Решение по дело №28/2020 на Районен съд - Карнобат

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 март 2020 г. (в сила от 6 август 2020 г.)
Съдия: Димитър Тодоров Маринов
Дело: 20202130200028
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 23 / 11.3.2020г.  гр. Карнобат

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

К А Р НО Б А Т С К И Я Т      Р А Й О Н Е Н      С Ъ Д ,      ІІІ    състав

На двадесет и седми февруари   две хиляди и двадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                     

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТЪР МАРИНОВ

 

 

                                                 Съдебни заседатели: 1..........................................

                                                                                     2..........................................

 

 

Секретар ………………ДАРИНА ЕНЕВА …............................................

Прокурор...................................................................................................................

Като разгледа докладваното от съдията  ……….МАРИНОВ……….…………

А Н  дело номер.......28..........по описа за...............2020................година

          Производството по настоящото дело е по реда на чл. 59  и сл. от ЗАНН , като е образувано по повод подадената жалба от Община Карнобат чрез нейният законен представител – Г.Д. ***   против наказателно постановление № НЯСС- 249 от 20.12.2019  година  на заместник- председателя на Държавната агенция за метрологичен  и технически  надзор   с което на горепосочения жалбоподател  за извършено  административно нарушение по чл. 190 а ал. 1 т.3 от Закона за водите  е   наложено административно наказание имуществена санкция в размер на  1000  лв. на основание чл. 200 ал.1 т.39 от Закона за водите  .

          Жалбоподателят посочен по- горе   е останал недоволен от така наложеното му административно наказание , като същият   в жалбата си твърди , че не е извършил съответното административно нарушение  за което   му е   наложено и съответното административно наказание с горепосоченото наказателно постановление  и че същото наказателно постановление било издадено като противоречащо на материалния и процесуалния закони  и затова   моли съдът да отмени  така обжалваното от него наказателно постановление.

 В съдебно заседание жалбоподателят посочен по- горе  редовно призован  се явява неговия процесуалният си представител  адв. Колева   който поддържа жалбата и моли съдът да отмени издаденото наказателно постановление като незаконосъобразно .

          За административнонаказващия орган редовно призован не    се явява неговия процесуален представител в съдебно заседание , като същият       взема категорично становище с приложеното становище  по  така подадената срещу издаденото наказателно постановление жалба, като счита същата за неоснователна и моли съда да я отхвърли като такава .

След поотделната и съвкупна преценка на събраните по време на съдебното следствие доказателства, съдът приема за установено от фактическа и правна страна следното:

          Обжалваното от жалбоподателя  Община Карнобат    наказателно постановление № НЯСС - 249 от 20.12.2019  година  на заместник- председателя на Държавната агенция за метрологичен  и технически  надзор     е издадено въз основа на АУАН №  06-020 от 11.09.2019 година  който констатира за  извършено административно нарушение от жалбоподателя  което се изразява в следното , че  на 06.08.2019 година  при извършена проверка на язовир Честите круши  , находящ се в поземлен имот № 032003 в землището на село Сан Стефано  , Община Карнобат , собственост на Община Карнобат  по акт за публична общинска собственост № 337 / 19.10.1998 г. за което е съставен КП № 06-01-104 от 06.08.2019 г.  се установило при оглед и обход на малка язовирна стена и съоръженията към нея е установено  наличие на  храстовидна и дървесна растителност  по воден и въздушен откос на язовирната стена, възпрепятстващ  извършването на цялостен обход  и оглед на същата язовирна стена  тъй като не е не е изпълнено от собственика  на същия язовир – Община Карнобат задължителното предписание , дадено му констативен протокол  № 06-01-49  от 11.04.2019 г. на Главна дирекция Надзор на язовирните стени  и съоръженията при тях  , а именно – да се почистят  водният и въздушният   откос от   храстовидната  и дървесна растителност  със срок за изпълнение 28.06.2019 година   с което негово извършено деяние е нарушил разпоредбата на чл.190а ал.2 от Закона за водите която задължава собствениците  на язовирните стени и съоръженията към тях да  изпълняват дадените им предписания  по чл.190 а ал.1 т.3 от Закона за водите   като затова му е    наложено административно наказание имуществена санкция   в размер на 1000 лв. на основание  чл. 200  ал.1 т.39  от същия закон . 

          В съдебно заседание видно от събраните по делото  писмени доказателства – констативен протокол  № 06-01-49 от 11.04.2019 г. на ДАМТН – Главна дирекция  надзор на язовирните стени и съоръженията към тях от огледа на язовирната стена и съоръженията към нея на процесния язовир и  констативен протокол № 06- 01-104 от 06.08.2019 година на ДАМТН – Главна дирекция  надзор на язовирните стени и съоръженията към тях пак за извършена втора проверка  и контрол на язовирната стена и съоръженията към нея на същия процесен язовир  е че на  11.04.2019 г. е извършена проверка на процесния язовир Честите круши находящ се в имот № 032003 в землището на село Сан Стефано  , Община Карнобат , собственост на Община Карнобат  по акт за публична общинска собственост № 337 / 19.10.1998 г. като при него са се установили наличие на дървесна и храстовидна растителност по въздушния  и воден откос на язовира и е дадено предписание на собственика Община Карнобат да ги премахне в срок до 28.06.2019 година., което същият не е сторил и на 06.08.2019  година при извършената втора проверка на същия обект – процесния язовир за техническото състояние  и експлоатационната годност на язовирната стена  и съоръженията към нея се е установило , че същите предписания не са изпълнени и затова му е съставен процесния АУАН за извършено нарушение от жалбоподателя въз основа на който е издадено и процесното наказателно постановление, като отново   му е дадено  същото предписание – да се премахне храстовидната и дървесна растителност  по преливника на язовира в срок до 29.11.2019 г.  и ново предписание – да се подравни и хоризонтира   короната на язовирната стена в срок до 29.11.2019 г..

          В съдебно заседание са разпитани като свидетели  лицата М.  К. , Д.М. и В.А. от които  първите двама са свидетели очевидци на извършеното от жалбоподателя адм. нарушение и които потвърждават за извършеното адм. нарушение от жалбоподателя т.е че не е извършил изпълнение на задължителното предписание дадено му с КП № 06-01-49 от 11.04.2019 г. в указания срок  до 28.06.2019 г. .    

Преценявайки всички актове  по адм.наказателната преписка , съдът намира , че при ангажирането на адм. наказателната отговорност на жалбоподателя не са допуснати нарушения на изискванията на ЗАНН , същите са издадени от компетентните затова органи  и в съответната писмена форма , съдържат всички необходими реквизити по чл. 42 и чл. 57 и сл. от ЗАНН, описано е точно адм. нарушение извършено от жалбоподателя , посочени са точно  нарушените законови разпоредби от Закона за водите от страна на жалбоподателя ,извършеното от жалбоподателя деяние  е подведено точно  под хипотезата  на съответната  наказваща правна норма на Закона за водите  което показва , че адм. наказващия орган точно е приложил и материалния закон. Тука следва да се добави от съда , че се явява неоснователно възражението на жалбоподателя , че адм. наказващия орган  неправилно е ангажирал  отговорността на Община Карнобат  за неизпълнението на предписанията които са му дадени с  Констативния протокол № 06-01-49 от 11.04.2019 г. на ДАМТН – Главна дирекция  надзор на язовирните стени и съоръженията към тях  до дата 28.06.2019 г. тъй като от една страна бил изпълнил същото предписание , а от друга страна бил изпълнил същото частично , а от трета страна не бил изпълнил същото поради това , че въздушният откос на язовира попада  в отдел 418 пототдел а1  съгласно  горскостопанския план  на Горските територии собственост на Община Карнобат , която територия е предадена  за управление , стопанисване , ползване и охрана на горите на ТП ДГС Карнобат ЮИДП и за която през 2019 г.  съгласно същия план не е предвидена сеч на дървесина  в този отдел , за която се прилагат писмени доказателства от жалбоподателя , тъй като самите твърдения за изцяло  изпълнение и частично изпълнение си противоречат едни с други , а и с оглед на това , че процесния Констативен  протокол № 06-01-49 от 11.04.2019 г. на ДАМТН – Главна дирекция  надзор на язовирните стени и съоръженията към тях и също и последващия такъв констативен протокол № 06- 01-104 от 06.08.2019 година на ДАМТН – Главна дирекция  надзор на язовирните стени и съоръженията към тях, се явяват административни актове които са влезли   поради необжалването им в законна сила и се явяват окончателни, стабилни  и задължителни за изпълнение от страна на Община Карнобат .Поради това всяко позоваване от страна на жалбоподателя на причини за тяхното неизпълнение прилагайки съответни писмени доказателства , се явява неоснователно и същите писмени доказателства се явяват ирелевантни за настоящия правен спор, включително и приложеното писмено доказателство за процесния язовир Честите круши явяващо се анализ за техническото  и експлоатационно състояние и оценка на сигурността на язовирната стена и съоръженията към нея , в което се твърди, че няма нарушение на показателите за конструктивна  сигурност – обща и местна якост, носеща способност , обща устойчивост , филтрационна устойчивост  и пукнатиноустойчивост и че язовирната стена на процесния язовир  и съоръженията към нея не  застрашават живота и здравето на хората и материални ценности. С оглед на това , че само от показанията на разпитаните по делото свидетели К. и М. се установи неизпълнение на даденото на Община Карнобат предписание в горепосочения констативен протокол , а не се ангажираха никакви други доказателства опровергаващи твърденията на същите свидетели , които показания са и обективирани  с   констативен протокол № 06- 01-104 от 06.08.2019 година на ДАМТН – Главна дирекция  надзор на язовирните стени и съоръженията към тях, сочи, че жалбоподателят е извършил приписваното му адм. нарушение за което правилно и законосъобразно му е наложено процесното адм. наказание в най- минималния му размер – имуществена санкция в размер на 1000 лв.

          Следва да се добави , че жалбоподателят твърди, че извършеното от него деяние се явява маловажно  по смисъла на чл. 28  от ЗАНН и като не е изложил мотивирана преценка  за липса на основание за приложение на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН адм. наказващия орган е нарушил закона . Освен това тъй като  адм. наказващия орган е направил извод в противна насока , то същият извод се явявал необоснован, като на това основание се претендира отмяна на наказателното постановление. Съдът намира, че следва да разгледа и това направено възражение от жалбоподателя  с оглед на това  дали  случая  е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН съобразно събраните по делото доказателства и понеже административнонаказващия орган не е приложил същата разпоредба , то съдът след като намери, че са  налице предпоставките за това , само  на това същото основание да отмени  наказателното постановление, поради издаването му в противоречие на закона.Съдът намира, че  преценката на административнонаказващия орган  за  „ маловажност „  по смисъла на чл. 28 от ЗАНН на извършеното от жалбоподателя се прави  по законосъобразност  и това същото подлежи на съдебен контрол и тъй като това – преценката дали случая е маловажен и дали това е преценено по законосъобразност от адм. наказващия орган, подлежи на съдебен контрол от страна на настоящия съд тъй като последния е инстанция  по съществото на спора . Дали случая е маловажен съдът се ръководи от нормата на чл. 93 т.9 от ДР на НК , а дали случаят е малозначителен се ръководи от нормата на чл. 9 ал.2 от НК към която препраща разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН , като в случая и двете разпоредби – тази на  чл. 9 ал.2 от НК  и тази на чл. 28 от ЗАНН са обстоятелствата  изключващи отговорността са приложими и към  административнонаказателния  процес. Затова същите норми са обстоятелства изключващи отговорност  вкл. и адм. наказателната по отношение на жалбоподателя. Като съобрази доказателствата по делото  настоящия съд намира, че в случая не следва да се приложи разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН тъй като  случаят не е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН  понеже адм. нарушение   е общественоопасно по смисъла на чл. 10 от НК във връзка с чл. 11 от ЗАНН тъй като в случая се касае за отношения свързани с поддържане на техническата изправност  на язовирни стени и съоръженията към тях носещи при неизправност  възникването на  непосредствена загуба  на човешки живот  и здраве или  увреждане или погиване на  околна среда или имущество  . В случая вмененото   в тежест на жалбоподателя адм. нарушение  е формално , на просто извършване  и законът е постановил, че само с осъщественото от жалбоподателя бездействие в определения от закона срок  е достатъчно само неговото наличие респ. извършване,  за да възникне съответната административнонаказателна отговорност  на жалбоподателя , тъй като в случая  са увредени важни държавни и обществени  права свързани със защита на опазването на определени човешки права  и имуществени интереси на Държавата   и съответно установения в страната правов ред . Затова и в случая съдът намира, че извършеното от жалбоподателя е адм. нарушение и не е маловажно по смисъла на чл. 28 от ЗАНН и не може да се отмени и на това искано от жалбоподателя основание процесното наказателно постановление.

Безспорно е установено , че жалбоподателят е извършил процесното адм. нарушение , както бе посочено по- горе и този факт се подкрепя от събраните по делото доказателства , вкл. писмени и гласни  , като този извод на съда не се опровергава от никакви събрани по делото доказателства . По този начин съдът намира, че жалбоподателят е извършител на процесното адм. нарушение, като в случая адм. наказващия орган правилно му е  наложил горепосоченото адм. наказание за това извършено от него адм. нарушение в минималния размер .

          С оглед на гореизложеното съдът намира, че не са налице твърдяните от жалбоподателя незаконосъобразност на процесното наказателно постановление обжалвано от него и поради това , че същото се явява напълно законосъобразно , то следва да бъде потвърдено изцяло от настоящия съд.   

          Мотивиран от гореизложеното Карнобатският районен съд

                                          

Р       Е      Ш        И       :

         

                    ПОТВЪРЖДАВА   изцяло наказателно постановление № НЯСС – 249   от 20.12.2019  година на  заместник- председателя на Държавната агенция за метрологичен  и технически  надзор  което    е издадено въз основа на АУАН №  06-020 от 11.09.2019 година  срещу Община Карнобат  , с което на същата  за извършено  административно нарушение по чл. 190 а ал.2 от Закона за водите във връзка с чл. 190 а ал. 1 т.3 от Закона за водите  е   наложено административно наказание -имуществена санкция в размер на  1000  лв. на основание чл. 200 ал.1 т.39 от Закона за водите  , като напълно законосъобразно. 

 

          РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Административен съд Бургас  в 14 дневен срок, считано от съобщаването му на страните.

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: