Решение по дело №10205/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 септември 2021 г.
Съдия: Мария Добрева Василева Данаилова
Дело: 20217060710205
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е
216

гр. Велико Търново, 24.09.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА



Административен съд – Велико Търново, първи касационен състав, в публично заседание на седемнадесети септември две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ                                                 ЙОРДАНКА МАТЕВА

ЧЛЕНОВЕ:                                                        МАРИЯ ДАНАИЛОВА РОСЕН БУЮКЛИЕВ

при секретаря М.Н.и участието на прокурора Невена Орманджиева, разгледа докладваното от съдия Данаилова касационно НАХД № 10205/2021 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от Закона за административните нарушения и наказания.

 

С Решение № 125 от 23.06.2021г. по НАХД № 304/2021г. по описа на Районен съд Горна Оряховица е потвърдено Наказателно постановление № НП №2/02.04.2021г на кмета на Община Лясковец, с което на основание чл. 232, ал. 5, т. 2 от ЗУТ, на С.В.С. ***, са му наложени две административни наказания - глоби от 1000 лв., или общо 2000лв. за нарушение по чл. 63, ал. 2 от ЗУТ.

 

В законния срок срещу решението е подадена касационна жалба от С.В.С. ***, с която въззивното решение се обжалва по касационен ред като неправилно - постановено при нарушение на материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствените правила. По същество касаторът излага доводи за разминаване между събраните по делото доказателства и установеното с мотивите и изводите на съда. Незаконосъобразен намира извода за установено в производството пълно и точно описание на нарушението с неговите обективни признаци. Категорично в съдебна фаза на производството тези обстоятелства били опровергани. Неправилно съдът приемал и, че са налице две отделни нарушения, а за нарушението му били наложени две отделни наказания за едно и също. Липсвали доказателства, че отсечените и установени като опасни дървета представляват дълготрайно декоративно дърво или дърво с историческо значение. По тези съображения моли решението да бъде отменено и да се постанови друго, с което НП да се отмени. Не претендира разноски.

 

 

Ответникът по касация – Община Лясковец заема писмено становище с отговора и допълнително депозирано такова вх. № 4068/16.09.2021г., чрез *** Г.К.от ВТАК, за неоснователност на жалбата. Претендира разноски.

 

 

Представителят на ВТОП дава становище за неоснователност на касационната жалба. Вменените на касатора административни нарушения били доказани по несъмнен начин от обективна и субективна страна. Счита, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и правилно е приложен материалния закон. В тази насока споделя съображенията, изложени в мотивите на обжалваното решение на ГОРС. Счита, че решението е законосъобразно и правилно и предлага да се остави в сила.

 

Съгласно чл. 218 от АПК, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН предмет на касационната проверка са само посочените в жалбата пороци на решението, но за валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон съдът следи служебно. В рамките на задължителната служебна проверка и предвид наведеното от касатора касационно основание, съдът не установи наличието на пороци, засягащи валидността и допустимостта на обжалваното съдебно решение.

От РС е установено, че на 19.11.2020 г. Директорът на ДГС – Горна Оряховица подала сигнал до кмета на Община Лясковец, заведен с вх. № ЕК-5110/19.11.2020 г., относно незаконна сеч на дървесина в с. Добри дял, общ. Лясковец. Сигнал със същото съдържание подала и на ЕЕН 112. По сигнала е извършена проверка от органите на МВР. След извършената проверка с писмо с вх. № М-2755#2/01.12.2020 г. Началник РУ – Горна Оряховица е изпратил по компетентност на кмета на Община Лясковец Докладна записка с рег. № 268р-21705/24.11.2020 г., изготвена от началник Участък – Лясковец и сведения от С., дадени на 26.11.2020 г. На 11.11.2020 г. около 13:00 часа С.С. е отсякъл 2 бр. дълготрайни декоративни дървета по смисъла на разпоредбата на § 1, ал. 3 от наредба № 1 от 10.03.1993 г. за опазване на озеленените площи и декоративна растителност – бор, намиращи се в УПИ – II – за административно и делово обслужване, кв. 19 по Подробен устройствен план на с. Добри дял, общ. Лясковец, с административен адрес пл. „Възраждане“ № 4, без писмено разрешение за премахване на дълготрайни декоративни дървета, издадено от Кмета на Община Лясковец въз основа на санитарна експертиза за състоянието на дърветата. Отразено е, че с описаното деяние е нарушен чл. 63, ал. 2 от ЗУТ и е осъществен състава на административно нарушение по  чл. 232, ал. 5, т. 2, пр. първо от ЗУТ.

 

За да потвърди НП районният съд е приел в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. АУАН е съставен от компетентен орган. АУАН е съставен в надлежната форма, по съответния ред. За неоснователно са намерени твърденията на жалбоподателя за съществено нарушение на процесуалните правила поради непосочване в акта на възрастта на нарушителя съгласно изискванията на чл. 42, т. 6 от ЗАНН и точните адреси и единния граждански номер на свидетелите. Неоснователно било и твърдението на жалбоподателя за допуснато съществено нарушение на чл. 42, т. 10 от ЗАНН, тъй като видно от съдържанието на АУАН в същия подробно са описани писмените материали, доказващи административното нарушение. НП било издадено преди изтичане на шест месеца от съставяне на акта и преди изтичането на абсолютната давност за административнонаказателно преследване и съдържа законоустановени реквизити по чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. Неоснователно е счетено оплакването за нарушение на чл. 51, ал. 1, т. в от ЗАНН при издаване на НП, тъй като кметът на Община Лясковец имал с него особени отношения. Обжалваното НП е счетено за законосъобразно и от материалноправна страна. Противно на твърденията на жалбоподателя, отрязаните от него дървета имали характеристиките на дълготрайни декоративни дървета, по смисъла на § 1, ал. 3 от Допълните разпоредби на Наредба № 1/10.03.1993 г. за опазване на озеленените площи и декоративната растителност. Фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се потвърждавали от всички събрани по делото доказателства – писмени и гласни, които са безпротиворечиви и кореспондиращи помежду си. Нарушението било осъществено от обективна и субективна страна. Извършени били две административни нарушения по  чл. 232, ал. 5, т. 2, пр. първо от ЗУТ и правилно за всяко едно нарушение е наложена глоба в минималния размер от 1000 лева, или общо 2000 лева. Не бил налице "маловажен случай" по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

 

Настоящият състав намира тези изводи за неправилни по следните мотиви: 

Съгласно разпоредбата на  чл. 232, ал. 5, т. 2 от ЗУТ се наказва с глоба от 1000 до 5000 лв., ако по друг закон не е предвидено по-тежко наказание, лице, което отсече или изкорени, разпореди или допусне да се отсече или изкорени дълготрайно декоративно дърво или дърво с историческо значение без предварително писмено разрешение на компетентните органи.

В АУАН и НП не е посочено дали се касае за общинска дълготрайна декоративна растителност или картотекираните дървета и храсти в частни имоти, нито е посочена възрастта на същите. Тези факти и обстоятелства се релевантни, тъй като би следвало наказващият орган да представи доказателства, че Община Лясковец е изпълнила задълженията си съгласно разпоредбата на чл. 15, ал. 1 от Наредба № 1 от 10.03.1993 г. за опазване на озеленените площи и декоративна растителност, а именно да картотекира намиращите се в регулационните граници на с. Добри дял, община Лясковец дълготрайни декоративни дървета на възраст над 20 години, дърветата с историческо значение, както и отделни ценни и редки дървета и храсти независимо от възрастта им. Ако се приеме тълкуването на АНО, че "Декоративна растителност" по смисъла на тази наредба е цялото декоративно растително разнообразие - дървета, храсти, цветя и треви, включени в озеленените площи, то не става ясно защо не е наложена санкция и за посочените в сигнала от ДГС Горна Оряховица още две други дървета, а именно един брой дървовидна туя, с диаметър 24 см. и един брой кестен с диаметър над 80см. Очевидно е различното третиране, което не се обосновава от наличните по делото писмени и гласни доказателства.

На следващо място, изложените фактически обстоятелства в АУАН и НП не разкриват съвпадение по основните реленвантни факти на твърдяното за осъществено административно нарушение в хипотезата на  чл. 232, ал. 5, т. 2, пр. първо от ЗУТ. Не са взети предвид обясненията на С., подкрепени със свидетелските показания на инж. Р.И.. Неоснователно не е кредитирано изнесеното пред съда от св. инж. Р.И. в частта, в която сочи, че още в края на месец февруари, началото на месец март е водил разговор с касатора за здравословното състояние на двата бора на полянката зад сградата на Кметство с. Добри дял. Според него тези два бора са били изсъхнали тотално; нямали листа; короната на единия била опадала, което го навело на мисълта, че тези борове не могат да се възстановят. Опасенията му били с оглед децата, който играят там, защото при внезапна буря може да се отчупи клон. Единият от боровете бил в особено окаяно състояние. Свидетелят поддържа пред съда мнението си, дадено на касатора С., че боровете е нямало да се възстановят.

В Наредба № 1 от 10.03.1993 г. за опазване на озеленените площи и декоративна растителност чл. 19, ал. 1, т. 3 се дава възможност общинската дълготрайна декоративна растителност и картотекираните дървета и храсти в частни имоти могат да се преместват, отсичат или изкореняват въз основа на писмено разрешение от кмета на общината в случаи, че са изсъхнали, както и за тези, чието състояние застрашава безопасността на движението или сигурността на гражданите, сградите и благоустройствените фондове. Не се изисква санитарната експертиза по смисъла на чл. 63, ал. 2 от ЗУТ.

Не е отчетено и обстоятелството, че към момента на извършване на нарушението - 11.11.2020г. на територията на Община Лясковец е нямало действаща Наредбата за изграждане и опазване на зелената система, тъй като приетата с Решение № 167/28.08.2008 г. на Общински съвет Лясковец наредба е отменена с Решение № 319/08.07.2019 г. по адм. дело № 225/2019 г. на Административен съд Велико Търново, потвърдено с Решение № 6072/26.05.2020 г. по адм. дело № 9353/2019 г. на ВАС. Прието е, че обществените отношения, свързани с озеленените и залесените площи, изграждането и опазването на зелената система се уреждат от чл. 61 - 63 от ЗУТ, като е направено позоваване на Наредба № 1 от 10.03.1993 г. само по отношение на легалното понятие по смисъла на § 1, т. 3 от нея, но не и картотекирането и реда за премахване. Жалбоподателят освен това е твърдял и липсата на еколожката на Община Лясковец и на други администратори към датата на констатираната опасност, блокира своевременно съставяне и работа на комисия за санитарна експертиза, въз основа на която да му бъде издадено писмено разрешение за отсичане на дърветата, което не се опровергава от страна на АНО.

 

С оглед на това следва решението на ГОРС да се отмени, като не се налага връщане на делото за ново разглеждане от друг състав на съда. Вместо него следва да се постанови ново решение по същество, с което да се отмени издаденото от кмета на Община Лясковец наказателно постановление.

 

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във вр. с 221, ал. 2 и 222, ал. 1 от АПК, съдът

 

Р    Е    Ш    И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 125 от 23.06.2021г. по НАХД № 304/2021г. по описа на Районен съд Горна Оряховица и вместо него постановява:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НП №2/02.04.2021г на кмета на Община Лясковец, с което на основание чл. 232, ал. 5, т. 2 от ЗУТ, на С.В.С. ***, са му наложени две административни наказания - глоби от 1000 лв., или общо 2000лв. за нарушение по чл. 63, ал. 2 от ЗУТ.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

 

                                                        ЧЛЕНОВЕ :  1.

 

                                                                             2.