Решение по дело №94/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 217
Дата: 2 юни 2021 г. (в сила от 26 януари 2022 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20217240700094
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                02.06.2021г.        град Стара Загора

 

 

  В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на дванадесети май през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                           

                                                                       СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

       

 

при секретар   Пенка Маринова                                                                         и с участието

            на прокурор                                                                                                                като разгледа

            докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 94 по описа за 2021г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 124 от Закона за държавния служител /ЗДСл/.    

 

            Образувано е по жалба на Х.Н.П. ***, подадена чрез пълномощника й адв. Й.М. ***, против Заповед № РД-11-44/ 01.02.2021г., издадена от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ - Стара Загора, с която заповед, на основание чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, е прекратено служебното правоотношение на Х.Н.П. на длъжност Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“ в РИОСВ – Стара Загора, считано от 01.02.2021г.

           

            В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, по съображения за постановяването й при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила; в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Жалбоподателката твърди, че към датата на прекратяване на служебното й правоотношение, не е била приключила задължителната съгласувателна процедура по чл.5, ал.2 от Правилника устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите. Поддържа, че не са изпълнени в кумулативност нормативно регламентираните като материалноправно основание предпоставки за прекратяване на служебното й правоотношение в хипотезата на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, тъй като съкращаването на длъжността не се свежда единствено до преустановяване съществуването на длъжността като нормативно определена позиция в длъжностното разписание. С оглед на което поддържа, че с промяната на длъжностното разписание на администрацията на РИОСВ – Стара Загора, макар и заеманата от нея длъжност Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“ в РИОСВ – Стара Загора формално да е престанала да съществува под това наименование, тази длъжност, разглеждана като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика, фактически се е запазила и продължава да се изпълнява от директорите на двете нови административни звена, създадени при реорганизирането /разделянето/ на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“ - Дирекция „Контрол на околната среда“ и Дирекция „Превантивна дейност“ в РИОСВ – Стара Загора. Твърди, че оспореният административен акт е несъответен и на целта на закона, тъй като съкращаването на длъжността Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“, реално не води до оптимизиране на работата на администрацията. По подробно изложени в жалбата и в представеното по делото писмено становище съображения, че не е осъществен юридическият факт, с който разпоредбата на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл свързва прекратяване на служебното правоотношение, моли обжалваната заповед да бъде отменена, като незаконосъобразна.  

             

            Ответникът по жалбата – Директор на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора, чрез пълномощника си по делото, в съдебно заседание и в представеното писмено становище, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа че заповедта, като издадена при спазване на административно-производствените правила, в съответствие и при правилно приложение на материалноправните разпоредби на които се основава, е законосъобразна. Излага доводи, че структурните и длъжностните промени в РИОСВ – Стара Загора са предприети с цел оптимизиране и създаване на ефективна организация на дейността в административната структура, като преценката какви структурни единици и конкретни длъжности в тях са необходими за осъществяване на функциите на администрацията, както и кои служители ще осъществяват тези функции, е в сферата на оперативната самостоятелност на органа по назначаването. Твърди, че след като заеманата от Х.П. длъжност след утвърждаване на новото длъжностно разписание е престанала да съществува и като нормативно определена позиция и като цялостна система от функции, задачи и задължения, поради това, че части от задълженията и отговорностите са разпределени между директорите на новосъздадените дирекции в две различни звена - Дирекция „Контрол на околната среда“ и Дирекция „Превантивна дейност“ в РИОСВ – Стара Загора, следва да се счита, че е изпълнен правопораждащият за органа по назначаването фактически състав за прекратяване служебното правоотношение на жалбоподателката на основание чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл – поради съкращаване на заеманата от държавния служител длъжност.

  

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

            Жалбоподателката в настоящото производство – Х.Н.П.,  със Заповед № РД-11-62/ 13.02.2020г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора, е била назначена за държавен служител на длъжност Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност в РИОСВ – Стара Загора, с придобит ранг – трети старши,  длъжностно ниво от КДА – 6, наименование на длъжностното ниво – ръководно ниво 6А, която длъжност Х.П. е изпълнявала до прекратяване на служебното й правоотношение с оспорената в настоящото съдебно производство заповед на Директора на РИОСВ – Стара Загора.

           

            До 01.02.2021г., съгласно представеното и прието като доказателство по делото /л.12 и сл./ длъжностно разписание, утвърдено от Директора на РИОСВ – Стара Загора /в сила от 16.03.2020г./, специализираната администрация в РИОСВ – Стара Загора е била организирана в една дирекция - Дирекция „Контрол и превантивна дейност“, включваща два отдел – „Контрол на околната среда“ и отдел „Превантивна дейност“, като длъжността Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“ е определена за заемане по служебно правоотношение.

 

От Директора на РИОСВ – Стара Загора е изготвен мотивиран доклад относно предложение за промяна в длъжностното разписание на РИОСВ – Стара Загора /л.83 и сл./, обосновано с необходимостта от оптимизация и повишаване на ефективността на работата, обуславяща промяна в структурата на администрацията на РИОСВ – Стара Загора. След извършено одобряване от страна на Министъра на околната среда и водите, от Директора на РИОСВ – Стара Загора са утвърдени ново длъжностно разписание и ново поименно разписание на длъжностите, считано от 01.02.2021г. /л. 18 и сл. по делото/. С новото длъжностно разписание специализираната администрация в РИОСВ – Стара Загора е организирана в две дирекции, при преструктурирането /разделянето/ на съществуващата Дирекция „Контрол и превантивна дейност“, на Дирекция „Контрол на околната среда“ /с отдел „Контролна дейност“ и отдел „Контрол и управление на отпадъците, почвите и опасните химични вещества“/ и Дирекция „Превантивна дейност“, като се запазват съществуващите направления в рамките на специализираната администрация, броя на щатовете и длъжностите в тях. Извършената структурна промяна в администрацията на РИОСВ-Стара Загора в резултат на разделянето на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“ при обособяването на две отделни дирекции -  Дирекция „Контрол на околната среда“ и Дирекция „Превантивна дейност“, е довело до отпадането като нормативно определена позиция по утвърденото ново длъжностно разписание, в сила от 01.02.2021г., на длъжността Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“, като на нейно място са създадени две нови длъжности – Директор на Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“.

 

            С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № РД-11-44 от 01.02.2021г., издадена от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите - Стара Загора, на основание чл.106, ал.1, т.2 от Закона за държавния служител и одобрено длъжностно разписание на РИОСВ – Стара Загора, в сила от 01.02.2021г., е прекратено служебното правоотношение на Х.Н.П. на длъжност Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“ в РИОСВ – Стара Загора, длъжностно ниво от КДА – 6, наименование на длъжностното ниво – ръководно ниво 6А, с придобит ранг – III старши. От фактическа страна обжалваният акт е обоснован със съкращаването на длъжността Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“. Прекратяването на служебното правоотношение е считано от 01.02.2021г., като на държавния служител са определени за изплащане обезщетения за неизползван платен годишен отпуск и за неспазен срок за предизвестие.

 

            Като доказателства са представени и приети документите, съдържащи се служебното досие на държавния служител Х.П.; утвърдени длъжностни разписания и поименни разписания на длъжностните в РИОСВ – Стара Загора, както и длъжностните характеристики за длъжностите Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“, Директор на Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“ в РИОСВ – Стара Загора.

 

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

            Оспорването, като направено в законово установения срок, от легитимирано лице с правен интерес и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо. 

 

            Разгледана по същество жалбата е основателна.

           

            Оспорената Заповед № РД-11-44/ 01.02.2021г. е издадена от компетентен орган - Директора на РИОСВ - Стара Загора, в качеството му на орган по назначаването в РИОСВ – Стара Загора, при съблюдаване на изискванията на императивната норма на чл.108, ал.1 от ЗДСл за форма и съдържание на акта за прекратяване на служебното правоотношение.

 

            Не е налице твърдяното от жалбоподателката нарушение на чл. 5, ал. 2 от Правилника за устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите /ПУДРИОСВ/, съгласно която разпоредба длъжностното разписание на РИОСВ се утвърждава от директора на РИОСВ след одобряване от министъра на околната среда и водите и след съгласуване от компетентните звена в МОСВ. Видно от доказателствата по делото процедурата по чл.5, ал.2 от ПУДРИОСВ, е спазена - от Директора на РИОСВ – Стара Загора е изготвен мотивиран доклад относно предложение за промяна в длъжностното разписание на РИОСВ – Стара Загора, обосновано с необходимостта от оптимизация и повишаване на ефективността на работата, обуславяща промяна в структурата на администрацията на РИОСВ – Стара Загора, като след извършено одобряване от страна на Министъра на околната среда и водите, от Директора на РИОСВ – Стара Загора са утвърдени ново длъжностно разписание и ново поименно разписание на длъжностите, считано от 01.02.2021г.

 

Обжалваната заповед обаче е постановена в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона, като съображенията за това са следните:

Прекратяването на служебното правоотношение на Х.П. се основава на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, която разпоредба регламентира правомощието на органа по назначаването едностранно с предизвестие да прекрати служебното правоотношение на държавен служител, при съкращаване на длъжността. Съгласно разпоредбата на чл.2, ал.1 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията /НПКДА/, „длъжност в администрацията” е нормативно определена позиция, която се заема по служебно или по трудово правоотношение, включително по правоотношение, възникнало на основание на посочените в нормата закони, въз основа на определени изисквания и критерии, свързана е с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, и се изразява в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика. При прилагането на тази нормативна регламентация следва извода, че за да е налице „съкращаване на длъжността”, като материалноправно основание за прекратяване на служебното правоотношение на държавен служител в хипотезата на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, е необходимо кумулативно да са изпълнени две условия, а именно: 1. Заеманата длъжност да е премахната като нормативно определена позиция в утвърденото длъжностно разписание на съответната администрация и 2. Длъжността, свързана с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, да не съществува /да не е запазена, вкл. под друго наименование/ като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика или те да са толкова значително и съществени изменени, че да обуславят извод за качествено нова длъжност, или ако са запазени, да е намален броя на служителите, които изпълняват съответната длъжност.

 

Съгласно разпоредбата на чл.7 от Правилника за устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите, дейността на РИОСВ се осъществява с помощта на администрация, която според разпределението на дейностите, които извършва при подпомагане на директора на РИОСВ, е обща и специализирана.  Администрацията е организирана в дирекции, към които могат да се създават отдели при спазване изискванията на Закона за администрацията и Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията /чл.8 от ПУДРИОСВ/. Съответно в нормата на чл.10, ал.1 от ПУДРИОСВ е регламентирано, че специализираната администрация подпомага осъществяването на правомощията на директора на РИОСВ, свързани с неговата компетентност, като специализираната администрация е организирана в  дирекция "Контрол на околната среда" с направления "Опазване чистотата на атмосферния въздух и вредни физични фактори", "Комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването (КПКЗ), екологична отговорност и доброволни ангажименти", "Опасни химични вещества и контрол на риска от големи аварии с опасни химични вещества", "Опазване на водите" и "Управление на отпадъците и опазване на почвите" и дирекция "Превантивна дейност" с направления "Екологична оценка (ЕО) и оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС)", "Биологично разнообразие, защитени територии и зони" и "Специализирани регистри" /чл.10, ал.2, т.1 и т.2 от ПУДРИОСВ/. Съответно в разпоредбата на чл.10, ал.3 от ПУДРИОСВ е предвидена възможност специализираната администрация на РИОСВ да бъде структурирана в една дирекция – Дирекция „Контролна и превантивна дейност", която извършва дейностите по ал. 2, т. 1 и 2 т.е дейностите, възложени за извършване от Дирекция "Контрол на околната среда" и Дирекция "Превантивна дейност".

 

От представеното и прието като доказателство по делото длъжностно разписание, утвърдено от Директора на РИОСВ – Стара Загора, в сила от 16.03.2020г. и действащо до 01.02.2021г., се установява, че при прилагане на предвидената в чл.10, ал.3 от ПУДРИОСВ възможност, специализираната администрация в РИОСВ – Стара Загора е била организирана в една дирекция - Дирекция „Контрол и превантивна дейност“, включваща два отдела – отдел „Контрол на околната среда“ и отдел „Превантивна дейност“, при заемане на длъжността Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“ от жалбоподателката в настоящото производство – Х.П.. Съответно с утвърденото от Директора на РИОСВ – Стара Загора ново длъжностно разписание, в сила от 01.02.2021г., специализираната администрация, при прилагането на чл.10, ал.2, т.1 и т.2 от ПУДРИОСВ, е организирана в две дирекции - Дирекция „Контрол на околната среда“ /с отдел „Контролна дейност“ и отдел „Контрол и управление на отпадъците, почвите и опасните химични вещества“/ и Дирекция „Превантивна дейност“. По това ново длъжностно разписани, в сила от 01.02.2021г., се запазват съществуващите направления /"Опазване чистотата на атмосферния въздух и вредни физични фактори", "Комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването, екологична отговорност и доброволни ангажименти", "Опасни химични вещества и контрол на риска от големи аварии с опасни химични вещества", "Опазване на водите", "Управление на отпадъците и опазване на почвите", "Екологична оценка и оценка на въздействието върху околната среда, "Биологично разнообразие, защитени територии и зони“, както и броя на щатовете и длъжностите в тях. Съответно на мястото на отдел „Контрол на околната среда“ и отдел „Превантивна дейност“ в Дирекция „Контрол и превантивна дейност“, са създадени два нови отдела – отдел „Контролна дейност“ и отдел „Контрол и управление на отпадъците, почвите и опасните химични вещества“ в Дирекция „Контрол на околната среда“, като служителите, заемащи длъжностите началник на отдел „Контрол на околната среда“ и началник на отдел „Превантивна дейност“ по длъжностното разписание от 16.03.2020г., е определено да заемат новосъздадените длъжности – началник отдел „Контролна дейност“ и началник отдел „Контрол и управление на отпадъците, почвите и опасните химични вещества“ в Дирекция „Контрол на околната среда“ по длъжностното разписание от 01.02.2021г. Щатната численост на специализираната администрация, и по длъжностно разписание на РИОСВ – Стара Загора, в сила от 16.03.2020г., и по длъжностното разписание, в сила от 01.02.2021г., е 31 служителя т.е не е налице промяна в общата щатна численост на специализираната администрация, като по новото длъжностно разписание е увеличен единствено броят на служителите, заемащи ръководна длъжност – от 4 на 5. Съгласно поименното разписание на длъжностите, в сила от 01.02.2021г., длъжностите „директор“ на създадените при преобразуването на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“ дирекции - Дирекция „Контрол на околната среда“ и Дирекция „Превантивна дейност“ в РИОСВ – Стара Загора, са вакантни.

 

От фактическа страна по делото не е спорно, че заеманата от жалбоподателката Х.П. длъжност – Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност” в РИОСВ – Стара Загора, след утвърждаването на новото длъжностно разписание, в сила от 01.02.2021г., е премахната като нормативно определена позиция. Но въз основа на събраните по делото доказателства съдът приема, че длъжността Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност” в РИОСВ – Стара Загора, макар и формално да е престанала да съществува като нормативно определена позиция под това наименование, разглеждана като система от функции, задължения, изисквания и отговорности, фактически се е запазила и продължава да се изпълнява, като съображенията за това са следните:

 

            Създаването на нови длъжности /или на длъжности с ново наименование/ чрез  утвърждаването на ново длъжностно разписание, включително и в резултат на структурни промени в администрацията, свързани с преобразуване /реорганизиране/, закриване или разкриване на нови административни звена, не е достатъчно за да се приеме, че е налице реално съкращаване на старите длъжности, когато основните длъжностни функции и задължения за тези длъжности е предвидено да продължат да се изпълняват като система от функции, задължения, изисквания и отговорности, определени за новите длъжности съобразно утвърдените за тях длъжностни характеристики. В случая при съпоставката на длъжностната характеристика за заеманата от Х.П. длъжност Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“ по длъжностното разписание от 16.03.2020г. /л. 9 – л. 11 по делото/ и длъжностните характеристики на новосъздадените длъжности по длъжностното разписание от 01.02.2021г. – Директор на Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“  /л.66 – л. 81 по делото/, се установява следното:

И трите длъжности - Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“ /по длъжностното разписание от 16.03.2020г./ и Директор на Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“  /по длъжностното разписание от - 01.02.2021г./, са с едни и същи код по НКПД – 1213-7008, код по длъжностно ниво от КДА – 6, наименование на длъжностното ниво – ръководно ниво 6А и еднакви изисквания за заемане на длъжността – образователна степен магистър в съответната професионална област, професионален опит – минимум 4 години в област или области, свързани с функциите, определени в длъжностната характеристика за длъжността и придобит ранг – III старши. Нещо повече – за новосъздадените длъжности изискванията професионална област на образователната степен, са разширени. При съпоставка на преките задължения за длъжностите по посочените длъжностни характеристики, се установява, че независимо от различията в словесната формулировка и възприетия в длъжностните характеристики за новосъздадените длъжности Директор на Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“ подход за по-детайлно и по-подробно описание на възлаганите задължения, от гл. т. на съдържанието им тези задължения, функции и отговорности, се явяват идентични или в много голяма степен се припокриват. Основните задължения за длъжността Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“ /да организира, планира, координира и контролира работата в дирекцията; да ръководи, координира и контролира отчитането на дейността в дирекцията пред Директора на РИОСВ и МОСВ, в съответствие с изискванията на ПУДРИОСВ; да организира извършването на комплексни проверки по спазване на изискванията на нормативната уредба по опазване на околната среда, даване на предписания за обекти, подлежащи на превантивен, текущ и последващ контрол и проверки по сигнали и жалби на граждани; за докладване за административни пропуски и нарушения, които създават предпоставки за корупция, измами или нередности и за въвеждане на механизми в дирекцията за предотвратяване корупционни практики и случаи на „конфликт на интереси“; за анализиране изпълнението на възложените задачи в дирекцията и предлагане на мерки за усъвършенстване на работата; за участие в работни групи, комисии, работни срещи, курсове и семинари; за изготвяне на месечни отчети, предоставени в МОСВ; за осъществяване на контрол върху дейността по вписване в Административния регистър; за съставяне на актове при констатирани административни нарушения и изготвяне на документи за прилагане на принудителни административни мерки; за участие в съвместни проверки с органите на общините, РЗИ и други контролни органи и т.н/, са изцяло инкорпорирани в по-детайлно разписаните преки длъжностни задължения за длъжностите Директор на Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“. Налице е и съвпадение между определените с длъжностните характеристики за длъжностите отговорности, свързани с организацията на работата, управление на персонала и ресурсите и необходимите за изпълнение на длъжностите умения и компетентности, като незначителните различия са резултат от начина на формулирането им /по общо в длъжностната характеристика за длъжността Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“ и по детайлизирано в длъжностните характеристики за длъжностите Директор на Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“/, което обаче не променя тяхното съществено съдържание. Следователно системата от функции, задачи, преки задължения, изисквания и отговорности, залегнали в длъжностната характеристика за заеманата от жалбоподателката длъжност Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“, са определени да продължават да се изпълняват, но вече са вменени с утвърдените длъжностни характеристики като такива за новосъздадените длъжности - Директор на Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“. Формулираните преки задължения, отговорности и основни цели на длъжностите  Директор на Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“ в контекста на определената в чл.10, ал.2, т.1 и т.2 от ПУДРИОСВ спецификата на дейността на всяка от дирекциите, не сочи на тяхното съществено изменение, като основание за определянето им като качествено нови длъжности със значително по степен и съвкупност функционално изменение, доколкото нормативно за длъжността „директор на дирекция“ са възложени управленски, организационни, координационни и контролни функции т.е съществените задължения са по ръководство и контрол на дейността, независимо от нейната специфика. С оглед на което съдът приема, че основните длъжностни функции, задължения, компетентности и отговорности за заеманата от Х.П. длъжност не се явяват премахнати, а са запазени, като няма изменения, които да бъдат квалифицирани като съществени такива, обуславящи извод за създаването на „нова длъжност в администрацията” в смисъла, вложен в понятието съгласно чл.2, ал.1 от НПКДА. Очевидно е, че в случая е налице транслиране на съкратената длъжност в новосъздадените такава, при което съвкупността от функции, задължения, изисквания, компетентности и отговорности, които я характеризират като „длъжност в администрацията”, не са преустановени, доколкото с утвърдените нови длъжностни характеристики за длъжностите Директор на Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“, е определено те да продължат да се осъществяват, при разпределението им между тези длъжности съобразно направлението на дейност на съответната дирекция по чл. 10, ал.2, т.1 и т.2 от ПУДРИОСВ.

 

Следва да се отбележи, че самата нормативна регламентация, съдържаща се в чл.10, ал.2 и ал.3 от ПУДРИОСВ (определяща структурата на специализираната администрация в две дирекции - Дирекция „Контрол на околната среда“ /чл.10, ал.2, т.1/ и Дирекция „Превантивна дейност“ /чл.10, ал.2, т.1/, със съответните направления и видове дейности, които се извършват и предвидената възможност за структуриране на специализираната администрация в една дирекция – Дирекция "Контролна и превантивна дейност", извършваща дейностите по чл.10, ал. 2, т. 1 и 2 от ПУДРИОСВ), в контекста на функциите, компетентностите, задълженията и отговорностите на служителите на ръководна длъжност в администрацията по чл.5 от НПКДА /каквато ръководна длъжност съгласно чл. 4 от НПКДА е длъжността „директор на дирекция“/, обуславя идентичност на функциите, задачите и отговорностите за длъжността Директор на Дирекция "Контрол и превантивна дейност" с тези на Директор на Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“. В този смисъл дори и дейността и системата от функции,  задължения и изисквания, изпълнявани от лицето заемащо длъжността Директор на Дирекция "Контрол и превантивна дейност", да са разпределени на директорите на новосъздадените Дирекция „Контрол на околната среда“ и Дирекция „Превантивна дейност“, това не може да обоснове извод  за  реално съкращаване на длъжността, като материалноправна предпоставка за прекратяване на служебното правоотношение в хипотезата на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл - очевидно и дейността, и функциите, компетентностите, задълженията и отговорностите се запазват, без да е намален броят на служителите, които ги изпълняват. За преценката досежно съществуването на реално съкращаване на длъжността, е ирелевантно соченото от процесуалния представител на ответника обстоятелство, че с длъжностните характеристики за новосъздадените длъжности Директор на Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“, са вменени и допълнителни функционални задължения в сравнение с тези за длъжността Директор на Дирекция "Контрол и превантивна дейност". От една страна, както беше посочено, регламентация по чл.10, ал.2 и ал.3 от ПУДРИОСВ, обуславя идентичност на функциите, задълженията и отговорностите за длъжността „директор на дирекция“, независимо от начина на структуриране и организация на специализираната администрация в РИОСВ – в една дирекция - Дирекция "Контролна и превантивна дейност" или в две дирекции - Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“, като нормативно е изключена възможността за възлагането на различаващи се съществено функционални задължения за длъжността „директор на дирекция“ в зависимост от начина на структуриране на специализираната администрация. От друга страна възлагането на допълнителни функционални задължения при запазване на съществуващите основни такива, не може да обуслови извод за създаването на нова длъжност. А и в случая, както беше посочено, формулирането на преките задължения по длъжностните характеристики за новосъздадените длъжности Директор на Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“ чрез по-детайлно и по-подробно описание на възлаганите задължения, не променя същественото съдържание на определената за длъжността служебна дейност. 

Вярно е, че в кръга на притежаваната от административния орган компетентност, е правото му да извършва промени и реорганизации в управляваната от него администрация, с оглед оптимизиране на дейността й и постигане на най-ефективно функциониране, което право включва и правомощието да определи вида на административните длъжности и техните функции и да преустанови изпълнението на определена служебна дейност, ако тя не е необходима за постигане целите и задачите на съответната администрация. Но в случая не е налице „преустановена служебна дейност”, а прехвърляне на служебна дейност по една длъжност към две новосъздадени такава, при което предходната длъжност като система от функции, задължения и изисквания не е премахната, а продължава да се изпълнява, доколкото качествената характеристика на една длъжност е не нейното наименование, а възложените за изпълняване длъжностни функции, задължения и компетентности, съставляващи съдържанието на определената за длъжността служебна дейност.

 

 Всичко това обуславя извод, че заеманата от Х.П. длъжност Директор на Дирекция "Контрол и превантивна дейност", макар и да не съществува като нормативно определена позиция в новото длъжностно разписание, в сила от 01.02.2021г, не е реално съкратена, а само е трансформирана в длъжностите Директор на Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“, като функциите, задълженията и изискванията, съгласно утвърдените за новите длъжности длъжностни характеристики, са идентични с тези за длъжността, която жалбоподателката е заемала. Транслирането на съкратената длъжност Директор на Дирекция "Контрол и превантивна дейност“ като съвкупност от характеризиращите я функционални задължения, компетентности и отговорности, в новосъздадените длъжности Директор на Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“, включващи изпълняваните от жалбоподателката функции, преки задължения и дейност по утвърдената длъжностна характеристика за длъжността, при запазване на общата щатна численост на специализираната администрация, структурирана по длъжностното разписание от 16.03.2020г в Дирекция "Контрол и превантивна дейност“, а по длъжностното разписание от 01.02.2021г. в Дирекция „Контрол на околната среда“ и Дирекция „Превантивна дейност и при увеличаване с една бройка на длъжността „директор на дирекция“ в специализираната администрация, обуславя извода, че не е налице реално съкращаване на длъжността, като материалноправна предпоставка за прекратяване служебното правоотношение на Х.П. в хипотезата на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл. Поради което обжалваната заповед се явява постановена в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон.

 

Оспореният акт е издаден и в несъответствие целта на закона и при неспазване на регламентирания в чл.6, ал.1 – ал.5 от АПК принцип за съразмерност. Упражненото при условията на оперативна самостоятелност правомощие за извършване на структурни и организационни промени в специализираната администрация на РИОСВ – Стара Загора, чрез разделянето на съществуващата Дирекция "Контрол и превантивна дейност" на две нови дирекции - Дирекция „Контрол на околната среда“ и Дирекция „Превантивна дейност“ и съотв. отпадането съгласно утвърденото от Директора на РИОСВ – Стара Загора ново длъжностно разписание на длъжността Директор на Дирекция "Контрол и превантивна дейност“, е използвано като формално основание за прекратяване служебното правоотношение на заемащото тази длъжност лице,  при все, че от една страна характеризиращите длъжността служебна дейност, функции, задължения, компетентности и отговорности не е преустановена, а от друга страна новосъздадените длъжности Директор на Дирекция „Контрол на околната среда“ и Директор на Дирекция „Превантивна дейност“ /към които е транслирана „съкратената длъжност“/, са вакантни.

 

 С оглед на изложеното оспорената Заповед № РД-11-44 от 01.02.2021г. на Директора на РИОСВ - Стара Загора, като издадена в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона, следва да бъде отменена, като незаконосъобразна.  

 

Предвид изхода на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК, искането на жалбоподателката за присъждане на направените по делото разноски следва да бъде уважено, като Регионална инспекция по околната среда и водите - Стара Загора бъде осъдена да заплати на Х.П. сумата от 800лв., представляваща адвокатско възнаграждение за един адвокат, договорено и заплатено съгласно договор за правна защита и съдействие от 11.02.2021г. 

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение второ от АПК, Старозагорският административен съд,  

 

                        Р     Е     Ш     И     :

 

            ОТМЕНЯ по жалба на Х.Н.П. ***, Заповед № РД-11-44 от 01.02.2021г., издадена от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите - Стара Загора, с която на основание чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, е прекратено служебното правоотношение на Х.Н.П. на длъжност Директор на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“ в РИОСВ – Стара Загора, считано от 01.02.2021г., като незаконосъобразна.    

ОСЪЖДА Регионална инспекция по околната среда и водите - Стара Загора,  да заплати на Х.Н.П. с ЕГН **********,***, сумата от 800 /осемстотин/ лева, представляваща направените от жалбоподателката по делото разноски.

 

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                          СЪДИЯ: