№ 265/18.5.2021
г.
гр. Ямбол
Ямболският
административен съд, първи състав, в закрито заседание на осемнадесети май две
хиляди двадесет и първа година в състав:
Съдия: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
при
секретаря Ст. Панайотова, разгледа докладваното от съдията адм.
д. № 112 по описа за 2021 г. и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството пред Административен
съд Ямбол е образувано по жалба на П.Г.Д. *** против писмен отказ с рег.№ ЛЗ-59/02.03.2021 г. на Комисия за
избор на членове на органи на управление на МБАЛ „Св. Пантелеймон“
– Ямбол“ АД, назначена със заповед № РД-16-128/22.02.2021 г. на министъра на
здравеопазването, като се претендира за отмяната му.
За изясняване на фактите и
обстоятелствата по делото съдът е изискал заверено копие от образуваната в
Министерството на здравеопазването преписка във връзка с провеждането на
конкурса за избор на членове на органи за управление – съвет на директорите на
МБАЛ „Свети Пантелеймон“ – Ямбол“ АД - гр.Ямбол,
открит със Заповед № РД - 1-63/01.02.2021 г. на Министъра на здравеопазването.
В придружителното
писмо, с което е представена преписката, административният орган е направил
възражение за недопустимост на жалбата.
Във връзка с направеното възражение за
недопустимост на жалбата, с Определение № 224/22.04.2021 г. е дадена възможност
на оспорващия да вземе отношение, което същия е сторил със Становище вх. № 1148/05.05.2021 г. на ЯАС, в което е посочил, че изложените от
ответника твърдения и аргументи са напълно необосновани и противоречат на
основните принципи на административния процес.
След като съобрази становищата на
страните, доказателствата по делото и приложимия закон, настоящият съдебен
състав приема, че депозираната жалба е процесуално недопустима, поради липса на
годен за оспорване административен акт, което е основание за оставянето й без
разглеждане съгласно чл.159, т. 1 АПК, по следните съображения:
Със Заповед № РД-16-63/01.02.2021 г.
на Министъра на здравеопазването, на основание чл. 63, ал. 3 от Закона за
лечебните заведения, чл. 21, ал. 1 от Закона за публичните предприятия и чл. 37,
ал. 1 и ал. 2 от Правилника за прилагане на Закона за публичните предприятия, е
открит конкурс за избор на членове на органи за управление - съвет на
директорите на "Многопрофилна болница за активно
лечение „Свети Пантелеймон - Ямбол" АД, за позиции, както следва:
1. Независим член - един;
2. Представител на държавата - един;
3. Представител на държавата - един,
който отговаря на изискванията на чл. 63, ал. 1 от Закона за лечебните
заведения.
Със същата заповед са определени
изискванията към кандидатите, срока на договора и начина на определяне на
месечното възнаграждение, необходимите документи за участие в конкурса, срок за
подаване на документите за участие в конкурса и начина на провеждане на
конкурса.
Със Заповед № РД-16-128/22.02.2021 г.
Министърът на здравеопазването е назначил поименно комисията, която да проведе
конкурса за избор на членове на органи за управление - съвет на директорите на
„МБАЛ „Св. Пантелеймон – Ямбол“ АД, гр.Ямбол, като
извърши действията по чл. 7, ал. 3 от Вътрешните правила за провеждане на
конкурси за членове на органи за управление на публичните предприятия към Министерство
на здравеопазването по Закона за публичните предприятия в сроковете, посочени
във Вътрешните правила.
С Протокол № 1 за проверка на
съответствието на представените документи с предварително обявените изисквания
и критериите за подбор (съставен съгласно чл. 7, ал. 6 от Вътрешните правила за
провеждане на конкурси за членове на органи за управление на публичните
предприятия към M3 по ЗПП), на заседание на 25.02.2021 г. комисията, назначена
със Заповед № РД-16-128/22.02.2021 г. на Министъра на здравеопазването е
констатирала, че в определения срок за
подаване на документи за участие в конкурса (до 19.02.2021 г. включително) са
постъпили следните заявления по обявените позиции, както следва:
По позиция № 1 - Независим член
1. Заявление вх. № ЛЗ-60/18.02.2021
г., подадено от * П.Г.Д.
2.
Заявление вх. № ЛЗ-71/19.02.2021 г., подадено от К.Л.П.
3. Заявление вх. № ЛЗ-76/19.02.2021
г., подадено от И.П.Ж.-Р.
По позиция № 2 - Представител на
държавата
1. Заявление вх. № ЛЗ-58/18.02.2021
г., подадено от Д.З.К.
2. Заявление вх. № ЛЗ-59/18.02.2021
г., подадено от * П.Г.Д.
По позиция № 3 - Представител на
държавата - един, който отговаря на изискванията на чл. 63, ал. 1 от Закона за
лечебните заведения:
1. Заявление вх. № ЛЗ-61/18.02.2021
г., подадено от * П.Г.Д.
2. Заявление вх. № Л3-72/19.02.2021
г., подадено от * Д.Р.Р..
В същия протокол е обективирано
решение, с което комисията след отваряне на пликовете със заявления и проверка
на подадените документи допуска * П.Г.Д. до втори етап - разглеждане и
оценяване на изготвената и представена концепция за развитие на предприятието и
приноса на кандидата към неговото управление
по позиция № 1 - независим член, по позиция № 2 -представител на
държавата и по позиция № 3 - представител на държавата-един, който отговаря на
изискванията на чл. 63, ал. 1 от Закона за лечебните заведения.
Видно от Протокол № 2 за оценяване на
изготвена и представена от кандидатите концепция за развитие на предприятието и
приноса на кандидата към неговото управление на заседание проведено на 26.02.2021
г. комисията, назначена със Заповед № РД-16-128 от 22.02.2021 г. на Министъра
на здравеопазването, е пристъпила към разглеждане на писмената част от
конкурсната процедура на допуснатите кандидати и отворила Плик № 2 от
заявленията им, по позиции и по ред на постъпването им в деловодството на M3.
След като се запознала със съдържанието на представените
концепции, Комисията оценила представените разработки на допуснатите до втори
етап на конкурсната процедура кандидати в съответствие с критериите, посочени в
чл. 9, ал. 5 от Вътрешните правила, както следва:
По позиция № 1 - Независим член:
1.
*
П.Г.Д. - добър 4,15
По позиция № 2 - Представител на
държавата:
1.
*
П.Г.Д. - добър 4,15
По позиция № 3:
1. * П.Г.Д. - добър 4,15
2. * Д.Р.Р.
- добър 3,80.
В съответствие с това и на предвид
разпоредбата на чл. 9, ал. 3 от
Вътрешните правила, по силата на която до събеседване се допускат кандидатите,
получили оценка на представената концепция не по-ниска от мн. добър 4,50
комисията е взела решение, че не допуска * П.Г.Д. - кандидат по позиции № 1, №
2 и № 3 до трети етап - събеседване с кандидатите (интервю), което решение е
утвърдено от Министъра на здравеопазването.
С Писмо изх.№ ЛЗ-59/02.03.2021 г. към
рег.№ ЛЗ-59/18.02.2021 г. д-р П.Д. е уведомен, че назначената комисия със
Заповед № РД-16-128/22.02.2021 г. на Министъра на здравеопазването за
провеждане на конкурс за избор на членове на органи за управление - съвет на
директорите, на „Многопрофилна болница за активно
лечение „Св. Пантелеймон“ - Ямбол“ АД, гр.Ямбол, не го
е допуснала по позиция № 2 до трети етап на конкурсната процедура - събеседване
(интервю), поради това, че съгласно чл. 9,
ал. 3 от Вътрешните правила за провеждане на конкурси за членове на органи за
управление на публичните предприятия към Министерство на здравеопазването по
Закона за публичните предприятия, утвърдени със Заповед № РД-01-1/04.01.2021 г.
на Министъра на здравеопазването, до събеседване се допускат кандидатите,
получили оценка на представената концепция не по-ниска от мн. добър 4,50,
докато получената от него оценка на представената концепция не надвишава
мн.добър 4,50.
Със Заповед № РД-16-210/09.03.2021 г.
на Министъра на здравеопазването, на осн. чл. 6 от Устройствения
правилник на Министерство на здравеопазването и във връзка с проведен конкурс
за избор на членове на органи за управление - съвет на директорите на МБАЛ „Св.
Пантелеймон - Ямбол" АД, гр.Ямбол, открит със
Заповед № РД-16-63/01.02.2021 г. е прекратен открития със Заповед № РД-16-63/01.02,2021
г. конкурс за избор на членове на органи за управление-съвет на директорите на
„Многопрофилна болница за активно лечение „Св. Пантелеймон“ - Ямбол" АД, гр.Ямбол, поради това, че
няма допуснати кандидати до трети етап на конкурсната процедура.
С писмо рег. № ЛЗ-59/16.03.2021 г. до
Министерството на здравеопазването, * П.Д. е посочил, че с писмо на Министерство
на здравеопазването с изх.№ ЛЗ-59/02.03.2021 г. е информиран, че не е допуснат
до трети етап на конкурсната процедура за избор на членове на орган за
управление - съвет на директорите на „МБАЛ „Свети Пантелеймон“
- Ямбол“ АД поради оценяване на представената от него концепция с оценка под
4,50 и е поискал представената от него концепция да бъде преразгледана.
В тази връзка с Писмо №
ЛЗ-59/06.04.2021 г. Министърът на здравеопазването е уведомил * П.Д., че
комисията, назначена със Заповед № РД-16-128/22.02.2021 г. е провела конкурс за
избор на членове на органи за управление - съвет на директорите, на „Многопрофилна болница за активно лечение „Св. Пантелеймон“ - Ямбол" АД, гр.Ямбол, открит със заповед
№ РД-16-63/01.02.2021 г., и е оценила представените от него концепции по
позициите, за които е кандидатствал, като оценката на всяка от концепциите е
формирана въз основа на критериите, посочени в чл. 9, ал. 5 от Вътрешните
правила за провеждане на конкурси за членове на органи за управление на
публичните предприятия към Министерство на здравеопазването по Закона за
публичните предприятия, утвърдени със Заповед № РД-01-1/04.01.2021 г. и е
извършена съгласно чл. 9, ал. 7 от Вътрешните правила. Посочено е, че тъй като по нито една от обявените позиции няма
допуснати кандидати до трети етап - събеседване (интервю), то със заповед №
РД-16-210/09.03.2021 г. е прекратен открития със Заповед № РД-16-63/01.02.2021
г. конкурс за избор на членове на органи за управление - съвет на директорите,
на „Многопрофилна болница за активно лечение „Св. Пантелеймон“ - Ямбол" АД, гр.Ямбол, поради което предстои
обявяването на нов конкурс за избор на членове на органи за управление - съвет
на директорите на „Многопрофилна болница за активно
лечение „Св. Пантелеймон“ - Ямбол" АД, гр.Ямбол.
По делото се представени Вътрешни
правила за провеждане на конкурси за членове на органи за управление на
публичните предприятия към Министерство на здравеопазването по Закона за
публичните предприятия, утвърдени със Заповед № РД-01-1/04.01.2021 г. на
Министъра на здравеопазването, към които са приложени образец на заявление,
образец на декларация по чл. 23, ал. 2 и ал. 3 от ЗПП, образец на декларация по
чл. 20, ал. 1, т. 3 - 8 и т. 13 от ЗПП, образец на декларация по чл. 21, ал. 2
от 3ПП, образец на декларация за член на
комисия, образец на договор за възлагане на управлението на ЕООД, образец на
договор за възлагане на управлението на ЕАД и образец на договор за възлагане
на управлението на АД.
По силата на чл. 63, ал. 3 от Закона
за лечебните заведения членовете на органите на управление и контрол на държавните
и общинските лечебни заведения и на лечебните заведения с държавно и/или
общинско участие в капитала, които са публични предприятия по смисъла на Закона
за публичните предприятия, се избират и назначават след провеждане на конкурс
по реда на Закона за публичните предприятия.
„Многопрофилна
болница за активно лечение „Св. Пантелеймон" - Ямбол"
АД, гр.Ямбол е търговско дружество с над 50 % държавно участие в капитала и е публично
предприятие по смисъла на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Закона за публичните предприятия,
и не е класифицирано като голямо предприятие по дефиницията на чл.19, ал. 1, т.
4 във връзка с ал. 5 от Закона за счетоводството.
Съгласно чл. 21, ал. 1 ЗПП всички
членове на органите за управление и контрол се избират и назначават след провеждане
на конкурс, чиито условия и ред за провеждане на конкурса се уреждат в
правилника за прилагане на закона, като според § 1, т. 13 от ДР по смисъла на
този закон "членове на органи за управление и контрол" са членовете
на надзорните съвети и управителните съвети в акционерните дружества с
двустепенна структура, членовете на съветите на директорите в акционерните
дружества с едностепенна структура, управителите и контрольорите в дружествата
с ограничена отговорност и членовете на управителните съвети и изпълнителните
директори в държавните предприятия, образувани със закон.
По силата на чл. 37, ал. 1 и ал. 2 от Правилника за прилагане на Закона за
публичните предприятия конкурсна процедура за избор на членове на органите за
управление и контрол в публичните предприятия, които не са категоризирани като
"големи", може да се провежда по реда на раздел III на глава пета или от съответния
орган, упражняващ правата на държавата, по ред, определен от него, като конкурсна
процедура за избор на представители на държавата в органите на управление и
контрол в публичните предприятия се провежда от съответния орган, упражняващ
правата на държавата (в случая министъра на здравеопазването), по ред,
определен от него.
В съответствие с посочените му
правомощия със своя Заповед № РД-01-1/04.01.2021 г. Министъра на
здравеопазването е утвърдил Вътрешни правила за провеждане на конкурси за
членове на органи за управление на публичните предприятия към Министерство на
здравеопазването по Закона за публичните предприятия.
Възлагането на управлението на
търговското дружество е особен вид граждански договор, наречен мениджърски
договор, който е разновидност на мандатния договор и съществена негова характеристика
е равнопоставеността на субектите, поради което
възникналите отношения се уреждат по правилата на гражданското и търговското
право.
В тази връзка производството по
провеждане на конкурса за избор на членове на органи за управление - съвет на
директорите и по-конкретно допускането на кандидатите до следващ етап няма
белезите на административно такова и актовете, които се издават от министъра на
здравеопазването, не са индивидуални административни актове по смисъла на чл. 21 АПК.
Ето защо и решението на комисията,
назначена със Заповед № РД-16-128/22.02.2021 г. на министъра на
здравеопазването, обективирано в Протокол №
2/26.02.2021 г., с което не се допуска * П.Г.Д. - кандидат по позиция № 2 - представител
на държавата до трети етап - събеседване с кандидатите (интервю) и което
решение е утвърдено от министъра на здравеопазването като акт издаден в
производството по провеждане на конкурса за избор на членове на органи за
управление - съвет на директорите няма белезите на административен акт и не
подлежи на съдебен контрол, тъй като възникналите правоотношения са граждански, а
не административни, в който смисъл е и константната съдебна практика (Определение
№ 14887 от 10.12.2014 г. на ВАС по адм. д. №
13582/2014 г., VI о., Определение № 11746 от 7.10.2014 г. на ВАС по адм. д. № 12259/2014 г., VI о., Определение № 539 от
15.01.2014 г. на ВАС по адм. д. № 15856/2013 г., 5 -
членен с-в, Определение № 16372 от 10.12.2013 г. на ВАС по адм.
д. № 15473/2013 г., 5 - членен с-в, Определение № 15551 от 25.11.2013 г. на ВАС
по адм. д. № 14955/2013 г., VI о., Определение № 195
от 08.01.2016 г. на ВАС по адм. д. № 12639/2015 г.,
VI о., Определение № 2888 от 9.03.2017 г. по адм. д.
№ 2582/2017 г., I о.; Определение № 11809 от 6.10.2017 г. по адм. д. № 10069/2017 г.; Определение № 423 от 11.01.2018 г.
на ВАС по адм. д. № 14413/2017 г., VI о., Определение
№ 10943 от 18.09.2018 г. на ВАС по адм. д. №
11037/2018 г., IV о. и др.).
Още по-малко белези на административен
акт има атакувания писмен отказ (рег.№ ЛЗ-59/02.03.2021 г.) на Комисия за избор
на членове на органи на управление на МБАЛ „Св. Пантелеймон“
– Ямбол“ АД, назначена със Заповед №
РД-16-128/22.02.2021 г. на министъра на здравеопазването, който е в изпълнение
на задължението на комисията по чл. 9, ал. 4 от Вътрешните правила да изпрати
писма до недопуснатите кандидати и което писмо има само уведомителен характер.
Независимо от това нормативната уредба
не предвижда съдебен контрол за законосъобразност по реда на административното
правораздаване на актовете на органа, упражняващ правата на държавата при
провеждане на конкурсна процедура за
избор на представители на държавата в органите на управление и контрол в
публичните предприятия, по жалби на участниците в конкурса за възлагане
управлението на лечебно заведение.
Понастоящем не намира приложение и
разпоредбата на чл. 120 от Конституцията на Република България, доколкото се
отнася за административните актове, какъвто не е оспорения от Д. акт.
По посочените съображения оспореното
решение на комисията, назначена със Заповед № РД-16-128/22.02.2021 г. на
министъра на здравеопазването, обективирано в
Протокол № 2/26.02.2021 г., с което не се допуска * П.Г.Д. - кандидат по
позиция № 2, до трети етап - събеседване с кандидатите (интервю), което решение
е утвърдено от министъра на здравеопазването не представлява индивидуален
административен акт, подлежащ на съдебно оспорване по реда на АПК.
Липсата на годен за оспорване
административен акт е абсолютна отрицателна процесуална предпоставка за
разглеждане на жалбата, за която съдът следи служебно, и води до недопустимост
на съдебното производство, тъй като нормата на чл.159, ал. 1, т. 1 АПК предвижда,
че когато актът не подлежи на оспорване жалбата се оставя без разглеждане, а
ако е образувано съдебно производство, то се прекратява.
Дори да се счете, че жалбата
неправилно е насочена против писмения отказ (рег.№ ЛЗ-59/02.03.2021 г.) на
Комисия за избор на членове на органи на управление на МБАЛ „Св.Пантелеймон“ - Ямбол АД и се приеме, че предмет на оспорване е решението
на комисията, назначена със Заповед № РД-16-128/22.02.2021 г. на министъра на
здравеопазването, обективирано в Протокол №
2/26.02.2021 г., с което не се допуска * П.Г.Д. - кандидат по позиция № 2 - представител
на държавата, до трети етап - събеседване с кандидатите (интервю) и което
решение е утвърдено от министъра на здравеопазването, то по горните съображения
не се променя извода за недопустимост на жалбата.
Освен това и във връзка с отразеното в
становището на ответната страна, че настоящото адм.
д. № 112/2021 г. на ЯАС е с идентично съдържание като адм.
д. № 113/2021 г. и адм. д. № 114/2021 г. на ЯАС трябва да се посочи, че по
всяко от тях се оспорва отказа на комисията да допусне * Д. до третия етап - събеседване
с кандидатите (интервю) по отделните позиции, за който съответно е подал и
отделни заявление с вх. №№ ЛЗ-60, №ЛЗ-59 и № ЛЗ-61 от 18.02.2021 г., поради
което се касае за самостоятелни административни и съдебни производства.
Предвид посоченото подадената жалба се
явява процесуално недопустима, поради което следва да се остави без
разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство да бъде
прекратено.
Водим от горното и на основание
чл.159, т.1 АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
поради недопустимост жалбата на П.Г.Д. *** против писмен отказ (рег.№ ЛЗ-59/02.03.2021
г.) на Комисия за избор на членове на органи на управление на МБАЛ „Св. Пантелеймон – Ямбол“ АД, назначена със Заповед №
РД-16-128/22.02.2021 г. на Министъра на здравеопазването.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. д. № 112 по описа на
Административен съд - Ямбол за 2021 г.
Определението подлежи на обжалване
с частна жалба пред ВАС в седмодневен срок от получаване на съобщението,
че е изготвено.
СЪДИЯ:/п/не се чете