Решение по дело №234/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 87
Дата: 8 юли 2020 г. (в сила от 8 юли 2020 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20197120700234
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 08.07.2020г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на десети юни две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                                            ЧЛЕНОВЕ: ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                                                            МАРИЯ БОЖКОВА

 

 

при секретаря Павлина Петрова и с участието на Росица Георгиева – прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА к.а.н.д.№ 234 по описа за 2019 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63, ал.1, предл. 2-ро от ЗАНН,  във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на Р.И.Д. от *** срещу Решение № 347/ 21.12.2019 г. по а.н.д. № 810/2019 г. по описа на РС – Кърджали. Изразява се становище за неправилност на съдебния акт, като постановен при неправилно приложение на материалния закон и на процесуалните правила по установяване на административното нарушение и налагане на административното наказание. Твърди се, че РС – Кърджали не е обсъдил всички доводи от жалбата и от допълнителното становище, депозирано в открито съдебно заседание, което било самостоятелно основание за отмяна на обжалваното решение. Посочва се, че РС – Кърджали не е коментирал и отчел обстоятелството, че с обжалваното НП е ангажирана администраивнонаказателна отговорност на лице, което не е субект на цитираното в АУАН и НП нарушение. Този довод се обосновава с твърдението, че в периода, за който актосъставителят е поискал да му предостави ръчни записи и разпечатки от дигиталния тахограф на товарния автомобил, касаторът не е бил негов водач и е изпълнявал международния превоз по маршрута от *** до ***. Изразява се становище, че ръчни записи и разпечатки може да прави само водачът, който е управлявал съответния товарен автомобил в съответния период от време, тъй като прави това със своя индивидуална електронна „карта на шофьора“, която всеки отделен водач ползва при осъществяване на съответния превоз. В касационната жалба се сочи, че са представени доказателства, от които се установява, че международният превоз по маршрута от *** до ***, е осъществен от лицето В. И. С. съгласно Заповед № ***/ *** г. за командироването му с описания в АУАН и НП състав на превозни средства, по маршрут: ***-*** за срок от 12 дни, за периода: 18.06.2019 г. до 29.06.2019 г. На същото лице бил издаден и пътен лист, серия ***/ *** г. Твърди се още, че касаторът е представил доказателства, че в периода: 25.06.2019 г.-30.06.2019 г. е ползвал неплатен годишен отпуск. Иска се да се отмени оспореното решение и спорът се реши по същество, като се отмени наказателното постановление на началник ОО „АА“ – Кърджали. В съдебно заседание, редовно призован, касаторът не се явява и не се представлява.

Ответникът – Началник на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Кърджали, редовно призован, не се явява, не се представлява и не взема становище по касационната жалба.

 Представителят на ОП – Кърджали дава заключение за основателност на касационната жалба и неправилност на обжалваното решение на РС – Кърджали.

Касационният съд, след проверка на оспореното решение, констатира следното:

          Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 от АПК, от страна по а.н.д. № 810/2019 г. по описа на РС – Кърджали, за която оспореното решение е неблагоприятно, поради което е процесуално допустима.

          Разгледана по същество, е неоснователна по следните съображения:

          С оспореното решение РС – Кърджали е потвърдил наказателно постановление № 29-0000137/ 31.07.2019 г. на началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“, гр. Кърджали, с което на Р.И.Д. с ЕГН **********, с адрес: ***,  за нарушение на чл.36, §2, т.II от Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на съвета, на основание чл.93в, ал.17, т.3 от Закона за автомобилните превози, е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 1 500 лв.

          РС – Кърджали се е позовал на разпоредбата на чл.34, § 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014, предвиждаща задължение за водачите да използват тахографски листове или карти на водача всеки ден, през който управляват превозно средство, считано от момента на поемането му. Взел е предвид и разпордебата на  §3 на чл.34 от Регламент (ЕС) № 165/2014 и е приел, че в случаите, когато превозното средство не се управлява от водача, той е длъжен да впише периодите, посочени в § 5, буква б), подточки ii), iii) и iv) в картата на водача, като се използва приспособлението за ръчно въвеждане на данни, осигурено за дигиталния тахограф.

          Решението е правилно. Не се установиха изложените в касационната жалба основания за неговата отмяна.

          Фактическата обстановка е правилно установена от РС – Кърджали, а тя е следната: При извършена проверка от служители на ОО”АА”-Кърджали, на 01.07.2019г., около *** ч. на път ***, разклона за ***, *** км. на товарен автомобил Мерцедес Актрос с рег. № *** от категория N3, управляван от Р.Д., който извършвал международен превоз на товар от *** за ***, видно от международна товарителница, било установено следното нарушение: при управление на превозното средство, оборудвано с дигитален тахограф, не представил при поискване всички ръчни записи и разпечатки за периода 00:00ч. на 25.06.2019г. до 04:30ч. на 01.07.2019г., видно от разпечатка от дигиталния тахограф, направена с контролна карта № ***.

          Пред РС – Кърджали и в касационната жалба се твърди, че за част от описания в наказателното постановление период: 25.06.2019 г.-30.06.2019 г., касаторът е ползвал неплатен отпуск. Представена е молба от Р.Д. до управителя на „***“ ЕООД и заповед на управителя на дружеството-превозвач, с която е разрешено ползването на неплатен отпуск. При тези факти и предвид обстоятелството, че в административнонаказателната преписка не е приложена международна товарителница, съответно – налична е заповед за командироване на друг шофьор за периода от 18.06.2019 г. до 29.06.2019 г., то дори да се приеме становището на касатора, че е ползвал неплатен отпуск, отново е следвало да въведе данни за това в своята карта на водача. Неговото задължение произтича от чл.34, §3, б. б) от Регламент (ЕС) № 165/2014, който е със следното съдържание: Когато в резултат на отсъствие от превозното средство водачът не е в състояние да използва тахографа, с който превозното средство е оборудвано, периодите, посочени в параграф 5, буква б), подточки ii), iii) и iv): се вписват в картата на водача, като се използва приспособлението за ръчно въвеждане на данни, осигурено за тахографа, ако превозното средство е оборудвано с дигитален тахограф. В § 5, б.б) е предвидено, че Водачите: задействат превключвателните механизми, които позволяват да се регистрират отделно и различимо следните периоди от време: ii) обозначен със символа  „друга работа", което означава всяка дейност, различна от управление на превозното средство по смисъла на член 3, буква а) от Директива 2002/15/ЕО, както и всяка работа за същия или друг работодател в транспортния сектор или извън него; iii) обозначен със символа  „период на разположение" по смисъла на член 3, буква б) от Директива 2002/15/ЕО; iv) обозначен със символа   почивки по време на работа или почивки. От коментираната нормативна уредба става ясно, че дори да се намира в почивка, съответно – почивка по време на работа, водачът на превозното средство е длъжен да осигури възможност това обстоятелство да бъде установено. В конкретния случай касаторът не е изпълнил това свое задължение, поради което правилно е бил санкциониран за нарушение на разпоредбата на чл.36, §2, б.ii) от Регламент (ЕС) № 165/2014, предвиждащ следното задължение: Когато водачът управлява превозно средство, оборудвано с дигитален тахограф, той трябва да е в състояние да представи по искане на оправомощен служител на контролен орган всички ръчни записи и разпечатки, направени през текущия ден и предходните 28 дни съгласно изискванията на настоящия регламент и Регламент (ЕО) № 561/2006. Правилно е приложена и санкционната разпоредба на чл.93в, ал.17, т.3 от ЗАвтП, от което следва, че касационната жалба е неоснователна. Оспореното решение е правилно, валидно и допустимо и следва да се остави в сила.

Относно становището на прокурора, че е представено удостоверение, че касаторът не е управлявал превозното средство, следва да се посочи, че такъв документ липсва, както в кориците на а.н.д. № 810/ 2019 г. на РС – Кърджали, така и към касационната жалба.

Ето защо и на основание чл. 221, ал.2, предл.1-во от АПК, във вр. с чл.63, ал.1, предл. 2-ро от ЗАНН, Административният съд

         

 

Р    Е    Ш    И  :

 

 

Оставя в сила Решение № 347/ 21.10.2019 г., постановено по а.н.д. № 810/2019г. по описа на РС – Кърджали.

          Решението е окончателно.

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                                2.