Решение по дело №127/2023 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 август 2023 г. (в сила от 5 септември 2023 г.)
Съдия: Юлияна Василева Цонева
Дело: 20237190700127
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юли 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

101

гр.Разград, 11.08.2023г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-РАЗГРАД, в открито съдебно заседание на седми август през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                  

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: Юлияна Ц.

 

с участието на секретаря Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 127 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:   

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 27а от Закона за закрила на детето (ЗЗакрД).

Постъпила е жалба вх.№ 1135/12.07.2023г. от С. Й. Ц., ЕГН - ********** и Ц. Ц. С., ЕГН - **********, двамата от с. Б., обл. Р., ул. ****, против Заповед № ЗД/Д-РР-054 от 03.07.2023г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – гр.Разград, с която на основание чл. 27, ал. 1 във вр. с чл. 25, ал. 1, т. 2 и т. 4 от Закона за закрила на детето (ЗЗакрД) и чл. 33, ал. 1 от ППЗЗакрД, е настанена спешно малолетната С. Ц. Ц., родена на **.**.****г., на * г. – дете на жалбоподателите, в Център за настаняване от семеен тип за деца без увреждания - гр.Разград. Жалбоподателите изразяват несъгласие с фактите по цитираната заповед и искат от съда да извърши проверка относно достоверността на тези факти. Молят за цялостна отмяна на заповедта като считат, че същата нарушава техни законни права като родители. В съдебно заседание поддържат жалбата си. Твърдят, че бащата е пенсионер по болест и той се грижи ежедневно за май-малката им дъщеря С. Детето не посещавало Детската градина „Лудогорче“, където е записано поради отдалеченото разстояние и неудобства, свързани с пътуването и воденето на детето, но са направили постъпки за преместването му в друга ДГ „Шестте ястребинчета“, която се намира в близост до училището на по-големите им дъщери. Считат, че полагат всеотдайни грижи за отглеждането на детето си, като му осигуряват нужната храна, хигиенни и здравни грижи, образователни и развлекателни занимания, като му четат приказки или слуша такива на DVD, имат люлка вкъщи и колело за детето, водят го на разходки. В съдебно заседание – лично и чрез процесуалния си представител отричат категорично да са упражнявали насилие спрямо децата си. Считат, че става въпрос за режисиран сценарий за очерняне на родителите. Твърдят, че малката С. е силно привързана към тях и не може без родителите си, като в неин интерес е връщането й вкъщи, за да не губят връзката помежду си.

Ответникът Директор на Дирекция „Социално подпомагане“ – гр.Разград чрез процесуалният си представител – упълномощен старши юрисконсулт С. И., оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде оставена без уважение. Счита, че оспорената заповед е законосъобразна, правилна и обоснована, подкрепена от всички събрани в хода на производството доказателства, като административният орган е изходил като цяло от семейния климат, в който се отглеждат децата, данните за насилие по отношение на по-големите деца в семейството, което неминуемо поставя в риск и най-малкото дете. Отчетена е силната емоционална връзка между четирите деца, поради което е преценено, че е по-добре всички да бъдат отглеждани в една и съща социална услуга.

Заинтересованото лице - малолетната С. Ц. Ц., родена на **.**.****г., на * г., чрез назначения от съда особен представител адв. Н. Й., АК-гр.Разград, оспорва жалбата като неоснователна и пледира за отхвърлянето й. Счита, че настанителната заповед отговаря на спешната нужда за запазване интересите, живота и здравето на детето, предвид изложените факти за упражнявано насилие спрямо децата от страна на родителите и проявеното тяхно безхаберие по отношение възпитанието и отглеждането на малката С., която не получава ежедневни грижи, не посещава безплатната детска градина, като при предприемане на мярката е отчетена и емоционалната привързаност на детето със сестрите й, които основно се грижат за нея, когато майката е на работа. Счита, че до окончателното решаване на случая, тази временна мярка за закрила следва да остане в сила с оглед водещия интерес на детето.

Окръжна прокуратура – Разград, редовно уведомена не участва в съдебното производство и не ангажира становище по случая.

Aдминистративен съд-Разград, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Малолетната С. Ц. Ц., на * г., е родена на **.**.****г. от родители: майка – С. Й. Ц., ЕГН - ********** и баща – Ц. Ц. С., ЕГН – ********* (представено Удостоверение за раждане на детето, изд. от Община-Разград въз основа на Акт за раждане № 201/29.05.2019г.).

На 22.06.2023г. в Отдел „Закрила на детето“ при Дирекция „Социално подпомагане“ - гр.Разград постъпил сигнал по чл. 7, ал. 1 от Закона за закрила на детето - вх.№ СИГ/Д-РР/166 от РУ на МВР - гр.Разград за детето С. Ц. Ц., което е било обект на насилие. В сигнала се посочвало, че семейството на детето е във влошено финансово състояние, двамата родители злоупотребявали с алкохол, като неглижирали нуждите на децата си, скандалите, физическата саморазправа, обидите и агресията в семейството били ежедневие. Бащата като се напиел биел децата, имало хаос, безпорядък, занижена хигиена в дома.

В хода на образуваната по случая полицейска проверка (преписка вх.№ 187300-4579/2023г. на РУ на МВР-Разград), както и при социалното проучване на Отдел „Закрила на детето“ при Дирекция „СП“ - гр.Разград, е установено че С. е най-малкото от общо четири деца в семейството. Има по-големи сестри Ц., родена на **.**.****г., на ** г.,  М., родена на **.**.****г., на ** г., и Ц., родена на **.**.****г., на **г.

Семейството живее в с. Б., обл. Р., ул. ****, като обитават къща – общинска собственост. Жилището се състои от три стаи и кухня, като трите по-големи деца ползват обща стая, а родителите спят в друга стая заедно с най-малкото дете. Жилището е  електрифицирано, но без водопроводна мрежа – няма обособена баня, тоалетната е външна. Има кладенец, откъдето семейството черпи вода.  Осигурени са основни за едно жилище мебели, има готварска печка, но няма хладилник. Отопляват се на ток.

Майката е единственият трудовоангажиран родител. Работи като хигиенист в „Дружба“ АД-гр.Разград с минимална работна заплата, която не получава редовно – не е получавала трудовите си възнаграждения от м.април тази година. Бащата е безработен. Има здравословни проблеми, освидетелстван с ЕР на ТЕЛК, но не получава инвалидна пенсия. Претърпял е и трудова злополука – *** ***, като води дело за обезщетение. Семейството получава месечни помощи от 175.00 лева по чл.7 от Закона за семейни помощи за деца.

Комуникацията между родителите и децата била силно нарушена. По-големите деца се оплаквали от лошо отношение към тях, че ги обиждат, бият, поради което не искали да живеят при родителите си. В тяхно присъствие бащата биел и майка им. Той системно употребявал алкохол, вследствие на което ставал раздразнителен и гневен. Едното дете споделило, че майката често щипе малката С. до синьо и й дърпа косата. 

Децата имали явни здравословни проблеми, като не получавали от родителите си емоционална подкрепа, здравни грижи и проследяване на заболяванията им. При С. се наблюдавали *** *** затруднения.

Децата се оплаквали и от недостиг на храна, като се случвало по време на хранене да им се карат, че ядат много. Забранявали им сами да си приготвят закуска, тъй като си слагали много продукти. Децата не разполагали с дневни пари. Родителите не им купували дрехи и обувки, а използвали това, което хората им дадат. 

Родителите нямат подкрепяща среда от близки и роднини, тъй като са във влошени взаимоотношения с тях. Така от 3-4 години не поддържали никакви контакти с родителите на майката С. – Й. Г. и В. Г. Контактите били преустановени след инцидент, при който Ц. С., под влияние на употребен алкохол, физически се саморазправил с бащата на жена си. По данни от децата, те тайно поддържали връзка със своите баба и дядо по майчина линия – чрез месинджър. Събраните данни за тези роднини установяват, че дядото работи в „Биовет“ - Разград, а бабата в Дом за възрастни хора с деменция. Живеели заедно с едната си дъщеря Й. и нейния приятел, а другата им дъщеря И. живеела в Г.

Бабата по бащина линия М. К. живее в съседство – срещуположна къща в с.Б., но също е в лоши отношения с родителите С. и Ц., заради физическия тормоз, който те  упражнявали спрямо нея. Г-жа К. е пенсионер и не разполага с достатъчно доходи, но от около средата на м.юни по-големите деца Ц., М. и Ц. живеели постоянно при нея. Бабата се грижела денем и за малката С., но детето вечер се прибирало при родителите си. Въпреки финансовите  затрудненията, бабата успявала да се грижи за тях. Разчитала на помощ от роднини, предимно от племенника й С., който живеел в с.К., както и на спестени пари от продажба на животни.

От лятото на 2022т. малкото дете С. било записано в първа група на Детска градина „Лудогорче“ - гр.Разград. Около месец детето редовно посещавало детското заведение, като винаги било в прилежен външен вид. От 19.09.2022г. посещенията били трайно преустановени, като родителите не са информирали нито Директора, нито персонала, относно причините за отсъствията на детето. Опитите за осъществяване на контакт с родителите били неуспешни. Майката на детето е участвала единствено в първата организационна родителска среща. По данни на Директора образователния процес в Детската градина и храната за децата са безплатни. Родителите не заплащат месечни такси. Осигуряват се безплатни учебни помагала и материали.

Горните обстоятелства са описани в Доклад за оценка на постъпилия сигнал с вх.№ СИГ/Д-РР/166 от 22.06.2023 г. Докладът е изготвен  на 03.07.2023г. от социален работник ЗД, натоварен със случая на С., съгласуван с Началник на Отдел „Закрила на  детето“ и представен на Директора на Дирекция „СП“ - гр.Разград.

Данните по доклада са събрани въз основа на проведените посещения в дома на семейството на детето в с.Б., проведените лични срещи и разговори с трите по-големи деца Ц., М. и Ц., лична среща и разговор на 23.06.2023г. с бабата по бащина линия М. К., когато е посетено жилището на родителите, незабавно след постъпването на сигнала, но те не са открити, поради което е проведена среща с баба М., живееща в непосредствена близост; лична среща и разговор на 26.06.2023г. с двамата родители на децата; среща и разговор на 28.06.2023г. с бабата и дядото на децата по майчина линия  - Й. Г. и В. Г.; телефонен разговор на 29.06.2023г. с Директора на ДГ „Лудогорче“-гр.Разград – С. Ч.

При срещата с родителите, те оспорили пред социалния работник твърденията, че не полагат здравни грижи за децата си. Отрекли също, че употребяват алкохол, като бащата обяснил, че му е противопоказно заради лекарствата, които приема, а майката заявила, че пие по една чаша бира. Родителите били категорични, че не упражняват насилие върху децата си.

На 29.06.2023г. установените роднини на децата по майчина линия – дядо Й. Г., баба В. Г. и леля Й. Ц., подписали декларации по чл. 24, ал. 3 от ППЗЗД, в които посочват, че поради здравословни проблеми и липса на работа, не са в състояние, да поемат грижите по отглеждането и възпитанието на 4-те деца (С. и сестрите й) в семейната си среда. На територията на Област Разград не са установени свободни приемни семейства, отговарящи на профила на децата.

Съобразно горните данни в Доклада за оценка на сигнала са отчетени рискове за детето С., както следва: риск за психо-емоционалното състояние на детето; насилие в семейството; неглижиране на здравните потребности на детето; липса на финансова стабилност при родителите; риск от неглижиране на грижите за детето и риск от родителско отчуждение. Предвид тези рискове е направено предложение за предприемане на спешна мярка за закрила – предоставяне на социални и интегрирани здравно-социални услуги за резидентна грижа в ЦНСТДБУ - гр.Разград.

Въз основа на горното, на основание чл. 27, ал. 1 във вр. с чл. 25, ал. 1, т. 2 и т. 4 от Закона за закрила на детето (ЗЗакрД) и чл. 33, ал. 1 от ППЗЗакрД, е издадена оспорената в настоящото производство Заповед № ЗД/Д-РР-054 от 03.07.2023г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – гр.Разград, с която малолетната С. Ц. Ц., родена на **.**.****г., на * г., е настанена спешно в Център за настаняване от семеен тип за деца без увреждания - гр.Разград.

Разпоредено е предварително изпълнение на акта, на основание чл. 27а, ал. 1 от Закона за закрила на детето и във връзка със събраните данни за извършени актове на насилие спрямо малолетното дете в биологичното семейство, както и неглижиране на неговите базисни потребности и с цел задоволяване на ежедневните му потребности, както и запазване на здравето и живота на детето.

В заповедта са описани фактическите обстоятелства, установени по случая и обобщени в обсъдения горе социален доклад от 03.07.2023г. за работата по постъпилия сигнал, въз основа на които факти е направен извод, че съществуват данни за насилие в семейството, извършвано от родителите над децата, включително неглижиране на техните здравни потребности и осигуряване на техните ежедневни нужди от пълноценна храна и облекло, което се идентифицира също, като акт на насилие спрямо тях. С оглед събраната информация, на екипна среща е преценено, че са събрани данни в насока незадоволяване на базисните потребности на децата в биологичното семейство от техните родители, което ги поставя в непосредствен риск за живота и здравето им, поради което е преценено, че е в техен интерес спешно да бъдат изведени от биологичното семейството.

Заповедта е изпратена за връчване на родителите чрез препоръчана пощенска пратка на адреса им в с.Б. и е получена на 07.07.2023г. от майката С. Ц., удостоверено върху Известието за доставяне.

На 12.07.2023г. е сезирано настоящото производство по оспорване на Заповедта.

На същата дата е проведена нова среща с майката на С. (съставен  Протокол от 12.07.2023г.), на която родителят е информиран  къде са децата и как са настанени, като е поискана и допълнителна информация за тях. 

Съгласно представена към административната преписка Справка рег.№ 187300-5421 от 18.07.2023г. на РУ на МВР-гр.Разград до Директора на Дирекция „СП“-гр.Разград, относно родителите на С., се установяват данни, че бащата Ц. Ц. С. е криминално проявен – осъждан двукратно за извършени престъпления от общ характер, съответно кражба по чл. 195, ал. 1, т. 4 от НК и средна телесна повреда по чл. 129 от НК. Има данни, че същият злоупотребява с алкохол, но не са установени други зависимости. Срещу него има регистрирани и разглеждани жалби по преписка рег.№ 187300-3555/16.05.2023г. от баща му Ц. С. С. за отправени заплахи; по преписка рег.№ 1873- ЗМ-13/06.01.2023г. от съседка Р. П. – за висока музика; по преписка рег.№ 187300-1407/20.02.2022г. от работодател А. И. Д.– за изнудване; по преписка рег.№ 187300-1033/19.02.2018г. от познат И. И. – за отправени заплахи и по преписка рег.№ 187300-3119/17.02.2017г. от позната Т. И. – също за отправени заплахи. В момента било на производство съдебно дело, заведено от майка му М. К. С. – за упражнено домашно насилие.

  За майката на детето С.  – С. Й. Ц. се съобщават данни, че не е осъждана, няма криминални прояви, нито са водени преписки и проверки по отношение на нея. Освен за случая с домашното насилие спрямо М. К. и преписката по сигнала за децата, подаден от непълнолетното дете М. Ц., не са регистрирани други сигнали за насилие в семейството и разширения семеен кръг. 

В хода на настоящото дело е постъпило писмо изх. № 187300-5950/03.08.2023 г. на Началника на РУ при МВР – Разград, според което от извършената проверка по сигнала на непълнолетната М. Ц. са установени данни за домашно насилие от страна на бащата спрямо детето, като преписката е изпратена в Районна прокуратура – Разград. Няма постъпили данни за образувано досъдебно производство.

Според представените в настоящото съдебно производство доказателства от жалбоподателите, а именно подписаните от тях Декларации от 14.07.2023г. за материално и гражданско състояние, бащата Ц. С. не реализира собствени доходи. Единствените такива с които издържа 6-членно семейство са трудовите доходи на фактическата му съжителница и майка на децата му, възлизащи на 800.00 лева месечно и месечна финансова подкрепа по чл. 70, т. 1 от ЗХУ в размер на 35.28 лева, за отпускането на която представя Заповед № ЗХУ-ИО/Д-РР/1154 ФП от 29.06.2023г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“-гр.Разград. Съгласно представено Експертно  решение № 90959 от 05.05.2023г. на ТЕЛК към „МБАЛ „Св.Иван Рилски“-Разград“ АД-гр.Разград, жалбоподателят С. е с определени ** % трайна неработоспособност за срок от 2 години – до 01.05.2025г., с водеща диагноза „*** *** *** “. Декларира, че личните разходи за лечението му възлизат на около 300.00 лева месечно, като на останалите  лица, на които дължи издръжка, вкл. и съжителницата му - също възлизат на около 300 лева, месечно. Не притежава недвижими имоти, МПС, акции в търговски дружества, облигации и парични влогове, като източници на средства за издръжка и препитание.

Жалбоподателката С. Й. Ц. декларира същите обстоятелства, като представя и Удостоверение за трудови доходи изх.№ 97/10.07.2023г. от „Дружба“ АД-гр.Разград, установяващо среден брутен доход около 970.00 лв/месечно за последните шест месеца м.01.2023г. – м.06.2023г.

Съгласно представена Служебна бележка изх. № 068/25.07.2023 г. от Директора на ДГ № 6 „Шестте ястребинчета“ - гр.Разград, С. Й. Ц. е подала заявление вх.№ 303/19.06.2023г. за прием на дъщеря й С. Ц. Ц. в детското заведение за учебната 2023/2024г.

 Въз основа на така изложеното от фактическа страна, от правна страна Административен съд-Разград прецени следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, срещу акт, подлежащ на съдебен контрол и в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

В изпълнение на задълженията си по чл. 168 АПК съдът провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК.

Оспорената заповед е издадена от Директора на дирекция „Социално подпомагане” - Разград, който е компетентният орган по настоящия адрес на детето С., съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 1 от ЗЗакрД във вр. с § 1, т. 15 от ДР на същия закон.

Спазена е писмената форма на акта, има реквизитите, изискуеми от чл. 59, ал. 2 АПК, вкл. съдържа подробни, ясни и конкретни фактически и правни основания въз основа на които органът е предприел по спешност настаняване на детето в ЦНСТДБУ. Изложените мотиви са както в самата заповед, така и в Доклада за оценка на сигнала, изготвен преди издаването на заповедта.

При издаване на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, довели до неизясняване на релевантните за случая факти и обстоятелства или накърняване правата на страните в настоящото производство.

Издадена е при надлежно постъпил сигнал за дете в риск по реда на чл.7, ал. 1 от ЗЗакрД във вр. с § 1, т. 6 от ДР на ППЗЗакрД и извършена оценка на сигнала по реда на чл. 9, ал. 1 от същия Правилник.

Проучването и оценката на сигнала са извършени въз основа на събрана информация, съобразно изискванията на чл. 14 и чл. 15 от ППЗЗакрД, както и в срока, регламентиран в чл. 16, ал.1 от Правилника.

С оглед предприемането на спешна мярка, в условията на чл.33, ал.1 и ал. 2 от ППЗЗакрД настаняването се извършва незабавно след получаването на сигнала със Заповед на Директора на Дирекция "Социално подпомагане". Обезпечителният характер на мярката по отношение на интересите на детето изисква провеждане на бързо административно производство, като административното решение следва да бъде взето незабавно. В този смисъл прилагането на посочената специална норма изключва приложението на общия ред по АПК. Ето защо не е било необходимо и уведомяване на заинтересованите родители за започване на производство (арг. чл. 26 АПК). Въпреки това те са били потърсени, непосредствено след постъпването на сигнала, още на 23.06.2023г., когато е посетено жилището им, но не са намерени. Вече на 26.06.2023г. при проведената среща с тях, са узнали и за започналото производство.

Заповедта е издадена при правилно приложение на материалния закон. Детето С. Ц. Ц., родена на **.**.****г., на * г., е “дете в риск” по смисъла на § 1, т. 11 от ДР на Закона за закрила на детето. Установено по делото, родителите на детето необосновано, без основателна причина са пренебрегнали своите родителски отговорности. Фактите показват неспособност да обезпечат нормални условия за прехраната, здравеопазването, образованието и възпитанието на децата си. Поведението им изцяло покрива фактическия състав на приложените основания по чл. 25, ал. 1, т. 2 и т. 4 от ЗЗакрД за извеждане на детето С. извън семейството на биологичните родители.

Към момента на издаването на заповедта тя е в съответствие с материалния закон, като посочените от административния орган фактическите и правни предпоставки за настаняване на детето извън семейството са били налице.

Възприетите факти относно поведението на родителите се установяват въз основа на събраните писмени доказателства.

Изготвеният Доклад от 03.07.2023г. за оценка на сигнал с вх.№ СИГ/Д-РР/166 от 22.06.2023г., представен в административната преписка, преценен като доказателство, съставлява официален документ по смисъла на чл. 179, ал. 1 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК, като издаден от длъжностно лице в кръга на службата му и след извършена проверка по установения ред и форма. Съставлява и индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 3 от АПК, с който са установени факти и обстоятелства с правно значение и основание за издаване на обжалваната заповед. Същият е доказателство пред съда до доказване на противното, за изявленията и действията, извършени пред и от социалния работник, поради което съдът приема за установена фактическата обстановка, описана в него.

Нещо повече, фактите, отразени в този доклад са въз основа на сведения, събрани от лица, имащи непосредствени впечатления относно взаимоотношенията в семейството на малолетната С. и поведението на родителите й, поради което като очевидни и обективни факти от действителността обвързват съда до доказване на противното.

Въпреки отричането от страна на жалбоподателите на тези факти, те не представят в хода на съдебното производство годни доказателства, опровергаващи констатациите по доклада, респ. подкрепящи собствените им твърдения.

При комплексната преценка на обсъдения доказателствен материал съдът приема, че липсват категорични данни за проявено пряко насилие от страна на родителите спрямо малкото дете С., но е доказан фактът, че детето се отглежда в рискова среда с прояви на насилие в присъствието на детето, както е доказана и невъзможността у родителите да осигурят необходимите пълноценни грижи за всички деца в семейството, съобразно специфичните им потребности. Установените данни за начина на живот на семейството, предвид злоупотребата с алкохол и агресивните прояви на бащата, случаите на упражнявано физическо насилие спрямо членове на семейството и близки роднини, ограниченията, които се налагат на децата, са все рискови фактори, неблагоприятни за правилното отглеждане и възпитание на малолетната С. В този смисъл поведението на родителите покрива и понятието "насилие" за целите на закрилата на детето, така както е дефинирано в чл. 11, ал. 2 от ЗЗакрД, доколкото обхваща всички форми на въздействие върху детето,  противоречащи на неговите интереси.

Предприетата мярка спрямо детето С. е с временен и обезпечителен характер, законосъобразно приложена по административен ред в условията на незабавност, на основание чл.27, ал.1 от ЗЗакрД и чл.33, ал.1 от ППЗЗакрД, при наличие на обстоятелства за дете в риск. Тази мярка се прилага само до произнасяне на компетентния съд в производството по чл. 28 от ЗЗакрД, което следва да приключи в съкратените срокове, предвидени в закона. Целта на временната мярка не е прекъсването на връзката между детето и родителите му, а постигането на максимална защита на интересите на детето, които са поставени и от националното, и от международното законодателство над тези на родителите му. В разпоредбите на чл. 3, т. 3 от ЗЗакрДчл. 3 от Конвенцията за правата на детето и в чл. 24 от Хартата на основните права на Европейския съюз е залегнал принципът, че във всички действия и актове спрямо децата приоритет има техният висш интерес. Съгласно § 1, т. 5 от ДР на ЗЗакрД най-добрият интерес на детето се преценява както с оглед неговите желания и чувства, физическите, психическите и емоционалните му потребности, така и с оглед способността на родителите да се грижат за него. А родителите на С. не доказват такава способност. Както доказателствата, съдържащи се в административната преписка, така и събраните допълнително в хода на съдебното производство, предвид представените от жалбоподателите такива, установяващи материалното им положение, всъщност установяват по един безспорен начин, че те не са в състояние да обезпечат нормални условия за живот и пълноценни грижи по отношение на четирите си деца. Фактът, че са финансово затруднени е категорично установен – разполагат с минимални доходи, като само собствените им разходи, при това само за лекарствата на бащата, според декларираните от него данни, съставляват около 1/3 от доходите, с които разполага семейството и с които трябва да издържат 6-членното си семейство. Отделно са лошите характеристични данни, установени за бащата Ц. С. по Справката на РУ на МВР-Разград, които го установяват като криминално проявен, конфликтен и агресивен човек, склонен към прояви на насилствени действия, предвид многобройните водени срещу него преписки – за заплахи, изнудване и физическа саморазправа.

Всички тези факти подкрепят изложените в заповедта фактически констатации, както и извода за наличие на реална опасност за живота и здравето на детето С. от отглеждането му в средата на биологичните родители.

Въз основа на горното съдът прецени за подходяща приложената от административния орган временна мярка за закрила - предоставяне на социална услуга за резидентна грижа – настаняване в Център за настаняване от семеен тип за деца без увреждания  - гр. Разград. По смисъла на  § 1, т.15 от ДР на Закона за социалните услуги във вр. с чл.15, т.8 от същия Закон, става въпрос за дейност за осигуряване на място за настаняване на деца, младежи до 25-годишна възраст, лица с трайни увреждания и лица в надтрудоспособна възраст и в зависимост от индивидуалните потребности – за осигуряване на 24-часова грижа за посрещане на ежедневните потребности и потребностите от развитие на лицата или за осигуряване на подкрепа за водене на самостоятелен начин на живот. По този начин предоставената услуга предлага по-широка социална дейност със семействата на настанените деца и самите деца от страна на Центъра, като в случая ще бъдат осигурени нуждите на детето С., необходимите грижи и подкрепа от специалисти при възникналите трудности по отношение на отглеждането й, здравето, образованието й, както и всички нужди от битов и личен характер, съобразно възрастта на детето, включително необходимия възпитателски контрол и психологическа подкрепа от квалифициран персонал.

С оглед на това съдът приема, че е спазена и преследваната от закона цел, а именно своевременно и достатъчно ефективно да се защитят правата и интересите на детето предвид рисковата среда в биологичното семейство. С това се осъществява по смисъла на чл. 10, ал. 1 от ЗЗакрД най-пълна защита на висшите интереси на детето, които имат приоритет пред желанията или интересите на родителя. В конкретния случай приоритетно значение има правото на детето да се развива физически и социално по здравословен и нормален начин, както и защитата на неговите интереси. Тези права и интереси са изцяло спазени с издаването на обжалваната заповед, с която е постигнато, макар и временно, най-доброто осигуряване на посочените права на детето.

Предвид изложеното и след цялостна служебна проверка на обжалвания акт, съдът формира извода, че обжалваната заповед е законосъобразна, издадена при спазване на относимите материалноправни разпоредби и процесуални правила, при което жалбата, като неоснователна и недоказана следва да бъде отхвърлена.

По изложените съображения Административен съд-Разград

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на Заповед № ЗД/Д-РР-054 от 03.07.2023г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – гр.Разград,

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                     СЪДИЯ: /п/