№ 43
гр. Дупница, 12.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, II-РИ СЪСТАВ НО, в публично
заседание на двадесет и осми януари през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:Маргарита Пл. Алексиева
при участието на секретаря Юлия Д. Йорданова Вукова
като разгледа докладваното от Маргарита Пл. Алексиева Административно
наказателно дело № 20241510201000 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш № **********, издаден от Агенция ,,Пътна
инфраструктура“, с който на ,,ДЛВ – СИ“ ООД с ЕИК ********* със седалище и адрес на
управление: гр. Перник, ж.к. ,,Църква“, ул. ,,Кралевски път“ № 1, представлявано от
управителя Д.С.Ц., на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 във връзка с чл. 179, ал. 3б от ЗДвП е
наложено административно наказание ,,имуществена санкция“ в размер на 2500 лв., за
нарушение по чл. 102, ал. 2 от ЗДвП.
Електронният фиш е обжалван в срок от санкционирания субект, като в жалбата са
наведени доводи за допуснати съществени процесуални нарушения и нарушения на
материалния закон. Иска се отмяната на оспорения фиш и се претендират разноски за
адвокатски хонорар.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не изпраща представител. С
писмено становище по делото процесуалният представител адв. Л. от САК поддържа
жалбата и искането за отмяна на оспорения фиш като незаконосъобразен, издаден в
противоречие с общностното право, водещо до неправилно приложение на материалния
закон. Поддържа се искането за присъждане на разноски за адвокатско възнаграждение и се
представя списък за сторените такива.
Въззиваемата страна в съдебно заседание се представлява от юрисконсулт Е., която в
пледоарията си по същество иска от съда да потвърди издадения електронен фиш и да
отхвърли жалбата като неоснователна по съображения подробно изложени в писмено
становище по делото. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.
1
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства и
доказателствени средства, намира за установено следното:
На 17.12.2021г. в 13:54 часа е установено нарушение №
D42084216D7F50ЕЕЕ053011F160АСАЕ1 с ППС влекач МАН ТГА 18.430 БЛС,
регистрационен номер ****** с технически допустима максимална маса 18000, брой оси 2,
екологична категория ЕВРО 3, в състав с ремарке в с общ брой оси 5, с обща технически
допустима максимална маса на състава 0, в община Дупница за движение по път А-3 км
52+049 с посока нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа като за
посоченото ППС изцяло не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или валидна тол
декларация за преминаването. Нарушението е установено с устройство № 20331,
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1
от ЗП, намиращо се на път А-3 км 52+049. След направена справка за собствеността на
превозното средство било установено, че същото принадлежи на ,,ДЛВ – СИ“ ООД с ЕИК
********* със седалище и адрес на управление: 2308 гр. Перник, ж.к. ,,Църква“, ул.
,,Кралевски път“ № 1 със законен представител Д.С.Ц..
Поради това на юридическото лице бил съставен процесния електронен фиш с №
**********, с който му било наложено административно наказание ,,имуществена санкция“
в размер на 2 500 лева за извършено нарушение по чл. 102, ал. 2 от ЗДвП.
Горната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на събраните по делото
доказателства, представени от страните, всички подробно описани и приобщени по реда на
чл. 283 от НПК. Въз основа на информацията обективирана в приложения и изготвен от
техническото средство снимков материал, съдът безспорно установява всички релевантни
към предмета на доказване по делото факти и обстоятелства.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна
следното:
Жалбата е подадена от легитимиран правен субект при спазване на преклузивния
срок за обжалване по чл. 59, ал.2 от ЗАНН с оглед датата на връчване на ЕФ и датата на
подаване на жалбата. Насочена е срещу подлежащ на съдебен контрол
административнонаказателен акт, поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е основателна, по следните съображенията:
Въз основа на извършена цялостна служебна проверка съдът приема, че оспорения
ЕФ е издаден от компетентен административен орган/структура, на основание чл. 10, ал. 10
ЗП. Спазена е формата и срока за съставяне на ЕФ, който формално съдържа всички
необходими реквизити предвидени в закона. Посочени са датата и точния час на
нарушението, мястото на нарушението, регистрационният номер на пътното превозно
средство, неговият собственик, описано е нарушението и нарушената законова разпоредба.
Разяснена е и възможността за заплащане на компенсаторната таксата по чл. 10, ал. 2 от
Закона за пътищата, с което санкционираният да се освободи от понасянето на
2
административнонаказателна отговорност. Указано е, че с плащането на компенсаторна
такса в предвидения срок електронният фиш ще бъде анулиран, както и че задължението по
чл. 10б, ал. 5 от ЗП ще се счита за изпълнено. Разяснен е и срокът и начините за
доброволното й заплащане. Поради това и настоящият съдебен състав приема, че не са
допуснати съществени процесуални нарушения относно съдържанието и начина на издаване
на обжалвания ЕФ.
Съгласно чл. 10, ал.1 от ЗП: „За преминаване по платената пътна мрежа се въвежда
смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства и такси на
база време и на база изминато разстояние“. От друга страна в т.1 и т.2 на чл. 10, ал.1 ЗП са
изброени и двата вида пътни такси: т.1: „такса за ползване на платената пътна мрежа -
винетна такса за пътни превозни средства по чл. 10а, ал. 7; заплащането на винетната такса
дава право на едно пътно превозно средство да ползва за определен срок платената пътна
мрежа“; т.2: „такса за изминато разстояние - тол такса за пътни превозни средства по чл. 10б,
ал. 3; заплащането на тол таксата дава право на едно пътно превозно средство да измине
разстояние между две точки от съответния път или пътен участък, като изминатото
разстояние се изчислява въз основа на сбора на отделните тол сегменти, в които съответното
пътно превозно средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на сбора на
изчислените за съответните тол сегменти такси.“ Същевременно в чл. 179 и чл. 187а ЗДвП са
предвидени три категории субекти, които носят отговорност за допуснато управление на
МПС по републиканската пътна мрежа без заплатена винетна/тол такса - това са
собственикът, вписаният ползвател или действителният водач на МПС. Няма спор, че
жалбоподателят е собственик на процесното ППС.
От доказателствената съвкупност по делото се установява безспорно от обективна
страна, че на посочените по-горе дата, час и път, процесното ППС е било управлявано в
указаната посока, като за същото не е била заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1,
т. 2 от Закона за пътищата с оглед липсата и на валидна маршрутна карта или валидна тол
декларация за преминаването на ППС. Представеният и приложен по делото доказателствен
материал установява по несъмнен начин извършването на вмененото на санкционираното
дружество нарушение. Именно затова е ангажирана отговорността на жалбоподателя, тъй
като същият не е изпълнил предвиденото с чл. 102, ал. 2 ЗДвП задължение да не допуска
движението на собственото му пътно превозно средство по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, ако за това ППС предварително не са изпълнени задълженията във
връзка с установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона
за пътищата според категорията на пътното превозно средство.
Доколкото субект на нарушението е юридическо лице, деянието не следва да се
обсъжда и от субективна страна.
Наложената с електронния фиш имуществена санкция е определена в съответствие с
чл. 187а, ал. 2, т. 3 вр. чл. 179, ал. 3б ЗДвП, според който ако собственикът на пътното
превозно средство е юридическо лице или едноличен търговец, за допускане движението на
пътното превозно средство, без да са изпълнени задълженията по установяване размера и
3
заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, на собственика се
налага имуществена санкция в размер на 2500.00 лева. Предвид абсолютно определения от
законодателя размер на санкцията, същата не подлежи на редукция от съда.
Въпреки гореизложеното съдът намира, че наложеното наказание е
непропорционално на тежестта на извършеното нарушение като съобразява в тази връзка
изцяло Решение от 21.11.2024 г. по дело С-61/2023 г. на СЕС, съгласно което член 9а от
Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17 юни 1999 година
относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени
инфраструктури, изменена с Директива 2011/76/ЕС на Европейския парламент и на Съвета
от 27 септември 2011 г., трябва да се тълкува в смисъл, че посоченото в него изискване за
съразмерност не допуска система от наказания, която предвижда налагане на глоба или
имуществена санкция с фиксиран размер за всички нарушения на правилата относно
задължението за предварително заплащане на таксата за ползване на пътната
инфраструктура, независимо от характера и тежестта им, включително когато тази система
предвижда възможността за освобождаване от административнонаказателна отговорност
чрез заплащане на "компенсаторна такса" с фиксиран размер.
Поради това и обжалвания ЕФ следва да бъде отменен изцяло като неправилен и
незаконосъобразен.
По разноските:
При този изход на делото и на основание чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН право на разноски
възниква само за жалбоподателя. Представени са доказателства относно размера, датата и
начина на заплащането на претендираното възнаграждение в полза на упълномощения
адвокат - 500 лева. Като взе предвид фактическата и правна сложност на делото и размера
на претендираните разноски, респ. направеното възражение за прекомерност, което е
неоснователно, съдът намира, че Агенция „Пътна инфраструктура”, със седалище в гр.
София, представлявана от Председателя на УС, следва да бъде осъдена да заплати в полза на
,,ДЛВ – СИ“ ООД, представлявано от управителя Д.С.Ц., сумата от 500 лева – адвокатско
възнаграждение.
Водим от горното и на основание чл. 63 и чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш № **********, издаден от Агенция ,,Пътна
инфраструктура“, с който на ,,ДЛВ – СИ“ ООД с ЕИК ********* със седалище и адрес на
управление: гр. Перник, ж.к. ,,Църква“, ул. ,,Кралевски път“ № 1, представлявано от
управителя Д.С.Ц., на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 във връзка с чл. 179, ал. 3б от ЗДвП е
наложено административно наказание ,,имуществена санкция“ в размер на 2 500 (две хиляди
и петстотин) лв. за нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
ОСЪЖДА Агенция ,,Пътна инфраструктура“ със седалище в гр. София,
4
представлявана от Председателя на УС да заплати в полза на ,,ДЛВ – СИ“ ООД с ЕИК
********* със седалище и адрес на управление: гр. Перник, ж.к. ,,Църква“, ул. ,,Кралевски
път“ № 1, представлявано от управителя Д.С.Ц., сумата в размер на 500 (петстотин) лв.,
представляваща разноски за адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните пред Административен съд - Кюстендил на основанията, предвидени в НПК и
по реда на Глава дванадесета от АПК.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
5