Решение по дело №141/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 159
Дата: 3 декември 2020 г. (в сила от 3 декември 2020 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20207120700141
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 03.12.2020г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на четвърти ноември две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИКТОР АТАНАНАСОВ

                                                      ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                              МАРИЯ БОЖКОВА

 

 

при секретаря Павлина Петрова и с участието на Димитрина Делчева – заместник-окръжен прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА к.а.н.д.№ 141 по описа за 2020 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал.1, предл. 2-ро от ЗАНН,  във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на Д.В.Ц. от *** срещу Решение № 122/ 26.08.2020 г., постановено по а.н.д. № 207/ 2020 г. по описа на РС – Момчилград. Изложени са съображения за необоснованост и немотивираност на решението и издаването му в нарушение на закона. Твърди се, че ЕФ не е никакво доказателствено средство, поради което не следва да се приема по реда на чл.283 от НПК. Съдържащите се в ЕФ твърдения подлежат на доказване в съдебното производство, поради което електронният фиш не следва да се приема като доказателството в това производство. Посочва се, че на основание чл.126, ал.2 от НПК, доказателствените средства – клип, следва да се изготвят от специалист – технически помощник. За изготвените доказателствени средства следва да се изготви протокол, съгласно чл.132, ал.1 от НПК, който да се подпише от техническия помощник. Твърди се, че в случая не е ясно дали доказателствените средства са изготвени от компетентно лице и дали е бил съставен протокол за това. Изразява се становище, че нарушаването на посочените изисквания правят електронния фиш незаконосъобразен. Сочи се, че съгласно чл.7, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, Местата за контрол с мобилни и стационарни автоматизирани технически средства и системи се обозначават с пътен знак Е24 и се оповестяват чрез средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи.  Твърди се, че това изискване не е спазено.

В случай, че нарушението е установено с мобилна камера за видеоконтрол тип TFR1-M, в касационната жалба се съдържа искане да се установи дали монтажът на системата е извършен от обучени за тази цел технически компетентни лица, така както е предвидено в Инструкцията на производителя на системата за видеоконтрол – „***” ООД.

Като следващо основание за неправилност на оспореното решение се сочи, че съдът не е взел предвид, че в ЕФ превишената скорост е определена, като грешно са приспаднати 3 км, а не 3%, съгласно разпоредбата на чл.755, ал.1, т.1 от Наредба за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол. Друго твърдение, с което се обосновава неправилност на оспореното решение е, че РС – Момчилград не взел предвид, че от издадения ЕФ не може да се направи обоснован и категоричен извод, че нарушението е извършено от касаторката. Иска се да се отмени оспореното решение и спорът да се реши по същество, като се отмени ЕФ, издаден от ОДМВР – Кърджали. В съдебно заседание, редовно призован, касаторът, не се явява и не се представлява.

Ответникът – ОД на МВР – Кърджали, редовно призован, не се представлява и не взема становище по касационната жалба.

Представителят на ОП – Кърджали дава мотивирано заключение за неоснователност на касационната жалба и правилност на обжалваното решение на РС – Момчилград.

Касационният съд, след проверка на оспореното решение, констатира следното:

 Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по а.н.д. № 207/ 2020 г. по описа на РС – Момчилград, за която оспореното решение е неблагоприятно, поради което е процесуално допустима.

 За да се произнесе по основателността на жалбата касационният състав на АС – Кърджали взе предвид следното:

С оспореното решението РС – Момчилград  е потвърдил ЕФ, серия ** № ***, издаден от ОДМВР – Кърджали, с който н на Д.В.Ц. с ЕГН ********** и адрес: ***, за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, на 25.07.2017 г., представляващо нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП, във връзка с чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП, е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 400 лв.

РС – Момчилград е изложил мотиви, че е доказано извършеното нарушение на ЗДвП. В решението се съдържат мотиви на изложените в жалбата доводи за незаконност на електронния фиш.

Решението е правилно.

Правилно е установена фактическата обстановка, на която съответства извода на съда за законосъобразност на ЕФ.

В касационната жалба се съдържат доводи за неправилност на оспореното решение, отнасящи до нарушения при издаване на електронния фиш, предявени и пред РС – Момчилград, на които е отговорено в обжалваното решение. Мотивите се споделят от касационния състав, поради което не е необходимо да се преповтарят и на основание чл.221, ал.1, изр.1-во от АПК касационната инстанция препраща към тях.

Относно твърдението, че РС – Момчилград необосновано е приел, че е правилно е изчислена превишената скорост, като от установеното превишение законосъобразно са приспаднати 3 км. е необходимо да се посочи следното:

Действително в разпоредбата на чл.755, ал.1, т.2 от Наредба за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол е предвидено, че Максимално допустимите грешки на скоростомерите трябва да бъдат: ± 3 km/h до 100 km/h или ± 3 % от измерената стойност за скорости над 100 km/h – при реални условия на измерване на скорост при полеви тестове. В случая, от представен клип № *** към радар № *** се установява, че измерената скорост е 104 км/ч. Като се приспадне 3% се получава получава 100.88 км/ч. Ограничението в скоростта, установено с пътен знак, съгласно приложения протокол към чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, е 60 км. Следователно превишението на скоростта е 40.88 км. Съгласно посочената като нарушена, в ЕФ, разпоредба на чл.182, ал.2, т.5 (изм. - ДВ, бр. 10 от 2011 г., бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) от ЗДвП, Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване от 41 до 50 km/h - с глоба 400 лв. В чл.182, ал.2, т.4 (изм. - ДВ, бр. 10 от 2011 г., бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) от ЗДвП, е предвидено административно наказание „Глоба” за превишаване от 31 до 40 km/h - с глоба 300 лв. Както се установи в настоящия случай превишението на скоростта е 40.88 км/ч., т.е. над 40 км/ ч., поради което правилно е посочена санкционната разпоредба на чл.182, ал.2, т.5 от ЗДвП. Следователно, макар и неправилно да е прието от РС – Момчилград, че начинът на определяне на превишението на скоростта в ЕФ е законосъобразен, предвид приложимостта на посочената като санкционна разпоредба в ЕФ.

Неоснователно е твърдението в касационната жалба, че не е установено по безспорен начин извършването на нарушението от касаторката. В разпоредбата на чл.189, ал.5 от ЗДвП е предвидена възможност за предвидена възможност в 14-дневен срок от получаването му собственикът да заплати глобата или предостави в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. Д.Ц., като собственик на МПС, не се е възползвала от посочената възможност, поради което законосъобразно с електронния фиш е ангажирана административнонаказателната й отговорност за описаното нарушение на ЗДвП. От изложеното следва, че касационната жалба е неоснователна, а решението като правилно следва да бъде оставено в сила.

Ето защо и на основание чл. 221, ал.2, предл.1-во от АПК, във вр. с чл.63, ал.1, предл. 2-ро от ЗАНН, Административният съд

         

 

Р    Е    Ш    И  :

 

 

Оставя в сила Решение № 122/ 26.08.2020 г., постановено по а.н.д. № 207/ 2020 г. по описа на РС – Момчилград.

          Решението е окончателно.

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                        2.