Решение по дело №1595/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1762
Дата: 14 декември 2020 г.
Съдия: Веселин Георгиев Белев
Дело: 20207040701595
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 август 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1762

гр.Бургас, 14.12.2020г.

В  ИМЕТО  НА НАРОДА

 

 

Административен съд Бургас, тринадесети касационен състав, в открито заседание на 19 ноември през две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ : Румен Йосифов

       ЧЛЕНОВЕ : 1. Павлина Стойчева

            2. Веселин Белев

 

при участието на секретаря С. Х., в присъствието на прокурора Андрей Червеняков, като разгледа докладваното от съдията докладчик Белев КАНД № 1595 по описа на съда за 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.

Касатор е Йонас ООД, ЕИК: *********, с адрес гр.Бургас, ул.Странджа планина 20, вх.2, ет.5. Касаторът взема участие в производството чрез управителя на дружеството.

Ответник по касация е ЦУ на НАП София. Ответникът участва в производството чрез пълномощник – юрисконсулт К.С..

Жалбата е насочена срещу решение № 805/08.07.2020г. по АНД № 1999/2020г. на Районен съд Бургас. С обжалваното решение е потвърдено наказателно постановление № 472331-F513863/21.10.2019г. на началник отдел Оперативни дейности в ЦУ на НАП Бургас, с което на Йонас ООД е наложена имуществена санкция 500лв. за извършено административно нарушение по чл.118 ал.4 от ЗДДС, вр. с чл.39 ал.1 от Наредба № Н-18/2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.

В обстоятелствената част на наказателното постановление АНО е приел за установено, че на 08.08.2019г. касаторът стопанисвал търговски обект – ведомствена бензиностанция в с.Черни връх, общ.Камено. При извършената проверка на обекта било установено, че за извършените зареждания на дизелово гориво, регистрирани от наличната в обекта ЕСФП, чрез издаване на фискални бонове на посочената дата не е бил отпечатан пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет. Това обстоятелство се потвърдило от изведен КЛЕН за периода от 15.07.2019 г. – 01.10.2019 г.

Първоинстанционният съд приел за установена фактическата обстановка по постановлението. Приел, че не са допуснати съществени процесуални нарушения и материалния закон е приложен правилно, при което потвърдил наказателното постановление.

В касационната жалба се оспорват решаващите изводи на първоинстанционния съд. Не се оспорва фактическата обстановка. Правят се доводи за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, както и за неправилно приложение на материалния закон. Иска се отмяна на първоинстанционното съдебно решение и постановяване на ново по същество, с което наказателното постановление да бъде отменено. Не се сочат нови доказателства.

Ответникът представя по делото писмено становище, с което оспорва касационната жалба. Излага доводи за законосъобразност на постановеното първоинстанционно съдебно решение и иска оставянето му в сила. Не сочи нови доказателства.

Участващият в производството прокурор излага становище за неоснователност на касационната жалба и иска първоинстанционното решение да бъде оставено в сила. Не сочи нови доказателства.

Жалбата е подадена в срока по чл.211 от АПК, от страна, за която решението на първоинстанционния съд е неблагоприятно, поради което е допустима.

За да се произнесе по законосъобразността на обжалваното наказателно постановление съдът взе предвид следното.

По делото липсват оплаквания на страните, отнасящи се до валидността и допустимостта на обжалваното решение. При извършена служебна проверка в тази насока на основание чл.218 ал.2 АПК съдът прие, че първоинстанционния съдебен акт е валиден и допустим.

Проверка на правилността на първоинстанционния съдебен акт настоящата инстанция извършва в рамките на оплакванията по жалбата, както и служебно – относно съответствието на решението с материалния закон, съобразно чл.218 от АПК.

Фактите по делото са правилно установени от първоинстанционния съд въз основа на събраните доказателства. От приложения протокол № 0344411 се установява, че на 02.10.2019г. инспекторите по приходите В.М.и А.И.извършили проверка на търговски обект – ведомствена бензиностанция в с.Черни връх, общ.Камено. Посочено е, че не се извършват продажби, а се зарежда за собствени цели. Било установено, че за извършените зареждания на дизелово гориво, регистрирани от наличната в обекта ЕСФП, чрез издаване на фискални бонове на 08.08.2019г. не е бил отпечатан пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет. Това обстоятелство се потвърдило от изведен КЛЕН за периода от 15.07.2019г. – 01.10.2019г.

На първо място касационният състав намира за необходимо да изясни, че в случая, с процесното НП, на дружеството не е наложено общо наказание за няколко нарушения, а именно за неотпечатване на пълен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за датите посочени в АУАН. Действително в АУАН са изброени всички дни, в които търговецът не отпечатал изискуемия финансов отчет, но с процесното НП е наложена имуществена санкция само за един от тях, а именно 08.08.2019г. В този смисъл т.8 от Тълкувателно решение № 77/29.11.1984г. по н. д. № 68/84 г., ОСНК.

Относно приложението на материалния закон:

Към момента на извършване на нарушението (08.08.2019г.) разпоредбата на чл.39, ал.1 от НАРЕДБА Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (Загл. изм. – ДВ, бр.80 от 2018г.) действала в следната редакция (изм. и доп. – ДВ, бр.52 от 2019г., в сила от 2.07.2019г.), всяко фискално устройство, включително вградено в автомат на самообслужване, генерира автоматично пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции, в случай че през последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл.3. Лицата по чл.3, използващи ФУ и ИАСУТД, нямат задължение да отпечатват дневен финансов отчет. При продажби на течни горива във/от обекти, които са изцяло на самообслужване, дневният финансов отчет се генерира автоматично и се записва във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа). Лице по чл.3, използващо ЕСФП, отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в ЕСФП са регистрирани продажби/сторно операции и/или зареждания на течни горива.

Съгласно чл.3 ал.12 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. лице, което извършва зареждане на течни горива по чл.118, ал.8 ЗДДС за собствени нужди от стационарни подземни резервоари за съхранение на горива или неподвижно прикрепени към земята или стоящи на собствената си тежест резервоари с вместимост над 1000 литра, е длъжно да регистрира и отчита зареждането по реда на ал.2 и 3, с изключение зареждане на течни горива на съоръжения и/или инсталации за производство и/или отопление.

Анализът на посочените правни норми води до извод, че, за да ангажира административнонаказателна отговорност, в конкретния случай, на първо място АНО следва да установи, че се касае за лице по смисъла на чл.3 ал.12 от Наредба № Н-18/13.12.2006г., използващо ЕСФП, за което е възникнало задължение по чл.39, ал.1 от Наредба № Н-18/2006г. (в относимата редакция). По отношение вида на фискалното устройство по делото няма спор. Същото е описано в АУАН и НП като ЕСФП.

С оглед характера на дейността – ведомствена бензиностанция, която не извършва продажба на горива, а използва горивото за собствени цели, е следвало АНО да докаже наличието на стационарни подземни резервоари за съхранение на горива или неподвижно прикрепени към земята или стоящи на собствената си тежест резервоари с вместимост над 1000 л. в проверявания обект. Тези обстоятелства единствено могат да обосноват извод, че се касае за лице по чл.3 ал.12 от Наредба № Н-18/13.12.2006г., съответно за субект на посоченото в наказателното  постановление административно нарушение. Наличието на такъв резервоар не се сочи нито в АУАН, нито в НП. По този начин остава обективно неясно, как АНО е стигнал до извод, че проверяваният търговец е лице по чл.3 ал.12 от Наредба № Н-18/13.12.2006г., а от там и задължено лице по чл.39 ал.1 от Наредба № Н-18/2006 г. (в относимата редакция). Липсата на констатация относно фактическото наличие или липса на резервоари с вместимост над 1000л. води до невъзможност да бъде квалифициран търговеца именно като лице по чл.3 ал.12 от Наредба № Н-18/13.12.2006г., за което нормата на чл.39 ал.1 от Наредба № Н-18/2006г. (в относимата редакция) вменява задължение да отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в ЕСФП са регистрирани продажби/сторно операции и/или зареждания на течни горива. По този начин е било нарушено правото на защита на санкционираното лице, а материалния закон е бил приложен неправилно. Наказателното постановление се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Тъй като решаващите изводи на първоинстанционния съд са в обратния смисъл, обжалваното съдебно решение следва на основание чл.221 ал.2 от АПК да се отмени, като на основание чл.222 ал.1 от АПК се постанови ново по същество, с което наказателното постановление бъде отменено на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН.

Мотивиран от изложеното Административен съд Бургас

 

 

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ решение № 805/08.07.2020г. по АНД № 1999/2020г. на Районен съд Бургас и вместо не ПОСТАНОВЯВА :

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 472331-F513863/21.10.2019г. на началник отдел Оперативни дейности в ЦУ на НАП Бургас.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

 

                          ЧЛЕНОВЕ :  1.

 

 

                                                                       2.