Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 370 Година 2019, 19.02.
Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА
НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – Първо отделение, ІІІ състав
на 05.02.2019 година
в публично заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ КОМСАЛОВА
Секретар: ВАНЯ ПЕТКОВА
С участието на прокурора: РОСЕН КАМЕНОВ като
разгледа докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ КОМСАЛОВА адм.дело номер 3622
по описа за 2018 година и като обсъди :
Производство по реда на чл.83 ал.6 от
Закона за оръжия, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия
/ЗОБВВПИ/ във вр. с чл.145 и сл. от Административнопроцесуания кодекс /АПК/.
Жалбоподателят Н.Я.К.,***, е оспорил
Заповед № УРИ281з-545 от 16.11.2018г. на Началник на Районно управление /РУ/
при Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи /ОД на МВР/ –
Пловдив, РУ Карлово, с която на основание чл.83 ал.5 във вр. с чл.58 ал.1 т.10
от ЗОБВВПИ е постановен отказ за “издаване на разрешение за носене, употреба
и съхранение на късо огнестрелно оръжие” на оспорващия. Претендира се отмяна
на обжалвания акт поради незаконосъобразност, поради подробни съображения,
изложени в жалбата.
Ответникът - Началник на РУ при ОД на ”МВР”-
Пловдив, РУ Карлово, не се явява, не се представлява и не взема становище по
жалбата.
Окръжна Прокуратура – гр.Пловдив чрез
участвалия в производството прокурор застъпва становище за неоснователност на
подадената жалба, поради което и настоява за оставянето й без уважение.
По допустимостта на жалбата, съдът
констатира следното:
От доказателствата по делото съдът
намира, че жалбата до съда е подаден в предвидения за това срок, при наличие на
правен интерес, поради което се явява и процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество същата е
НЕОСНОВАТЕЛНА.
От събраните по делото доказателства е
видно, че на оспорващия е било издадено разрешение за съхранение, носене и
употреба на късо огнестрелно оръжие и боеприпаси за него № 20160257734 – вкл.
и за пистолет “Арминиус ”, калибър 357 Магнум, с рег. № 1052430, за
самоотбрана, и със срок на валидност до 19.08.2018г. - л.38.
На 27.09.2018г. /т.е. извън срока по
чл.87 ал.1 от закона/ К. подал искане с Вх.№ 000-10304 /л.13/, адресирано до
началника на РУ при ОД на МВР – Пловдив – РУ Карлово, което в интересуващата
ни в това производство частта е за “издаване на разрешение за съхранение и
носене и употреба на револвер Арминиус кал. 357 № 1052430“, което му е
необходимо за „самоохрана като физическо лице“, т.е. за самоохрана и самоотбрана,
като към същото са приложени и необходимите документи по чл.87 от закона /л.14
и сл./.
Последвала Докладна записка рег. №
УРИ281р-11703 от 01.10.2018г. на мл. експерт при РУ на ОД на МВР – Пловдив, РУ
Карлово, съгласно която към постъпилото искане са приложени документите по
чл.87 от ЗОБВВПИ, респ. след проверка по чл.58 от закона в интегрираната
полицейска система, базата данни на бюрата за съдимост към Министерство на
правосъдието и в бюлетина на НАП от 28.09.2018г., е установено, че към момента
спрямо лицето няма заведени заявителски материал и други нарушения по чл.58 от ЗОБВВПИ, предложението е за извършване на проверка спрямо К. за посочени
обстоятелства, вкл. и за наличието или липсата на доказана необходимост от
издаване на исканото разрешение /л.22-23/.
Приложени са към преписката и писмени
обяснения от дата 15.10.2018г., с рег. №УРИ281000-11732 от 26.10.2018г. на
лицето, съобразно които „оръжието му е необходимо за самоохраната като
физическо лице“, като необходимостта се обосновава с това, че е земеделски
производител, притежава овце, биволи и крави, които се намират в землището на
с.Васил Левски, постоянно се налага да ходи до там и да остава по някога и през
нощта, а наоколо „се навъртат много бездомни кучета и диви животни“ /л.20/.
Последвала е Докладна записка от
24.10.2018г. с рег. № УРИ281р-12996 от 26.10.2018г. на мл.ПИ в която е
посочено, че е установено в хода на назначената проверка, че К. не принадлежи
към престъпни групи, не дружи с криминално проявени лица или лица
представляващи оперативен интерес за полицията; в гр. Карлово няма извършени
противообществени прояви, няма данни да злоупотребява с алкохол или да
употребява упойващи и психотропни вещества; няма данни за психични заболявания;
не са налагани мерки по Закона за домашното насилие, не е настаняван за
принудително лечение по глава пета, раздел II от Закона за здравето, както и няма
констатирани нарушения на обществения ред по УБДХ и ЗООРПСМ; живее постоянно на
адреса в гр.Карлово, където съхранява и оръжието си, в метална каса,
неподвижно закрепена и със секретно заключване; предвид снетите обяснения
относно необходимостта от съхранение, носене и употреба на късо огнестрелно
оръжие то 15.10.2018г. е предложено да не се издава разрешение в тази насока
/л.21/.
Същите съображения се излагат и в
Докладна записка от 25.10.2016г. с рег. № УРИ 281р-12998 от 26.10.2018г. на
Разузнавач при РУ на ОД на МВР – Пловдив, РУ Карлово и отново предложението е
да не се уважава процесното искане за издаване на разрешение за съхранение,
носене и употреба на късо огнестрелно оръжие.
Последвала е Докладва от 29.10.2018г.
с рег. № УРИ281р-13211/01.11. 2018г. /л.19/, в която също е предложено да не се
издава исканото разрешение в частта относно късото огнестрелно оръжие.
Последвало е постановяване на
атакувания административен акт, с който ответникът е отказал издаване на
разрешение за съхранение и на разрешението за носете и употреба на огнестрелно
оръжие на К. на основание чл.58 ал.1 т.10 от ЗОБВВПИ с аргумента, че лицето не
е доказало необходимостта от притежанието на такова, като изложените
съображения не са достатъчни за издаване на исканото разрешение, т.е. не е
посочена нито една основателна причина и не е доказано съществуването на
опасност върху личния живот или върху имуществото на К., което да налага
използването на лично огнестрелно оръжие за сочените граждански цели,
съгласно чл.6 от ЗОБВВПИ от физическо лице.
При така установената фактическа
обстановка, съдът намира производството за проведено при липсата на
съществени нарушения на процесуалните правила. Заповедта е издадена и от
компетентен орган /така писмено доказателство на л.37/.
Към датата на издаване на
индивидуалния административен акт контролът върху дейностите с огнестрелните оръжия
и боеприпасите и условията и редът за издаване на разрешения за упражняването
им е уреден със ЗОБВВПИ (обн., ДВ, бр. 73 от 17.09.2010 г., в сила от
17.09.2010 г., в сега действащата му редакция).
Трайна е съдебната практика, че с оглед
високата степен на риск от обществена опасност при извършване на дейностите,
свързани с придобиване, съхранение и/или носене и употреба на огнестрелни
оръжия и боеприпаси, нормативната регламентация е императивна и стриктното й
съблюдаване е условие за законосъобразност на постановяваните
административни актове по приложението на въведения разрешителен режим.
В случая съдът намира, че сме изправени
пред хипотезата на чл.83 ал.1 от ЗОБВВПИ, доколкото се установява, че е
изпуснат срокът по чл.87 ал.1 от същия закон.
Като от своя страна нормата на чл.58
ал.1 т.10 от ЗОБВВПИ е категорична, че разрешения за придобиване и съхранение
на огнестрелни оръжия за тях не се издават на лице, което няма основателна
причина, обосноваваща по несъмнен начин необходимостта от издаването на
разрешение.
Така описаната и относима към казуса
правна регламентация налага извод, че съответното физическо лице, което иска издаване
на разрешение за съхранение и/или носене и употреба на огнестрелно оръжие и
боеприпаси или подновяването на такива, трябва в писмен вид да изложи
конкретни факти и обстоятелства, които да обосноват несъмнено извод, че
неговите или на членове на семейството му живот, здраве и имущество са
персонално застрашени по начин, който изисква тяхната охрана и отбрана
посредством огнестрелно оръжие и необходимите за ползването му боеприпаси.
Наличието на такава нужда,
представляваща основателна причина е въведена от законодателя като необходима
предпоставка, за да се разреши на физическо лице придобиването и боравенето с
огнестрелно оръжие.
В тежест на лицето, подало искане за
издаване на разрешение за носене и употреба на огнестрелно оръжие е да
обоснове (т. е. да заяви и подкрепи с убедителни доказателства) своята
необходимост от осъществяване на дейността - Арг.: чл.58 ал.1 т.10 от ЗОБВВПИ.
За да се обоснове нужда
в тази насока, не е необходимо да съществува конкретно застрашаване или опасността
да е реална и постоянна, а е достатъчно съществуването на потенциална
опасност, която да застрашава конкретната личност, нейни близки хора или нейно
имущество. В тази връзка, извод за потенциална опасност може да бъде направен
при наличие на заявени и надлежно установени факти, поставили в състояние на
заплаха личността или имуществото на лицето или на негови близки хора.
Безспорно в случая страните не спорят,
че са били представени всички изискуеми от закона документи, но
административният орган е постановил отказ за издаване на разрешение за съхранение
и на разрешение за носене и употреба на късо огнестрелно оръжие поради недоказана
необходимост от страна на заявителя, при установена от закона доказателствена
тежест за него.
Според приложената към искането
обосновка К. е посочил за причина, обосноваваща необходимостта и от притежаване
на разрешително за съхранение и носене и употреба на оръжие дейността му
като земеделски производител, отглеждащ животни в землището на с.Васил Левски,
налагащо пребиваването му извън населеното място, вкл. и през нощта и
опасността която произтича от това, вкл. и от нападения на диви животни.
Така
изтъкнатите от жалбоподателя обстоятелства в искането му и допълнителните
мотиви не могат да се приемат като пораждащи правото му за носене на оръжие
било за граждански цели. Същите сами по себе си не могат да наведат на мотивирана
обосновка, че ще възникне потенциална или непосредствена опасност за живота,
здравето, сигурността и имуществото на жалбоподателя и/или тези на неговото
семейство без да се сочат някакви конкретни основания за реално застрашаване.
Според чл.6
ал.1, ал.2 и ал. 3 от ЗОБВВПИ, с оглед на предназначението му и техническата му
характеристика, огнестрелното оръжие е за служебни или за граждански цели.
Тук следва да се посочи, че физическите
лица могат да придобиват и съхраняват огнестрелно оръжие и боеприпаси само за
граждански цели, така, както са посочени в чл.6 ал.3 ЗОБВВПИ. Те не могат да
придобиват и съхраняват оръжие за служебни цели, тъй като такива цели имат
само физическите и юридически лица, регистрирани като търговци и извършващи
съответната търговска дейност или дейност, която изисква да бъде водена по
търговски начин.
Каза се органът,
компетентен да издаде разрешението, преценява наличието на необходимост
въз основа твърденията на молителя, като взема предвид и събраните в хода
на преписката данни за личността и начина му на живот. Ако данните не сочат
потенциална или непосредствена опасност за живота, здравето, сигурността и
имуществото на лицето, няма основание да се разреши носенето и съхраняването
на огнестрелно оръжие.
В случая
административният орган е направил точна преценка на фактите по преписката -
жалбоподателят не е посочил някакви конкретни обстоятелства, от които да се
направи преценка за съществуването на реална необходимост от съхранение и носене
и употреба на оръжие. Обстоятелствата, че оспорващият е регистриран земеделски
производство, в която връзка се налага пребиваване извън населеното място,
сами по себе си не говорят за такава необходимост, ако не са налице други
обстоятелства, с оглед на които може да се направи обосновано предположение,
че животът, здравето или имуществото на жалбоподателя са застрашени, като
се държи сметка, че именно това е конкретно посочената в искането нужда.
Законът
възлага в тежест на лицето, направило искането, да посочи факти за наличието
на опасност, защитата срещу която налага носенето на оръжие, като представи и
съответните доказателства. При положение, че и при поисканата допълнителна
обосновка не са представени данни и доказателства в тази насока, законосъобразно
е било отказано издаването на разрешение.
Всяка от
целите - гражданска или служебна, която обосновава искането на разрешение за
носене и съхранение на огнестрелно оръжие следва да бъде доказана
самостоятелно в рамките на административното производство от претендиращото
лице.
Без
значение е в случая обстоятелството, че на лицето е било издадено предходно
такова разрешение.
Действително
съдът констатира, че това е така, но това не е обосновава различен от сторения
извод, доколкото и в тази хипотеза в тежест на лицето, направило искането, е
да докаже необходимост от съхранението и носенето и употребата на оръжие
към момента на подаване на искането за издаване на такова разрешение, още
повече че в случая не се касае и до подновяване на предходно издаденото.
Основанието
за постановения отказ не е наличието на непълноти и/или несъответствие на
документацията с изискванията на закона, напротив не се спори че тези формални
изисквания са спазени, поради което и провеждане на процедурата по чл.83 ал.2
от ЗОБВВПИ не е било необходимо.
Отказът на
административния орган е издаден на основание чл.58 ал.1 т.10 от ЗОБВВПИ, като
се сочи основанието не е доказана "основателна причина – самоотбрана,
която по несъмнен начин обосновава издаването на разрешение". В случая
административният орган е мотивирал отказа си да издаде разрешение именно,
като е изложил мотиви за липсата на доказателства, установяващи необходимостта
от страна на молителя за съхранение и носене и употреба на оръжие за посочените
от него цели.
Правилно
административният орган е приел, че изложените обстоятелства в искането и
допълнителните молби не налагат автоматично извод за необходимост от съхранение
и носене и употреба на късо огнестрелно оръжие за самоохрана. Противното би
било в противоречие с вложения от законодателя смисъл в установения разрешителен
режим.
Ето защо, като издадена от компетентен
орган, при липсата на съществени процесуални нарушения, в съответствие с целта
на закона и изискванията за форма на акта, както и при правилно приложение на материалноправните
разпоредби, оспорената заповед се явява законосъобразна, а жалбата против нея
е неоснователна и като такава не следва да бъде отхвърлена.
Водим от
горното съдът:
Р Е
Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.Я.К.,***, против Заповед
№ УРИ281з-545 от 16.11.2018г. на Началник на Районно управление при Областна
дирекция на Министерство на вътрешните работи – Пловдив, Районно Управление –
гр.Карлово.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от съобщението до
страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ:/п/