Р Е Ш
Е Н И Е
Гр.
С., 25.11.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД,
Административно отделение, ІІІ-б състав в публично съдебно заседание на пети ноември през
две хиляди и тринадесета
година, в следния състав:
Председател: |
АНЕЛИЯ МАРКОВА |
Членове: |
Г. ТАШЕВА |
|
ЛЮБОМИР ВАСИЛЕВ |
Секретар |
Н.С. |
Прокурор И. ГАНЧЕВА сложи за разглеждане
докладваното от съдия МАРКОВА АХД № 16
по описа за
Производството е по чл.6, ал.6 ЗОСОИ,
първа фаза.
Жалбоподателите М.Т.П.
и М.Е.П. като наследници на починалия в течение на
процеса жалбоподател П.Е. Р., твърдят че е незаконосъобразен отказът на Областния управител на област С.-град, изразен
в заповед № РД-22-100/20.10.1999 г. да бъде уважено заявлението им по чл.6,
ал.1 ЗОСОИ, вх.№ РД-97-06-3844 от 05.10.1998 г.
Жалбоподателите
искат от съда да отмени заповед № РД-22-100/20.10.1999 г., издадена от
Областния управител на Област-С.-град и да им признае
правото на обезщетение за имотите, за които е отказано такова, както и да бъдат
обезщетени по посочения от тях начин в допълнителните молби от 26.03.2012 г. и
26.04.2012 г.
В
жалбата, по която е било образувано производството по делото/първо пред ВАС на
РБ и след това препратено по подсъдност на СГС/ се твърди, че заповедта е
незаконосъобразна, защото ответникът не се бил произнесъл по искането за
възстановяване на собствеността върху отчуждения недвижим имот в реални
граници. Отказът бил постановен при нарушение на чл.11 ЗАП, защото ответникът
не бил изяснил фактите и обстоятелствата от значение за случая. Сочи, че обема
на отчужденото, както и основанието за завземането и субекта били установени от
съдържащите се в преписката документи. От представените нот.актове се
потвърждавало, че единствен собственик на отчуждения имот е наследодателката им
Х.М. Р./фамилията изписана по жалбата/. Имотът, предмет на заявлението бил
отчужден по реда на ЗОЕГПНС. Сочи, че несъответствието между описаните от
наследодателката им в декларацията по чл.26 от Закона за защита на нацията
имоти и тези в декларацията по ЗОЕГПНС от
В хода по същество пълномощниците
им адв.К. и адв.И. считат, че по делото са събрани безспорни
доказателства, че жалбоподателите
са наследници на Х.Р.,
респ.,
че са правоимащи лица, тъй
като от тяхната наследодателка в качеството й на собственик е отчужден
процесния ПНИ № 1/стар/ от кв. 26/стар/, а понастоящем кв. 54
в м. „И.” по плана на гр. С., ведно с намиращите се в него сгради.Както
от писмените доказателства, така и от изслушаните СТЕ се доказвало по безспорен начин, че недвижимия имот е отчужден по ЗОEГПНС. Същият бил
в размер на 10 400 кв.м., от които
В
писмените си бележки излагат доводи, че обезщетяването за процесния имот било
извършено от ответника в полза на наследниците на „М. И Б.” АД. Поддържа се
тезата, че процесния имот е отчужден по реда на ЗОЕГПНС. Сочи се, че
идентичността на притежавания от наследодателката на жалбоподателите и
отчуждения от същата имот, била установена от заключенията на изслушаните и
приети по делото съдебно-технически експертизи, както и от писмените
доказателства. Обжалваният ИАА бил необоснован, немотивиран и постановен в несъответствие
с доказателствата, представени още по административната преписка. Сочат, че
начините на обезщетение са посочени в молбите им от 26.03.2012 г. и 26.04.2012
г. във връзка с приемането на заключението на СИЕ. От последната и от
представените по делото АДС за частна собственост се установило, че ап., с
които се иска обезщетяване са държавна собственост, т.е. те отговарят на
изискването визирано в разпоредбата на чл.2,ал.1,т.1 ЗОСОИ. Една част от тези
ап. били предоставени на държавни учреждения и институции, това обаче не
променяло характера на собствеността, а именно: частна държавна собственост.
Жалбоподателите били поискали и обезщетяване със съсобственост в ап., находящи
се в двата 17 етажни жилищни блока, които към настоящия момент са част от
имуществото на „А.” ЕООД. Сочи се, че тези ап. към периода 1992 –
Ответникът Областния управител на
област С.-град оспорва жалбата. Счита, че същата е
неоснователна и недоказана. Претендира разноски.
СГП счита, че жалбата е основателна.
Заинтересована страна Р.Х.Б. и
заинтересована
страна Б.Х.Б., ответници по иска по чл.97,
ал.1ГПК, отм. изразяват становище за
неоснователност на жалбата /л.127 по делото, том 1 и л.555 и следв., том 2/ като поддържат мотивите за отказ, посочени в
обжалвания административен акт и сочат, че имотът бил собственост на дружество
„М. и Б.”. Оспорва се и наследственото правоприемство.
Заинтересована страна А.Б.С., Заинтересована
страна Б.С.С. заинтересована страна В.Б.А., заинтересована
страна М.В.Г., заинтересована
страна А.П. Т.,
заинтересована
страна Б.К.Т., заинтересована
страна И.С.К., заинтересована
страна В.Г.В., заинтересована
страна М.С.А.,заинтересована
страна А.И.А.-Й.,заинтересована
страна В.И.А., като
собственици на обекти в сградата, реализирана в имот № 182 /оцветени в светло
жълт цвят на основното заключение на вещото лице Д./ с административен адрес:***
/заключение на вещото лице С., л.169 по делото/ не вземат конкретно становище
по жалбата.
Заинтересована
страна А.Г.А., заинтересована
страна А.Г.А., заинтересована
страна Г.Б.З. и
заинтересована
страна Л.К.Й., заинтересована
страна Н.М.И., като
собственици на обекти в имот № 519 с административен адрес: гр.С.,
ул.”Д.Д.” № *,
не вземат конкретно становище по жалбата.
Заинтересованата страна
А.И.П. като собственик на обект в имот № 519 с административен
адрес: гр.С., ул.”Д.Д.” №*,
чрез особения си представител адв.Й. /назначен с
определение от 05.01.2012 г.,л.477, том 2 по делото/ оспорва жалбата.
Заинтересована
страна Й.И.М., заинтересована
страна С.Д.Г. и
заинтересованата страна В.Г.Н., ответници по иска по чл.97,
ал.1ГПК, отм., в настоящето производство не вземат
конкретно становище по жалбите.
Заинтересованата страна НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА Р БЪЛГАРИЯ оспорва жалбата; счита, че същата е неоснователна и
недоказана; ангажира доказателства.Не претендира разноски.
Заинтересованата страна
М.НА В.Р. оспорва
жалбата като се позовава на мотивите на ВКС на РБ, ІV-то ГО в решението от
12.03.2010 г. по гр.д.№ 2424 по описа за
Заинтересованата страна СТОЛИЧНА ОБЩИНА не
взема конкретно становище по жалбата, но представя писмени доказателства.
Заинтересованата
страна „А.”
ЕООД оспорва жалбата. Счита, че поискания начин на обезщетение-чрез
съсобственост бил недопустим, защото обектите били собственост на дружеството и
били включени в баланса му. Не претендира разноски.
Заинтересованата страна МОН
/предишно наименование МОМН, по-предишно МОН/
конституирана с оглед решение № 563 от 28.08.2007 г. на МС, с което имотът,
предоставен на Средното художествено училище за приложни изкуства „С.Л.” към МК
е продоставен на МОН /според тогавашното наименование на министерството/ за
управление, представя писмени доказателства, но не взема конкретно становище по
жалбата.
Заинтересована страна ДЪРЖАВНА КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО И ВОДНО
РЕГУЛИРАНЕ не
взема становище по жалбата.
Заинтересована
страна ВИСШ СЪДЕБЕН
СЪВЕТ твърди, че имотите, за които се иска обезщетяване чрез
съсобственост не са в патримониума на Съвета.
Заинтересована
страна МИНИСТЕРСКИ
СЪВЕТ на Р България в писмените
си бележки сочи, че производството по отношение на МС следвало да бъде прекратено,
защото МС не бил юридическо лице. Такова съгласно чл.20, ал.1 ЗА била
Администрацията на МС, която не била конституирана. По същество излага доводи,
че жалбоподателите не били доказали, че са собственици на терена върху, който
бил построен бл.156/1 с административен адрес: ул.”Ф.Ж.К.”
№ 19 като се позовава на заключението на вещото лице Д.,
вх.№ 2544/2011 г./с.5/. Сочи се, че избраният начин на
обезщетение чрез съсобственост бил недопустим, защото се касаело за съсобственост върху неподеляеми
имоти. Жалбоподателите не можели да бъдат обезщетени и „реално с ап.в
сградата”, а само по начините, посочени в чл.2, ал.1,т.1-3 от ЗОСОИ. Цитира се
съдебна практика на ВАС на РБ- решение № 7362 от 30.12.1999 г. на ВАС на РБ по
адм.д. 4468/99 г. на ІІІ отд. Наред с това счита, че е изтекъл преклузивния
срок на искането за обезщетяване по ЗОСОИ.
Заинтересованана страна
М.НА З. И Х. оспорва жалбата;
счита, че не са налице предпоставките на ЗОСОИ за обезщетяване на жалбоподателите
със собственост в ап., предоставен на МЗХ, защото конкретизацията на имота била
извършена след подаване на заявлението от
Съдът
като взе предвид представените по делото писмени доказателства приема следното
от фактическа и правна страна на спора:
По допустимостта на жалбата:
С оглед обстоятелството, че адв.В., пълномощник на П.Е. М.Р. в
административното производство, е уведомена на 01.11.1999 г., а жалбата е
подадена на 15.11.1999 г., така подадената жалба е в срок.
С
въведената като предмет на разглеждане в настоящето производство заповед,
ответникът е отказал да обезщети наследодателят
на жалбоподателите чрез съсобственост в новопостроените сгради върху
недвижим имот, представляващ усвоената част, в размер на около 5 500 кв.м.
от имот с пл.№ 1 /стар/, в кв.26 /стар, по-стар кв.44/, понастоящем кв.54, м.”И.-И.”, целият с площ от около 9 900 кв.м., съгласно
Протоколи от 24.07.1996 г. и 14.05.1997 г. на УАГ. Основният мотив за този
отказ е, че в „отчета към 26.11.1942 г. по чл.26 от Закона за защита на нацията
и Наредбата на МС от 26.08.1942 г. Х.М. Р. била
декларирала като свой единствен недвижим имот: къща с дворно място в Слатинско
землище, служещо за живеене и работилница, с овощна градина. Посоченото в тази
декларация не съответствало на имотите, придобити с представените по преписката
нот.актове, както и на описанието в декларацията по ЗОЕГПНС от
При това положение налице е правен интерес
от обжалване.
Следователно
жалбата е допустима.
По основателността на жалбата:
Подадено е заявление № РД-97-00-3844/05.10.1998 г. /по
делото пред ВАС на РБ/ от името на П.Е. Р. /името е по
заявлението/ по реда на чл.6, ал.1 ЗОСОИ. Посочено е,
че заявителят е наследник на Х.М. Р., последната е бивша собственичка на недвижим имот с площ
от 9 232 кв.м., от които 393 кв.м. застроени- къща, построена на 74 кв.м.,
състояща се от три етажа и зимник, масивна постройка на 120 кв.м. на два етажа
с тавански етаж ; склад едноетажен, построен на 199 кв.м. Две от сградите и част
от дворното място били отдавани под наем на фабрика за шпули „М. и Б.”. Посочено е, че с решение от 20.11.1948 г. на комисията почл.11 от ЗОЕГПНС имотът бил
отчужден от Х.М. Р.. Поискано е да бъде възстановен в реални граници имота, който се ползва от Средното
художествено училище за приложни изкуства, пл.1-стар в кв.54-нов /стар кв.26,
по-стар 44/ с площ от 3 250 кв.м., заедно със старите постройки, както и
площ от 350 кв.м., западно от училището. Посочено е , че заявителят има
намерение да дари на общината имота от 630 кв.м., съставляващо парцел V от
кв.43, според АДС № 4756. За останалата част е поискано обезщетение с идеални
части в съсобственост в построените след отчуждението сгради на основание чл.2,
ал.1,т.1 от ЗОСОИ, а където е възможно, определяне и реално връщане на земята,
когато тя може да се обособи в самостоятелен парцел – чл.2, ал.4 ЗОСОИ
/тогавашна редакция/.
Именно по
това заявление е постановена обжалваната по настоящето дело заповед /От
областния управител е била обединена преписката с подадените заявление от
собствениците на имоти с № № 1,2 и 4, които попадат в парцел І, кв.26-стар/.
От удостоверение за наследници № 2209/ 23.09.1998 г. се установява, че Х.М. Р. е
починала на 01.02.1949 г. и е оставила за наследник П.Е. М.Р.. Последният е починал в
течение на процеса – на 06.12.2009 г. /л.196 по
делото/ и като негови наследници по закон са конституирани като жалбоподателите М.Т.П. и М.Е.П. / имената са по
удостоверението за наследници/.
От издаденото на 13.06.1947 г.
удостоверение се установява, че имената П. Е.Р. и Е.П.
– син на М.Р. и Х.Р. са имена
на едно и също лице.
Съгласно нот.актове, приложени
по делото/ и цитирани в обжалваната заповед Х.Р. е била собственица на имоти в м.Къро,
с обща площ от 10 233 кв.м., заедно с постройки – къща 74 кв.м. на 3 етажа
и зимник, масивна постройка на 120 кв.м.-два етажа и тавански, едноетажен склад
– 199 кв.м. С АДС № № 1463/18.10.1949 г., 5079/25.12.1956 г. и 5080/25.12.1956
г. на Х.Р. е одържавено място с площ от
10 400 кв.м., заедно с постройките,
находящи се в парцел І и парцел ІІ от кв.26/стар кв.44/. По делото е приложена
комбинирана скица, издадена от ОП „Софийски кадастър” на 27.10.1998 г., на която
е показано разположението на имот пл.№ 1 /стар/ от кв.44 /стар/, м.Сталин,
спрямо рег.план на м.”И.-И.”, одобрен със заповед №
РД-50-09-114/89 г. В тази скица е отбелязано, че в разписния лист на м.Сталин
от
От
заключението, изготвено от вещото лице Д. през
Частите от имота, за които според вещото лице Д., не е
признато право на възстановяване в реална собственост, са:
мястото-оранжевооцветено, по зелен контур и букви МНЛКЙИЖЕПОН, с площ от
3 250 кв.м. и мястото-неоцветено, по зелен контур и по букви БРСТНОПЕДГВБ
с площ от около 5 900 кв.м./скица л.488, том 2 по
делото/.
ЗОСОИ е
издаден на основание чл.3, ал.3 ЗВСОНИ. Принцип на реституцията по ЗВСОНИ е, на
лицата на които са отнети имущества да им се възстановят, а в случаите, в който
това не е възможно, да получат
заместваща облага, вж. решение № 4/98 г. по кд.№ 16/97 г. на КС на РБ.
В
разпоредбата на чл.4 от ЗВСОНИ е посочено в кои случай не се считат за обезщетени бившите собственици,
а именно: получаване на облигации, извършване на прихващане.
За да се
признае правото на обезщетение по ЗОСОИ е необходимо освен това имуществата да
са отнети въз основа на законите, посочени в чл.1 и чл.2 от ЗВСОНИ или същите
да са отнети без законово основание, последното по арг. от разпоредбата на ал.1
на чл.3 ЗОСОИ.
Съгласно
чл.3, ал.2 ЗВСОНИ когато юридическите лица не съществуват при влизането на този
закон в сила, правото на собственост се
възстановява в полза на съдружниците или на членовете им, съответно на
физическите лица, които са били членове или съдружници към момента на
прекратяването им, съобразно правата на всеки от тях или на техните наследници
по закон. Когато не са налице условията за възстановяване на собствеността
върху имотите по чл.1 и 2, бившите им собственици или техните наследници се
обезщетяват по ред, определен с отделен закон.
Съгласно
чл.3, ал.5 от ЗОСОИ собствениците на национализирани по ЗНЧИМП имущества или
техните правоприемници се обезщетяват за активното салдо по нарочния баланс на
така национализираното предприятие, съставен по реда на глава ІІ от ППЗНЧИМП,
намалено със стойността на реално възстановената им собственост или получена
съсобственост върху имущество, включено в същия нарочен баланс.
В
конкретния случай от наследодателя на жалбоподателите се претендира обезщетение
въз основа на отчуждаване, сторено по реда на ЗОЕГПНС.
Първото спорно по делото обстоятелство е на
какво основание е бил отчужден претендирания за обезщетение недвижим имот.
С решение
от 27.03.2003 г., постановено по гр.д.№ 6857 по описа за
С решение
от 10.10.2007 г., постановено от СГС, ВК, ІІ-В отделение по гр.д.№ 492 по описа
за
С решение
№ 681 от 22.03.2010 г. ВКС на РБ по гр. д. №
2424/2008 г., IV г. о., ГК ОБЕЗСИЛВА решението на
Софийския градски съд, въззивна колегия, II-в отделение от 10.Х.2007 год.
постановено по гр. д. № 492/2004 год. в частта, с която е отхвърлил предявения от наследодателя на
жалбоподателите /по настоящето дело/ иск за признаването за собственик на триетажна
къща със зимник със застроена площ
„Шпулова
фабрика „Б.” е включена в списъка към ЗНЧИМП
от
ХII.1947 г., виж л.103 по делото.
Относно обхвата на
преценката за законосъобразност на обжалваната заповед, респ.обема на
имуществото, което следва да бъде обезщетено по реда на ЗОСОИ:
Лицата, на които са отнети вещи
по изброените в
ЗВСОНИ закони,
ще получат възстановяване на собствеността си, респ. обезщетение
за унищожените вещи, само ако не са получили заместваща облага. Двойно обезщетяване не може
да се получи.
Следва да
напомним /и в настоящето решение/ че целта на производството по чл.6 ЗОСОИ е не
възстановяване собствеността върху отчуждените имоти, а обезщетяване за
имотите, които не могат да бъдат възстановени. Именно това е целта, заради която
е бил приет ЗОСОИ.
Основателни са доводите на ответника в
публичното съдебно заседание, състояло се на 26.04.2012 г., че е недопустимо
едновременно да се възстановява имот в реални граници и да се присъжда
обезщетение за същите части.
При определяне възможностите за реституиране
на отчуждените на Х.Р. по ЗНЧИМП имущества по чл. 2, ал. 1 от Закона за
възстановяване собствеността върху одържавени недвижими имоти (ЗВСОНИ), ВКС е приел, че е необходимо да се
установи наличието на законните предпоставки за това, визирани в чл. 2, ал. 3
от ЗВСОНИ: при влизане в сила на този закон те да се намират в собственост на
държавата, общините, обществените организации или на техни фирми или на
еднолични дружества по чл. 61 от Търговския закон и ако те съществуват реално
до размерите, в които са отчуждени.
След преценка на горепосочените
предпоставки ВКС на РБ е достигнал до извода, че:
В част от дворното място било осъществено многоетажно жилищно строителство на две
седемнадесет етажни сгради с гаражи в парцел ІІ по плана от
С касационното решение де факто е възстановена собствеността върху:
Незастроената част от имота, в която не
съществува пречка за възстановяване собствеността по чл. 2, ал. 3 от ЗВСОНИ,
представляваща нанесени имоти с пл. № 1520 с площ от
Относно бившите сгради, училище /към момента на съдебния акт на
ВКС на РБ/:
В останалата част
от имота, в която се намират бившите сгради, придобити по нот. акт от
Относно
склада:
В частта, с която
въззивният съд се е произнесъл за оставяне в сила на решението на районния съд
за отхвърляне на иска за останалата част от дворното място и едноетажния склад
от
С решение № 302/2012, постановено на
28.01.2013 г. по гр.д.№ 588 по описа за
Влязлото в сила съдебно решение се ползва със сила на
пресъдено нещо, поради което както неколкократно настоящата инстанция напомни
на страните в течение на процеса, не подлежи на преразглеждане и е задължително
и за настоящата инстанция, ар.от чл.220 и чл.224 ГПК, отм.
Бившите сгради, придобити по
нот. акт от
Видно от удостоверението от 11.11.2010
г./л.546, том 2 по делото/ заповед № РД-15-341 от 29.10.1999 г., с която е
отказано отписване от актовите книги за държавна собственост, в частта, касаеща
недвижим имот с площ от около 350 кв.м.-западно от училището и 800 кв.м.,
находящи се в най-западната част от имота /ъгъла между ул.”Фр.Ж.К.”
и ул.”Д.Ш.”/ е отменена със заповед №
РД-15-341/06.07.2010 г./л.547, том 2/.Последната е
издадена в изпълнение решението на ВКС на РБ и се намира на л.995, том 3 по
делото.
Следователно, предмет за преценка на възможностите за обезщетяване в настоящето
производство са имотите, които не са върнати с постановеното от ВКС на РБ
решение и при съобразяване с обхвата на заявените по чл.6, ал.1 ЗОСОИ за
обезщетяване, а именно:
1- прилежащия терен от
2- част от дворното място, където е осъществено
многоетажно жилищно строителство на две седемнадесет етажни сгради с гаражи в
парцел ІІ по плана от
3-едноетажния
склад от
От заключението на
вещото лице инж.П., депозирано за публичното
съдебно заседание на 26.03.2013
г., л.1073, том. 3 по делото/ се установява, че имотите с № № 1587 и 1520,
възстановени от ВКС на РБ по иска по чл.97, ал.1 ГПК, отм. са различни от имот
проекто-планоснимачен № /1908/, описан в исковата молба на л.821, том 2 от
настоящето дело. Първите два са част от процесния имот, който е с пл.№ 1, кв.26
–стар, по-стар 44 и са оцветени в зелено на скицата, а пл.№ 2 по стария КП-
В скицата под № 1, представляваща
неразделна част от заключението на
вещото лице инж.П., депозирано за
публичното съдебно заседание на 13.06.2013 г., л.1122, том. 3 по делото/ е
отразен УПИ с площ от 3 045 кв.м. и лице
Относно предявения за
обезщетяване имот, съставляващ парцел V,
кв.43 /АДС № 4756/, установи се, че същият е бил отчужден по реда на
т.нар.благоустройствени закони по рег.преписка № 212/1961 г., л.490 и следв.,
том 2 по делото; съставен е и АДС № 4756/15.04.1963 г./л.498, том 2/.
Определеното обезщетение е преведено по банков път чрез платежно нареждане
/цитирано в обжалваната заповед, виж и отбелязването в АДС № 4756/15.04.1963 г.,
както и намиращо се на л.491, том 2-ри по делото като част от рег.преписка/.Нещо
повече относно обезщетението е налице влязло в сила съдебно решение от
01.03.1962 г./л.493, том 2 от настоящето дело/,
постановено по жалбата на Х.Р..
Възстановяването на собствеността, отчуждена по
ЗВСВНОИ по ЗТСУ, ЗПИНМ, ЗБНМ, ЗДИ и ЗС, става чрез отмяна на отчуждаването по
искане на правоимащия и при наличие на посочени в закона условия.
Правото да се иска отмяна на отчуждаването е
ограничено с 6-месечен срок, след изтичане на който правото се преклудира.
С разпоредбата на § 2 от преходните и
заключителните разпоредби на ЗОСОИ правото да се иска отмяна на отчуждаването
се възстановява от законодателя, който го е предоставил на гражданите през
Относно предявения начин на обезщетяване:
В молба
–уточнение от 17.04.2000 г. в изпълнение указанията на ВАС на РБ е поискано
обезщетяване с ап. в един от двата 17-етажни блока,
построени в отчуждения по ЗОЕГПНС недвижим имот, бивша собственост на Х.М. Р..
В
молбата от 09.06.2003 г./л.179 по делото/
пълномощникът на починалия в течение на процеса жалбоподател Е. М.Р. поддържа този начин на обезщетяване.
В
публичното съдебно заседание, състояло се на 31.01.2012 г./л.638,
том 2 по делото/ адв.К. прави ново уточнение относно начина на обезщетение, а
именно: поддържа се обезщетяването чрез съсобственост в ап., построени върху
дворното място; претендира реално връщане на обособимите по ЗУТ части от 10 дка
дворно място, както и обезщетение за тези, които не могат да бъдат обособени;
претендира обезщетение по чл.2, ал.7 ЗОСОИ-
заплащане по действителни пазарни цени /с оглед редакцията на тази
разпоредба към този момент/ и по чл.3, ал.1,т.3 ЗОСОИ- компесаторни записи, виж
л.640, том 2 от делото.
С
молба от 26.03.2012 г./л.781, том 2 по делото/ се градира претендирания начин
на обезщетение, а именно:
1-връщане в
реални граници на:
-частта от имота, за които според вещото лице Д., не е
признато право на възстановяване в реална собственост, представляваща мястото-оранжевооцветено,
по зелен контур и букви М., с площ от 3 250 кв.м.;
-
имотите с площ от 800 кв.м. и 350 кв.м., по които иска по чл.97, ал.1 ГПК, отм. е уважен с решението на ВКС на РБ;
-всяка
част от процесния имот, обособима в самостоятелен парцел;
2- обезщетение
чрез съсобственост в построените след отчуждаването сгради в бл.156/1 и
156/2, представляващи държавна собственост:
А-ап.№ 14 и 32, бл.156/2
предоставени за управление на МВнР;
Б-ап., предоставени
на „А.” ЕООД, индивидуализирани в АДС /частна/ № 02079 от 25.02.2000 г.-
ап.№ № 1,2,5,6,9,10,11,12,17,19,20,22,23,25,26,28,29,30;
В-в бл.156/1 –
ап.№ № 7,24,29,32, предоставени за управление на МВнР;
-ап.№ №
1,2,5,6,8,10,13,14,16,21,22,26 и 28, описани в АДС №
2203/28.12.1998 г. за частна държавна собственост, предоставени на „А.” ЕООД.
3-при
условие на евентуалност – дялове от „А.” ЕООД.
С допълнителна молба за
насроченото на 26.04.2012 г. публично съдебно заседание/л.816, том 2 по делото/
се добавят нови ап., с които се иска обезщетяване в съсобственост, а именно:
1-в бл.156/2-
ап.3,7,15,31, които били собственост на ответника и са актувани като частна
държавна собственост;
2-в бл.156/1 –
ап.11,23,27 и 31, които били собственост на ответника и са актувани като частна
държавна собственост.
Неоснователен е довода на заинтересованите страни, че заявлението за
обезщетяване не е подадено в срок- както беше вече посочено по-горе това е
сторено на 05.10.1998 г., а срокът по чл.6, ал.1 ЗОСОИ действително е
преклузивен, но изтича на 21.11.1998 г.
Промяната в начина на обезщетение не е ново
искане. Правоимащият до постановяване на окончателно решение по ЗОСОИ има право
да преминава от един към друг способ за обезщетение, с изключение на обезщетяването
чрез акции и дялове, виж в този смисъл Решение № 5162 от 27.07.2000
г. на ВАС по адм. д. № 8051/99 г., III отд.
Следователно, неоснователен е довода
на пълномощника на жалбоподателите, че в закона липсва срок, в който може да
бъде предявено искане за обезщетение чрез дялове.
Искането за обезщетяване с дялове от „А.” ЕООД не може
да бъде разгледано в настоящето производство и защото:
Съгласно
чл. 6 от ЗОСОИ: "Исканията за обезщетяване по този закон с
посочване на избрания начин за обезщетяване се подават в едногодишен срок от
влизането му в сила до: 1. министъра или ръководителя на ведомство, който
упражнява правата на държавата в търговски дружества, в активите на които са
включени имуществата по този закон; 2. областните управители - във всички
останали случаи.". Исканията за
обезщетяване с акции и дялове, т.е. тези по чл. 2, ал. 1, т. 2
от ЗОСОИ,
съгласно чл. 7 от същия закон, се разглеждат и
решават от съответния министър или ръководител на ведомство, упражняващ правата
на държавата в търговските дружества, в активите на които са включени
одържавените имущества. В случая принципал на „А.” ЕООД е Министъра на външните работи, виж в този
смисъл решение № 13093 от 14.10.2011 г. по адм.д.№ 8550/2011 г. на ВАС на РБ,
ІІІ отд.
Съгласно чл. 3, ал.1 ЗОСОИ лицата или техните правоприемници,
от които са одържавени или отчуждени всякакви движими или недвижими имоти (без
земите), ценни книжа, ценности и пари по нормативни
актове, посочени в чл. 2, ал. 1 от Закона за възстановяване собствеността върху одържавени
недвижими имоти, или без законово
основание по чл. 2, ал. 2
от Закона за възстановяване собствеността върху одържавени недвижими имоти,
собствеността или правата върху които не
могат да бъдат възстановени реално, защото са разрушени, преустроени,
употребени, станали негодни, придобити добросъвестно от трети лица, или
престанали да съществуват по друг начин, се
обезщетяват по техен избор:
1. с увеличаване на
идеалните им части в съсобствеността на обектите по чл.
2, ако подлежащите на обезщетяване имущества са били включени в
активите на съответните предприятия при одържавяването им или при настъпило
впоследствие преустройство;
2. или с акции или дялове
от търговските дружества, в които са били преобразувани предприятията, в чиито
активи са били включени подлежащите на обезщетяване имущества;
3. или с компенсаторни
записи.
(2) По
същия начин се обезщетяват и лицата, които не са получили дължимите им
обезщетения за отчуждени имущества по други закони и подзаконови актове, защото
тези имущества са попаднали под разпоредбите на Закона
за национализация на частни индустриални и минни предприятия (обн.,
ДВ, бр. 302 от
…
Обезщетяването като заместваща
облага по чл. 3 и чл. 4, ал. 3, т. 1, буква
"в" ЗОСОИ обхваща всички имущества, отнети по законите и начините,
посочени в ЗВСОНИ, които реално не могат да се върнат.
Установи
се в случая, вкл. и от приетото във влязлото в сила съдебно решение по иска по
чл.97, ал.1 ГПК, отм., че претендираното за обезщетяване имущество е отчуждено
по реда на ЗНЧИМП, без наследодадателката на жалбоподателите – Х.Р. да е била
съдружник в „М. и Б.” АД, както и не е получено никакво обезщетение.
Ето
защо настоящата инстанция приема, че процесното имущество е „отчуждено не по
установения законов ред”, така и в ТР № 6/2006 по т.гр.д.№ 6/2005 г. на ОСГК на
ВКС на РБ, виж и решение № 7827 от 26.06.2008 г. по адм.д.№ 5042/2007 г. на ВАС
на РБ, ІІІ отд.
Съгласно
чл.3, ал.4 ЗОСОИ (Изр. второ обявено за
противоконституционно с РКС № 4 от
Ал.1- собствениците
или правоприемниците на собственици на имоти, одържавени по законите и
начините, посочени в чл. 1 и 2 от Закона за възстановяване собствеността върху
одържавени недвижими имоти, но които не
могат да бъдат върнати реално, защото са станали публична собственост на
държавата или на общините, придобити са добросъвестно от трети лица, или върху
тях са извършени, при спазване на действащото законодателство, строежи или други
промени, които не позволяват реалното им връщане, имат право:
1. или на съсобственост
върху обектите, изградени върху земите им, или върху терените, към които
тези земи са присъединени, в идеални части, съответстващи на действителната
пазарна цена на техните земи, ако не бяха застроени или присъединени, към
действителната пазарна цена на целия обект към деня на влизането на този закон
в сила. Когато върху тези земи при одържавяването или отчуждаването им са
съществували сгради, постройки и съоръжения, разрушени или преустроени по
начин, непозволяващ реалното им връщане, идеалните части, възстановени на
собствениците, се увеличават с тяхната стойност;
2. или на част от акциите
или дяловете на търговските дружества, в дълготрайните активи на които са били включени
тези земи, съответстваща на стойността на идеалните им части, установена по
реда на т. 1;
3. или на компенсаторни
записи на стойност, равна на стойността на идеалните им части, установена
по реда на т. 1.
Установи се по делото, че имот пл.№ 1, кв.26-стар, не е включен в
активите на ТД, а върху него са изградени жилищни блокове. Част от тези жилищни
блокове, обаче, попада и извън терена на бившия имот пл.№ 1, кв.26-стар.
Съгласно ал.4 от чл.2 на ЗОСОИ (Предишна ал. 3 - ДВ, бр.
88 от
Във всички случаи собствениците имат право да искат
отделяне и реално връщане на земята им или на част от нея, когато тя може да се
обособи в самостоятелен парцел, съгласно нормативните изисквания. Те могат също така да искат реално възстановяване на собствеността
върху самостоятелни обекти (парцели, сгради, апартаменти, магазини и други
подобни), придобити от държавата, общините, обществените организации или от
техни фирми, предприятия и еднолични търговски дружества по чл. 61
от Търговския закон срещу преотстъпване право на строеж или в замяна на
отчуждената им собственост- ал.5 (Доп. - ДВ, бр. 45 от
Когато
върху одържавената, отчуждената или незаконно отнетата земя са извършени
строежи или са направени други промени без законно основание или след 25
февруари
Съгласно ал.7 от чл.2 на ЗОСОИ
(Предишна ал. 6 - ДВ, бр. 88 от
Следователно
правото на бившите собственици да избират между трите начина на
обезщетяване, вкл. и чрез съсобственост по чл. 2, ал. 1, т. 1 ЗОСОИ, е ограничено с
условията на чл. 2, ал. 3 ЗОСОИ, а именно: до
25.II.1992 г. земята да не е станала публична собственост, до същата дата да не
е придобита от трети добросъвестни лица или на такива да е отстъпено право на
строеж и строежът да е започнал до влизане в сила на ЗОСОИ.
Реституиране на публична
собственост е забранено както от ЗВСОНИ,
така и от ЗОСОИ, който продължава целта, а
оттук и принципите, залегнали в първия закон. Защото
реституцията преструктурира собствеността от държавна в собственост на други
недържавни физически и юридически лица, но в рамките и обхвата на частната
собственост. Реституцията не
посяга на публичната държавна собственост, защитена от Конституцията,
защото публичната собственост обслужва определени конституционно установени
обществени интереси,
виж в този смисъл горецитираното РКС № 4 от
Теренът,
който се претендира за обезщетяване по реда на чл.2, ал.5 ЗОСОИ
/предишна ал.4/, отговарящ на изискванията по чл.19 ЗУТ за обособяване на
самостоятелно УПИ, всъщност е терена на училището, актуван като държавен с АДС
№ 5080/25.07.1966 г./л.100 по делото, том 1/. Съгласно последния теренът,
представлява парцел І и е с площ от 6 460 кв.м. като в него попадат двете
масивни сгради, в които се е помещавало училището. С акта за публична държавна
собственост № 02841 от 09.03.2001 г./л.72 по делото, том 1/ са актувани като
такива 3 250 кв.м., представляващи принадлежащ терен, от национализираните
общо 9 638 кв.м., а по графични данни 9 628 кв.м. Разликата се дължи
на това, че АДС са съставени по РП-
Видно от АДС № 1200, съставен на
06.08.1997 г., л.956, сградата на училището също е актувана като публична
общинска собственост.
С акта за публична държавна собственост № 02841
от 09.03.2001 г. са актувани като такива и бившите две фабрични сгради./Същите
са възстановени от ВКС на РБ, независимо, че са посочени в АДС за публична
държавна собственост, но както казахме вече въпросите приети от ВКС на РБ не
подлежат на преразглеждане в настоящето производство/.
С оглед решение № 563 от 28.08.2007
г. на МС, имотът публична държавна собственост е
предоставен на Средното художествено училище за приложни изкуства „С.Л.” към МК за безвъзмездно ползване и управление на МОН /л.377 по делото, том 1/. От представените от МК писмени
доказателства с молба на л.391 по делото, се установява, че предаването на
имота на МОНМ /сега МОН/ е приключило. Видно от писмото на л.934, том 2 по
делото, № 1001-23 от 20.02.2009 г. , МОН е предоставил безвъзмездно имота
публична държавна собственост за управление на Център за отдих и обучение, гр.С.. Със заповед № РД-14-158 от 24.11.2010 г. Център за
отдих и обучение, гр.С. е преобразуван в Учебен център, л.962,
том 2 по делото. Центърът е звено на бюджетна издръжка към МОН и към настоящият
момент Центърът ползва предоставените му за управление сгради и терен за учебни
цели, виж писмото от 24.04.2012 г., л.980, том 3 по делото. Представен е и
протокол от 13.09.2010 г. за предаване и приемане на държавен имот, л.964, том
2 по делото. Видно от отбелязванията върху АДС № 02841
от 09.03.2001 г. на л.968, том 2 от делото, това приемане-предаване е отразено върху АДС.
Липсват данни, а и твърдения, че акта за
публична държавна собственост № 02841 от 09.03.2001 г. е отменен. Без значение
е обстоятелството, че предходния областен управител е изразил съгласие за
трансформация на собствеността от публична в частна /изразено в писмо от
31.05.2005 г., л.542 по делото, том 2/. В настоящето производство не може да се
изследват налице ли са предпоставките за трансформация на собствеността от
публична в частна, а и това не е компетентност на съда, защото той не съставя
актове за държавна собственост.
Неоснователен е довода на адв.К., че в тази си част имота бил отчужден по силата на
ЗВСОНИ, както вече беше посочено законът изрично изключва тази възможност.
При това положение без значение се
явява обстоятелството дали от терена на училището може да се образува
самостоятелен парцел по смисъла на чл.19, ал.1 ЗУТ или не. Затова и съдът не
обсъжда оспорването на адв.К. на
допълнителното заключение на вещото лице инж.П., депозирано и прието в с.з. на
13.06.2013 г.
Относно искането за обезщетяването по
чл.2, ал.7 ЗОСОИ:
Това искане е обусловено от изхода по
чл.2, ал.5 ЗОСОИ.
Тази част от отчужденият
имот още към
Следователно искането за обезщетение
по реда на чл.2, ал.7 ЗОСОИ не може да бъде уважено.
Задължение
на съда е, в случай, че приеме за незаконосъобразен отказа
на административния орган да удовлетвори заявлението по чл.6, ал.1 ЗОСОИ, е
да реши претенцията по същество, арг. от разпоредбата на чл. 6, ал. 6, предложение
последно от ЗОСОИ.
Следователно, в рамките
на правомощията си решаващият съд е длъжен да изследва всички, предвидени в
закона способи на обезщетяване, в случай, че не може
да удовлетвори претенцията за реално връщане на имота в хипотезата на чл. 2, ал. 5 и 6 от ЗОСОИ, след като
потестативното материално право е упражнено в законовия срок по чл. 6, ал. 1 от
ЗОСОИ.
В този случай следва да се приложи този способ, чийто
фактически състав съответства на установените по делото факти, след като беше прието, че претенцията за реално връщане е неоснователна.
Спорно по делото е и
обстоятелството може ли да се определи обезщетение по начина по който се претендира от жалбоподателите- чрез съсобственост:
В
конкретния случай жалбоподателите претендират
право на обезщетяване чрез съсобственост в ап., намиращи се в построените,
върху одържавения по реда на ЗНЧМП –
Следователно, обжалваната заповед е
издадена от компетентен по ЗОСОИ административен орган.
Относно възможността за обезщетяване
чрез съсобственост:
От представените от заинтересованата
страна Народно събрание с молбата от 18.04.2012 г. писмени доказателства се
установява, че ап.9 и 25 в бл.156/3 и ап.18 и 21 в бл.156/2 са актувани като
публична държавна собственост с АДС № 02439/28.12.2000 г. и 02440 от
28.12.2000 г., виж м.л.700 -703 по делото. Основателен е довода на
представителя на заинтересованата страна Народно събрание, че ап. предоставени
му за стопанисване и управление не попадат сред посочените в молбите от
пълномощниците на жалбоподателите за обезщетяване чрез съсобственост.
Следователно по отношение на заинтересованата
страна Народно събрание производството по делото ще следва да бъде прекратено
като решението в тази си част има характер на определение.
От представените от заинтересованата
страна МВнР с молбата от 18.04.2012 г. писмени доказателства се установява, че ап.,
предоставени на това министерство за стопанисване и управление са актувани като
държавна частна собственост с АДС, съответно № 06837/06.10.2008 г., № 05184
от 18.08.2005 г., 05183 от 18.08.2005 г., 04757 от 05.05.2005 г., 02079 от
25.02.2000 г. и 07227/07.07.2009 г. /л.709-720, том 2 по делото/.
От представените от ответника с
молбата му от 23.03.2012 г. писмени доказателства се установява кои ап. са били
отписани от актовите книги като са представени и съответните заповеди на
Областния управител за това отписване, виж л.721 и следв., л.757-768, том 2 по
делото. От АДС, представени със същата молба се установява, че ап.,
предоставени на МС – ап.26, бл.156/3 е частна държавна собственост /АДС №
02956 от 26.04.2001 г., л.739, том 2 по делото/, но бл.156/3 не е предмет на
делото. От АДС № 03681 от 20.08.2004 г., л.745, том 2 по делото, представен със
същата молба се установява, че ап., предоставени на заинтересованата страна
ВСС са № 20 и № 27 в бл.156/1. От заповед № РД-57-014 от 06.02.2009 г. на
Областния управител се установява, че ап.№ 20 е отписан от актовите книги за
държавна собственост, л.755 по делото. Впоследствие се установява,
че ап.№ 20 е продаден на трето за процеса лице – Славка Каменова, но с
оглед заявеното от жалбоподателите в публичното съдебно заседание, състояло се
на 05.11.2013 г. , същите не претендират обезщетение чрез съсобственост в този
ап. От същия АДС за частна държавна собственост се установява, че описания там
ап.23 е предостване за стопанисване и управление на ДКЕВР, л.746, том 2 по
делото. От АДС № 03867 от 06.10.2004 г., за частна държавна собственост се
установява, че ап.11 в бл.156/1 е предоставен за стопанисване и управление на МЗГ
/според тогавашното наименования на министерството/, л.747, том 2 по делото.
От заповед № РД-21-002 от 09.01.2006
г. /л.777, том 2 по делото/ се установява, че с ап.№ 4, бл.156/2, актуван като държавен с АДС № 02936/18.04.2001 г., е
присъдено от Областния управител на Област С.-град, обезщетение в съсобственост
на наследниците на Х. Х.Б. и Й. С. М..
От
представените с молбата от 29.02.2012 г. писмени доказателства се установява,
че за ап. в блок 156/2, вкл. в капитала на „А.” ЕООД е съставен АДС /частна/ № 02079 /л.661 по делото, том
2/.
От заключението на допуснатата, изслушана
и приета по делото съдебно-икономическа експертиза, изготвена от вещото лице П.,
л.1024, том.3 по делото, депозирана на 07.12.2012 г. се установи, че ап.с №
№ 3,7,15 и 31 в бл.156/2 са държавна собственост и са били предоставени за
управление на МВнР- ИА „ДИС”. Към момента на извършената в счетоводството на
ответника проверка, същата не са отразени в баланса му, защото според данни от
счетоводителката до
Във връзка със заявеното от адв.К. на въпроса на съда, че поддържа искането си за
обезщетение в съсобственост на ап., продаден на „К.С.Реал” ООД, както и тези,
предоставени за стопанисване и управление на МЗГ, ДКЕВР, ВСС и МС /виж л.1036,
том 3 по делото/ с определение от 13.12.2012 г. съдът е конституирал същите
като заинтересовани страни по делото. С молба от 20.12.2012 г. жалбоподателите
са се отказали от обезщетение в съсобственост с ап., пораден на „К.С.Реал” ООД,
поради което с определение от 07.01.2003 г. съдът е прекратил производството по
отношение на тази заинтересована страна /л.1041, том 3 по делото/.
С определението от 13.12.2012 г. е
конституиран като заинтересована страна МС на РБ, но в СПЛ същият е бил отразен
като Администрацията на МС. Наред с това МС е бил представляван в течение на
близо две години от двама юрк. – И. и К., служители в Администрацията на МС/виж
л.1058-1062,том.3 от делото/; касае е се до административно правораздаване в
което заинтересованите страни се конституираха на основание чл.41, ал.2 ЗАП,
понастоящем отменен, без да има значение дали са ЮЛ или не. Безспорно МС на РБ
не е капиталово търговско дружество, поради което по отношение на него не
намира приложение разпоредбата на чл.6, ал.10 ЗОСОИ. Затова и настоящата
инстанция приема, че не е допуснато твърдяното в писмените бележки накърняване
правото на защита на тази заинтересована страна.
Настоящата инстанция приема, че ап.,
предоставени на заинтересованите страни МЗХ, ДКЕВР, ВСС, МС, МВнР са такива във
връзка с изпълнение на функциите им – за жилищни нуди на служителите им, поради
което обезщетяването със съсобственост в тази ап. е неподходящо.
АП. с № № 14, в бл.156/2, ап.7,24 и
29 в бл.156/1 са предоставени на Посолството на Р Куба по междуправителствена
спогодба за двустранно сътрудничество в областта на обслужване на
дипломатическите мисии на Р България в Хавана и Р Куба в С., поради което
същите не могат да послужат за търсеното обезщетение.
Апартаментите, претендирани като
обезщетение, за които се твърдеше, че са в патримониума на ответника не се
доказа това да е така, виж по-горе заключението на СИЕ. Наред с това видно от
представените нот.актове на л.625 и л.628 ап.№ 7 и ап.31 в бл.156/2 са
продадени на ЮЛ-търговци.
Установява се от събраните по делото писмени
доказателства, че „А.” ЕООД е
образувано с държавно имущество по силата на ПМС № 252 от 05.11.2001 г./л.467,
том 2-ри по делото/. Част от имуществото преди това е било стопанисвано от Държавна
фирма „Д.С.”,
БОДК и ИА „Дипломатически имоти в страната” с оглед приетото в ПМС №
127/20.12.1974 г., ПМС № 26/06.02.1992 г., ПМС № 221 от 30.11.1999 г. и ПМС №
266 от 30.12.1999 г./л.665 и л.693, л.695, л.695, том 2 по делото/. По силата
на ПМС № 252 от 05.11.2001 г. е била закрита ИА „Дипломатически имоти в
страната” и нейното имущество е преминало към МВнР- чл.3, ал.1 от същото. Същевременно в ал.2 от
същия член 3 е дадено нареждане на Министъра на външните работи да образува
ЕООД с държавно имущество, като внесе в капитала на новообразуваното дружество
съответното движими и недвижимо имущество, както и наличните към 27.09.2001 г.
по сметките на закритата агенция финансови средства /постановлението се намира
на л.691 том 2-ри от делото/. Именно в изпълнение на това ПМС е образувано „А.” ЕООД. Затова и неоснователни са доводите на
пълномощника на дружеството, че „АДИС” ЕООД било образувано на самостоятелно
основание е нямало нищо общо с БОДК/виж протокола от с.з. на л.972, том 3 по
делото/.
Неоснователен е и довода на пълномощниците на жалбоподателите, че прехвърлянето
на имуществото в капитала на ТД е в нарушение на решението на ВНС за забраната
за разпореждане с държавно и общинско имущество от
Същевременно
са налице данни, че с решение № 2285/27.05.2003 г. Агенцията за приватизация е
пристъпила към процедура за продажба на 100 % от капитала на дружеството, а не
на обособени части от него, виж л.543, том 2-ри по делото.
Ап,
включени в активите на дружеството не са държавна собственост, дори ако държавата
е била единствен собственик на прехвърленото в тях имущество - чл. 2, ал. 4 от Закона за държавната собственост - те са собственост на самото дружество, което
като юридическо лице е самостоятелен правен субект.
Следователно, разпоредбата на чл.2,
ал.4 ЗДС изключва прилагане на обезщетителен способ по чл. 2, ал. 1, т. 1 от ЗОСОИ, така и в РЕШЕНИЕ
№ 2064 ОТ 16.02.2009 Г. ПО АДМ. Д. №
4132/2008 Г., ІІІ ОТД. НА ВАС на РБ.
При това
положение единствения възможен начин на обезщетяване е чрез компесаторни
записи.
На
основание гореизложеното съдът приема, че обжалваната заповед № №
РД-22-100/20.10.1999 г., с която от Областния управител на област С. /град/ е
отказано да бъде уважено заявлението по чл.6, ал.1
ЗОСОИ, вх.№ РД-97-06-3844 от 05.10.1998 г., е частично незаконосъобразна,
поради което същата следва да бъде отменена, както следва:
На
жалбоподателите следва да бъде признато право на обезщетяване за 7 079 кв.м.
относно терена- по заявлението се претендират 9 232 кв.м., от които 393
кв.м.-застроени или – 8 839 кв.м.- терен /имот пл.№ 1, кв.26-стар/. От
последните 1 150 кв.м. са възстановени от ВКС на РБ и 610 кв.м. отчуждени
по реда на ЗПИНМ, за които приехме, че не подлежат на обезщетяване по реда на
ЗОСОИ. От ВКС е признато право на собственост върху двете бивши фаблични сгради
с обща площ от 194 кв.м. или от сградите остана за обезщетяване склада с площ
от 199 кв.м.Действително ВКС е приел по-голяма площ на терена, но той е бил
сезиран с иска за собственост и се е ръководел от нот.актове за придобиването
му. В настоящето производство водещо е отчуждаването като съдът е длъжен да се
съобрази и със заявеното в срока за обезщетяване имущество.
По разноските:
На жалбоподателите разноски ще бъдат
присъдени съобразно действително извършените такива, както и с оглед уважената
част на жалбата или при направени такива в размер на 3 035,50 лв., съдът присъжда разноски в размер на 1 500 лв.
Ответникът
претендира разноски и такива са сторени в размер на 750 лв. за вещо лице;
полага се и юрк.възнаграждение, което съдът определя в размер на 300 лв. с
оглед активната позиция на процесуалния представител на Областната управа,
както и отчитайки сложността на делото. С оглед изхода на спора, обаче, в полза
на ответника ще бъдат присъдени разноски в размер на 500 лв.
Заинтересованата страна МВнР претендира
разноски и такива му се присъждат с оглед изхода по спора /по отношение на него
жалбата беше приета за неоснователна/ в размер на по 300 лв.-
юрк.възнаграждение, което съдът определя с оглед активнана позиция на
процесуалния представител на Министерството както и за депозит за вещо лице в
размер на 180 лв. или общо в размер на 480
лв.
Останалите заинтересовани страни не
претендират разноски, поради което и съдът не им присъжда такива.
Ответникът следва да бъде осъден да заплати в полза на Националното бюро за правна помощ
възнаграждението на особения представител – адв.Й. в
размер на 150 лв.
ВОДИМ ОТ ГОРНОТО, СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ заповед № РД-22-100/20.10.1999 г.,
с която Областния управител на Област С. е отказал да уважи заявлението,
подадено от наследниците на Х.М. Р. за обезщетяване по реда
на чл.6, ал.1 ЗОСОИ, вх.№ РД-97-06-3844 от 05.10.1998 г., за имуществото,
одържавено по реда на ЗНЧИМП-
ПРИЗНАВА ПРАВО НА ОБЕЗЩЕТЕНИЕ в полза
на М.Т.П. и М.Е.П.
като наследници на починалия в течение на процеса
жалбоподател П.Е. Р., наследник на Х.М. Р., за имуществото, одържавено по реда на ЗНЧИМП-
ОПРЕДЕЛЯ КАТО НАЧИН НА ОБЕЗЩЕТЕНИЕ
–компесаторни записи.
ОТХВЪРЛЯ ЖАЛБАТА в останалата част,
КАТО НЕОСНОВАТЕЛНА.
ОСЪЖДА Областния управител на област С.-град,
гр.С., ул.”А.” № **, ДА ЗАПЛАТИ на М.Т.П. и М.Е.П.,***- адв.К. и адв.И., разноските
по делото в размер на 1 500 лв.
ОСЪЖДА Областния управител на област С.-град,
гр.С., ул.”А.” № **, ДА ЗАПЛАТИ в полза на
Националното бюро за правна помощ възнаграждението на особения представител –
адв.Й. в размер на 150 лв.
ОСЪЖДА М.Т.П. и М.Е.П.,***-
адв.К. и адв.И., ДА ЗАПЛАТЯТ на Областния управител на област С.-град, гр.С., ул.”А.” № **, разноските по
делото в размер на 500 лв.
ОСЪЖДА М.Т.П. и М.Е.П.,***-
адв.К. и адв.И., ДА ЗАПЛАТЯТ на
М.НА В.Р., гр.С.,
ул.”А. Ж.” № *, сумата в размер на 480 лв.- юрк.възнаграждение /за един юрк./
в размер на 300 лв. и 180 лв.-разноски за вещо лице.
ПРЕКРАТЯВА производството по отношение
на НАРОДНО СЪБРАНИЕ на Р България.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред ВЪРХОВЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД на Р
България, в 14-дневен срок от съобщението до страните за изготвянето му, а в
частта, в която има характер на определение – в 7-дневен срок.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: