Р Е Ш Е Н И Е № 112
гр. С., 11.06.2019 г.
В И М Е Т О Н А Н А
Р О Д А
С. районен съд, трети състав, в
публичното съдебно заседание, проведено на първи март две хиляди и осемнадесета
година в състав: Председател: Симеон Стойчев
при участието на секретаря Екатерина Бандрова, като разгледа докладваното от съдия Стойчев а.н.д.№
696 по описа на С. районен съд за 2017 година, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е
по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания. Делото е
образувано по жалбата на Е. Г. ООД ЕИК .. срещу Наказателно постановление №
СФ-30-ДНСК-133/18.09.2017 г., издадено от инж. Л. Т. Т. - заместник-началник на
Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК) - гр. С., с което на
жалбоподателя на основание чл. 237, ал. 1, т. 15 ЗУТ е наложена имуществена
санкция в размер на 5000 лева за
нарушение по чл. 163, ал. 2, т. 3 от ЗУТ.
С
жалбата се твърди, че са допуснати нарушения на материалния и процесуалния
закон при издаване на наказателното постановление, че не са осъществени от
жалбоподателя нарушения на административни разпоредби.
В
съдебно заседание жалбоподателя, чрез процесуалния си представител излага
съображения за отмяна на наказателното постановление. Ответника по жалбата чрез
процесуалния си представител оспорва жалбата.
Съдът
с оглед събраните доказателства по приложената преписка, прие за установено
следното от фактическа страна:
Установи
се, че на жалбоподателя е възложено по договор за инжинеринг
извъшването на инжинеринг –
проектиране, изпълнение на СМР и осъществяване на авторски надзор на
многофамилна жилищна сграда в гр. С., ж.к. С., бл. 8.
Установи
се, че на 07.06.2017 г. свидетелите У., М. и П. извършили
проверка на строеж – Многофамилна жилищна сграда – Национална програма за
енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради – гр. С., кв. С., бл. 8,
находящ се в УПИ I,
кв. 292Б по регулационния план на гр. С.. При проверката констатирали, че са
извършени СМР, като е положена по една от фасадите изцяло топлоизолация и
фасадата е боядисана, по северната фасада частично е монтирана топлоизолация и
дограма, а по останалите фасади частично е монтирана нова дограма. На място
проверката протекла без участие на представител на строителя, тъй като на
обекта не били установени служители. За проверката съставили КП №
956/07.06.2017 г. Била извършена и проверка по документи в Община С., от която
се установило, че за извършените СМР не са съставени протоколи образец 12 за установяване
на всички видове СМР, подлежащи на закриване. За проверката съставили КП №
942/07.06.2017 г. За констатираното нарушение бил съставен АУАН №
СФ-30/15,06,2017 г. В АУАН е посочено, че строителят в периода от 26,05,2017 г.
до 07,06,2017 г. е извършил посочените СМР без да са съставени акт обр. 12 за установяване на всички видове СМР, подлежащи на закриване,
като съгласно чл. 163, ал. 2, т. 3 от ЗУТ, строителят носи отговорност за
своевременно съставяне на актовете и протоколите по време на строителството.
При
описание на нарушението в АУАН е посочено, че е установено, че са започнати СМР
– са извършени СМР, като е положена по една от фасадите изцяло топлоизолация и
фасадата е боядисана, по северната фасада частично е монтирана топлоизолация и
дограма, а по останалите фасади частично е монтирана нова дограма, без да са
съставени актове обр. 12 за установяване на всички
видове СМР, подлежащи на закриване, удостоверяващи че са постигнати
изискванията по проекта. Посочено е мястото и времето на извършване и
установяване на нарушението.
След
съставяне и подписване на АУАН, в законоустановения срок по чл. 44 ал. 1 от ЗАНН в РО НСК Софийска област при РДНСК – ЮЗР е постъпило възражение от
жалбоподателя.
Въз
основа на така съставения АУАН е издадено и обжалваното наказателно
постановление, с което на жалбоподателя на основание чл. 237, ал. 1, т. 15 ЗУТ
е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лева за нарушение по чл. 163, ал. 2, т. 3 от ЗУТ.
С наказателното постановление е възприето и изложено от наказващия орган, че „Е.
Г." ЕООД, в качеството си на строител, съгласно
сключен с възложителя - община С. договор от 30.09.2016г. и удостоверения №
I-TV 014526 и № 1-TV 010214 за строежи от трета до пета категория, издадени от
Камарата на строителите в България е изпълнило строеж „Многофамилна жилищна
сграда - Национална програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни
сгради, град С., квартал „С.", блок 8", находящ се в урегулиран
поземлен имот /УПИ/1, кв.292Б по регулационния план на гр.С.
(имот с идентификатор 65231.914.488 по кадастралната карта на гр.С.), без да са съставени актове и протоколи за извършени
строително- монтажни работи /СМР/, с което не е изпълнил вмененото му с разпоредбата
на чл.163, ал.2, т.З от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ задължение за
своевременното съставяне на актовете и протоколите по време на строителството. Нарушението
е извършено в периода от 26.05.2017г. /датата на влизане в сила на разрешение
за строеж № 62/09.05.2017г. на главния архитект на община С./
до 07.06.2017г. - датата на извършената проверка на
място, при която от служители на РО НСК - Софийска област при РДНСК - ЮЗР е
съставен констативен протокол № 956/07.06.2017г. Към момента на извършване на
проверката на горецитирания строеж е установено, че СМР са започнали, като до
момента са изпълнени следните видове работи: по една от фасадите е положена
изцяло топлоизолация и фасадата е боядисана, по северната фасада частично е
монтирана топлоизолация и дограма, а по останалите фасади частично е монтирана
нова дограма, без да са съставени актове обр.12 за
установяване на всички видове СМР, подлежащи на закриване, удостоверяващи че са
постигнати изискванията на проекта. При извършената от служители на РО НСК -
Софийска област при РДНСК - ЮЗР проверка на място на 07.06.2017г. е установено,
че горецитирания строеж се изпълнява без да са съставени актове и протоколи за
извършени СМР. В съответствие с разпоредбите на чл.163, ал.2, т.З от ЗУТ,
строителят носи отговорност за своевременното съставяне на актовете и
протоколите по време на строителството, удостоверяващи изпълнението на строежа
в съответствие с издадените строителни книжа и с изискванията на чл.169, ал.1 и
ал.З от ЗУТ, както и с правилата за изпълнение на строителните и монтажните
работи и на мерките за опазване на живота и здравето на хората на строителната
площадка. Строежът е четвърта категория, съгласно чл.137, ал.1, т.4, б.„д"
от ЗУТ и чл.9, ал.2 от Наредба № 1/30.07.2003г. за номенклатурата на видовете
строежи. Сочи се в НП, че административнонаказващият
орган е установил по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността
на нарушителя и неговата вина.
По
делото се представиха четири броя акт обр. 12 за
установяване на всички видове СМР, подлежащи на закриване, неподписани според
изискванията на Наредба № 3 от 31.07.2003 г. за съставяне на актове и протоколи
по време на строителството.
Горната
фактическа обстановка се установи от събраните в хода на съдебното следствие
доказателства.
При така
установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:
Подадената
жалба е допустима. Подадена е от лице с правен интерес от обжалване и срещу
наказателно постановление, подлежащо на обжалване по настоящия процесуален ред.
Въз основа на
служебно извършената проверка по законосъобразността на обжалваното Наказателно
постановление, както и по отношение на конкретните оплаквания, сторени от
жалбоподателя в жалбата, съдът намира следното:
В хода на административно-наказателната
процедура са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
Административно-наказателното производство е започнало, протекло е и е
приключило при нарушаване на процесуалните изисквания на ЗАНН.
При така
представените доказателства по делото, настоящата инстанция установява, че със
съставения акт за установяване на административно нарушение е възприето като
нарушение несъставянето на акт обр. 12 за за
установяване на всички видове СМР, подлежащи на закриване, удостоверяващи че са
постигнати изискванията на проекта – за извършените на строежа СМР, а именно:
по една от фасадите е положена изцяло топлоизолация и фасадата е боядисана, по
северната фасада частично е монтирана топлоизолация и дограма, а по останалите
фасади частично е монтирана нова дограма. В акта горното е възприето като
нарушение по чл. 163,ал. 2 т. 3 ЗУТ. В акта не са посочени никакви
характеристики на стоежа, нито връзката на тези характеристики със задължението
за съставяне на актове в строителството, нито е посочено с изложение на
фактически признаци от обективна страна, нито с посочване на конкретна правна
разпоредба защо за този строеж строителят има задължение за съставяне на акт обр. 12.
Съгласно чл. 2
от Наредба № 1/30.07.2003г. за номенклатурата на видовете строежи, предмет на
наредбата са образците за съставяне на актове и протоколи по чл. 1, ал. 1 и
съгласно ЗУТ. Задължителни са образците за съставяне на актове и протоколи
съобразно категорията на строежите по чл. 137, ал. 1 ЗУТ, както следва: за строежите
от първа до трета категория - образци № 2 (2а), 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 14,
15, 16 и 17; за строежите от четвърта и пета категория - образци № 2 (2а), 3,
4, 7, 12, 14 и 15; за строежите от шеста категория по чл. 147, ал. 1, т. 1, 4,
5 и 7 ЗУТ, когато се разполагат по регулационните линии (границите на
поземлените имоти) – раздел II "Определяне на строителна линия и ниво на
строежа" на образец № 2. Не се съставят актове и протоколи за строежите от
шеста категория, освен в случаите по чл. 2, ал. 2, т. 3. - строежи от шеста
категория по чл. 147, ал. 1, т. 1, 4, 5 и 7 ЗУТ, когато се разполагат по
регулационните линии (границите на поземлените имоти) – раздел II
"Определяне на строителна линия и ниво на строежа" на образец № 2.
Никъде в
съставения акт не е посочено строеж на каква сграда с каква категория съгласно Наредба
№ 1 от 30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи е осъществил
привлечения, за да се прецени дали при осъществяването му е имал задължението
по чл. 2 от Наредба № 1/30.07.2003г. за номенклатурата на видовете строежи.
Едва в
атакуваното наказателно постановление е извършено допълване на фактически
признаци от обективна страна, както и допълване на конкретна правна разпоредба
сочещ категорията за този строеж, от която да произтича задължение за строителят за съставяне на акт обр. 12 – едва в наказателното постановление е посочено, че
строежът е четвърта категория, съгласно чл.137, ал.1, т.4, б.„д" от ЗУТ и
чл.9, ал.2 от Наредба № 1/30.07.2003г. за номенклатурата на видовете строежи.
По това ново
непредявено с акта обстоятелство прилвеченото лице не
е било запознато до момента на съставяне на наказателното постановление, с
което е ограничено правото му на защита по обвинението. Нарушението на правото на защита на
привлечения съставлява съществено нарушение на процесуални правила, обуславящо
извода за незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление.
По изложените
съображения съдът следва да постанови решение, с което да отмени изцяло
обжалваното наказателно постановление.
Мотивиран от
изложеното С.. районен съд
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ изцяло
на
основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН Наказателно
постановление № СФ-30-ДНСК-133/18.09.2017 г., издадено от инж. Л. Т. Т. -
заместник-началник на Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК) - гр. С..
Решението може да бъде обжалвано в 14 дневен
срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд С. - Област.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :