Р
Е Ш Е Н И Е
№
гр. Кърджали, 01.07.2016 г.
Административен съд - Кърджали в открито заседание на двадесет
и осми юни през две хиляди
и шестнадесета година в състав:
СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ
при секретаря М.К., като разгледа докладваното от съдия Шефки адм. дело № 68 по описа на
КАС за 2016 г., и за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.145 -178 АПК.
Образувано
е по жалба
от
„Агрима- 2007” ООД, със седалище и адрес на управление ***, ЕИК ***, подадена от
управителя И.П.К. против Уведомително
писмо изх.№*** от *** г., издадено от зам. изпълнителния директор на Държавен фонд
„Земеделие”. Жалбоподателят сочи незаконосъобразност на акта, като постановен при
съществено нарушение на административнопроизводствените
правила, в противоречие с материалния закон и в несъответствие с целта на закона.
Твърди, че не е подавал ново заявление за подпомагане и не е претендирал поемане
на нов агроекологичен ангажимент. Счита, че и към момента
продължава да изпълнява задълженията си по поетия през 2012 г. агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични
плащания”, тъй като не е налице влязъл в сила акт за прекратяването му. Твърди,
че е обжалвал по административен ред, пред Министъра на земеделието и храните, уведомително
писмо №*** от *** г. за прекратяване на агроекологичен
ангажимент по мярка 214 „АЕП” за кампания 2013 г., като все още няма произнасяне
по подадената жалба. В тази връзка счита, че в нарушение на чл.35 АПК, при издаването на оспореното писмо не са изяснени
всички факти и обстоятелства от значение за случая и не са обсъдени неговите обяснения
и възражения. По горните съображения, иска отмяна на оспореното уведомително писмо
и претендира направените по делото разноски. В съдебно заседание, лично и чрез процесуалния
си представител, поддържа подадената жалба по изложените в нея съображения. Претендира
и направените по делото разноски.
Ответникът
– заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”, чрез пълномощника
си по делото, намира жалбата за неоснователна и моли да се остави без уважение.
Твърди, че поетият от жалбоподателя ангажимент по мярка 214 „АЕП” е бил прекратен
при спазване на административнопроизводствените правила.
Кандидатът е бил уведомен по реда на чл.26 АПК за откритото производство по прекратяване
и в тази връзка е подал възражение
вх.№***/*** г., както и допълнение към него вх.№***/*** г. Издаденото от
изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” Уведомителното писмо изх.№***/*** г., за
прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка
214 ”АЕП”, по Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2007-2013 г. за кампания
2013 г., е влязло в сила, тъй като жалбоподателят не обжалвал пред съд непроизнасянето
в срок на Министъра на земеделието и храните. Поради прекратяване на ангажимента
през кампания 2013 и възобновянето на производството по
администриране на заявление с УИН ***, , със Заповед №***/*** г., ДФ „Земеделие”-РА,
разгледал подаденото от „Агрима-2007” ООД заявление за подпомагане за кампания
2014, като първо такова, от нов агроекологичен ангажимент,
а според разпоредбата на §13 от ПЗР на Наредба №11/06.04.2009 г., такива заявления
не следвало да се приемат. В тази връзка счита, че оспореното уведомително писмо
е законосъобразно. Претендира разноски.
Административният съд, като
прецени събраните по делото доказателства, прие за установено следното:
Не се спори по
делото, че жалбоподателят "Агрима-2007" ООД, *** е подал заявление за
подпомагане за кампания 2012 с УИН ***, по направление „Биологично растениевъдство”,
мярка 214 „АЕП”. От Уведомително писмо Изх.№***/*** г. от ИЗ ДФ”З” и приложената
към него таблица се установява, че всичките заявени от дружеството площи, в размер на 60.31 ха, са били одобрени
за подпомагане по заявената мярка.
С
писмо изх. № ***/ *** г. на ИД на ДФ "З", във връзка с подадено заявление
за подпомагане и приложение за кандидатстване за агроекологични
плащания, за кампания 2013 г., "Агрима-2007" ООД, е било уведомено за
откриване на производство по издаване на административен акт за прекратяване на
многогодишен ангажимент по мярка 214 "АЕП", направление "Биологично растениевъдство".
Според изложеното в писмото, процентът на припокриване на площта от пресичане на
заявените от дружеството през кампания 2013 парцели, спрямо одобрените парцели за
участие по направление "Биологично растениевъдство", е 86.27%, а съгласно
чл.24, ал.2 от Наредба №11/06.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка
214 „АЕП” по ПРСР 2007-2013, одобрената площ за извършване на агроекологични дейности или направления може да бъде намалена
с не повече от 10 %, като всяка година поне 90% от площта се припокрива географски
с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент.
С писма вх.№***/*** г. и вх.№
***/*** г., дружеството е възразило срещу откритото производство по прекратяване
на ангажимента по мярка 214, като са изложени съображения, че причините, довели
до това намаляване на площите са обективни.
С
Уведомително писмо изх. № ***/*** г. изд. от заместник ИД на ДФ "З", за
прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка
214 "АЕП" от ПРСР 2007-2013 г. за кампания 2013 г., на дружеството е отказана
финансова помощ за кампания 2013 г. и е прекратен агроекологичният
ангажимент по направление „Биологично растениевъдство”. Писмото е било връчено на
управителя на дружеството на 26.05.2014 г. и видно от писмо вх. №***/ *** г./стр.141/,
управителят на дружеството е оспорил издадения акт за прекратяване на агроекологичния ангажимент, вкл. и пред компетентния административен
орган - министъра на земеделието и храните, като жалбата е подадена чрез ДФ”З”.
С
писмо изх.№***/*** г. /стр.165/, жалбата в оригинал, ведно с преписка, е изпратена
на министъра на земеделието и храните, като видно от отбелязаното върху писмото,
преписката е получена в МЗХ на 26.06.2014 г. и регистрирана в деловодството на министерството
с вх. № ***.
На 28.05.2014 г. "Агрима-2007"
ООД е подало Заявление за подпомагане за 2014г., което видно от приложението за
кандидатстване по мярка 214 ”АЕП” 2014 /стр.60 от делото/, е заявление за плащане.
Към заявлението са били приложени декларации, таблици за използваните парцели през
2014 г., както и обяснение за причините, довели до намаляване с над 10% на първоначално
одобрената площ. На 31.05.2014 г., с ново заявление, е била направена редакция на
парцелите.
Във
връзка с депозираната от управителя на дружеството жалба срещу уведомителното писмо
за прекратяване на агроекологичния ангажимент, е издадена
Заповед №***/*** г. на ИД ДФ”З”, за спиране на производството по администриране
на подаденото от дружеството заявление за подпомагане за кампания 2014 г., поради липса на произнасяне по подадената жалба.
Със
Заповед №***/*** г. на ИД ДФ”З” /стр.128/, спряното производство е било възобновено,
поради влизането в сила на уведомителното писмо изх.№ ***/*** г. за прекратяване
на агроекологичен ангажимент по мярка 214”АЕП”. В мотивите
към заповедта е посочено, че с приключване на производството по прекратяване на
поетия през 2012 г. ангажимент, отпада основанието за спиране производството по
обработка на заявление с УИН ***, като заявлението
се явява първо от новопоет ангажимент и администрирането
започва от действието, при което е спряно.
С Уведомително писмо изх.№***/***
г., предмет на настоящото производство, в срока по чл.63, ал.4 от Наредба №11/06.04.2009
г., във вр. със издадената заповед за възобновяване на
производството, дружеството е било уведомено, че на основание чл.62, ал.3 от горната наредба и
в резултат на извършени административни проверки на подаденото заявление за подпомагане
с УИН ***, не е одобрено за участие по направление „Биологично растениевъдство”
от мярка 214 ”АЕП”. Прието е, че заявителят се явява недопустим кандидат, тъй като
подаденото заявление е за одобрение за участие по мярка 214 „АЕП” за първа година,
а съгласно §13 от ПЗР на Наредба №11/06.04.2009 г., през кампания 2014 се подават
само заявления за плащане на поети през предходни години агроекологични
ангажименти, като не се приемат заявления за подпомагане и не се поемат нови агроекологични ангажименти. Уведомителното писмо е връчено на
управителя на дружеството на 18.04.2016 г. /стр.38/, а жалбата срещу него е депозирана
в съда на 28.04.2016г.
При
така установеното от фактическа страна, съдът намира, че жалбата е процесуално допустима,
като подадена в срок, от легитимирано лице с правен интерес и е насочена срещу индивидуален
административен акт, който подлежи на съдебен контрол.
Разгледана по същество, жалбата
се явява неоснователна, по следните съображения:
Оспореният акт е издаден от
компетентен орган. Съгласно чл.11, ал.2, т.4 от ЗПЗП, функциите на Разплащателната
агенция се изпълняват от Държавен фонд “Земеделие”. Изпълнителният директор на фонда
е изпълнителен директор на РА, с правомощия да организира и ръководи дейността на
агенцията и да я представлява, като с чл.20, ал.3 от ЗПЗП ме е предоставена възможност
да делегира със заповед част от предоставените му от управителния съвет правомощия
за вземане на решения и/или сключване на договори за финансово подпомагане на заместник-изпълнителните
директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Със т.2 от Заповед №
***/*** г., на основание чл.20, т.2 и т.3
и чл.20а, ал.1, 2 и 4 от ЗПЗП, на Живко Живков-заместник изпълнителен директор
на ДФ"З", са делегирани правомощия да издава и подписва всички уведомителни
писма за одобрените и неодобрените за участие парцели, животни, пчелни семейства
по мярка 214 "АЕП”.
Настоящият състав намира, че
процесното уведомително писмо е постановено в съответствие с материалния закон
и при спазване на административнопроизводствените правила.
Установи
се от събраните доказателства, че с УП изх. № ***/*** г. на дружеството е отказана
финансова помощ за кампания 2013 г. и е прекратен агроекологичният
ангажимент по направление „Биологично растениевъдство”. С жалба вх. № ***/ *** г.,
последното уведомително писмо е било оспорено по административен ред пред компетентния
да се произнесе административен орган - министъра
на земеделието и храните, като жалбата, ведно с образуваната по нея преписка, е
била получена в деловодството на Министерството на земеделието и храните на
26.06.2014 г. В тази връзка, съгласно правилото на чл.97, ал.1 от АПК, министърът
на земеделието и храните, като едноличен орган, е следвало да се произнесе в двуседмичен
срок от получаване на административната преписка. В случая жалбата от управителя
на дружеството е била получена от по-горестоящия орган
на 26.06.2014 г. и двуседмичният срок за произнасяне по жалбата е изтекъл на
10.07.2014 г., без да е налице произнасяне. Тъй като липсата на произнасяне от страна
горестоящия административен орган се приема като отхвърляне
на жалбата, по силата на чл.97, ал.5 от АПК, от следващия ден - 11.07.2014 г. за
жалбоподателя е възникнало правото да обжалва пред съда уведомителното писмо за
прекратяване на ангажимента. Срокът за съдебно оспорване е 14-дневен и започва да
тече от крайната дата, на която е следвало да се произнесе горестоящият
орган /чл.149, ал.3 АПК/, като в настоящата хипотеза срокът е изтекъл на 24.07.2014
г. Изтичането на този преклузивен срок има за последица
погасяване правото на жалба и влизането в сила на Уведомително писмо изх. №***/
*** г. изд. от заместник ИД на ДФ "З", за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 "АЕП" от ПРСР
2007-2013 г. за кампания 2013 г., с което на дружеството е отказана финансова помощ
за кампания 2013 г. и е прекратен агроекологичният ангажимент
по направление „Биологично растениевъдство” /в този смисъл Решение №6/30.06.2015
г. по т.д.№4/2013 г. на ВАС/.
Съгласно
чл.7, ал.3 от приложимата Наредба №11/06.04.2009г. (Доп. - ДВ, бр. 24 от 2014 г.,
в сила от 18.03.2014 г.), през кампания 2014 се изпълняват само вече поети агроекологични ангажименти, като с § 13 от ПЗР от горната наредба
е предвидено през кампания 2014 и последващи кампании
да се подават само "Заявления за плащане" за поети през предходните години
агроекологични ангажименти. Предвидено е също да не се
приемат "Заявления за подпомагане" и да не се поемат нови агроекологични ангажименти.
Предвид посочените разпоредби
и при установеното по делото прекратяване на поетия от дружеството петгодишен ангажимент
по мярка 214 „АЕП”, съдът намира за правилен извода в оспореното уведомително писмо,
че "Агрима-2007" ООД, е недопустим кандидат за кампания 2014 г.
По изложените съображения, обжалваният
акт е законосъобразен, като постановен при
спазване на материалния закон. Не се установиха и съществени нарушения на административнопроизводствените правила при постановяването
му, поради което, подадената срещу него жалба следва да се отхвърли като неоснователна.
При този изход на делото и на
основание чл.143, ал.1 от АПК, в полза на ответника следва да бъдат присъдени разноски
по делото в размер на 300 лв. за юрисконсултско възнаграждение.
Предвид горното и на основание
чл. 172, ал. 2, АПК, съдът
Р
Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Агрима- 2007” ООД,
със седалище и адрес на управление ***, ЕИК ***, против
Уведомително
писмо изх.№*** от *** г., издадено от зам. изпълнителния директор на Държавен фонд
„Земеделие”.
ОСЪЖДА „Агрима- 2007” ООД, със
седалище и адрес на управление ***, ЕИК ***, да заплати на Държавен фонд "Земеделие"
разноски по делото в размер на 300 (триста) лева.
Решението може да бъде обжалвано пред
Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му чрез Административен
съд – Кърджали.
СЪДИЯ: