Решение по дело №369/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 66
Дата: 5 март 2020 г. (в сила от 10 март 2020 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20197110700369
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 юли 2019 г.

Съдържание на акта

   Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

     № 66 от 05.03.2020 г., гр. Кюстендил

      В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на пети февруари две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА

                                                             ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

                                                                                    АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Антоанета Масларска и с участието на прокурор Марияна Сиракова, като разгледа докладваното от съдия Ася Стоименова административно дело № 369 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 185 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Делото е образувано по жалба от „Р.А.” ЕООД, с ЕИК ********* срещу разпоредбата на чл. 34, ал. 1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно, приета с Решение № 122/11.09.2015 г. на Общински съвет (ОбС) Трекляно (Наредбата), в частта на разпоредбата относно въведеното изискване за притежаване на разрешение по чл. 67 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) за извършване на дейности по събиране на излезли от употреба моторни превозни средства, както и по протест от прокурор в Окръжна прокуратура (ОП) – Кюстендил срещу разпоредбите на чл. 8, чл. 29, ал. 1 и чл. 31, ал. 1 в частта „... събиранетранспортиране”, чл. 27 (по същество протестът касае ал. 1 на чл. 27), чл. 32, ал. 1 и чл. 34, ал. 1 в частта „... събиране”, и чл. 42, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата (с Определение № 529/09.08.2019 г., постановено по административно дело № 385/2019 г. по описа на съда последното и административно дело № 369/2019 г. са съединени, като е постановено, че общото производство продължава под № 369/2019 г., а производството по административно дeло № 385/2019 г. се прекратява под този номер). С влязло в сила Определение № 701/23.10.2019 г., постановено по настоящото дело, съдът е прекратил производството по същото по отношение на жалбата от „Р.А.” ЕООД, с ЕИК ********* срещу разпоредбата на чл. 34, ал. 1 от Наредбата в частта на разпоредбата относно въведеното изискване за притежаване на разрешение по чл. 67 от ЗУО за извършване на дейности по събиране на излезли от употреба моторни превозни средства, както и по отношение на протеста от прокурор в ОП – Кюстендил срещу разпоредбата на чл. 34, ал. 1 в частта „... събиране” от Наредбата. Производството по делото е продължило по отношение на протеста от прокурор в ОП – Кюстендил срещу разпоредбите на чл. 8, чл. 29, ал. 1 и чл. 31, ал. 1 в частта „... събиранетранспортиране”, чл. 27, ал. 1 и чл. 32, ал. 1 в частта „... събиране”, и чл. 42, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата. В протеста се излагат доводи за незаконосъобразност поради противоречие на разпоредбите на чл. 8, чл. 27, ал. 1, чл. 29, ал. 1, чл. 31, ал. 1 и чл. 32, ал. 1 в оспорените им части на нормата на чл. 35, ал. 2, т. 2 от ЗУО, и противоречие на разпоредбите на чл. 42, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата на нормите на чл. 22, ал. 1 и чл. 134 – 156 от ЗУО, т.е. на правни норми от по-висок ранг. Иска се отмяна на оспорените разпоредби. Претендират се направените разноски по производството на делото.

С Определение № 834/03.12.2019 г., постановено по административно дело №569/2019 г. по описа на Административен съд – Кюстендил, образувано по протест от прокурор в Районна прокуратура (РП) – Кюстендил срещу Наредбата за изменение на Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно, приета с Решение № 56/29.08.2019 г. на ОбС Трекляно, посоченото административно дело е съединено с административно дело № 369/2019 г. по описа на Административен съд – Кюстендил. В протеста са изложени доводи за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при приемане на Наредбата за изменение на Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно и се иска нейната отмяна в цялост. Посочено е, че не е спазен 30-дневният срок за предложения и становища по публикувания проект по чл. 26, ал. 4 от ЗНА, без да са наведени изключителни причини, налагащи по-кратък срок за обществени консултации, в докладната записка на председателя на общинския съвет и в мотивите към проекта на наредбата. Претендират се направените разноски по производството на делото.

В съдебното заседание по делото протестите се поддържат от участващия в същото прокурор в ОП – Кюстендил.

Ответникът – ОбС Трекляно, не изразява становище по протестите и не изпраща процесуален представител в съдебното заседание по делото.

Оспорванията са съобщени по реда на чл. 181, ал. 1 и 2 във вр. с чл. 188 от АПК.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно е  приета с Решение № 122 по Протокол № 9/11.09.2015 г. на ОбС Трекляно, като при проведеното гласуване 9 общински съветници (при общо 11 общински съветници в ОбС Трекляно) са гласували „за” и не е имало гласували „против” и „въздържал се”. Съгласно § 2 от Преходните и заключителни разпоредби на Наредбата същата е приета на основание чл. 22 от ЗУО. Проектът на Наредбата е докладван от кмета на община Трекляно на проведеното на 04.09.2015 г. заседание на всички постоянни комисии към ОбС Трекляно, като е взето решение проектът да се разгледа на заседание на ОбС Трекляно през месец септември 2015 г. Предложението на кмета на община Трекляно, както бе посочено по-горе, е разгледано на заседание на общинския съвет на 11.09.2015 г. Наредбата е действаща и понастоящем, като в периода от приемането ѝ досега е изменена с Решение № 56 по Протокол № 8/29.08.2019 г. на ОбС Трекляно, като е отменена разпоредбата на чл. 34, ал. 1 в частта относно въведеното изискване за притежаване на съответно разрешение по чл. 67 от ЗУО за извършване на дейности по събиране, съхранение, разкомплектоване, преработване и/или обезвреждане на излезли от употреба моторни превозни средства, компоненти и материали от тях. Проектът на Наредбата за изменение на Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно и мотивите към проекта са публикувани на интернет страницата на Община Трекляно на 01.08.2019 г., като е предоставена възможност в 30-дневен срок, считано от публикуването му, заинтересованите лица да направят своите предложения и становища по проекта. С докладна записка с рег. № 85/16.08.2019 г. председателят на ОбС Трекляно е внесъл проекта за разглеждане в ОбС Трекляно. Докладната записка, както бе посочено по-горе, е разгледана на заседание на общинския съвет на 29.08.2019 г.

Съдът, преценявайки допустимостта на оспорванията при условията на чл. 186, ал. 2 от АПК, намира протестите за процесуално допустими. Предмет на оспорване в настоящото съдебно производство са разпоредбите на чл. 8, чл. 29, ал. 1 и чл. 31, ал. 1 в частта „... събиранетранспортиране”, чл. 27, ал. 1 и чл. 32, ал. 1 в частта „... събиране”, и чл. 42, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно (приета с Решение № 122/11.09.2015 г. на ОбС Трекляно), както и Наредбата за изменение на Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно (приета с Решение № 56/29.08.2019 г. на ОбС Трекляно). Последните са нормативни административни актове по смисъла на чл. 75, ал. 1 от АПК и прокурорите могат да подадат протести срещу тях, респ. срещу отделни техни разпоредби (чл. 186, ал. 2 във вр. с чл. 185, ал. 2 от АПК), като оспорването не е ограничено с преклузивен срок (чл. 187, ал. 1 от АПК). Съдът в посочения състав e териториално и материално компетентен да постанови валиден съдебен акт с оглед нормата на чл. 191 от АПК.

Разгледани по същество, оспорванията са основателни по следните съображения:

Съгласно чл. 168, ал. 1 във вр. с чл. 196 от АПК при проверка законосъобразността на оспорените текстове от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно (приета с Решение № 122/11.09.2015 г. на ОбС Трекляно), както и оспорената Наредба за изменение на Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно (приета с Решение № 56/29.08.2019 г. на ОбС Трекляно) съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващите, а е длъжен въз основа на представените му от страните доказателства да провери законосъобразността на същите на всички основания по чл. 146 от АПК. С разпоредбата на чл. 21, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) е въведено правомощие на общинския съвет да приема наредби и други нормативни актове в изпълнение на предоставената му от закона в чл. 21, ал. 1 от ЗМСМА компетентност. Съгласно нормата на чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА (ред., ДВ, бр. 69 от 2006 г., доп. бр. 15 от 2010 г.,) общинският съвет може да решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи. В чл. 7, ал. 2 от Закона за нормативните актове (ЗНА) (ред., ДВ, бр. 65 от 1995 г.) е посочено, че наредба се издава за прилагане на отделни разпоредби или други подразделения на нормативен акт от по-висока степен. Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно е издадена по прилагане разпоредбата на чл. 22 от ЗУО. От съдържанието на посочената разпоредба е видно, че по приложението ѝ е налице законова делегация, с която се овластява съответният общински съвет да приема съответния подзаконов нормативен акт по смисъла на чл. 7, ал. 2 от ЗНА по приложението на законовия текст.

При приемането на Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно (приета с Решение № 122/11.09.2015 г. на ОбС Трекляно) и на Наредбата за изменение на Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно (приета с Решение № 56/29.08.2019 г. на ОбС Трекляно) е спазена изискуемата от закона специална форма. Съобразени са изискванията на чл. 75, ал. 3 и ал. 4 от АПК – посочени са видът на акта, който се приема, органът, който го е приел, главният му предмет, както и правното основание за приемане. Като структура, форма и обозначение на съдържанието посочените наредби отговарят на изискванията на ЗНА и Указ № 883 от 24.04.1974 г. за прилагане на ЗНА. Настоящият състав обаче намира, че при приемане на процесните наредби са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Редът за издаване на нормативните актове е регламентиран в чл. 77 от АПК, като за неуредените въпроси е предвидено субсидиарно прилагане на ЗНА (чл. 80 от АПК). Съгласно разпоредбата на чл. 77 от АПК компетентният орган издава нормативния административен акт след като обсъди проекта заедно с представените становища, предложения и възражения. Съгласно нормата на чл. 26 от ЗНА в приложимата редакция към приемане на Наредбата (отм., нов - ДВ, бр. 46 от 2007 г.) изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност (ал. 1), като преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта (ал. 2). По делото не  бяха представени доказателства за уведомяване на заинтересованите лица за направеното предложение за приемане на процесната наредба, чрез публикуване на проекта на интернет страницата на Община Трекляно заедно с мотивите, съответно доклада, както и за предоставяне на възможност те да изразят становище по него и да направят предложения, в съответствие с изискванията на чл. 26, ал. 2 от ЗНА в приложимата редакция. Посоченото нарушение на административнопроизводствените правила е съществено, тъй като лишава заинтересованите лица от възможност да участват в производството по приемане на подзаконов нормативен акт. При липсата на доказателства за спазване на тази начална част от процедурата следва да се приеме, че ОбС Трекляно не е извършил законово регламентираните действия по разгласяване на проекта на приетата Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Трекляно, с което са нарушени процесуалната норма на чл. 26, ал. 2 от ЗНА в приложимата редакция, принципът на откритост, въведен с ал. 1 на същата правна норма, и принципът на достъпност, публичност и прозрачност, въведен с чл. 12, ал. 1 от АПК, който изисква административният орган да осигури откритост, достоверност и пълнота на информацията в административното производство. Неспазването на чл. 77 от АПК и на чл. 26, ал. 2 от ЗНА в относимата редакция, приложим на основание чл. 80 от АПК, представлява съществено нарушение на императивни правни норми и води отмяна на оспорените разпоредби на основание чл. 193, ал. 1 във вр. с чл. 146, т. 3 от АПК (вж. в т. см. Решение № 3510/30.03.2015 г. на ВАС по адм. д. № 1979/2015 г., 5-членен с-в, Решение № 481/15.01.2014 г. на ВАС по адм. д. №2496/2013 г., IV о. и Решение № 6046/ 26.05.2015 г. на ВАС по адм. д. № 5547/2012 г., IV о.).

При приемане на Наредбата за изменение на Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно е допуснато нарушение на чл. 26, ал. 4 от ЗНА в приложимата редакция, в сила от 04.11.2016 г. Съгласно чл. 26, ал. 3 (предишна ал. 2, изм. и доп. – ДВ, бр. 34 от 2016 г., в сила от 04.11.2016 г.) от ЗНА преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието по чл. 20. Когато съставителят на проекта е орган на изпълнителната власт, публикуването се извършва на Портала за обществени консултации, а когато е орган на местното самоуправление – на интернет страницата на съответната община и/или общински съвет. В чл. 26, ал. 4 (нова – ДВ, бр. 34 от 2016 г., в сила на 04.11.2016 г.) от ЗНА срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации по ал. 3, е не по-кратък от 30 дни (изр. 1), като при изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни (изр. 2). От представените към административната преписка доказателства се установява, че проектът на Наредбата за изменение на Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно и мотивите към него са публикувани интернет страницата на Община Трекляно на 01.08.2019 г., като е предоставена възможност в 30-дневен срок, считано от публикуването му, заинтересованите лица да направят своите предложения и становища по проекта, а докладната записка на председателя на ОбС Трекляно за приемане на тази наредба е внесена на 16.08.2019 г., т.е. преди да е изтекъл 30-дневният срок по чл. 26, ал. 4 от ЗНА, и наредбата е приета с Решение № 56 от 29.08.2019 г. на ОбС Трекляно. По делото няма данни случаят да е изключителен и органът да е приложил изключението на чл. 26, ал. 4, изр. 2 от ЗНА за по-кратък срок. Предвид така установеното е налице допуснато процесуално нарушение при приемане на Наредбата за изменение на Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Трекляно и доколкото предмет на протестиране е наредбата в цялост, е налице самостоятелно основание за отмяната ѝ като незаконосъобразна.

За прецизност и пълнота на изложението съдът намира, че следва да изложи мотиви и за материалната незаконосъобразност на оспорените разпоредби на чл. 8, чл. 29, ал. 1 и чл. 31, ал. 1 в частта „... събиране… транспортиране…”, както и на чл. 27, ал. 1 и чл. 32, ал. 1 в частта „... събиране…”. С оглед чл. 8 от ЗНА съдебният контрол за материална законосъобразност на оспорените подзаконови правни норми се състои в проверка на съответствието им с текстове от нормативен акт от по-висока степен в рамките на регулираните обществени отношения. Разпоредбите на чл. 8, чл. 27, ал. 1, чл. 29, ал. 1, чл. 31, ал. 1 и чл. 32, ал. 1 от Наредбата в оспорените им части са материално незаконосъобразни по следните съображения:

Разпоредбата на чл. 8 от Наредбата предвижда, че дейности по събиране, съхранение, транспортиране, оползотворяване и  обезвреждане на битови отпадъци могат да извършват лица, притежаващи съответното разрешение по чл. 35, ал. 1 от ЗУО. Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 1 от Наредбата дейности по събиране, съхраняване, преработване и/или обезвреждане на негодни  за употреба батерии и акумулатори имат право да извършват само лица, притежаващи съответното разрешение по чл. 35 от ЗУО. Съгласно разпоредбата на чл. 29, ал. 1 от Наредбата дейности по събиране, съхраняване, транспортиране, преработване и/или обезвреждане на излязло от употреба електрическо и електронно оборудване се извършват само  от лица, притежаващи съответното разрешение по чл. 67 от ЗУО. Разпоредбата на чл. 31, ал. 1 от Наредбата предвижда, че дейности по събиране, съхраняване, преработване, транспортиране и/или обезвреждане на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти имат право да извършват само лица, притежаващи съответното разрешение по чл. 67 от ЗУО. Съгласно разпоредбата на чл. 32, ал. 1 от Наредбата дейности по събиране, съхраняване, преработване и/или обезвреждане на излезли от употреба пневматични гуми имат право само лица, притежаващи съответното разрешение по чл. 67 от ЗУО.

Според разпоредбата на чл. 35, ал. 1 от ЗУО за извършване на дейностите по третиране на отпадъци се изисква: разрешение, издадено по реда на глава пета, раздел I (т. 1), или комплексно разрешително, издадено по реда на глава седма, раздел II от Закона за опазване на околната среда (т. 2). Съгласно чл. 35, ал. 2, т. 2 от ЗУО разрешение не се изисква за събиране и транспортиране на отпадъци по смисъла на § 1, т. 41 и 43 от допълнителните разпоредби (ДР). Съобразно правилото на чл. 35, ал. 3 от ЗУО за извършване на дейностите по ал. 2, т. 2 – 5 се изисква регистрация и издаване на документ по реда на глава пета, раздел II, като в чл. 35, ал. 5 от закона е посочено, че регистрационният документ за дейности по ал. 2, т. 2 се издава самостоятелно от останалите разрешителни и регистрационни документи. Съгласно § 1, т. 17 от ДР на ЗУО „отпадък” е всяко вещество или предмет, от който притежателят се освобождава или възнамерява да се освободи, или е длъжен да се освободи. Според § 1, т. 41 от ДР на ЗУО „събиране” е натрупването на отпадъци, включително предварителното сортиране и предварителното съхраняване на отпадъци, с цел транспортирането им до съоръжение за третиране на отпадъци, а съгласно § 1, т. 43 от ДР на ЗУО „транспортиране” е превозът на отпадъци, включително съпътстващите го дейности по товарене, претоварване и разтоварване, когато се извършва от оператора като самостоятелна дейност. Законодателят е приел, че дейностите по събиране и транспортиране на отпадъци по смисъла на § 1, т. 41 и т. 43 от ДР на ЗУО могат да се извършват само при наличие на регистрация. Те не попадат в кръга на дейностите по чл. 35, ал. 1 от ЗУО, за извършването на които се изисква разрешение или комплексно разрешително. Следователно с разпоредбите на чл. 8, чл. 29, ал. 1 и чл. 31, ал. 1 в частта „... събиране… транспортиране…”, както и на чл. 27, ал. 1 и чл. 32, ал. 1 в частта „... събиране…” от Наредбата е въведено утежняващо изискване към лицата, осъществяващи тези дейности, като по този начин се ограничават правата им, свързани със събиране и транспортиране на отпадъци по смисъла на § 1, т. 41 и т. 43 от ДР на ЗУО, при наличие на единствено изискващата се от закона регистрация и издаване на съответния документ. Наредбата не може да съдържа разпоредби, които противоречат на нормативен акт от по-висок ранг, тъй като съгласно императивното изискване на чл. 15, ал. 1 от ЗНА нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен.

                Настоящият състав намира, че оспорените разпоредби на чл. 42, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата са нищожни. Съгласно чл. 42, ал. 1 от Наредбата за нарушаване разпоредбите на същата едноличните търговци или юридическите лица се наказват с имуществена санкция, както следва: за нарушения по чл. 6 и чл. 7 – от 500 лв. до 3000 лв., за нарушения по чл. 10 – от 500 лв. до 5000 лв., за нарушения по чл. 18 и чл. 19 – от 1000 лв. до 3000 лв., за нарушения по чл. 23 – 300 лв., и за нарушения  по други условия и ред за предаване, събиране, включително разделно, превозване и претоварване, на битови и строителни отпадъци, регламентирани в наредбата – от 200 лв. до 1000 лв. В ал. 2 на чл. 42 от Наредбата е предвидено, че при повторно нарушение се налага глоба в двоен размер. Както вече беше посочено, с разпоредбата на ЗМСМА е въведено правомощие на общинския съвет да приема наредби и други нормативни актове в изпълнение на предоставената му от закона в чл. 21, ал. 1 от ЗМСМА компетентност. Съгласно чл. 22, ал. 4 от ЗМСМА за нарушаване на наредбите могат да се предвидят глоби в размер до 5000 лв., а за еднолични търговци и юридически лица – имуществени санкции в размер до 50 000 лв., а при повторно нарушение и временно лишаване от правото да се упражнява определена професия или дейност, като наказателните постановления се издават от кмета на общината или от негов заместник въз основа на акт, съставен от длъжностни лица, посочени в наредбата (ал. 5 на чл. 22). Законът за местното самоуправление и местната администрация като общ закон не намира приложение в настоящия случай. Законът за управление на отпадъците е специалният закон, който намира приложение в случая, а той не предоставя правомощия на общинския съвет да урежда този вид обществени отношения, уредени вече със самия ЗУО. Нормата на чл. 22 от ЗУО предоставя, но в точно определени граници, правомощия на общинския съвет да приема наредба за управление на отпадъците. Съгласно чл. 22, ал. 1 от ЗУО в приложимата редакция (обн., ДВ, бр. 53 от 2012 г., в сила от 13.07.2012 г.) общинският съвет приема наредба, с която определя условията и реда за изхвърлянето, събирането, включително разделното, транспортирането, претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови и строителни отпадъци, включително биоотпадъци, опасни битови отпадъци, масово разпространени отпадъци, на своя територия, разработена съгласно изискванията на този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му, както и заплащането за предоставяне на съответните услуги по реда на Закона за местните данъци и такси, а според ал. 2 на чл. 22 от ЗУО с наредбата по ал. 1 се уреждат и изискванията към площадките за предаване на отпадъци от хартия и картон, пластмаси и стъкло, в т.ч. условията за регистрация на площадките, както и условията за предаване на отпадъци на площадките по чл. 19, ал. 3, т. 11. В този смисъл правомощията на общинския съвет по чл. 22 от ЗУО не включват и правомощия по приемане на наредба, в която да се определят наказания за неизпълнение на задължения във връзка с управление на отпадъците. Тоест, извън правомощието на общинския съвет е да приеме текстове на наредбата с такова съдържание на основание чл. 22 от ЗУО. В оспорените текстове на чл. 42, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата са предвидени административни наказания за нарушения на същата, като в § 2 от Наредбата е посочено, че тя е издадена на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА във вр. с чл. 22 от ЗУО. Компетентността на общинския съвет следва да се съсредоточи в определените с разпоредбата на чл. 22 от ЗУО рамки. В случая текстовете на чл. 42, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата излизат от рамките на чл. 22 от ЗУО относно компетентността на общинския съвет и навлизат в сферата на налагане на административни наказания за нарушения, свързани с управление на отпадъци, каквато компетентност по този текст общинският съвет няма. Изложеното обосновава извод, че като е имал компетентност в сферата на управление на отпадъците с процесната наредба по чл. 22 от ЗУО, ОбС Трекляно е излязъл извън тази компетентност, уреждайки със същата наредба и отношения по повод извършени административни нарушения, за които се налагат административна наказания. В този смисъл, разпоредбите на чл. 42, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата са нищожни, като приети извън правомощията на общинския съвет, предоставени с текста на чл. 22 от ЗУО.

По изложените съображения и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК съдът ще обяви нищожността на разпоредбите на чл. 42, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно (приета с Решение № 122/11.09.2015 г. на ОбС Трекляно), ще отмени разпоредбите на чл. 8, чл. 29, ал. 1 и чл. 31, ал. 1 в частта „... събиранетранспортиране”, и на чл. 27, ал. 1 и чл. 32, ал. 1 в частта „... събиране” от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно (приета с Решение № 122/11.09.2015 г. на ОбС Трекляно) и ще отмени Наредбата за изменение на Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно (приета с Решение № 56/29.08.2019 г. на ОбС Трекляно).

При този изход на делото и на основание чл. 143, ал. 1 във вр. с чл. 196 от АПК ОбС Трекляно следва да бъде осъден да заплати на ОП – Кюстендил и на РП – Кюстендил направените от всяка от тях разноски по делото в размер на 20,00 лева – внесена такса за съобщаване на оспорването чрез обявление в неофициалния раздел на „Държавен вестник”.

Воден от гореизложеното, съдът

                                              

                                                                 Р   Е   Ш   И:

 

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНИ разпоредбите на чл. 42, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно, приета с Решение №122/11.09.2015 г. на ОбС Трекляно.

ОТМЕНЯ разпоредбата на чл. 8 в частта „... събиранетранспортиране”, разпоредбата на чл. 27, ал. 1 в частта „... събиране”, разпоредбата на чл. 29, ал. 1 в частта „... събиранетранспортиране”, разпоредбата на чл. 31, ал. 1 в частта „... събиранетранспортиране” и разпоредбата на чл. 32, ал. 1 в частта „... събиране” от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно, приета с Решение № 122/11.09.2015 г. на ОбС Трекляно.

ОТМЕНЯ Наредбата за изменение на Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно, приета с Решение № 56/29.08.2019 г. на ОбС Трекляно.

ОСЪЖДА Общински съвет Трекляно да заплати на Окръжна прокуратура – Кюстендил сумата в размер на 20,00 (двадесет) лева – разноски по делото.

ОСЪЖДА Общински съвет Трекляно да заплати на Районна прокуратура – Кюстендил сумата в размер на 20,00 (двадесет) лева – разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

При наличие на предпоставките по чл. 194 от АПК решението подлежи на обнародване по начина, по който е била обнародвана Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Трекляно (приета с Решение № 56/29.08.2019 г. на ОбС Трекляно, изменена с Решение № 56/29.08.2019 г. на ОбС Трекляно), и влиза в сила от деня на обнародването му. 

 

 

 

 

         

 

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

                                                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

 

                                                                                                                   2.