Определение по дело №808/2008 на Окръжен съд - Благоевград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 октомври 2009 г.
Съдия: Надя Узунова
Дело: 20081200500808
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 11 юли 2008 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

Номер

18

Година

31.05.2004 г.

Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Окръжен Съд - Кърджали

На

04.30

Година

2004

В публично заседание в следния състав:

Председател:

Елена Димова Налбантова

Секретар:

Красимира Вълчева Тодорова

Пламен Александров Васка Халачева

Прокурор:

Илияна Славовска

като разгледа докладваното от

съдията Халачева

дело

номер

20045100100088

по описа за

2004

година

Производството е по чл.32, ал.2, изр.І-во от Закона за администрацията.

Със заповед № РД – 09 - 80/26.02.2004 г., на основание чл.32, ал.1 във връзка с ал.2,предл.І от Закона за администрацията, Областният управител на Област с административен център Кърджали, е спрял изпълнението на Решение № 29 /Б , прието на заседание на Общинския съвет - Кърджали, проведено на 28.01.2004 година, като незаконосъобразно. В мотивите на заповедта се твърди, че цитираното решение на Общинския съвет – Кърджали,с което се възлага на Кмета на Община Кърджали да извърши замяна на общински имот ,упоменат в предходното решение на ОбС,№ 29 А/28.01.2004 г., е взето в нарушение на нормата на чл.37,ал.4 от ЗОС и на самото цитирано решение № 29 / А . Изтъква се, че атакуваното решение № 29 Б/28.01.2004 г. е незаконосъобразно,поради което съдът следвало да го отмени като такова.

Ответникът, Общински съвет, гр. Кърджали, редовно призован ,не се представлява и не взима становище по заповедта.

Представителят на Окръжна прокуратура,гр. Кърджали, изразява становище за незаконосъобразност на атакуваното решение на общинския съвет и моли като такова същото да бъде отменено.

Окръжният съд, като прецени събраните по делото доказателства, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

С покана на основание чл.23,ал.2 от ЗМСМА,под № 4,Председателят на Общинския съвет,гр. Кърджали е свикал на 28.01.2004 г. от 9.30 часа, заседание на Общинския съвет при дневен ред,изброен подробно в 10 точки,между които и т.4 – “Предложение за учредяване на безвъзмездно право на пристрояване на сградата на ул.”Деспот Слав” № 1 за нуждите на Национална агенция по приходите”.

Видно от приложения протокол № 4 от заседание на Общинския съвет- Кърджали,проведено на 28.01.2004 г. и от приложения присъствен лист на общинските съветници на същото заседание ,се установява,че от общо 41 общински съветници,при гласуването на цитираната т.4 са присъствували и гласували 38 общински съветници.След станали разисквания по тази точка са били приети с резултат 37 общински съветници “за” и 1 ”въздържал се “ две решения. С решение № 29А е дадено съгласие на основание чл.21,ал.1,т.8 от ЗМСМА да се учреди безвъзмездно право на строеж на Националната агенция по приходите за пристрояване към съществуваща административна сграда,в имот 109 от кадастрален район 106 по кадастралната карта на гр.Кърджали,”Стара градска част”,в размер на 480 кв.м. разгърната застроена площ. По същата точка е прието и решение № 29 Б,със същия надлежен кворум ,съгласно което ОбС-Кърджали възлага на Кмета на Община Кърджали в срок до три месеца след приключване преписката по деактуване на имота по цитираното решение № 29 А, да извърши замяна с друг равностоен имот държавна собственост.

Цитираният в предходен абзац ,протокол е получен от Областния управител на 05.02.2004 г.,като заповедта му с № РД-09-80/26.02.2004 г. , стояща в основата на настоящото производство, е отнесена в компетентния,Кърджалийски окръжен съд,по смисъла и при условията на чл.32,ал.2,предл.1 от ЗА,в надлежния едномесечен срок- 01.03.2004 г.

В хода на тези констатации, и изяснявайки в предходния абзац,въпроса по допустимостта на настоящото производство,съдът следва да се произнесе и по съществото му.Прочие намира атакуваното решение № 29 / Б от 28.01.2004 г. на Общински съвет – Кърджали,за незаконосъобразно,и като такова същото следва да бъде отменено.Съобразно разпоредбата на чл.37,ал.4 от Закона за общинската собственост,на юридически лица на бюджетна издръжка може да бъде учредено безвъзмездно право на строеж.Видно от приложеното решение № 29 А,Общинският съвет- Кърджали се е възползувал от тази възможност и е отстъпил на основание чл.21,ал.1,т.8 от ЗМСМА да се учреди такова безвъзмездно право на строеж на Националната агенция по приходите за пристрояване към съществуваща административна сграда,в имот 109 от кадастрален район 106 по кадастралната карта на гр. Кърджали,”Стара градска част “,в размер на 480 кв.м. разгърната застроена площ. Независимо от цитираното решение,ОбС- Кърджали абсолютно немотивирано е приел второ ,атакувано в настоящото производство, решение № 29 / Б,възлагайки на Кмета на Община Кърджали да извърши със същия имот втора разпоредителна сделка, която сама по себе си не е съобразена със действуващото законодателство,в частност чл.45 от Закона за държавната собственост,респ.чл.68 и сл. от ППЗДС,доколкото правомощие по този ред за осъществяване на конкретната двустранна сделка - замяна с държавен имот,частна държавна собственост,е прерогатив и на друг орган на изпълнителната власт-Областния управител.Индикации за така сложили се фактически предпоставки по повод на атакуваното решение липсват.В този ход на разсъждения ,и съобразявайки разпоредбата на чл.15,ал.2,т.3 от ЗАП,според която всеки административен акт,какъвто п¯ своя характер е и атакуваното решение,следва да бъде мотивиран.Мотивите на всеки такъв акт представляват кратко описание на фактите от действителността обусловили издаването му,и при настъпването на които компетентният административен орган е длъжен да упражни предоставеното му със закон правомощие в съответната правна форма,и актът следва да съдържа текстът на съответния нормативен акт,обуславящ фактическата власт на съответния орган и законосъобразността на акта – правното му основание .Липсата на фактическите основания в административния акт лишават от възможност съда да прецени законосъобразността на акта и представляват съществено процесуално нарушение,което води до неговата отмяна .В този аспект загадка остава за настоящата инстанция настъпилия факт,правно обусловен, и като такъв мотивиращ административния орган - ОбС-Кърджали да приеме ,условно нареченото,второ решение № 29 / Б,изцяло влизащо в противоречие,с неатакуваното,поради което и имащо характер на стабилен административен акт,Решение № 29 А от 28.01.2004 г.

Безспорно така констатираната липса на мотиви на атакувания административен акт е нарушение на административнопроизводствените правила и закономерно води до неговата отмяна като незаконосъобразно.

Водим от изложеното и на основание чл.42 от ЗАП във връзка с чл.32, ал.2, изр.1-во от ЗА, съдът

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Решение № 29/Б по Протокол № 4, прието на заседание на Общински съвет-Кърджали, проведено на 28.01.2004 година, като незаконосъобразно.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.