Решение по дело №3195/2017 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 2
Дата: 3 януари 2018 г. (в сила от 25 април 2018 г.)
Съдия: Тодор Гочев Минов
Дело: 20175530203195
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 ноември 2017 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                    03.01.2018 година                       град Стара Загора

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   VІІ наказателен състав, на двадесет и осми ноември                                    две хиляди и седемнадесета година.

В публично заседание в следния състав,                

               

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТОДОР МИНОВ                      

 

Секретар: ЦВЕТЕЛИНА ДОКОВСКА

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдията ТОДОР МИНОВ,

а.н.дело № 3195 по описа за 2017 година,

 

Р   Е   Ш   И :

 

                        ОТМЕНЯ наказателно постановление № 289764-F296189 от 29.09.2017 година на Зам. Директор при ТД на НАП – град Пловдив /упълномощен със Заповед № 1313/25.10.2016 година на ИД на НАП/, КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

                        Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението от страните, пред Административен съд град Стара Загора.

              

 

               

 

                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ :

 

 

 

 

                        М О Т И В И :

                        Обжалвано е наказателно постановление № 289764-F296189 от 29.09.2017 година на Зам. Директор при ТД на НАП – град Пловдив /упълномощен със Заповед № 1313/25.10.2016 година на ИД на НАП/.

                        В жалбата, в постъпилото писмено становище и в съдебно заседание се излагат доводи за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление и моли съда същото да бъде отменено изцяло. Доводите са във връзка с това че административно наказващия орган, неправилно е определил датата на административното нарушение, както и е формулирал самото административно нарушение.

                        Въззиваемият чрез процесуалния си представител, взема становище, че жалбата е неоснователна, като в хода на съдебните прения и в постъпилото писмено становище, излага съображения че обжалваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено.

                        Старозагорският районен съд, след като обсъди оплакванията изложени в жалбата, събраните по делото писмени и гласни доказателства, и становищата, и доводите на страните намери за установено следното:

                        Жалбата е подадена от лице имащо право на нея, и разгледана по същество съдът я намира за ОСНОВАТЕЛНА.

                        С обжалваното наказателно постановление, дружеството-жалбоподател е санкционирано за това, че като данъчно задължено лице за периода 01.10.2016 година – 31.10.2016 година е получило течни горива /газьол/, освободени за потребление по чл.20, ал.2, т.1 от Закона за акцизите и данъчните складове, на стойност над 25 000 лева и не е представило в офис град Стара Загора при ТД на НАП – Пловдив, обезпечение в пари, държавни ценни книжа или безусловна и неотменяема банкова гаранция за срок от една година съгласно разпоредбата на чл.176в, ал.1, т.3 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/. АНО е приел, че обезпечението е следвало да бъде предоставено в законоустановения срок, съгласно чл.176в, ал.5, т.3 от ЗДДС, в 7-дневен срок преди датата на освобождаване на течните горива за потребление, чиято стойност надвишава 25 000 лева, като АНО е приел, че тази дата следва да бъде 13.10.2016 година. За дата на освобождаване на течните горива АНО е приел датата на издадената фактура № ********** от 20.10.2016 година, издадена от дружеството-жалбоподател. Въз основа именно на тази фактура АНО е приел, че датата на освобождаване на горивото е датата на фактурата. Именно въз основа на тази дата, възприета като дата на административното нарушение, е посочен и срокът, предвиден в чл.176в, ал.5, т.3 от ЗДДС. С оглед на това е прието, че дружеството с описаното деяние е нарушило разпоредбите на чл.176в, ал.5, т.3 във връзка с ал.1, т.3 от ЗДДС, като на основание чл.180в, ал.1, предложение първо от същия закон е наложена и предвидената там според законодателя санкция.

                        При запознаване с така изложеното в обжалваното наказателно постановление, настоящата инстанция споделя намира, че издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно, тъй като при издаването му е нарушен материалния и процесуалния закон.

                        За да  

 

 

 

приеме, че дружеството-жалбоподател е извършил административно нарушение в качеството си на задължено лице по смисъла на чл.176в, ал.1, т.3 от ЗДДС и не е предоставил обезпечение за получено количество течно гориво /газьол/ през месец октомври 2016 година, на стойност повече от 25 000 лева, административно-наказващия орган е приел, че датата на която е извършено нарушението е 20.10.2016 година, която дата е определил въз основа на издадена фактура с № **********/20.10.2016 година.

                        Съдът счита, че АНО неправилно е приел, че датата на издаване на фактурата е именно деня, в който е извършено нарушението, тъй като факта на издаване на фактурата, не означава, че именно в този ден е освободено съответното количество гориво от данъчния склад. Точната дата на освобождаване на съответното количество гориво се доказва с документи, издадени от доставчика на горивото. Съгласно чл.176в, ал.5, т.3 от ЗДДС, обезпечението се предоставя в 7-дневен срок преди датата на освобождаване на течните горива за потребление по чл.20, ал.2, т.1 от Закона за акцизите и данъчните складове, с чиято стойност надвишава 25 000 лв. Съответно, за дата, на която е извършено нарушението следва да бъде приета датата на освобождаване на съответното количество гориво от данъчния склад, а не датата на издаване на фактурата, както неправилно е приел административно наказващия орган. От материалите по делото, се установява, че дружеството в качеството си на данъчно задължено лице е подал в Националната агенция за приходите данни за доставените количества течни горива за месец октомври 2016 година.

                        Съответно, за дата на която е извършено нарушението следва да бъде приета не датата, на която е издадена фактурата от доставчика на доставеното количество гориво, а датата, на която доставчика е освободил съответното количество гориво от своят склад, за което административно наказващия орган не е събрал доказателства. При установяване на административното нарушение и издаване на наказателното постановление административно наказващият орган е следвало да изиска информация от лицензирания данъчен склад, освободил доставеното количество гориво, относно точната дата за освобождаване на това количество гориво, от която следвало и да бъде определен срока по чл. 176в, ал. 5 от ЗДДС, което не е сторено.

                        В акта и в наказателното постановление освен задължителните реквизити на официални документи, следва да се съдържат и още всички факти и обстоятелства, които осъществяват състава на обявеното за наказуемо деяние, които следва да са описани ясно и последователно. Административно-наказващият орган има задължение да опише фактите, които са породили задължението за подаване на обезпечение, а именно - мястото на извършване на нарушението, крайната дата на изтичане на срока за предприемане на дължимото действие, както и че същото не е извършено в този срок и дата на самото нарушение. Точното и недвусмислено посочване на датата на извършване на нарушението е абсолютно необходим реквизит на АУАН и на НП, тъй като по този начин, от една страна, се индивидуализира нарушението и се очертава предмета на доказване, а от друга, се следи за сроковете по чл. 34 от ЗАНН. За датата на нарушението, осъществено чрез бездействие, следва да се приеме датата, следваща изтичането на определения за предприемане на съответното действие срок. В процесния случай обаче, посочване в АУАН и в НП на конкретна датата на извършване на нарушението липсва, тъй като посочената от административно-наказващия орган дата на извършване на нарушението 20.10.2016 година е определена на база издадената фактура, без изискана информация на коя дата е освободено количеството гориво, за което дружеството-жалбоподател е било задължено да представи обезпечение. Посочването на датата, на която е следвало да бъде предоставено обезпечението е съставомерен факт. Липсата на точно посочване на дата на извършване на нарушението в акта и в наказателното постановление е съществено процесуално нарушение, което ограничава правото на защита на жалбоподателя, тъй като не става ясно как точно санкциониращият орган е приел, че именно 13.10.2016 година е датата, която предхожда със седем дни освобождаването на количеството гориво, получено от дружеството и която обосновава възникването на задължение за предоставяне на обезпечение.

                        Както бе посочено наказаното дружество в качеството си на данъчно задължено лице в съответствие с изискванията на закона е подало в Националната агенция за приходите данни за доставените количества течни горива за месец октомври 2016 година. Данните са предоставени по електронен път на 14.11.2016 година.  

 

 

 

От това следва, че дружеството е подала в срок информация в НАП за доставките на газьол през месец октомври 2016 година от доставчика и начисления по доставките ДДС. Предвид подадената информация, още на 14.11.2016 година НАП е разполагала с декларираната от дружеството информация за получените през месец октомври 2016 година течни горива, чиято стойност евентуално надхвърля сумата от 25 000 лева без ДДС, и съответно факта на твърдяното от АНО за извършено нарушение - непредставяне на обезпечение е станал известен на органите на НАП още на 14.11.2016 година, от която дата според съда започва да тече определеният в чл.34, ал.1 изречение второ, предл. първо от ЗАНН 3-месечен давностен срок от откриване на нарушителя за образуване на административнонаказателно преследване. Срокът по чл.34, ал.1 изречение второ предл. първо от ЗАНН е изтекъл на 14.02.2017 година, през което време на дружеството не е съставен надлежен акт за установяване на административно нарушение, с който по силата на чл.36, ал.1 от ЗАНН се образува административнонаказателното производство. Актът е бил съставен едва на 19.04.2017 година, в нарушение на чл.34, ал. 1 изречение второ предл. първо от ЗАНН, поради което проведеното срещу дружеството административнонаказателно производство е изначално недопустимо. В този случай, административно-наказващият орган е следвало да съобрази по реда на чл.52, ал.4  от ЗАНН съставянето на акта след допустимия срок, и да прекрати преписката на основание чл. 54 от ЗАНН. Това не е сторено, а като е издал наказателно постановление, органът е постановил незаконосъобразен акт.

                        Предвид изложеното до тук съдът намира, че обжалваното наказателно постановление, като незаконосъобразно следва да бъде отменено.

                        Воден от горните мотиви, съдът постанови решението си.

 

 

 

 

                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: