Решение по дело №445/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 39
Дата: 6 март 2023 г. (в сила от 6 март 2023 г.)
Съдия: Антония Атанасова Атанасова-Алексова
Дело: 20227160700445
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

39

грПерник, 06.03.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание проведено на седми февруари през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

СЪДИЯ: АНТОНИЯ АТАНАСОВА - АЛЕКСОВА

при участието на секретаря Е. В.**, като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 445 / 2022 по описа на АС -Перник, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по реда на по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 172, ал. 5, вр. ал. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП по жалба подадена

 ОТ: М.Д.П. с ЕГН: **********

и адрес: ***

ЧРЕЗ адв. Д.М.- Пернишка адвокатска колегия,

с адрес за връчване на съобщения: грП.**, ул. „***” № **, ет. **, офис **,

ПРОТИВ: Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1920-000070 от 25.11.2022г. издадена от Я.Г.С.**, на длъжност старши полицай към ОДМВР- Перник, РУ 01 Перник.

С ИСКАНЕ: да се отмени Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1920-000070 от 25.11.2022г. издадена от Я.Г.С.**, на длъжност старши полицай към ОДМВР- П.**, РУ 01 П.**, като неправилна и незаконосъобразна, като бъдат присъдени и направените в производството пред Административен съд- Перник разноски.

Към жалбата не се представят доказателства и няма направени доказателствени искания.

На основание чл.152, ал. 4 от АПК преписката е изискана служебно от административния орган, който за нуждите на административното дело е представил заверени копия на акт № GA 269715, заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1920-000070, талон за изследване № 106306 и резултати от алкотест Дрегер 7510 сериен номер ARPM0421 издадени на лицето М.Д.П. ЕГН - **********.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител изпраща адв. Д.М., която поддържа жалбата и моли да бъде отменена обжалваната заповед, при доводите изложени в подадената жалба. Административния орган бил длъжен да конкретизира срока за който била наложена ПАМ , като не било достатъчно посочването на времевия период, което било пропуск и нарушение, който бил съществен и водело до отмяна на процесната заповед

Претендира и сторените по делото разноски, съгласно представен списък.

В съдебно заседание ответникът по жалбата, редовно призован се явява лично, оспорва подадената жалба и не изразява становище по съществото на спора.

Съдът, след като съобрази доводите на страните и събраните по делото доказателства, обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност съгласно правилата на чл. 235, ал. 2 от ГПК по препр. от чл. 144 от АПК, намира за установено от фактическа страна следното:

На 25.11.2022 година длъжностни лица при ОД на МВР-П.**  съставили Акт за установяване на административно нарушение серия АУАН серия GA, № 654549 на М.Д.П. за това, че на 25.11.2022 година, в 23.35 часа, в грП.**, по улица „***“ с посока към кръстовището с ул. „***“ управлява  лек автомобил „**“  с рег. № **,  негова собственост под въздействие на алкохол. Водачът е изпробван с техническо средство Дрегер 7518 с фабр. Номер  ARPM-0421, като уредът е точел 0.57 промила алкохол. Веднага е съставен Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ серия GA, № 269715 от 25.11.2022 година за установяване на нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 1, пр.1 от ЗДвП. 

Въз основа на съставения АУАН са иззети като доказателства СР на МПС № ********* и два броя регистрационни табели с № РК **.

Със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-22-1920-000070 от 25.11.2022 година, издадена от Я.Г.С.**- ст. полицай РУ 01 при ОД на МВР-П.**, е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т.2а, б. “б“ от ЗДвП, а именно „прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство за срок от 1 година“.

По делото е представена и Заповед № 313з-362 от 28.02.2022 година, издадена от Директор на ОД на МВР-Перник, с която на основание чл. 43, ал. 4 от ЗМВР са определени лица, които да издават принудителни административни мерки

 

по реда на Глава шеста от ЗДвП, съобразно тяхната компетентност, между които лица в т. 1.2 е началник сектор „Пътна полиция“.

Изложената фактическа обстановка се възприе от представените с административната преписка документи, които са приети като годни доказателства.

Заповедта за прилагане на принудителна административна мярка №  № 22-22-1920-000070 от 25.11.2022 година, издадена от Я.Г.С.**-ст. полицай РУ 01 ОД на МВР-Перник е връчена на жалбоподателя на 05.10.2022 година.

При така установените фактически обстоятелства по делото, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена от процесуално легитимирана страна при наличие на правен интерес от обжалването в предвидения от закона преклузивен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, пред надлежен съд съгласно чл. 124, ал. 1 от ЗДСл  по постоянният адрес на посочения в акта адресат.

Оспореният с жалбата административен акт е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, вр. чл. 154, ал. 2, т. 1 от АПК подлежащ  на съдебен контрол за законосъобразност.

  Предмет на настоящото съдебно производство е индивидуален административен акт-Заповед за прилагане на принудителна административна мярка издадена по реда на чл. 171, т. 2а, б. “б” от ЗДвП.

 За да бъде една принудително-административна мярка законна, тя трябва да отговаря на следните изисквания: да бъде прилагана само в изрично и точно изброени в закон или указ случаи; да бъде налагана само от посочените в правната норма административни органи или приравнени на тях други органи; да бъде прилагана във вида и по реда, определен в правната норма. Принудителната административна мярка за всеки конкретен случай трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща преследваната от закона цел.

Заповедта за прилагане на принудителна административна мярка е издадена от компетентен орган по смисъла на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП. В конкретния случай Директор на ОД на МВР-П.** със Заповед № 313з-362 от 28.02.2022 година е оправомощил ст. полицай от звено от „Патрулно постова дейности“ в РУ на ОД на МВР-П.** да прилага с мотивирана заповед принудителни административни мерки по реда на Глава шеста от ЗДвП. Заповедта за прилагане на принудителна административна мярка е издадена от компетентен административен орган, тъй като лицето посочено за неин издател заема  длъжността началник сектор ПП при ОД на МВР-П.**. Следователно не са налице основания за отмяна по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК.

Оспореният акт е издаден в установената от закона писмена форма и има необходимото  съдържание разписано в чл. 59, ал. 2 от АПК. Също така в заповедта за налагане на ПАМ се съдържа описание на конкретни факти и обстоятелства, съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК.

Същата препраща и се позовава на  АУАН серия GA, № 269715 от 25.11.2022 година за установяване на нарушение на чл. 150 от ЗДвП.

 Изводът на съда е, че ЗПАМ е мотивирана и не са налице основания за отмяна по смисъла на чл. 146, т. 2 от АПК.

При издаване на оспорената заповед не са допуснати нарушения на административно производствените правила, които да се приемат съществени и само на това основание същата да се отмени.

Оспореният административен акт е издаден и в съответствие с материалния закон. С оспорената заповед административният орган е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, като доводите за това са следните:

В разпоредбата на чл. 171, т. 2а, б. “б” от ЗДвП е предвидено, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който е управлявал моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози. Следователно и с оглед изложените в оспорената заповед фактически основания, за да бъде законосъобразно приложена посочената ПАМ, е необходимо наличието на следните предпоставки: водачът на МПС да го управлява, с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда установено по надлежния ред и адресатът на мярката да е собственик на управляваното МПС.

В случая не е спорно, че адресатът на ПАМ, приложена с оспорената заповед, е собственик на процесното МПС. Не е спорно и обстоятелството, че към датата на извършената проверка – 25.11.2022 година, водачът на превозното средство е управлявал с концентрация на алкохол над 0.5 промила, а именно с 0.57 промила алкохол се включва в хипотезата на разпоредбата на чл. 171, т. 2а, б. “б” от ЗДвП, като обосновава извод за управление на МПС с концентрация на алкохол в кръвта над допустимия минимум.

Следователно за да се стигне до прилагане на принудителната административна мярка по смисъла на чл. 171, т. 2а, б. “б“ от ЗДвП е достатъчно собственото на адресата на ПАМ пътно превозно средство да е управлявано от лице, за което е налице  посоченото обстоятелство, а именно с концентрация на алкохол в кръвта над допустимия минимум. С оглед на изложеното и от доказателствата по делото не се установява по категоричен начин наличието на факта, че посоченото в акта като нарушител лице е управлявало посоченото моторно превозно средство с концентрация на алкохол над 0.5 промила, а именно с 0.57 промила алкохол, така както е прието и в обжалваната заповед. Въз основа на изложеното съдът намира, че макар материалния закон е приложен правилно и са налице основания за отмяна на акта в условията на чл.146, т. 4 от АПК, тъй като по делото липсват категорични доказателства за това, че посоченото в акта като нарушител лице е управлявало посоченото моторно превозно средство с концентрация на алкохол над 0.5 промила, а именно с 0.57 промила алкохол, тъй като не се представи издадено и влязло в сила наказателно постановление, а нормата на закона изрично свързва налагането на ПАМ само с издаване на наказателно постановление.

Поради изложеното по-горе жалбата срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1920-000070 от 25.11.2022г. издадена от Я.Г.С.**, на длъжност старши полицай към ОДМВР- П., РУ 01 П.** се явява основателна, поради което обжалваната заповед следва да бъде отменена.

При този изход на спора жалбоподателя има право на разноски. Същите са своевременно заявени. Иска се присъждане на адвокатско възнаграждение и заплатена държавна такса.  На основание чл. 143, ал. 3 от АПК в полза на жалбоподателя следва да се присъди сумата от 510.00 лв. от която запалено адвокатско възнаграждение в размер на 500.00 лв. и 10.00 лв. заплатена държавна такса за които са представени доказателства по делото.

 Водим от изложеното и на осн. 172, ал. 2, предложение последно от АПК, СЪДЪТ

РЕШИ:

ОТМЕНЯ  по жалба на М.Д.П. с ЕГН: ********** и адрес: *** Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1920-000070 от 25.11.2022г. издадена от Я.Г.С.**, на длъжност старши полицай към ОДМВР- Перник, РУ 01 Перник.

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи –П.** със седалище грП.**, ул. „***“ № ** ДА ЗАПЛАТИ на М.Д.П. с ЕГН: ********** и адрес: *** съдебни разноски по делото в размер на 510.00 лв. /петстотин и десет лева/. 

РЕШЕНИЕТО на осн. чл. 172, ал. 5 от ЗДвП е окончателно и не подлежи на обжалване.

СЪДИЯ:/п/