Р
Е Ш Е Н И Е
№
260006
Гр. Сливница,
08.02.2021г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
РАЙОНЕН СЪД ГРАД СЛИВНИЦА, ІV състав, в публично съдебно заседание на деветнадесети
януари, през две хиляди двадесет и първа
година в състав:
Районен съдия: ГЕОРГИ НИКОЛОВ
при участието на секретаря ЖАНЕТА БОЖИЛОВА,
като разгледа докладваното от съдията НАХ дело № 214 по описа за 2020 год., за
да се произнесе взе предвид следното: А. С.Р., ЕГН ********** ***,
обжалва НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 20-1204-000484 от 12.03.2020 г. на Началник
Група към ОДМВР – София, с което за нарушение на разпоредбата на чл. 140 ал. 1
от ЗДвП, затова, че на 16.02.2020г. в 15.40 часа, на ПП № 1-8 в района на 01-ви
км. на ГКПП „Калотина“ вход леки
автомобили, управлява лек автомобил „Мерцедес V- класа с рег.
№ DK901BW, като при
извършена проверка се установило, че МПС не е регистрирано по надлежния ред в Р
България, за което и на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 175 ал. 3 пр. 1 от ЗДвП
му било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева и
лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца.
В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на обжалваното НП,
като претендира същото да бъде отменено, като незаконосъобразно.
В съдебно
заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не изпраща
представител, като по делото е постъпила писмена защита от същия, в която се
излагат аргументи по съществото на правния спор.
Административнонаказващият
орган – ОДМВР София, редовно уведомена, не изпраща представител и не взема
становище по така подадената жалба.
Съдът,
като взе предвид доводите на страните и събраните по делото доказателства, прие
за установено следното от фактическа
страна:
Не се
спори по делото, че на посочената в НП и АУАН, дата, място и време,
жалбоподателят управлявал описаното МПС, като е преминал през границата на
страната и е влязъл на територията на Р България. При извършена проверка от
граничен служител, водача представил на същия френско СРМПС № 2018DP5510484, което според мл. Инспектор В.Г.от РДГП – Драгоман било анулирано.
Поради горното последния потърсил съдействието на служители на ОДМВР - София,
с-р „Пътна полиция“, като на място се отзовали свидетелите И.Т.Т. и К.Б.Б.. Последните
твърдят, че при въвеждане на номера на автомобила в системата на „Гранична
полиция“ се установило, че табелите на този автомобил били обявени за невалидни
на територията на Р Франция. За посоченото нарушение, свидетелят Т., съставил
на жалбоподателя АУАН № 134221. Актът бил връчен срещу подпис на водача, като
същия не направил възражения в него и отразил, че е запознат със съдържанието
му. По преписката не е представена
справка за твърдяната от свидетелите дерегистрация на автомобила.
Копие от френско
СРМПС № 2018DP5510484 е приложено към
административно наказателната преписка – л. 15 от делото.
На база
съставения АУАН и доказателства АНО е издал обжалваното НП.
При така
установеното от фактическа страна, съдът достигна до следните правни изводи:
По
допустимостта на жалбата.
Тя е
подадена в срок от лице посочено в обжалваното постановление, като нарушител,
т.е. от лице което има правен интерес да обжалва в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН, поради което същата е допустима.
Разгледана
по същество жалбата е основателна.
За да
бъде ангажирана административно – наказателна отговорност спрямо едно лице е
необходимо да са налице няколко кумулативно предвидени от закона предпоставки:
На първо място следва да е извършено административно нарушение /действие или
бездействие/, което нарушава установения ред. То следва да е извършено виновно
и да е обявено от закона за наказуемо с административно наказание по
административен ред. На второ място, отговорността в административно –
наказателното производство е лична, от което се налага извода, че по безспорен
и категоричен начин е необходимо да бъде установено авторството на деянието. На
трето място е необходимо да са спазени формалните изисквания на чл. 34 от ЗАНН,
относно предпоставките за образуване на административно наказателно
производство и сроковете за завършването му, както и издадените актове и НП да
отговарят на формалните изисквания и да съдържат предвидените в закона
реквизити.
Тези
обективно дадени предпоставки обуславят наличието, или не на съответното
административно нарушение.
В
конкретния случай съдът намира, че издадените акт за установяване на
административно нарушение и наказателно постановление от формална страна
съдържат изискуемите реквизити и отговарят на изискванията на чл. 42 и 57 от ЗАНН.
При
съставянето на АУАН не са допуснати съществени нарушения на императивни
разпоредби на ЗАНН.
Административнонаказателното
производство срещу жалбоподателя е започнало със съставянето на акт за
установяване на административно нарушение, изготвен от компетентно длъжностно
лице от съответния административен орган, което има права да осъществява функции
по контрол по ЗДвП - актът е съставен от св. И.Т. в качеството му на мл.
автоконтрольор при ОДМВР - София, при спазване разпоредбите на. чл. 37, ал. 1
от ЗАНН.
Според обстоятелствената част на наказателното постановление управляваният от жалбоподателя автомобил е бил регистриран на територията на Р Франция, а впоследствие е бил отчислен от службата за регистрация в посочената държава и не е бил регистриран в службата за регистрация в България. Констатацията, че автомобилът е бил регистриран във Франция, се подкрепя единствено от показанията на разпитаните в хода на съдебното следствие свидетели, като в кориците на административно наказателната преписка, такива доказателства липсват.
Не се спори в производството, че Р. е представил пред служителите на Гранична полиция френско свидетелство за регистрация на автомобила. Както беше посочено по - горе обаче, липсват данни по преписката да са представени доказателства, че автомобилът действително е бил отчислен от френските власти. Липсват също така и данни дали от съответните компетентни власти е изисквана официална справка свързана с актуалната регистрация на процесния автомобил в Р Франция.
Предвид изложеното по-горе не може да се приеме за доказано обстоятелството, че регистрацията на автомобила във Франция е била прекратена към момента на установяване на твърдяното нарушение.
Тук е мястото да се отбележи, че задължение на административно наказващия орган е да ангажира достатъчно по обем и качество доказателства от които да бъде установено по несъмнен и безпротиворечив начин описаното в НП нарушение. В случая, както беше посочено по – горе, не са посочени номерът на рамата на управлявания от жалбоподателя автомобил /доколкото при наличието на твърдения за липса на регистрация по установения ред, това е основният индивидуализиращ белег на МПС/, фактическото и правното основание, по силата на което е прекратена регистрацията на този автомобил във Франция, както и актът за прекратяване на регистрацията на автомобила и компетентният орган на Френската република, който е издал този акт. Освен че водят до нарушаване на правото на защита на санкционираното лице, посочените пропуски изправят съда пред невъзможност да прецени законосъобразността на издаденото наказателното постановление, както и да провери правилно ли е приложен материалния закон, досежно възприетата от АНО фактическа обстановка, че регистрацията на управлявания от жалбоподателя автомобил е била прекратена към посочената в наказателното постановление дата на вмененото нарушение. Следва също така да бъде посочено, че отбелязването върху талона на автомобила на ръкописен текст на френски език „VENDU“ /продаден/, само по себе си не означава, дерегистрация на автомобила, а единствено установява трансформация на собствеността. За да бъде прекратена неговата регистрация е необходим конкретен акт на съответната компетентна администрация, според който по недвусмислен начин да се налага извода, че поставените регистрационни табели са невалидни и съответно движението на автомобила с тях го квалифицира като такъв, който не е регистриран по надлежния ред.
В този смисъл обжалваното
постановление е издадено в нарушение на разпоредбата на чл. 57 ал. 1 т. 5 от ЗАНН, като не са посочени доказателствата които потвърждават извършването му. В
конкретния случай такива липсват по делото и не са ангажирани в хода на АНП.
Горното
налага извода, че така издаденото наказателно постановление следва да бъде
отменено, като незаконосъобразно.
Воден
от горното, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ, като незаконосъобразно НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № № 20-1204-000484 от 12.03.2020 г. на Началник
Група към ОДМВР – София, с което на А. С.Р.,
ЕГН ********** ***, за нарушение на разпоредбата на чл. 140 ал. 1 от ЗДвП,
затова, че на 16.02.2020г. в 15.40 часа, на ПП № 1-8 в района на 01-ви км. на ГКПП „Калотина“ вход леки автомобили, управлява
лек автомобил „Мерцедес V- класа с рег. №
DK901BW, като при извършена проверка се установило, че МПС не е регистрирано по
надлежния ред в Р България, за което и на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 175
ал. 3 пр. 1 от ЗДвП, му е било наложено административно наказание „глоба“ в
размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца.
Решението
може да се обжалва пред Административен съд – София област в 14 - дневен срок от получаване на съобщението за
постановяването му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: