Решение по дело №42/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 94
Дата: 22 март 2021 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20217240700042
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 януари 2021 г.

Съдържание на акта

                                 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

           

                    22.03.2021 година   град Стара Загора

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

         Старозагорският административен съд, в публичното съдебно заседание на двадесет и пети февруари през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                         

                                                 Председател:    БОЙКА ТАБАКОВА  

                                                                       

                                                                                                                                  Членове:    ИРЕНА ЯНКОВА

                                                                                                                                                             РАЙНА ТОДОРОВА

 

при секретар Зорница Делчева       

и с участието на прокурор Маргарита Димитрова     

като разгледа докладваното от съдия Р. Тодорова  КАН дело № 42 по описа  за 2021г., за да се произнесе съобрази следното: 

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.     

 

           Образувано е по касационна жалба на ЕТ „З.Р.-Т.С.“ със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Скалиста“ № 3, подадена чрез пълномощника му адв. П.Г. ***, против Решение № 260203 от 24.11.2020г., постановено по АНД № 282/ 2020г. по описа на Старозагорския районен съд, с което е потвърдено като законосъобразно Наказателно постановление № 483577-F509487 от 10.12.2019г., издадено от Началник отдел „Оперативни дейности” - Пловдив в ЦУ на НАП.  

           В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение  и при неправилно приложение на закона и при допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Жалбоподателят оспорва като необоснован и неправилен направения от въззивния съд извод, че при провеждането на административнонаказателното  производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Поддържа, че са нарушени основни принципи, регламентирани в чл.7 и чл.9, ал.2 от АПК, както и че диспозитива на съдебното решение не съдържа необходимите данни по чл.172а, т.5  от АПК. Твърди, че административнонаказателната правна квалификация на деянието, е несъответна на фактически описаното нарушение в съставения АУАН и в издаденото въз основа на него наказателно постановление. Сочи, че в нарушение на съдопроизводствените правила, при постановяване на решението не са обсъдени и преценени всички доказателства по делото, като допуснатите от съда нарушения на правилата за оценка на доказателствения материал и несъобразяването на разпоредбата на чл. 24 от ЗАНН, обуславят необоснованост на формирания извод за наличие на основание за налагане на административна санкция по чл.185, ал.2 от ЗДДС на ЕТ „З.Р.-Т.С.“ за допуснато от търговеца нарушение на чл. 7, ал.2  от Наредба № Н – 18/ 13.12.2006г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговски обекти. С подробно изложени съображения по наведените касационни основания е направено искане обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде отменено Наказателно постановление № 483577-F509487/ 10.12.2019г., като незаконосъобразно и в условията на алтернативност – да бъде намален размера на санкцията при прилагането на чл.185, ал.2, предл. първо от ЗДДС.   

 

Ответникът по касационната жалба – Национална агенция за приходите, чрез процесуалния си представител по делото, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа че обосновано, в съответствие и при правилно приложение на закона Старозагорският районен съд е потвърдил наказателното постановление и наложената на ЕТ „З.Р.-Т.С.“ административна санкция. 

 

   Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага съдебното решение да бъде оставено в сила, като правилно и законосъобразно.     

 

   Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

 

           Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

 

        Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

           Производството пред Старозагорския районен съд се е развило по жалба на ЕТ „З.Р.-Т.С.“, гр. Стара Загора, против Наказателно постановление № 483577-F509487 от 10.12.2019г., издадено от Началник отдел „Оперативни дейности” - Пловдив в ЦУ на НАП, с което, въз основа на съставен Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № F509487 от 24.09.2019г., на ЕТ „З.Р.-Т.С.“, гр. Стара Загора, на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС, е наложена имуществена санкция в размер на 3 000 лева, за нарушение на чл. 7, ал.2 от Наредба № Н – 18/ 13.12.2006г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговски обекти във вр. с чл. 118, ал.4, т.1 от ЗДДС. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че при извършена оперативна проверка на 16.09.2019г. в 17.00ч на обект – кафеавтомат на самообслужване, находящ се в гр. Стара Загора, бул. „****” № 20, стопанисван от ЕТ „З.Р.-Т.С.“, гр. Стара Загора, е констатирано, че търговецът, в качеството му на задължено лице по чл.3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговски обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, извършва продажба на стоки и услуги без функциониращо ФУВАС към момента на проверката, с което е допуснато нарушение на разпоредбите от същата наредба. Извършени са две контролни покупки на един брой кафе на стойност 0.50 лева и един брой капучино на стойност 0.50 лева, платени в брой от проверяващия екип, като на дисплея не се визуализират продажбите поради липсата на функциониращо ФУВАС. За обекта е регистриран в НАП на 14.02.2014г. ФУВАС с ИН на ФУ № ZK094079 и ИН на ФП № 50102328, като по декларация от 16.09.2019г. от К.П.Г. – работник на ЕТ „З.Р.-Т.С.“, ФУВАС не е наличен от 2-3 месеца, поради повреда „отказ да работи“. При проверката е установена фактическа наличност в кафеавтомата от 45.95 лева. Нарушението е констатирано при извършена проверка, документирана с ПИП № 0030504/ 16.09.2019г. и води до неотразяване на приходи.

 

             Старозагорският районен съд е потвърдил обжалваното наказателно постановление по съображения за неговата процесуална и материална законосъобразност. Въззивният съд е приел, че при съставянето на АУАН и издаването на НП не са допуснати нарушения на регламентираните в ЗАНН формални изисквания и процесуални правила, като наказателното постановление съдържа изискуемото се по чл. 57 от ЗАНН описание на нарушението, обосноваващо в необходимата степен от фактическа и от правна страна административно наказателното  обвинение. Въз основа на събраните по делото и обсъдени в решението писмени и гласни доказателства е направен извод, че по безспорен и несъмнен начин е доказана описаната в наказателното постановление фактическа обстановка и допуснато от търговеца нарушение на чл. 7, ал.2  от Наредба № Н – 18/ 13.12.2006г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговски обекти, правилно квалифицирано като административно нарушение по чл.185, ал.2 от ЗДДС, за което на нарушителя е наложена предвидената в закона санкция, определена в нормативно регламентирания минимален размер.

 

            Решението на Старозагорския районен съд е постановено в съответствие и при правилно приложение на закона.   

 

            Изцяло се споделя извода на въззивния съд, че извършеното от санкционираното лице нарушение на чл.7, ал.2 от Наредба № Н – 18/ 13.12.2006г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговски обекти, е установено и доказано по безспорен начин, както и че това деяние правилно е квалифицирано като административно нарушение по чл.185, ал.2 от ЗДДС и основание за налагане на административна санкция.  Несъстоятелно е възражението на касационния жалбоподател, че непосочването по коя точно хипотеза на чл.3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ, ЕТ „З.Р.-Т.С.“ е определен като задължено лице и съотв. като адресат на регламентираните в посочената наредба правила и изисквания, е довело до ограничаване правото му на защита от гл.т на това да разбере какво точно е конкретното нарушение, за което е подведен под отговорност. Разпоредбата на чл.185, ал.2 от ЗДДС регламентира като административно нарушение извършването или допускане извършването на нарушение на нормативен акт по прилагането на чл.118 от ЗДДС. Съгласно § 11 от ПЗР на  Наредба № Н – 18/ 13.12.2006г. на МФ, Наредбата се издава на основание чл.118, ал.2 и ал.4 от ЗДДС и в този смисъл представлява нормативен акт по прилагането на чл.118 от ЗДДС. Обективираните в съставения АУАН и в издаденото въз основа на него НП фактическа формулировка и правна обосновка на обвинението, се свързват с нарушаване на регламентираната забрана по чл.7, ал.2 от Наредба № Н – 18/ 13.12.2006г. на МФ, за извършване на продажба на стоки и услуги от лицата по чл. 3 без функциониращи ФУ/ ИАСУТД, освен в случаите, посочени в тази наредба. Ето защо и противно на твърдяното от касатора, налице е изискуемия се конекситет между фактическото обвинение /фактическото описание на съставомерното изпълнително деяние/ и неговата правна квалификация /от гл.т на възприетата като нарушена законова разпоредба и приложената санкционна норма/, за формиране на еднозначен правен извод по фактите и по приложението на закона и в какво точно се изразява деянието на санкционираното лице, възприето от административнонаказващия орган като съставомерно такова чл.185, ал.2 от ЗДДС.

            Обосновано, от гл.т на доказателствата по делото и правилно, от гл.т на закона Старозагорският районен съд е приел, че безспорно се явява установено, че към момента на извършената оперативна проверка обектът – кафеавтомат на самообслужване, находящ се в гр. Стара Загора, бул. „****” № 20, стопанисван от ЕТ „З.Р.-Т.С.“, е бил в работен режим – реализирани са две контролни покупки, при които на дисплея не са се визуализирали продажбите поради липсата на функциониращо за обекта ФУВАС, при установена и фактическа наличност в кафеавтомата на сума в размер на 45.95 лева. Възраженията на касатора досежно това кое лице следва да понесе отговорността за констатираното нарушение и какви са били причините за липсата на ФУВАС на обекта в деня на проверката, са идентични с възраженията, направени във въззивното производство, които възражения са подробно разгледани, обсъдени, преценени и отхвърлени като неоснователни от Старозагорския районен съд, като изложените в тази връзка мотиви изцяло се споделят от настоящата инстанция и не е необходимо да бъдат повтаряни, при прилагането на чл.221, ал.2, изр. второ от АПК. След като адресат на задължението по чл.7, ал.2 във вр. с чл.3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговски обекти /да не допуска извършване на продажба на стоки и услуги без функциониращи ФУ/ИАСУТД/, е именно ЕТ „З.Р.-Т.С.“, при неизпълнение на това задължение, което неизпълнение нормативно е регламентирано като съставомерно изпълнително деяние, квалифицирано като административно нарушение по чл.185, ал.2 от ЗДДС, субект на административнонаказателна отговорност в хипотезата на допускане извършване на нарушение на нормативен акт по чл.118 от ЗДДС, е именно санкционираният едноличен търговец. Физическите лица - работници/ служители на търговеца, не са адресати на задължението по чл.7, ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ и съотв. дали и доколко неспазеното от задълженото лице изискване по чл.7, ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ, е резултат от поведение /действие или бездействие/ на негов работник/служител, е ирелевантно за определянето на търговеца като субект на административнонаказателна отговорност по чл.185, ал.2 от ЗДДС за допуснатото нарушение на посоченото нормативно изискване.

 

            При установената фактическа, правна и доказателствена обоснованост на административнонаказателното обвинение за допуснато от ЕТ „З.Р.-Т.С.“ нарушение на чл. 7, ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговски обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, като основание за налагане на административна санкция по чл. 185, ал.2 от ЗДДС, при правилно приложение на закона Старозагорският районен съд е потвърдил Наказателно постановление № 483577-F509487 от 10.12.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности” - Пловдив в ЦУ на НАП и наложената имуществена санкция на търговеца, в качеството му на задължено лице по чл.3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ, определена в законово регламентирания минимален размер. Доколкото както субектите на административнонаказателна отговорност, така и вида и размера на налаганите административни санкции, са законово определени, очевидно несъстоятелно е алтернативно направеното от касатора искане за изменение на наказателното постановление при налагане на глоба в размер, предвиден за физическите лица, които не са търговци.  

 

            Неоснователно е и въведеното като касационно основание по чл. 348, ал.1, т.2 от НПК възражение за допуснати от въззивния съд съществени нарушения на процесуалните правила по см. на чл.348, ал.3, т.1 – т.4 от НПК. Не следва да бъдат разглеждани и обсъждани доводите на касатора за неспазване на регламентирани в АПК административно-производствени правила и процесуални изисквания и за нарушени принципи по чл.7 и чл.9, ал.2 от АПК, при издаването на наказателното постановление и във въззивното съдебно производство – Административно процесуалния кодекс не е приложим нито в производството по съставяне на АУАН и издаване на НП /което се образува и провежда по правилата и съобразно изискванията на ЗАНН/, нито в съдебното производство по обжалване на наказателните постановления пред районния съд по чл. 59 и сл. от ЗАНН /за което са приложими правилата и изискванията, регламентирани в НПК/. Действително един от основните принципи в наказателния процес, е принципът за разкриване на обективната истина, като съгласно чл.13, ал.1 от НПК, съдът в пределите на своята компетентност, е длъжен да вземе всички мерки, за да осигури разкриването на обективната истина. В случая този принцип е спазен. Старозагорският районен съд е извършил цялостна проверка на законосъобразността и правилността на наказателното постановление, като е направил обоснован извод, че същото е издадено при спазване на процесуалните правила и в съответствие с приложимия материален закон. Противно на твърденията на касатора, въззивният съд не е допуснал нарушение на правилата за оценка и проверка на доказателствения материал. Въз основа на обстойно разглеждане, обсъждане и преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът е изложил съображения по всички възражения на санкционираното лице досежно незаконосъобразността на наказателното постановление, при подробно мотивиране защо не приема като основателни доводите в подкрепа на жалбата. При формиране на вътрешното убеждение, фактическите и правните изводи, не са установени порочни действия на въззивния съд, съотв. не са констатирани порочни съдопроизводствени действия при разглеждане на делото и постановяване на съдебното решение.

        

  С оглед на изложените съображения съдът намира че не са налице твърдените касационни основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо, постановено в съответствие и при правилно приложение на закона и при спазване на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.

 

            Предвид изхода на делото искането на ответника по касационната жалба за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.63, ал.5 от ЗАНН, ЕТ „З.Р.-Т.С.“, гр. Стара Загора, следва да бъде осъден да заплати на Национална агенция за приходите сумата от 80 лева, представляваща възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита в касационното производство, определено съгласно чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ.

 

            Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

 

Р     Е     Ш     И :

 

              ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260203 от 24.11.2020г., постановено по АНД № 282/ 2020г. по описа на Старозагорския районен съд, с което е потвърдено Наказателно постановление № 483577-F509487 от 10.12.2019г., издадено от Началник отдел „Оперативни дейности” - Пловдив в ЦУ на НАП.  

 

ОСЪЖДА ЕТ „З.Р.-Т.С.“ със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Скалиста“ № 3, ЕИК *********, да заплати на Националната агенция за приходите сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение. 

 

   Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

                                   

 

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                           ЧЛЕНОВЕ: 1.     

                                                                         

 

                                                                                   2.