О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 493
гр.
Враца, 23.08.2023 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ВРАЦА, шести състав, в закрито заседание
на 23.08.2023г./ двадесет и
трети август две хиляди двадесет
и трета година/ в състав:
АДМ. СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА
като разгледа
докладваното от съдията адм. дело №691 по описа на АдмС – Враца за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
по делото е образувано по искане на Кмета на Община *** с вх.№
2574/15.08.2023г., относно влязло в сила Решение №65/27.02.2023г. по адм.дело
№691/2022г. по описа на АдмС-Враца с искане
за възстановяване сумата за сторените разноски в размер на 1 700 лева по
банкова сметка на Община ***, като същата е посочена в молбата.
За
да се произнесе по искането за възстановяване на внесената държавна такса по
делото, съдът съобрази следното:
За
образуване на делото от страна
на Община *** е внесена държавна такса в размер на 1700 лева, за което е представен платежен документ.
Съдът
е разгледал жалбата на Община *** и се е произнесъл с Решение №65/27.02.2023г.
по адм.дело №691/2022г. по описа на АдмС-Враца. С решението е отменено РЕШЕНИЕ №
РД-02-14-990/17.10.2022г. на Зам. Министър и Ръководител на Националния
орган по Програма Интеррег V-А Румъния – България
2014-2020 за налагане на финансова корекция в размер на 25 % от стойността на
допустимите разходи по Договор № 97-00-9/25.01.2019г. с изпълнител
„П.Е.П.“ ЕООД на стойност 531 679,19 лева без ДДС и
638 015,03 лева с ДДС, в частта
в която спрямо Община *** са
установени нарушения за незаконосъобразни изисквания за „критерии за
подбор“ и определяне на изпълнител, който не отговаря на поставените условия, квалифицирани като
нередности по т.11,б.“б“ и по
т.14 от Приложение № 1 към чл.2, ал.1 от
Наредба за посочване на нередности
във вр. с чл.70, ал.1,т.9 и
чл.72,ал.5 от ЗУСЕФСУ и е
ОТХВЪРЛЕНА жалбата на Община ***,
Булстат *********, представлявана от И.А.-* на Община ***, в частта с която
с Решение № РД-02-14-990/17.10.2022г. на
Зам. Министър и Ръководител на Националния орган по Програма Интеррег V-А
Румъния – България 2014-2020 спрямо Община *** е установено нарушение за
незаконосъобразни изисквания за „лично състояние“, в нарушение на чл.55,ал.2 и
ал.5 от ЗОП – нередност и определен размер 5%
по т.11,б.б от Приложение № 1 към чл.2,ал.1 от Наредба за посочване на
нередности. С решението не са присъдени разноски
по делото на страните
С
Решение №7429/05.07.2023г., постановено
по адм.дело № 3796/2023г. на ВАС-София е
оставено в сила Решение №65/27.02.2023г. по адм.дело №691/2022г. по
описа на АдмС-Враца. С Решението не са присъдени разноски по делото на страните за касационната инстанция.
Решението
е влязло в законна сила на 05.07.2023г.
Съгласно чл.4,б.“а“ от Закона за държавните
такси/ЗДТ/ държавни такси се заплащат за искови молби, жалби и други услуги,
давани от съдилищата, като според чл.3 от същия закон таксата се заплаща при
предявяване на искането. Възможност за връщане на държавни такси е уредена в
чл.4б ЗДТ и тя се отнася до недължимо платените такива.
Основанието за заплащане на държавната такса,
в случаите когато е дължима, е оспорване на акт, чрез подаване на жалба до
съда, а не извършване на определено съдопроизводствено действие от страна на
съда. Внасянето на държавната такса е абсолютна процесуална предпоставка за
редовност на жалбата - условие, за да бъде разгледана по съществото ѝ от
съда. При неизпълнение, законодателят е предвидил за санкция прекратяване на
съдебното производство /чл.158, ал.3
АПК/.
За да се извърши преценка дали внесената
държавна такса е дължимо или недължимо платена, е необходимо да се прецени
съществувало ли е правното основание за заплащане на таксата към момента на
внасянето ѝ по смисъла на чл. 3
ЗДТ. В случая внесената държавна
такса от молителя по делото е дължима, съгласно чл.27,ал.6 ЗУСЕФСУ, която
разпоредба по недвусмислен начин въвежда
изискването за внасяне на държавна такса
при предявяване на жалба, от което следва, че в процесния случай е било налице
правно основание за заплащане на държавната такса към момента на внасянето
ѝ. Държавните такси, предвидени за събиране в съдебното производство, са
такси за извършване на определени действия - по приемане, проверка
допустимостта и редовността на жалбата, каквито действия са извършени от
Административен съд - Враца по отношение
на жалбата на Община ***. На връщане подлежат само таксите, по които
съдебноадминистративно производство не е било образувано или таксите са били
събрани, макар жалбоподателят е бил освободен от плащането им, както и
надвнесените такси. Само в тези хипотези таксите следва да се приемат като
недължимо платени, т.е. платени без да е налице основание за това по смисъла на
чл. 3 ЗДТ. В останалите случаи, както и в хипотези на произнасяне
по същество на спора, както е в
случая с влязло в сила съдебно решение,
дължимите държавни такси не подлежат на връщане и възстановяване, доколкото те се дължат за образуване на производство.
Следва да се посочи, че молителя е имал
възможността да иска в
производството присъждане на разноски по делото, което не е сторил, а не да
иска възстановяване на внесената от него
държавна такса, още повече че съдът е разгледал и се е произнесъл по подадената от него жалба по същество с постановеното от него
съдебно решение по делото. В тази насока следва да се отбележи и обстоятелството, че жалбата на Община *** е уважена с постановеното по делото решение частично, а не изцяло.
С оглед на изложеното искането на Община ***
за възстановяване на внесената държавна
такса по делото по посочената банкова сметка е неоснователно и следва да се остави
без уважение.
Водим
от горното, Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането
на Кмета на Община *** с вх.№
2574/15.08.2023г. за възстановяване на
заплатената държавна такса в размер на 1 700
/ хиляда и седемстотин / лева по
настоящото дело.
Определението подлежи на обжалване с частна
жалба, чрез Административен съд Враца пред Върховен административен съд на Република
България в седемдневен срок от съобщаването му.
Препис от същото да се връчи на Кмета на
Община ***.
АДМ.СЪДИЯ: