Р Е
Ш Е Н
И Е №
260179
гр. Пловдив, 17.05.2022г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Пловдивският окръжен
съд, гражданско отделение, в публично заседание на двадесети април, през две хиляди двадесет и втора година
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЕКАТЕРИНА МАНДАЛИЕВА ЧЛЕНОВЕ: НЕДЯЛКА СВИРКОВА
ВЕЛИЧКА ЗАПРЯНОВА
при секретаря Елена Димова, като разгледа
докладваното от председателя гр.д.№1753
по описа на ПОС за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство по реда на чл. 258 - 273 от ГПК.
Образувано по въззивна жалба от Областна Дирекция на МВР -
Пловдив ЕИК *********, против Решение №2341/10.07.2020г., постановено по гр. д.
№16695/2019 г. на РС Пловдив, първи
гр. състав. С оплакване за незаконосъобразност поради
нарушение на съдопроизводствените правила, необоснованост и противоречие с
материалния закон, жалбоподателят иска от въззивния съд да отмени обжалваното
решение и вместо това да отхвърли предявените искове.
Ответникът по жалбата П.Д.Д. ЕГН-********** изразява
становище за неоснователност на жалбата и иска потвърждаване на обжалваното
решение.
След преценка на събраните по делото
доказателства във връзка със становищата на страните, съдът приема следното:
Въззивната жалба е подадена в срок,
изхожда от легитимирана страна и е насочена срещу подлежащ на обжалване съдебен
акт, поради което се явява процесуално допустима.
Производството пред РС е образувано по
обективно съединени искове с правна квалификация чл. 178, ал. 1, т. 3 във връзка с чл.187 ал.5 от ЗМВР и
чл. 86, ал. 1 от ЗЗД предявени от
П.Д.Д. ЕГН-********** против
Областна Дирекция на МВР - Пловдив. От съда се иска да постанови
решение, с което да осъди ответника да заплати на ищеца сумата от 1782.61 лв., представляваща дължимо
възнаграждение за положен извънреден *** за 256 часа, получен в резултат на
преизчисляване на положения нощен *** с коефициент 1,143, за периода от 01.10.2016г.
до 08.08.2019г., ведно със законната лихва върху посочената сума, считано от 15.10.2020г.
до окончателното изплащане, както и сумата от 68.94лв., представляваща мораторна лихва за периода от падежа на
всяко от задълженията до предявяване на исковата молба – 15.10.2020г.
Ответникът оспорва основателността на
предявените искове. Счита, че е неприложима разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредба за структурата и
организацията на работната заплата, приета с ПМС № 4 на МС от 17,01,2007г. като
специална спрямо ЗМВР. Поддържа се, че през процесния за делото период е
действала Наредба № 8121з-776/29,07,2016 г. /впоследствие отменена/ с която
изчерпателно се регламентирали отчитането и компенсирането на положения от
държавните служители на МВР извънреден *** и нощен ***, поради което липсвало
основание за приложение на друг нормативен акт по аналогия.
С обжалваното решение съдът е приел
исковете за основателни и е присъдил на ищеца претендираните възнаграждения за
извънреден ***.
При изпълнение задълженията си по чл.
269 изр. първо от ГПК, настоящата инстанция не констатира наличие на пороци,
водещи до невалидност или недопустимост на атакувания съдебен акт.
По отношение правилността на решението
проверката в настоящото производство следва да се ограничи до посочените в
жалбата оплаквания (чл. 269 изр. второ ГПК), като служебно се провери
правилното приложение на императивните материалноправни норми, относими към
спорното правоотношение между страните. Не се констатира неправилно приложение
на императивни материалноправни норми при подвеждане на фактите към приложимата
нормативна уредба.
Страните не спорят по установените пред
РС факти:
В процесният период между страните
съществува служебно правоотношение,
възникнало на основание Закона за МВР, като ищецът е изпълнявал длъжността „***“ в *** част в РУ *** към Областна
Дирекция на МВР - Пловдив. От заключението на приетата по
делото съдебно-счетоводна експертиза се
установява, че в спорния период ищецът е положил общо 1790 часа нощен ***.
Ищецът твърди, че тъй като, съгласно
КТ, нормалната продължителност на работното време през нощта е до 7 часа, то
положеният от него нощен *** следва да бъде преизчислен с коефициент 1,143
спрямо нормалната продължителност на
работното време от 8 часа дневно, както е предвидено в чл. 9, ал. 2
от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Счита, че в резултат на преизчисляването,
част от положения от него извънреден *** не му е заплатен от ответната областна
дирекция с увеличение от 50%, съгласно
чл. 187,ал. 6 от ЗМВР.
Тези
доводи настоящата инстанция приема за основателни по следните
съображения:
Съгласно разпоредбата на чл. 187, ал. 1
от ЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.), работното време на държавните служители е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица.
Съгласно чл.187, ал. 3 от същия закон, работното време за работещите на 8-, 12-
или 24-часови смени, сред които е и ищецът, се изчислява сумирано на тримесечен
период, а съгласно изречение четвърто от същата разпоредба, при работа на смени
е възможно полагането на *** и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните
часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Съгласно
разпоредбата на чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР, за служителите, работещи на
смени, работата извън редовното работно време за отработени до 70 часа на
тримесечен период, се компенсира със заплащане на възнаграждение за извънреден ***,
който, съгласно ал. 6, се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното
месечно възнаграждение.
Съгласно разпоредбата на чл. 187, ал. 9 от ЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.), редът за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно
време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните
служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. През процесния период е действала Наредба №
8121з-776/29,07,2016 г., в която е липсвало изрично правило за преизчисляване
при сумирано отчитане на работното време на положените часове *** между 22,00
ч. и 6,00 ч. с коефициент 1,143. Липсата
на такова правило в наредбата обаче не означава, че такова преизчисляване не
следва да се извършва. Съгласно разпоредбата на чл. 188, ал. 2 от ЗМВР,
държавните служители, които полагат *** за времето между 22,00 ч. и 6,00 ч., се
ползват със специалната закрила по Кодекса на ***а. Съгласно разпоредбата на
чл. 140, ал. 1 от КТ, нормалната продължителност на седмичното работно време
през нощта, при петдневна работна седмица, е до 35 часа, а нормалната
продължителност на работното време през нощта при петдневна работна седмица е
до 7 часа. Тези норми на КТ са част от въведената със същия специална закрила
на нощния ***, поради което следва да намерят приложение и по отношение на
държавните служители от МВР – по силата на разпоредбата на чл. 188, ал. 2 от ЗМВР.
Действително, в чл. 187, ал. 3, изр. 4
от ЗМВР, в редакцията към релевантния период, е предвидено, че при работа на смени
е възможно полагането на *** и през нощта между 22,00 ч. и 6,00 ч., като
работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24- часов
период. Посочената разпоредба следва да се тълкува в смисъл,
че разрешава полагането на *** между 22,00 ч. и 6,00 ч. за работещите на
смени служители на МВР и е доразвитие на правилото на чл. 187, ал. 1 от ЗМВР,
установяващо 8-часов работен ден за служителите на МВР и по отношение на тези
от тях, които работят на смени. От съдържанието й обаче не може да се направи
извод, че същата предвижда еднаква нормална продължителност на работното време
за служителите на МВР през деня и през нощта, т. е. че приравнява по отношение
на тях нощния на дневния ***, тъй като това би поставило същите в неравностойно
положение спрямо останалите държавни служители и работещите по ***ово
правоотношение, а и би довело до противоречие с изрично прогласеното в чл. 188,
ал. 2 от ЗМВР приложение на уредената в КТ специална закрила на нощния ***
спрямо служителите на МВР.
С оглед изложените съображения следва
да се приеме, че при сумирано изчисляване
на работното време за работещите
на смени служители на МВР
следва да се приложи
изрично уредения в
общото ***ово законодателство (чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата
и организацията на работната заплата) принцип за превръщане на нощните часове в дневни с
коефициент 1,143, равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното
време за съответното работно място.
Посочените изводи относно
преобразуването на нощния *** не се променят и с оглед постановеното Решение от
24.02.2022 г. по дело С- 262/ 2020 г. на Съда на Европейския съюз. С т. 1 от
него е прието, че член 8 и член 12, буква а) от Директива 2003/88/ЕО на
Европейския парламент и на Съвета от 4 ноември 2003 година относно някои
аспекти на организацията на работното време трябва да се тълкуват в смисъл, че
не налагат да се приема национална правна уредба, която да предвижда, че нормалната
продължителност на нощния *** за работниците от публичния сектор като полицаите
и пожарникарите е по-кратка от предвидената за тях нормална продължителност на ***а
през деня, като при всички случаи в полза на такива работници трябва да има други
мерки за защита под формата на продължителност на работното време, заплащане,
обезщетения или сходни придобивки, които да позволяват да се компенсира
особената тежест на полагания от тях нощен ***. В случая, в българското
законодателство до изменението на ЗМВР с ДВ бр. 60/2020г. не съществува норма,
определяща нормалната продължителност на нощния *** на държавните служители в
системата на МВР. С т. 2 от решението е прието, че членове 20 и 31 от Хартата
на основните права на Европейския съюз трябва да се тълкуват в смисъл, че
допускат определената в законодателството на държава членка нормална
продължителност на нощния *** от седем часа за работниците от частния сектор да
не се прилага за работниците от публичния сектор, включително за полицаите и
пожарникарите, ако такава разлика в третирането се основава на обективен и
разумен критерий, тоест е свързана с допустима от закона цел на посоченото
законодателство и е съразмерна на тази цел. Посочено е, че съгласно постоянната
съдебна практика разликата в третирането е обоснована, когато се основава на
обективен и разумен критерий, тоест когато е свързана с допустима от закона цел
на съответното законодателство и е съразмерна на тази цел (решение от 29
октомври 2020 г., Veselības ministrija, C‑243/19, EU:C:2020:872, т. 37 и цитираната съдебна практика). В тази връзка
неоснователни са доводите на жалбоподателя за естеството на извършваната
дейност, с което се обосновава различното третиране. Последната не може да бъде
възприета като обективен и разумен критерий, свързан с допустима от закона цел
за неприлагане преобразуването на часовете положен нощен *** в дневен. Аргумент
в тази посока е, че Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. на министъра на
вътрешните работи, е предвиждала преобразуване на нощните часове в дневни.
Отпадането на посочената възможност не е обосновано с никаква допустима от
закона цел, като след този момент в полза на служителите в МВР не са предвидени
мерки за защита и компенсиране на особената тежест на положения нощен ***.
Следователно предявените искове за
заплащане на извънреден *** за процесния период, получен след преобразуване на
положените часове нощен *** в дневен, се явяват доказани по основание. Същите
са изцяло установени и по размер – с приетото пред РС заключение на ССЕ. С
оглед допуснатата забава в изплащането на дължимите възнаграждения, в полза
на ищеца следва да се
присъди и мораторна
лихва в изчисления от вещото лице размер. Като е достигнал до
същите правни изводи РС е постановил законосъобразно решение, което следва да
бъде потвърдено.
На въззиваемия следва да се присъдят
претендираните разноски за въззивното
производство, които се констатираха в размер на 420 лв.
По изложените съображения съдът
Р
Е Ш И
:
ПОТВЪРЖДАВА Решение №2341/10.07.2020г.,
постановено по гр. д. №16695/2019 г.
на РС Пловдив, първи гр. състав.
ОСЪЖДА Областна Дирекция
на МВР
- Пловдив ЕИК *********, представлявана от директора Й. Р.да заплати на П.Д.Д. ЕГН-********** *** сумата
от 420лв. (четиристотин и двадесет лева), представляваща направени разноски за въззивното производство.
Решението е окончателно и не подлежи на
касационно обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: