РЕШЕНИЕ
№ ……….
Гр. Варна,
………………... 2019 година
Административен съд – гр. Варна, втори състав, в открито съдебно заседание на двадесет и втори октомври през две
хиляди и деветнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕСЕЛИНА
ЧОЛАКОВА
при секретаря Добринка Долчинкова и при участието на прокурора Александър Атанасов , като разгледа докладваното от съдията
адм. дело 2532/2019 г. по
описа на Административен съд – гр. Варна, за да се произнесе взе предвид
следното:
Предявен е исков с правно основание чл. 203, ал. 1 от АПК, чл. 1, ал. 1 и ал. 2 от ЗОДОВ.
Образувано е по исковата молба от „Интер травел-БГ“ ЕООД,
ЕИК ********* със седалище в гр. Варна, чрез адв. А. от ВАК за присъждане на
обезщетение за претърпени имуществени вреди в размер на 580,00 лева , ведно със
законната лихва от датата на завеждане на исковата молба до окончателното
изплащане на сумата, представляващи платено адвокатско възнаграждение по КНАХД
№ 3482/2018 г. по описа на Административен съд-Варна. Сочи се, че срещу
дружеството е издадено наказателно постановление № *********/22.06.2018 г.,
което е оспорено по съдебен ред и отменено с решение по НАХД № 3304/2018 г. по
описа на Районен съд-Варна. Претендираното обезщетение е за сторените разноски
при касационното оспорване на решението на районния съд, пред Административен
съд-Варна, по КНАХД № 3482/2018 г. Позовава се на Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г.
постановено от ОСС на ВАС, І и ІІ колегия по тълкувателно дело № 2/2016 г. В
съдебно заседание се представлява от адв. И., редовно преупълномощена от адв. А..
Поддържа иска и претендира сторените
разноски.
Ответникът- Изпълнителна агенция „Автомобилна
администрация“ – София, чрез процесуалния си представител, в писмен отговор излага съображения, че искът е неоснователен и
недоказан. Счита, че адвокатското възнаграждение, което се претендира е
прекомерно и моли в условие на евентуалност да бъде намалено. Възразява и срещу
искането за присъждане на съдебно-деловодните разноски в претендирания размер.
Представителят на
ВОП изразява становище за основателност на исковата претенция.
Съдът като взе
предвид становищата на страните, след съвкупна преценка на събраните по делото
доказателства и като съобрази приложимия към процесните отношения закон, намира
за установено следното:
По делото не е спорно, че ищецът е обжалвал пред Районен съд-Варна наказателно
постановление НП № 23-0000549/22.06.2018 г. издадено от началник Областен отдел
„Автомобилна администрация“ – Варна, с което на основание чл.97,ал.1 от Закона
за автомобилните превози му е наложена имуществена санкция в размер на
5 000,00 лв. за нарушение на чл.91б, ал.1,т.1 от с.з. Наказателното
постановление е отменено с решение № 1876/16.11.2018 г. постановено по НАХД № 3304/2018
г. по описа на Районен съд-Варна. Решението на районния съд е оспорено от
Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Варна пред Административен
съд-Варна и по жалбата е образувано КНАХД № 3482/2018 г. по описа на съда. С
решение № 225/13.02.2019 г. постановено по КНАХД № 3482/2018 г.,
Административен съд-Варна, VІІ-ми касационен състав е оставил в сила въззивното
решение. В хода на касационното производство, в проведеното съдебно заседание
на 17.01.2019 г. „Интер травел БГ“ ЕООД като ответник по жалбата е представил
договор за правна защита и съдействие серия Б № 325581/07.01.2019 г. за упълномощаване на адвокатско дружество „А.
и Панчева“ АД за осъществяване на процесуално представителство по КНАХД №
3482/2018 г. и доказателство за
преупълномощаване на адв. Д. М. от адв. Й.А.. В посочения договор за правна
защита и съдействие като платена сума в брой е вписано 580,00 лева.
Предвид установеното от
фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:
Разпоредбата на чл.204, ал.1 от АПК въвежда като условие
за допустимост на предявен иск по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, да е налице отменен по
съответния ред административен акт. С Тълкувателно постановление 2/2014 от
19.05.2014 на ВКС и ВАС е прието делата по искове за вреди от незаконосъобразни
наказателни постановления, действия и бездействия по налагане на
административни наказания, включително и такива за присъждане на разноски в
производството по обжалване, да са подсъдни на административните съдилища. С
„приравняването „ на правораздавателния акт, какъвто представлява наказателното
постановление , с административния акт и
даденото задължително съобразно чл.130,ал.2 от Закона за съдебната власт
тълкуване, настоящият иск се приема за допустим.
Искът е предявен от процесуално
легитимирана страна в петгодишния давностен срок от влизане в сила на
решението, с което е отменено наказателното постановление, срещу надлежния
ответник съгласно чл. 205 от АПК и пред компетентния съгласно т.1 от Тълкувателно
постановление № 2 от 19.05.2015 г. на ВКС по тълк. д. № 2/2014 г., ОСГК и Първа
и Втора колегия на ВАС съд, поради което е допустим.
Производството
е исково, предвид разпоредбата на чл. 203 от АПК, съгласно която гражданите и юридическите лица могат да предявят
искове за обезщетение за вреди причинени от незаконосъобразни актове, действия
или бездействия на административни органи и длъжностни лица. Исковата защита е
възможна при условията на чл. 1 от ЗОДОВ. Във фактическия състав на отговорността на държавата за
дейността на администрацията, визирана в чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ се включват
следните елементи: 1.
незаконосъобразен акт, действие
или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата, при или по повод
изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; 2. вреда, от такъв административен
акт и 3. причинна връзка между постановения
незаконосъобразен акт, действие или бездействия и настъпилия вредоносен
резултат. При липсата на който и да е от елементите на посочения фактически
състав не може да се реализира отговорността на държавата по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.
С
оглед събраните писмени доказателства по делото
се установява по безспорен начин да са настъпили претендираните имуществени вреди, като „пряка“ и „непосредствена“
последица от увреждането, в резултат на отменения акт, заради което да е налице основание за ангажиране на
отговорността на
ответника.
За да
бъде ангажирана отговорността на държавата, е необходимо да бъде установена и
доказана не само незаконосъобразна административна дейност, но и настъпили
вреди, като пряк и непосредствен резултат от тази дейност. Вредата е отрицателната
последица, с която се засягат неблагоприятно имуществените права и/или защитени
от правото нематериални блага и неимуществени интереси на увреденото лице, като
"пряка и непосредствена" е тази вреда, която следва закономерно от
твърдяната незаконосъобразна административна дейност, по силата на безусловно
необходимата причинно-следствена връзка, която съществува между тях. На
основание чл.4 от ЗОДОВ на обезщетяване подлежат единствено преките и
непосредствени вреди, като преки вреди са тези, които са типична, нормално
настъпваща и необходима последица от вредоносния резултат и които са адекватно
следствие от увреждането. Преки означава директно въздействащи върху правната
сфера на увредения. Освен преки, вредите следва да бъдат и непосредствени - не
трябва да има опосредена връзка между вредите и отменения незаконосъобразен
акт.
Видно от представения по делото договор за правна защита
и съдействие, във въззивното производство във връзка с издаденото наказателно
постановление ищецът е направил разходи
за адвокатско възнаграждение в размер на 580,00 лева. Посоченият акт е отменен
с решението на ВРС, влязло в законна сила към датата на подаване на исковата
молба. Доколкото с извършените разходи, изразяващи се в заплащане на
възнаграждение за адвокат по договор за правна защита и съдействие, имуществото
на ищеца е намаляло, същите представляват претърпяна от него вреда по смисъла чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ, поради което следва да се
приеме, че е налице и втората изискуема съгласно цитираната разпоредба
предпоставка.
За реализирането на пълния
фактически състав на отговорността по чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ обаче е необходимо и наличието
на причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт и настъпилия
вредоносен резултат. На обезщетение подлежат действително настъпилите вреди,
които са в пряка причинна връзка с отменения незаконосъобразен акт и са пряка и
непосредствена последица от него. За целите на закона е от значение не
съществуването на някаква причинна връзка, а същата да е пряка и
непосредствена. Въведеното в чл. 4 от ЗОДОВ изискване вредите да са "преки" и
"непосредствени" предполага кумулативното наличие на тези две
предпоставки, т. е. следва и двете да се налице, за да се реализира
отговорността на държавата. Съгласно дадените по-горе разяснения относно
същността на тези две понятия настоящата инстанция намира, че в случая
претърпените от ищеца имуществени вреди са преки, но не са непосредствени.
Извършеният от ищеца разход за
заплащане на адвокатско възнаграждение е пряко свързан с отмяната на
незаконосъобразното наказателно постановление, тъй като необходимостта от
използването на адвокатски услуги е възникнала вследствие на издадения
санкционен акт и неговото обжалване по съдебен ред. Тоест вредата е пряка, тъй
като следва закономерно - по силата на безусловно необходима връзка на
обективна последователност, от отмяната на издаденото незаконосъобразно
наказателно постановление.
За да се осъществи фактическият
състав на отговорността по чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ, е необходимо вредата, освен
пряка, да бъде и непосредствена. Съгласно
диспозитива на приетото тълкувателно решение № 1/15.03.2017 г. по тълк. дело №
2/2016 г. на Върховен административен съд, при предявени пред административните
съдилища искове по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от
незаконосъобразни наказателни постановления, изплатените адвокатски
възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват
пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от ЗОДОВ. В мотивите на посоченото тълкувателно решение на ВАС,
е изяснен въпроса какво е съдържанието на употребените в чл. 4 от ЗОДОВ понятия
- пряка и непосредствена последица от увреждането.
С
оглед на гореизложеното и разпоредбата на чл. 130, ал. 2 от ЗСВ, съгласно която
тълкувателните решения и тълкувателните постановления са задължителни за
органите на съдебната и изпълнителната власт, за органите на местното
самоуправление, както и за всички органи, които издават административни актове,
настоящият съдебен състав приема, че имуществената вреда изразяваща се в заплащане на адвокатско
възнаграждение е в пряка и непосредствена последица от незаконосъобразното
наказателно постановление. След като чл. 4 от ЗОДОВ изисква кумулативното наличие на двете
предпоставки - вредата да е "пряка" и "непосредствена", а в
настоящия случай се установи, че са налице и двете, то налага се извода,
че е осъществен фактическият състав за
ангажиране отговорността на държавата.
По изложените съображения, съдът
намира, че ищецът се е справил с възложената му по чл. 203 от АПК доказателствена тежест да установи материалноправните
предпоставки за ангажиране на отговорността на ответника по чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ.
Договорът за правна помощ
е приет по делото от касационния съд и преупълномощен адвокат е
осъществил процесуално представителство въз основа на представения договор.
Административен съд-Варна е представен изискуемия се от чл. 36, ал. 2
от Закона за адвокатурата договор между адвоката и клиента, основаващ
заплащането на положения от адвоката труд и извършването на претендираните разходи е доказано.
В Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения, чл.18, ал.2 са регламентирани минималните размери
на адвокатските възнаграждения за осъществяване на процесуална защита - За процесуално представителство, защита и съдействие по
дела срещу наказателни постановления, в които административното наказание е под
формата на глоба, имуществена санкция и/или е наложено имуществено обезщетение,
възнаграждението се определя по правилата на чл. 7,
ал. 2 върху стойността на санкцията, съответно обезщетението, но не по-малко от
300 лв. . Видно от съдържанието на договора за правна помощ адвокатско
дружество „А. и П.“ АД е упълномощено за
осъществяване на процесуално представителство по делото. Претендираните вреди в
резултат на платеното адвокатско възнаграждение са в размер два пъти над
установения минимум в чл.18,ал.2 , във вр. с чл.7,ал.2 от Наредбата. Производството
пред касационната инстанция не е с фактическа и правна сложност и е
проведено в едно съдебно заседание.
Следва да се посочи, че в касационното производство на основание чл.220 от АПК,
приложим по препращане от чл.63,ал.1 от ЗАНН има забрана за фактически
установявания и за събиране на други доказателства освен писмени документи,
което намалява сложността на процеса. Предвид това, направеното възражение от
ответника за прекомерност на платеното възнаграждение с оглед фактическата и
правна сложност на делото, е основателно и обезщетението следва да се присъди в
размера от 300,00 лева.
Основателна е претенцията на
ищеца за заплащане на законна лихва върху претендираното обезщетение, която е
дължима от момента на завеждане на исковата молба в съда- 02.09.2019 г., до
окончателното изплащане на сумата.
Предвид разпоредбата на чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, претенцията на ищеца за присъждане на сторените разноски в настоящето производство, се явява основателна. Неснователна е претенцията на ответника за намаляване на размера на претендираното адвокатско възнаграждение. Същото се претендира към минималния размер и с оглед фактическата и правна сложност на делото е съразмерно. Ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца разноски в размер на 385,00 лв. –адвокатско възнаграждение от 360,00 лв. и заплатена държавна такса в размер на 25,00 лв.
РЕШИ:
ОСЪЖДА Изпълнителна
агенция „Автомобилна администрация“ – София
да плати на „Интер травел-БГ“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на
управление в гр. Варна, бул. „Генерал Колев“ № 21, вх.Б, ет.3,ап.28,
представляван от Х.В.И. обезщетение за претърпени имуществени вреди в размер на
300,00 /триста/ лева, ведно със законната лихва от датата на завеждане на
исковата молба 02.09.2019 г. до окончателното изплащане на сумата, представляващи
платено адвокатско възнаграждение по КНАХД № 3482/2018 г. по описа на
Административен съд-Варна.
ОСЪЖДА Изпълнителна
агенция „Автомобилна администрация“ – София
да плати в полза на „Интер травел-БГ“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и
адрес на управление в гр. Варна, бул. „Генерал Колев“ № 21, вх.Б, ет.3,ап.28,
представляван от Х.В.И. сумата
от 385,00 /триста осемдесет и пет/ лева за разноски по делото.
Решението подлежи на обжалване с касационна
жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните, чрез Административен съд – Варна.
СЪДИЯ: