Р Е Ш Е Н И Е
№…………/12.12.2023 г., гр.Добрич
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ДОБРИЧ, в открито съдебно заседание на двадесет и седми ноември през две
хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : СИЛВИЯ САНДЕВА
при секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА разгледа
докладваното от председателя адм. дело № 549/2023 г. по описа на Административен
съд – Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
по делото е по реда на глава Х от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във
връзка с чл. 45, ал. 4 и ал. 11, във вр.
ал. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и чл. 32, ал. 2 от Закона за администрацията (ЗАдм).
Образувано
е по оспорване на областния управител на област Добрич срещу Решение № 730 по Протокол
№ 58/30.08.2023 г. на Общински съвет – Каварна, с което на основание чл. 21,
ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 12, ал. 3 и ал. 4 от Закона за общинската собственост
(ЗОбС), чл. 70, ал. 1, т. 3 от Наредба №2 за реда на придобиване, управление и
разпореждане с общинско имущество на Общински съвет – Каварна (Наредба №2), във
връзка с чл. 45, ал. 9 от ЗМСМА и Заповед №АдК-04-42 на областния управител на
област Добрич, е изменена т. 1 от Решение № 706 по Протокол № 57/31.07.2023 г.
на Общински съвет - Каварна, като е предоставено безвъзмездно право на
управление върху част от недвижим имот – публична общинска собственост, актуван
с АПОС № 108/16.12.2011 г., вписан под акт № 29, т. I, вх. рег. № 78 от 17.01.2012 г. на СВ - Каварна, с идентификатор
35064.501.976.2 по КККР на гр. Каварна, с площ от 107 кв.м, за срок от 10 (десет) години на Местна инициативна група (МИГ) Каварна – Шабла, с председател Д.А..
В жалбата се излагат доводи за неправилност
на оспореното решение поради противоречието му с материалния закон. Основното
възражение е, че Сдружение „Местна инициативна група Каварна – Шабла“ е
юридическо лице с нестопанска цел и не се включва в кръга на юридическите лица
по чл. 12, ал. 1 и ал. 3 от ЗОбС, поради което няма правна възможност да получи
в безвъзмездно управление общинска собственост. По тези съображения се иска
отмяна на оспореното решение и присъждане на разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
Ответната страна – Общински съвет - Каварна
не изразява становище по жалбата.
Заинтересованата
страна – Сдружение „Месна инициативна група Каварна – Шабла“, също не изразява
становище по жалбата.
Административен съд – Добрич, като взе
предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото
доказателства, съобразно разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема за установено
следното от фактическа и правна страна:
Жалбата е подадена в законоустановения
срок по чл. 149 от АПК, във връзка с чл. 45, ал. 11 от ЗМСМА, от легитимирано
лице, срещу годен за съдебно обжалване акт съгласно чл. 8, ал. 11 от ЗОбС,
поради което е процесуално допустима.
Разгледана
по същество, тя е и основателна.
От
данните по административната преписка се установява, че с молба вх. №РД-25-202/25.05.2023
г. (л.24) от председателя на МИГ Каварна – Шабла до кмета на община Каварна е
отправено искане за предоставяне на подходящо помещение в сграда – общинска
собственост, за офис на местната инициативна група.
В отговор на молбата кметът на
общината е внесъл докладна записка вх. № 359/17.07.2023 г. (л. 23, л. 24 гръб),
с която е предложил на Общински съвет - Каварна
проект на решение за учредяване на безвъзмездно право на ползване върху част от
недвижим имот – публична общинска собственост, актуван с АПОС № 108/16.12.2011
г., с идентификатор 35064.501.976.4 по КККР на гр. Каварна, с площ от 107 кв.м,
за срок от 10 години, на МИГ Каварна – Шабла, с председател Д.А.. Съображенията
на кмета са, че местната инициативна група се нуждае от помещения за изпълнението
на проект „Подготвителни дейности за разработване на Стратегия за ВОМП за
програмен период 2023 – 2027 г. на територията на МИГ Каварна – Шабла, с
Административен договор за безвъзмездна финансова помощ № РД 50-38 от 14.03.2023
г. по Процедура чрез подбор на проектни предложения по подмярка 19.1 „Помощ за
подготвителни дейности“ на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие“ от
ПРСР за периода 2014-2020 г.
Съгласно приложения към докладната записка АПОС № 108/16.12.2011 г., вписан
акт № 29, т. I, вх. рег. № 78 от 17.01.2012
г. на СВ – Каварна (л.26), сградата, предмет на предложения проект, е актувана
като публична общинска собственост на основание чл. 59 от ЗОбС. В графа трета на
акта имотът е описан като административна сграда със застроена площ от 329 кв.м,
с идентификатор 35064.501.976.4 по КККР на гр. Каварна, масивна конструкция,
построена през 1982 г. Актът е придружен със скица - извадка от КККР на град
Каварна, съгласно която сградата е с административно, делово предназначение.
На заседания, проведени на 24.07.2023 г., три комисии към Общински съвет –
Каварна са разгледали и одобрили докладната записка на кмета (л.27-32).
На 31.07.2023 г. е проведено заседание
на Общински съвет – Каварна, отразено в Протокол № 57 (л.36-63), на което са
присъствали 12 общински съветници от общ брой общински съветници 17.
Предложеният проект на решение е приет под № 706 след проведено поименно
гласуване с мнозинство от 10 гласа „за“, 0 гласа „против“ и 0 гласа „въздържал
се“. Двама общински съветници не са гласували поради направен отвод (л.49-50).
Решенията по протокол № 57/31.07.2023
г. са съобщени на областния управител на област Добрич на 04.08.2023 г., видно
от писмо с вх. № АдК-01-69/04.08.2023 г. на л. 7 от делото.
В
производство по чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА областният управител на област Добрич със
Заповед № АдК-04-42/11.08.2023 г. е върнал за ново обсъждане Решение № 706 на
Общински съвет – Каварна по Протокол № 57/31.07.2023 г. В заповедта са изложени
съображения за несъответствие между посоченото в текста на решението правно
основание – чл. 12 от ЗОбС, който урежда безвъзмездното право на управление, и
волята на общинския съвет, която е за учредяване на безвъзмедно право на
ползване. Посочено е, че безвъзмездното право на ползване е уредено в чл. 39,
ал. 4 от ЗОбС, но тази разпоредба касае само имоти и вещи – частна общинска
собственост, докато предоставените помещения са част от имот – публична
общинска собственост. Прието е, че предвидените в чл. 12, ал. 1 и ал. 3 от ЗОбС
възможности за предоставяне право на управление на юридически лица и звена на
общинска бюджетна издръжка са неприложими в случая, тъй като Сдружение „МИГ
Каварна – Шабла“ е регистрирано в търговския регистър като юридическо лице с
нестопанска цел и не попада в кръга на правоимащите субекти.
Заповедта
е получена от ОбС – Каварна на 14.08.2023 г.
На 22.08.2023 г. с докладна записка с вх. № 4 председателят на ОбС –
Каварна е внесъл предложение за преразглеждане на върнатото за ново обсъждане решение
№ 706. В докладната записка е посочено, че е налице несъответствие между мотиви
и диспозитив на решението, тъй като общинският съвет се е позовал на
разпоредбата на чл. 12 от ЗОбС, която предвижда предоставяне на безвъзмездно
право на управление, а диспозитивът на решението е за предоставяне на
безвъзмездно ползване. Разминаването на диспозитива с правните основания на
акта представлява нарушаване на изискването за форма и прави решението
незаконосъобразно. С оглед на това е предложено изменение на решението, като в
диспозитива вместо „ учредява безвъзмездно право на ползване“
да бъде вписано „предоставя безвъзмездно право на управление“.
Докладната записка е обсъдена на заседание на Комисията по законност, етика
и установяване на конфликт на интереси от 22.08.2023 г. (л. 70-71) и е одобрена
с мнозинство от 4 гласа.
На
заседание на Общински съвет – Каварна, проведено на 30.08.2023 г., внесеният
проект за преразглеждане на решение № 706 е гласуван поименно с пълно
мнозинство от всички присъстващи 14 общински съветници. В резултат на това е
прието оспореното решение № 730, обективирано в Протокол № 58/30.08.2023 г. В
мотивите към решението е посочено, че се взема на основание чл. 21, ал. 1, т. 8
от ЗМСМА, чл. 12, ал. 3 и ал. 4 от ЗОбС, чл. 70, ал. 1, т. 3 от Наредба №2, във
връзка с молба вх. № РД-25-202/25.05.2023 г. от МИГ Каварна – Шабла, чл. 45,
ал. 9 от ЗМСМА и Заповед №АдК-04-42 на областния управител на област Добрич,
като диспозитивът му е със следното съдържание:
„1.
ИЗМЕНЯ т. 1 от свое Решение № 706 по Протокол №57 от 31.07.2023г., с което дава
съгласие за предоставя за безвъзмездно ползване на Местна инициативна група
(МИГ) Каварна – Шабла, върху част от недвижим имот - публична общинска
собственост по следния начин:
„1.
Предоставя безвъзмездно право за управление върху част от недвижим имот -
публична общинска собственост, актуван с АПОС № 108/16.12.2011 г. вписан под
акт № 29, т. I, вх. рег. № 78 от 17.01.2012 г. на СВ Каварна, с идентификатор
35064.501.976.4 по КККР на гр. 17 Каварна, с площ от 107 кв.м. за срок от 10
(десет) години на Местна инициативна група (МИГ) Каварна – Шабла, с председател
Д.А..
2.
Приема повторно върнатото за ново обсъждане Решение № 706 по протокол № 57 от 31.07.2023г. с направеното
изменение в т.1 от настоящето решение.“
Протокол
№ 58 от 30.08.2023 г. е заведен в Областна администрация – Добрич с вх.
№АдК-01-77/ 11.09.2023 г., а жалбата на областния управител срещу решение № 730
е подадена на 21.09.2023 г., което е в рамките на законовия срок по чл. 149,
ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 45, ал. 12 от ЗМСМА.
Въз основа
на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи :
Предмет на оспорване в настоящото производство е решение на
Общински съвет – Каварна по чл. 45, ал. 11 от ЗМСМА, прието в процедура по чл.
45, ал. 7 – 10 от ЗМСМА, след като предходно приетото от общинския съвет
решение е върнато за ново обсъждане със заповед на областния управител на област Добрич. В този
смисъл е и т. 1 от ТР № 3/25.07.2023 г. по тълк.д. № 5/2022 г. на ОСС от I и II колегии на ВАС, съгласно която в производството по оспорване на решение на общински съвет по смисъла на
чл. 45, ал. 11, във връзка с ал. 8 от Закона за
местното самоуправление и местната администрация предмет на съдебен контрол е
второто решение на общинския съвет, с което се изменя или потвърждава
първоначално приетото решение.
Обжалваният акт е приет от компетентен орган, с
необходимия кворум и мнозинство, при спазване на изискванията по чл. 27, ал. 5 и
чл. 45, ал. 10 от ЗМСМА, но при неправилно приложение на материалния закон.
С процесното решение ОбС – Каварна е изменил свое Решение
№ 706 по Протокол № 57 от 31.07.2023 г. за предоставяне на безвъзмездно право
на ползване върху общинско имущество, като вместо това е дал съгласие за
предоставяне на безвъзмездно право на управление на общински имот – публична
общинска собственост, на Местна инициативна груга (МИГ) Каварна – Шабла за срок от десет години. Като правно основание за приемане
на решението са посочени разпоредбите на чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 12,
ал. 3 и ал. 4 от ЗОбС и чл. 70, ал. 1, т. 3 от Наредба № 2 за реда на
придобиване, управление и разпореждане с общинска имущество на Общински съвет –
Каварна.
Съгласно чл. 12, ал. 1 от ЗОбС имотите и вещите - общинска собственост,
се предоставят безвъзмездно за управление на юридически лица и звена на
общинска бюджетна издръжка. В ал. 3 е регламентирано, че имотите и вещите - общинска
собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на
юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка, могат да се предоставят
безвъзмездно за управление на други юридически лица на бюджетна издръжка или на
техни териториални структури, като съгласно ал. 4 редът за предоставяне за безвъзмездно управление на
имоти и вещи - общинска собственост, се определя от общинския съвет в наредбата
по чл. 8, ал. 2.
От анализа на посочените норми е видно, че правоимащи по
този ред са само и единствено юридическите лица на бюджетна издръжка или
техните териториални структури. Само на тях може да се предостави безвъзмездно
право на управление върху общински имоти и вещи, като нормите са специални и
следва да се тълкуват стриктно. Юридически лица на бюджетна издръжка са
бюджетните организации по смисъла на § 1, т. 5 от ДР на ЗПФ, които се
финансират единствено от държавния или общинския бюджет или чиито средства,
постъпления или плащания са включени в консолидираната фискална програма.
Безспорно Сдружение „Местна инициативна група Каварна –
Шабла“ не е такава организация, макар и част от неговите членове да са
представители на публичния сектор (община
Каварна и община Шабла), защото дейността
му не се финансира от държавния или общинския бюджет. Основните източници на средства
на сдружението са финансиране от европейските фондове при споделено управление (ЕФСУ), имуществени вноски на членовете, стопанска дейност, дарения от физически
и юридически лица и спонсорство, видно от чл. 9 на глава VII „Източници на средства“ от устава на юридическото лице. Съгласно публичните
регистри, водени от АВ към МП, МИГ Каварна – Шабла е сдружение с нестопанска
цел, вписано в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел в съответствие
с разпоредбите на ЗТРРЮЛНЦ и ЗЮЛНЦ. Има самостоятелна правосубектност,
притежава свое имущество и може да извършва допълнителна стопанска дейност,
свързана с предмета на основната му дейност, за която е регистрирано, на
основание чл. 6, ал. 1 и ал. 3 и чл. 3, ал. 3 от ЗЮЛНЦ и чл. 8, ал. 1 от устава
на сдружението.
С оглед на изложеното следва да се приеме, че МИГ Каварна
– Шабла не попада в кръга на правоимащите лица по чл. 12, ал. 1 и ал. 3 от
ЗОбС, поради което неправилно и незаконосъобразно ОбС – Каварна е дал съгласие
да му бъде предоставено безвъзмездно право на управление по този ред.
Неправилно и незаконосъобразно общинският съвет се е позовал в решението си
и на разпоредбата на чл. 70, ал. 1, т. 3 от местната Наредба № 2, защото тя
урежда случаите на учредяване на безвъзмездно право на ползване на сдружения с
нестопанска цел в обществена полза, а не и на безвъзмездно право на управление
на тези сдружения, каквото на практика е разпоредителното волеизявление на
органа на местното самоуправление.
По тези съображения съдът намира, че оспореното решение е
прието в нарушение на материалноправните разпоредби, поради което следва да го
отмени на основание чл. 146, т. 4 от АПК.
При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК жалбоподателят има право на разноски за юрисконсултско възнаграждение в
размер на 100 лева, определени на основание чл. 24 от НЗПП.
Водим от горното, както и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на областен управител на област Добрич
Решение № 730 по Протокол № 58/30.08.2023 г. на Общински съвет - Каварна, с
което е изменено Решение № 706 по Протокол № 57/31.07.2023 г. на Общински съвет
– Каварна.
ОСЪЖДА Община Каварна да заплати на Областна
администрация - Добрич сумата от 100 (сто) лева, съставляваща разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред
Върховния административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок
от съобщаването му на страните.
Административен
съдия :