Решение по дело №181/2016 на Районен съд - Карнобат

Номер на акта: 118
Дата: 1 август 2016 г. (в сила от 28 декември 2016 г.)
Съдия: Александра Фьодоровна Коева
Дело: 20162130100181
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 30 март 2016 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 118 / 1.8.2016 г.                                          

                              01.08- 2016 г., град Карнобат

 

                 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

       Карнобатски районен съд                                     ІІ състав

На осемнадесети юли  две хиляди и шестнадесета  година

В публичното заседание в следния  състав :

                                                Председател АЛЕКСАНДРА КОЕВА

                           Съдебни заседатели :     1.

                                                                   2.

Секретар  Г.М.

прокурор ………...........................

като разгледа докладваното от съдията КОЕВА

гр. дело № 181   по описа за 2016 година, и за да се произнесе взе предвид :

        Предявеният иск  е  с правно основание чл.344, ал.1, т.1,2,3  от КТ , вр. чл. 358, ал.1, от КТ , вр.чл. 225, ал.1 от КТ, вр. чл.86, ал.1 от ЗЗД, вр. чл.  310  и сл. от ГПК.

         Производството по делото е образувано по повод искова молба от П.Р.С. с ЕГН ********** ***, със съдебен адрес: адвокат Д.Д.В. ***  против Община С=*** ** *** ***** , идентификационен номер *****, представлявана от инж.В.П. –кмет ,с която желае съдът да постанови  решение, с което   :

     1.На основание чл. 344, ал.1, т. 1 от КТ да  признае Заповед № 81 от 29.01-2016г. на Кмета на Община С.*** за неправилна и незаконосъобразно и отмени същата.

      2.На основание чл. 344, ал.1 т.2 от КТ да възстанови П.Р.С. на заеманата  от нея до  уволнението длъжност .

       3.На основание чл. 344, ал.1, т. 3  от КТ да осъди Община С.**** да заплати на ищцата обезщетение за времето, през което  е останала без работа в размер на 6 /шест/ брутни трудови възнаграждения, представляващи 838.50лв. месечно, в общ размер за шест месеца 5031.00лева.Претендира на разноски по делото.Представят доказателствd=

          В законния срок по  чл.131 ГПК ответната  страна- Община С.*** с адрес:гр.С.*** ** ** ** ** ****, представлявана от инж.В.П. ***Г.,***, адрес на кантора на АД „Т. и Г.“ и адрес за получаване на призовки и съобщения: гр.К.** ** *** ************************ представя писмен отговор на исковата молба.

        С отговора си ответникът твърди, че оспорва  предявените искови претенции , за което излагат подробни  защитните си възражения.

Прави  възражение за прихващане: В случай, че предявените искове бъдат уважени и бъде присъдено в полза на ищцата обезщетение по чл. 225, ал.1 от КТ , молят  да бъде извършено прихващане между присъденото обезщетение и изплатените от тях  обезщетения по повод  уволнението на П.Р.С. , а именно : обезщетение по чл. 220, ал.1 от КТ за неспазено предизвестие за срок от един месец в размер на 838.50 лв., както и обезщетение по чл. 222 ,ал.1 от КТ за оставане без работа за срок от два месеца в размер на 1677 лв. или общо 2515.50 лв. , тъй като същите ще са получени на отпаднало основание.

       В съдебно заседание претенцията се поддържа чрез  процесуален представител – адв.Д.В.,***.

        Ответната страна  чрез пълномощника си С.Г.,***, изразява становище в смисъл, че  предявените искове са неоснователни и моли  да бъдат отхвърлени изцяло.Поддържа писмен отговор на исковата молба.

        След преценка на събраните по делото доказателства, съдът от фактическата страна намира за установено следното :

Не е спорно, а  и от писмените доказателства по делото се установява, че страните са били в трудовоправна връзка , че  ищцата П.Р.С. с ЕГН ********** ***.12-2014г. на длъжност „специалист-лесовъдство“ в отдел „Общински горски територии“, съгласно срочен трудов договор №52 /15.12-2014г. за срок от :15.12-2014г. до 15.06-2015г., а съгласно Допълнително споразумение №48 от 18.06-2015г.,  ищцата била преназначена на длъжност „специалист“ за срок от :15.06-2015г. до 15.12-2015г..Ищцата продължила да работи и след изтичането на срока, поради което  съдът и приема, че налице е трудов договор , сключен за неопределено време. Ищцата твърди, че  на 29.01-2016г. на нея било връчено предизвестие , на основание чл. 326 от КТ.Твърди се, че на  29.01-2016г. на нея била връчена Заповед №81 от 29.01-2016г. на Кмета на Община С.*** с която , на основание чл.328, ал.1, т. 2 от КТ, предл.2 от КТ, във връзка с протоколно решение №4 от 22.12-2015г. по т. 14 на Общински съвет С.**** ** за одобряване нова структура и численост на Общинската администрация и дейностите към нея, считано от 01.01-2016г. и на основание  Заповед №28 от 14.01-2016г., поради съкращаване на щата, било прекратено трудовото правоотношение с ищцата, считано от 01.02-2016г..

Ищцата  твърди, че  Заповед №81 от 29.01-2016г. на Кмета на Община С.*** незаконосъобразна, т.к. не е взето валидно решение за съкращаване на щата,  респ. на  заеманата от ищцата длъжност от Общински съвет С.*****.Ищцата твърди, че не е извършено реално съкращаване на щата, т.е.  трудовите й функции и задължения се изпълняват от  друг служител в пълният им обем в момента, просто е променено наименованието на длъжността.Ищцата твърди, че не е налице реално съкращаване на щата, тъй като трудовата функция реално не се съкращава, не се премахва, а се извършва само фиктивна промяна в наименованието на длъжността.Твърди, че не е извършен ПОДБОР при съкращаването на щата и преди връчването на обжалваната Заповед.Твърди, че при прекратяването на трудовото правоотношение работодателят не е съобразил и с това, че ищцата вдовица и че това е единственият нейният доход.

Твърди, че извършените съкращения не са  съгласувани със синдиката, както е договорено в колективния  договор.

Съдът счита, че искът  предявен в предвиденият от закона срок , респ. по чл. 358, ал.1 ,т.2 от КТ и същият е допустим.

         По делото се установява, че във връзка с оптимизиране на общинските  дейности и финанси, с  протоколно решение №4 от 22.12-2015г.  по т.14, Общински съвет гр.С.**** е одобрил  нова структура и численост на  общинската администрация и дейностите към нея, считано от 01.01-2016г./л.д.44/.След проведени консултации с ръководството на КНСБ, със Заповед №28 от 14.01-2016г.  Кметът на община С.**** е утвърдил ново длъжностно разписание и ново поименно разписание на длъжностите в общинската администрация на община С., в сила от 14.01-2016г./л.д.49/.Закрити били щатни бройки за длъжността „специалист“ в отдел „Общински горски територии“, считано от 14.01-2016г., включително и 1 щатна бройка „специалист“ , на която е била назначена ищцата/л.д. 41,51/.

С писмо от 19.01-2016г. Кмет на Община С.*** е поискал  от ищцата информация относно наличието на обстоятелства, поставящи я  в някои от категориите защитени лица по смисъла на чл. 333 от КТ/л.д. 115/.Като след приключване на  процедурата по предварителна закрила при уволнение по чл. 333 от КТ е, на ищцата било връчено предизвестие по чл. 326 от КТ , получено от ищцата на 29.01-2016г. .С оглед гореизложеното, съдът счита, че работодателят  е спазил  процедурата за прекратяване на трудовото правоотношение с ищцата  П.Р.С., поради което следва обжалваната  заповед  да бъде разгледана по същество.

      Като основание за прекратяване на трудово правоотношение работодателят е посочил  чл. 328, ал.1, т. 2 от КТ- съкращаване на щата.Тази разпоредба дава  възможност на работодателя да упражни своето субективно  преобразуващо  право да прекрати едностранно трудовото правоотношение с работника или служителя като отправи писмено предизвестие в сроковете по чл. 326, ал.2 от КТ, при наличието на посоченото в разпоредбата основание – съкращаване на щата.Неспазването на срока на предизвестието по  чл. 326, ал.2 от КТ не води до незаконност на уволнението, а поражда само задължение на работодателя да заплати  на работника или служителя обезщетение по чл. 220 от КТ.Настоящият състав счита, че  в случая не е налице нарушение и на процедурата по чл. 328, ал.1 от КТ.По  делото е установено, че  съкращаване на щата в ответната община  се е наложило във връзка с оптимизиране на общинските дейности и финанси, за което  Общински съвет  гр.С.**** одобрил нова структура и численост на общинската администрация и дейностите към нея , считано от 01.01-2016г., с протоколно решение №4 от 22.12-2015г. по т.14/л.д.158/.

       За  изясняване на делото от фактическа страна е била назначена съдебно-икономическа експертиза /л.д.94-108/, която със заключението си от 10.06-2016г. вх.№ 2387 доказва, че  с утвърденото  ново длъжностно разписание в общинската администрация на община С.*** от 14.01-2016г. е създадена Дирекция „Общински горски  територии и местни приходи“, а са премахнати Отдел „Общински горски  територии „ и отдел „ Местни данъци и такси“ .Вещо лице доказва, че  с ново длъжностно разписание разкрити длъжности „Горски стражар „ и „Ръководител участък“.Със заключението си вещо лице доказва, че съобразно длъжностната характеристика на ищцата за длъжност „Специалист – Лесовъдство“  част от трудовите функции преминават към длъжност –„Горски стражар“ , които  функции свързани с опазване на поверените горски територии, спазването на правилата за сеч и други ползвания на горите, съставяне на актове за констатирани нарушения, спазване на противопожарните правила, маркиране на лесосечния фонд, следене за здравословното и санитарно състояние на горите и др..Вещо лице доказва,че трудовите функции преминават и към длъжност „Ръководител участък“ – пряко да организира и ръководи мероприятия по възпроизводство на горите, почвоподготовка, залесяване и отглеждане на култури, отгледни сечи, семесъбиране и др..Вещо лице със заключението си твърди че  основните задължения  по длъжностна характеристика на длъжност“ Горски стражар“ са възложени  изпълнителни функции, а на длъжност „Ръководител участък“ – организаторски и контролни функции за цялостната дейност  в горскостопанския участък.Вещо лице доказва, че  не е налице идентичност между съкратената и новоразкритите  длъжности.Съдът приема и цени заключението на вещо лице като компетентно , безпристрастно и още повече, че същото не е било оспорено от страните по делото.С оглед заключението на вещо лице, съдът приема, че е налице действително съкращение на щата в община Сунгурларе, че посоченото основание- чл. 328, ал.1, т.2 от КТ – „съкращаване на щата „ е налице- има реално намаляване , премахване за в бъдеще на отделни бройки от утвърдения общ брой на служителите в общината и в създадената нова Дирекция „ Общински горски територии и местни приходи“ – 20 щатни бройки и длъжностни наименования , както следва : 1.Директор – 1 бр.; 2.Главен лесничей – 1 бр., 3. Ръководител участък – 2 бр., 4. Оператор въвеждане на данни – 1 бр. , 5.Технически сътрудник – 1 бр. ,6.Горски стражар – 10 бр., 7.Инспектор „МДТ“ – 1 бр., 8. Ст.инспектор „МТД“ – 1 бр., 9. Ст.счетоводител -1 бр., 10.Технически сътрудник „Касиер –приходи“ – 1 бр..Със заключението си вещо лице доказва, че  длъжност „Горски стражар „-1бр. вакантна.Вещо лице доказва, че в изискванията за заемане на длъжности „Горски стражар“ и „Ръководител участък“ е посочено, че  се изисква средно-специално образование – специалност горско стопанство.Вещо лице със заключението си доказва, че ищцата няма такова образование- специалност горско стопанство.Вещо лице твърди, че  към месец април 2016г.  бройката по щатно разписание  не е увеличена. Съдът приема и цени заключението на вещо лице като компетентно , безпристрастно и още повече, че същото не е било оспорено от страните по делото.

    Съгласно чл. 329, ал.1 от КТ , при закриване на част  от предприятието, както и при съкращаване в щата или намаляване обема на работа, работодателят има право на подбор и може в интерес на  службата да уволни работници или служители, длъжностите на които не есе съкращават , за да останат на работа тези, които имат по-висока квалификация и работят по-добре.Правото на подбор е част  от правото на уволнение, то не може да бъде извършено без предварително извършен подбора.Двата критерия са различни-квалификацията включва наличие на образование, знания и умения за изпълнение на възложената работа съобразно изискванията на съответната длъжност , а според другия трябва да се изследва нивото на изпълнение на възложените задачи от всяко от лицата, спрямо които се извършва подбора.Именно по втория критерий по-голяма тежест има преценката на работодателя, тъй като съдът не може да го замести в обсъждането на съображенията му кое от лицата, заемащи идентични длъжности по.добре се справя с поставените му задачи.

           В случая по делото е установено, че работодателя е извършил подбор преди съкращението на длъжността, заемана от ищцата П.Р.С., както и че този подбор е в съответствие с критериите по чл.  329, ал.1 от КТ, поради което съдът и приема, че  същият се явява законосъобразен.

            Предвид гореизложените съображения, настоящият състав намира, че  от събраните по делото доказателства е установено по безспорен и категоричен  начин , че обжалваната заповед е правилна и законосъобразна.При прекратяване на трудовото правоотношение с ищцата работодателят е спазил  всички изисквания на закона.С оглед на това, предявеният иск с правно основание чл. 344, ал.1 т. 1 от КТ за признаване на уволнението за незаконно и неговата отмяна , се явява неоснователен и недоказан и следва да бъде отхвърлен.

              Неоснователни и недоказани се явяват и другите два обективно съединени иска- за възстановяване на преди заеманата длъжност и за  изплащане на обезщетение по чл. 225, ал.1 от КТ за времето, през което ищцата е останала без работа, поради уволнението.Правото на ищцата да бъде възстановена на преди заеманата длъжност предпоставя  признанието за незаконна заповедта за уволнение и нейната отмяна.Същото се отнася и до иска за изплащане на обезщетение по чл. 225, ал.1 от КТ.Искът за признаване  незаконността на уволнението и неговата отмяна има преюдициален характер по отношение на останалите два обективно съединени иска/ в този смисъл  решение №625/1992г. на ІІІ г.о.,на ВС/.

           Предвид  гореизложеното, съдът  намира, че  предявеният иск за възстановяване на преди  заеманата длъжност  „специалист – лесовъдство“ в Община Сунгурларе е неоснователен и недоказан  и следва да бъде отхвърлен като такъв.

             В този смисъл, следва да бъде отхвърлен и искът за заплащане на обезщетение по чл. 225, ал.1 от КТ, като неоснователен и недоказан.

              С оглед  отхвърлянето на предявения от ищцата  П.Р.С. ***  с правно основание чл. 344, ал.1, т. 3 от КТ, вр. чл. 225, ал.1 от КТ, не следва да бъде разглеждано направеното от ответната страна  , при условията на евентуалност възражение  за прихващане.

              По отношение на разноските , съдът намира, че  с оглед изхода на делото, ищцата следва да бъде осъдена да заплати на  Община С.*** направените по делото разноски  в размер на 1377,86 лв., от която сума – 1177,86лв.-заплатени от ответника  за правна помощ и съдействие и 200 лв. съдебно-деловодни разноски , а на КРС да заплати  направените разноски в размер на 50,00лв.,както и да заплати държавна такса в размер на 5 лв. за издаване на всеки изпълнителен  лист.

             Мотивиран от горното , съдът

 

                                     Р   Е  Ш И   :

             ОТХВЪРЛЯ  предявения от П.Р.С. с ЕГН ********** *** , със съдебен адрес: адвокат Д.Д.В. *** против   Община С.******* с адрес:гр.С.************************, представлявана от инж.В.П. ***Г.,***, адрес на кантора на АД „Т. и Г.“ и адрес за получаване на призовки и съобщения: гр.К.** ** *****  иск, с който  моли съда да постанови решение , с което да  признае Заповед № 81 от 29.01-2016г. на Кмета на Община С.***** * ** *  за неправилна и незаконосъобразно и отмени същата, с правно основание чл. 344, ал.1, т. 1 от КТ, като неправилна и  незаконосъобразна и да признае уволнението  й за незаконно, като неоснователен и недоказан.

            ОТХВЪРЛЯ и акцесорните претенции , с които моли съдът да постанови решение, с което  да възстанови П.Р.С. с ЕГН ********** *** на заеманата  от нея до  уволнението длъжност и да осъди Община С.**** и  да заплати на П.Р.С. ***  обезщетение за времето, през което  е останала без работа в размер на 6 /шест/ брутни трудови възнаграждения, представляващи 838.50лв. месечно, в общ размер за шест месеца 5031.00лева/пет хиляди тридесет и един лев/, с правно основание чл. 344, ал.1, т.2 от КТ , вр.чл.225, ал.от КТ , като неоснователни и недоказани.

              ОСЪЖДА П.Р.С. с ЕГН ********** *** , със съдебен адрес: адвокат Д.Д.В. *** заплати на  Община С.*** с адрес:гр.С.** ** *** **** ** *** **  , представлявана от инж.В.П. ***Г.,***, адрес на кантора на АД „Т. и Г.“ и адрес за получаване на призовки и съобщения: гр.К.*** ** *** **** * ** ** *  направените по делото разноски  в размер на 1377,86 лв./хиляда триста седемдесет и седем лева и 86 стотинки/, от която сума – 1177,86лв./хиляда сто седемдесет и седем лева и 86 стотинки/-заплатени от ответника  за правна помощ и съдействие и 200 лв./двеста лева /  съдебно-деловодни разноски , а на КРС да заплати  направените разноски в размер на 50,00лв./петдесет лева/,както и да заплати държавна такса в размер на 5 лв. /пет лева / за издаване на всеки изпълнителен  лист.

                Решението може да се обжалва пред Б. окръжен съд в 14 дневен срок от получаване на съобщението от страните, че е изготвено.

                           РАЙОНЕН СЪДИЯ  :