АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
РЕШЕНИЕ № 134 |
|||||||||||
гр.
Видин, 13.10.2023 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд – Видин, |
Втори административен състав |
||||||||||
в публично заседание
на |
Трети октомври |
||||||||||
през две хиляди и двадесет и трета година в
състав: |
|||||||||||
Председател: |
Росица Славчева |
||||||||||
при секретаря |
Катерина Борисова Шутилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Росица Славчева |
|
|||||||||
Административно дело № |
187 |
по описа за |
2023 |
година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Делото е образувано
по жалба на Р.С.И.,***, против заповед за ПАМ № 23 – 0953 - 000240 от 11.08.2023г.
на мл.автоконтрольор в сектор ПП при ОД на МВР Видин, с която е приложена принудителна
административна мярка по чл.171,т.2а,б.”а” от ЗДвП. В жалбата се развиват
съображения, че заповедта е незаконосъобразна и необоснована, както и че при издаването
и е нарушен и процесуалният закон. Иска се да бъде постановено
решение, с което да се отмени обжалваната заповед. Ответникът по жалбата
– мл.автоконтрольор в сектор ПП при ОД на МВР Видин, чрез процесуалния си представител,
оспорва жалбата и моли съда да не я уважава. От данните по делото
във връзка с оплакванията в жалбата, Административният съд намира същата
за допустима, тъй като е подадена в законовия срок и от надлежна страна. От фактическа страна
съдът намира за установено следното: Видно от обстоятелствата,
описани в Акта за установяване на административно нарушение /АУАН/ на 11.08.203г.
около 11,20 часа, в гр.Видин, по бул. „Панония”, с посока на движение ул.“Eкзарх Йосиф“ към кръстовище
с ул.“Горазд“, управлява товарен автомобил лична собственост, преминава на червен
светофар. След справка е установено, че СУМПС издадена в България е отнето/иззето.
По делото е представена ЗПАМ от 15.12.2011 година, с която на основание чл.171,
т.4 от ЗДвП е отнето СУМПС, тъй като водача, а именно жалб.И. е с отнети всички
контролни точки. На 11.08.2023 год.
е издадена процесната заповед на жалбоподателя, с която е прекратена регистрацията
на МПС за срок от 6 месеца, за това, че управлява МПС-то, след като е лишен от
право да управлява МПС по съдебен или административен ред. Отнето е свидетелството
за регистрация и 2-те регистрационни табели. По делото е представена
финландска лична карта, валидна до 2026 година, както и финландско СУМПС издадено
през 2017 година и валидно до 2032 година. Представено е и не преведено на български
удостоверение за преминат психологичен тест. В представената като
част от административната преписка Справка за нарушител/водач И.,***, е отразено,
че той има издаденото в България СУМПС, което е отнето 2011 година, данни за последващо
издадено българско СУМПС няма. По делото не е спорен
въпроса, че автомобила е собственост на жалбоподателя. Жалбата е процесуално
допустима, подадена е в преклузивния срок за обжалване на годен за оспорване административен
акт и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената защита.
Разгледана по същество е основателна.
Съгласно чл. 168, ал.
1 АПК съдът преценява законосъобразността на оспорения административен
акт на всички основания по чл. 146 АПК,
а именно: дали актът е издаден от компетентен административен орган и в установената
форма, спазени ли са административно-производствените правила и материално - правните
разпоредби по издаването му, съобразен ли е актът с целта на закона. Оспорената заповед е обективирана
в писмена форма, подписана е от издателя си и е издадена от административен орган,
разполагащ с материална и териториална компетентност. Същата съдържа изискуемите
от чл. 59, ал.
2 на АПК реквизити, включително фактически и правни основания
за издаване на акта. Не се констатират и допуснати съществени нарушения на административно-производствените
правила. Оспорената заповед е необоснована - отменителното основание по чл. 146, т.
4 от АПК. Съгласно разпоредбата на чл. 22 от
ЗАНН за предотвратяване и преустановяване на административните
нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от
тях могат да се прилагат принудителни административни мерки. Случаите, когато
могат да се прилагат принудителни административни мерки, техният вид, органите,
които ги прилагат, и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване
се уреждат в съответния закон или указ - чл. 23 от
ЗАНН. Съгласно чл. 171, ал.
1 от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата
и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни
административни мерки: като в т. 2а от същия
закон е визирана хипотезата на прекратяване на регистрацията
на пътно превозно средство на собственик, без да е правоспособен водач, не притежава
свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното
от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява
моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството
му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т.
1 или 4 или
по реда на чл. 69а от
Наказателно-процесуалния кодекс, както и
на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което
са налице тези обстоятелства - за срок от 6 месеца до една година. В конкретния случай като основание
за издаване на процесната заповед е посочено, че автомобила на жалбоподателя е
управляван от него, но след като е лишен от право да управлява МПС. Съдът намира, че при постановяване
на обжалваната заповед административният орган не си е изяснил всички факти и
обстоятелства, които са от значение за случая, което съставлява нарушение на чл. 35 от
АПК. В административната преписка е налице копие от свидетелството
за управление на водача издадено във Финландия, не става ясно гражданин на коя
държава е това лице, тъй като е приложена и лична карта на финландски гражданин,
както и дали лицето не е с двойно гражданство. Съгласно чл. 161 от
ЗДвП свидетелство за управление на моторно превозно средство,
издадено в друга държава, е валидно на територията на Република България за категорията,
за която е издадено, в следните случаи: 1. държавата, в която е издадено, е договаряща
страна по Конвенцията за движението по пътищата и свидетелството отговаря на изискванията
на приложение № 6 към конвенцията; 2. държавата, в която е издадено, е договаряща
страна по Споразумението между страните по С. договор относно статута на техните
въоръжени сили при условията на чл. IV, буква "а" от него; 3. свидетелството
е придружено от легализиран превод на български език; 4. свидетелството е международно
и отговаря на изискванията на приложение № 7 към Конвенцията за движението по
пътищата; 5. свидетелството е издадено от държава - членка на Европейския съюз,
или от друга държава - страна по Споразумението
за Европейското икономическо пространство, или от Конфедерация
Швейцария. Не става ясно водача има ли валидно
СУМПС и само не представя неговия легализиран превод на български език или изобщо
липсва такова. Ето защо, липсва правно основание
за приложението на разпоредбата на чл. 171, т.
2а б. а от ЗДвП. Това обуславя и извода на съда за
отмяна на оспорената заповед като материално незаконосъобразна. Водим от горното и
на осн. чл.172,ал.2 от АПК, Административният съд Р Е Ш И: ОТМЕНЯ Заповед за
ПАМ № 23 – 0953 - 000240 от 11.08.2023г. на мл.автоконтрольор в сектор ПП при
ОД на МВР Видин. Решението е
окончателно. СЪДИЯ: |
|||||||||||
Решение по дело №187/2023 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 134 |
Дата: | 13 октомври 2023 г. (в сила от 13 октомври 2023 г.) |
Съдия: | Росица Христова Славчева |
Дело: | 20237070700187 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 21 август 2023 г. |