РЕШЕНИЕ
№ 56, 14.01.2020г., гр.Бургас.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаският
районен съд, осми наказателен състав,
на седемнадесети декември, две
хиляди и деветнадесета година,
в публичното заседание в следния
състав :
Председател:
Петя Георгиева
Секретар : Златка Калоянова
Прокурор : ……………………
като разгледа докладваното от съдия Г.
наказателно административен характер дело номер 4876 по описа на съда за 2019
година, за да се произнесе взе предвид
следното :
Производството е по реда чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по повод жалбата на ЕТ „Д.-Т.В.“ ЕИК по БУЛСТАТ **********
със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ********* против наказателно
постановление № 434700- F445459/ 10.04.2019г., издадено от
началник отдел „Оперативни дейности“-Бургас в ЦУ на НАП, с което за нарушение
на чл.41, ал.1 от Наредба № Н-18
от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им
и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, на основание чл.185, ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС на жалбоподателя е наложена имуществена
санкция в размер на 500 лева. В жалбата се сочат доводи за незаконосъобразност,
като се иска отмяна на обжалваното постановление.
Жалбата е подадена в преклузивния срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна
и е допустима.
Съдът, като прецени доказателствата по
делото и съобрази закона, в контекста на правомощията си по съдебния контрол,
намери за установено от фактическа и правна страна следното:
На 09.11.2018г. в 13:40 часа е
била извършена оперативна проверка на търговски обект - магазин за промишлени
стоки, находящ се в гр.Бургас, ж.к.“********,
стопанисван от ЕТ „Д.-Т.В.“
ЕИК по БУЛСТАТ **********. При проверката е
установено, че задълженото лице не е спазило изискването на чл.41, ал.1 от
Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез
фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби
чрез електронен магазин, като не е отпечатало съкратен отчет на фискалната памет в 7-дневен срок
след изтичане на месец октомври 2018г.. За проверявания обект има монтирано и
въведено в експлоатация, свързано с дистанционно
с НАП и работещо фискално устройство модел „TREMOL ZM-K“ с ИН на ФУ № ZK 073852 и ИН на ФП №
50079987.
За извършената проверка и направените
констатации е съставен протокол за извършена проверка, приложен към
административно-наказателната преписка.
На 20.11.2018г. на жалбоподателя е
съставен акт за установяване на административно нарушение за нарушение на чл.41, ал.1 от Наредба № Н-18
от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им
и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин. При съставянето на акта
управителя на търговеца е получил препис и не е направил възражения. В срока по
чл.44, ал.1 от ЗАНН не е депозирано писмено възражение.
Сезиран с преписката по акта административнонаказващият орган е приел фактическите
обстоятелства за доказани, поради което е издал обжалваното наказателно
постановление, с което за нарушение на чл.41, ал.1 от Наредба № Н-18
от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им
и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин на
основание чл.185, ал.2 от ЗДДС е наложил на жалбоподателя имуществена санкция в
размер на 500 лева.
Актът за установяване на
административно нарушение е съставен в тримесечния срок от откриване на
нарушителя, не по-късно от една година от нарушението, а издаденото въз основа на него наказателно
постановление е в предвидения от закона шестмесечен срок и е издадено от
компетентен орган, видно от представената по делото заповед на изпълнителния
директор на НАП.
Според съда в хода на
производството е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила.
Съгласно чл.42, т.3 и чл.57, ал.1, т.5
от ЗАНН в акта за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление следва да е посочена недвусмислено датата на извършване на
нарушението. В акта и постановлението
липсва дата на нарушението. Посочено, че жалбоподателя не е отпечатал съкратен
отчет на фискалната памет в 7-дневен срок след изтичане на месец октомври
2018г.. При липса на този задължителен реквизит се нарушава правото на защита
на жалбоподателя.
Разпоредбата на чл.41, ал.1 от Наредба № Н-18
от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им
и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин в актуалната и редакция
към дата на нарушението предвижда, че в 7-дневен срок след изтичане на всеки
месец и година лицето по чл.3 отпечатва съкратен отчет на фискалната памет на
всяко устройство в обекта за съответния период. Съгласно чл.41, ал.2, отчетите
по ал.1 се съхраняват в книгата за дневните финансови отчети на всяко
устройство на страницата за датата на последния ден от периода. Горепосочената
наредба е нормативен акт по прилагането на чл.118 от ЗДДС.
Според разпоредбата на чл.41,
ал.1 от Наредба №
Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им
и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин в актуалната и
редакция към дата на нарушението, в редакцията и към датата на
нарушението предвижда, че в 7-дневен срок след изтичане на всеки месец и година
лицето по чл.3 отпечатва съкратен отчет на фискалната памет на всяко устройство
в обекта за съответния период. По делото безспорно се установи, че в търговския
обект, стопанисван от жалбоподателя, е било монтирано фискално устройство, и не
е отпечатан съкратен финансов отчет на фискалната памет в 7 –дневен срок слез
изтичане на месец октомври 2018г. От обективна страна бездействието на
жалбоподателя представлява нарушение по чл.41, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране
и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,
изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които
извършват продажби чрез електронен магазин. Считано от 02.07.2019г.
чл.41, ал.1 от горепосочената наредба е изменена с ДВ, бр.52 от 2019г. Според
новата редакция в 7-дневен срок след изтичане на всеки месец и година единствено
лицето по чл.3, използващо ЕСФП, отпечатва съкратен отчет на фискалната памет
от всяка ЕСФП в обекта за съответния период. В чл.2, ал.2 от Наредба № Н-18
от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им
и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин са предвидени видовете
фискални устройства - 1. електронни касови апарати с фискална памет /ЕКАФП/; 2.
фискални принтери /ФПр/; 3. електронни системи с
фискална памет /ЕСФП/ за отчитане оборотите от продажби на течни горива чрез
средства за измерване на разход, които са одобрени по смисъла на Закона за измерванията
или са с оценено съответствие по смисъла на Закона за техническите изисквания към
продуктите; 4. фискално устройство, вградено в автомат на
самообслужване /ФУВАС/. Проверяващите са констатирали, че в стопанисвания от
жалбоподателя обект е въведено първото от тези устройства - касов апарат с
фискална памет /ЕКАФП/. Към момента задължението за отпечатване на месечни
отчети е останало само за лицата, използващи ЕСФП, като същото е отпаднало за
обектите, в които са инсталирани ЕКАФП. В чл.3, ал.1 от ЗАНН
е предвидено, че за всяко административно нарушение се прилага нормативният
акт, който е бил в сила по време на извършването му. От това правило е въведено
изключение в чл.3, ал .2 от ЗАНН, а именно ако до влизане в сила на наказателното постановление
последват различни нормативни разпоредби се прилага онази от тях, която е
по-благоприятна за нарушителя. Настоящият случай е точно такъв, тъй като преди производството
понастоящем е висящо и е последвал по-благоприятен закон, с която е отпаднало
задължението на наказаното лице да отпечатва съкратени месечни отчети. поради
което и към настоящия момент, предвид наличието на новата редакция, поведението
на жалбоподателя е несъставомерно и наказателното
постановление следва да бъде отменено.
Предвид гореизложеното
Бургаският районен съд на основание чл.63, ал.1, от ЗАНН
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 434700- F445459/ 10.04.2019г.,
издадено от началник отдел „Оперативни дейности“-Бургас в ЦУ на НАП, с което за
нарушение на чл.41, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и
отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,
изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които
извършват продажби чрез електронен магазин, на основание чл.185, ал.2 вр.
ал.1 от ЗДДС на ЕТ „Д.-Т.В.“ ЕИК по БУЛСТАТ ********** със седалище и адрес на
управление гр.Бургас, ж*********** е наложена имуществена санкция в размер на
500 /петстотин/лева.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 - дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд - гр.Бургас.
Председател: /П/
Вярно с
оригинала:З.К.