Бус“ АД средства в общ размер на 2 093,30 лв. за компенсиране стойността на безплатните и по намалени цени пътнически превози. Гореустановеното е потвърдено от представените на финансовата инспекция 6 бр. справки от м.02.2023 г., изготвени и подписани от длъжностни лица в община Карлово. Проверката установила, че плащанията били извършени без да са приложени контролни дейности, включващи предварителен контрол за законосъобразност при извършване на разход съгласно вътрешните актове, въведени за работа със заповеди на кмета. За установеното е съставен констативен протокол от 09.02.2023 г. с участието на представители и на общината. По време на финансовата инспекция, на основание чл.13 т.6 от ЗФИ са изискани писмени обяснения от кмета на община Карлово, в които последният подробно посочва процедурите и съответните актове, с които са въведени по отношение на предварителния контрол в община Карлово, но същите не са приети за основателни от проверяващите. Отделно от това, финансовата инспекция установила също така, че сумите в съставените и подписани контролни листове по представени опис-сметки, справки за изминат пробег и справки за финансови резултати (КЛ) не съответствали на сумите, изплатени на превозвачите с 3 бр. платежни нареждания от 13.08.2020 г. За установеното е съставен констативен протокол от 21.02.2023 г. с участието и на длъжностни лица от община Карлово. Въз основа на горепосоченото е счетено, че Е. К., кмет на община Карлово, в качеството си на ръководител на организация от публичния сектор към 13.08.2020 г. е бил длъжен, но не е приложил, въведените в общината контролни дейности, включващи предварителен контрол за законосъобразност при извършването на разход в общ размер на 7 734,80 лв., осъществен от финансов контрольор или други лица чрез попълване съответните документи и проверки за съответствие.

От проверяващите е прието, че с това деяние е нарушена разпоредбата на чл.13 ал.3 т.3 от ЗФУКПС. АУАН е предявен за запознаване на жалбоподателя, надлежно поканен за съставянето му, който го подписал без възражения, като впоследствие, на 07.04.2023 г. депозирал чрез пълномощник писмени възражения.

Въз основа на така съставения АУАН, на 20.09.2023 г. е издадено атакуваното наказателно постановление, с което на жалбоподателя, на основание чл.32 ал.1 т.1 от ЗДФИ, е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лв., за нарушение на чл.13 ал.3 т.3 от ЗФУКПС. Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 08.11.2023 г., а жалбата срещу него депозирана на 16.11.2023 г.

За да формулира крайния си извод, съдът е приел, че при издаване на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила; дадено е ясно, точно и коректно описание на нарушението и на обстоятелствата по неговото извършване, налице е дата и място на извършване на нарушението, дадена е правната квалификация и приложимата санкционна норма; индивидуализиран е нарушителят. След анализ на събраните доказателства, съдът е приел, че обосновано е счетено, че е налице нарушение на разпоредбата на чл.13 ал.3 т.3 от ЗФУКПС. Изложил е и мотиви защо деянието не представлява маловажен случай, както и, че неоснователно се възразява за нарушение на чл.18 от ЗАНН.

Касационният състав на Административен съд - Пловдив намира, че при правилно установена фактическа обстановка, районният съд е стигнал до погрешни изводи.

При така установените факти и обстоятелства, настоящият съдебен състав намира, че от страна на касатора Е. К. са извършени 3 административни нарушения, тъй като на процесната дата – 13.08.2020 г. са извършени 3 броя плащания, съответно към “Бул авт“ ООД, към “Копсис - транс“ ООД и към “Хеброс Бус“ АД, за които плащания са съставени 3 броя контролни листове и, за които плащания, от страна на Кабаиванов не са приложени контролните дейности, включващи политики и процедури за предварителен контрол за законосъобразността на процесните направените разходи.

Независимо от последното обаче, за тези три съставомерни деяния на Кабаиванов е наложено едно наказание, с което е нарушено императивното изискване на чл.18 от ЗАНН. Съгласно последно сочената норма, когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях.

С оглед гореизложеното, съдът намира, че процесното НП е незаконосъобразно и като го е потвърдил, Районен съд – Карлово е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено, като вместо него, бъде постановено ново такова, по същество.

Воден от горното и на основание чл.222 ал.1 от АПК, Административен съд – Пловдив, XXVI състав,

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Решение № 32/06.03.2024 г., постановено по АНД № 629/2023 г. по описа на Районен съд – Карлово, I н. с., вместо което ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ наказателно постановление с № 11-01-436 от 20.09.2023г., издадено от директор на Агенцията за държавна финансова инспекция, с което на Е. С. К., [ЕГН], в качеството му на кмет на община Карлово, е наложена глоба в размер на 200.00 лева.

Решението е окончателно.

Председател:
Членове: